Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 08:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Pludselig ingen bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DonMac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 23 Maj 2016 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par KEF Q60 højtalere hvor den ene pludselig ikke har en bas lyd.

Da jeg åbnede dem fandt jeg ud af at, selve bas enheden havde det fint, sålænge jeg bypasser filteret.
Er der nogen der ved hvad der kan være galt med filteret? (der er ikke nogen af komponenterne der er synligt i stykker).
Hvis der skal lodes nogle nye komponenter, så er det fint, jeg vil dog fortrække ikke at skulle udskifte dem alle.

Ekstra information, hvis musikken spiller og man sætter stikket i højtaleren, er der bas i ca et halvt sekund.
 
Jeg kan virkelig godt lide højtalere, (små som de er) så hvis der er nogen der har en løsning ville det være dejligt.
Til top Vis DonMac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonMac
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Klassikeren: Nu har du jo prøvet at bytte om på højre/venstre højtaler kablerne, for at afgøre om fejlen ikke er i forstærker? Er
kablet ok og er terminaler ok? Et nyt filter kan vel købes ved Kef?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Ok...de har jo nok mindst 20 år på bagen?...køb et nyt sæt brugt, hvis det er dem du vil have, eller køb en nyere model Kef brugt?
Man får dem ofte til rigtig gode priser brugt.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Tjek lige dit delefilter for revnede lodninger.
Det kunne tyde på at lodningen til bassens filterspole er sluppet. Da du skriver at det er KUN bassen som er tavs.
Eksempel på et 3-vejs delefilter http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB19owAHVXXXXcuXVXXq6xXFXXXW/New -Multi-Speaker-3-Unit-Audio-Frequency-
Divider-3-Way-Crossover-Filters-L-380C.jpg


__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

DonMac skrev:
Ekstra information, hvis musikken spiller og man sætter stikket i højtaleren, er der bas i ca et halvt sekund.


Når du har kontrolleret og efterspændt de udvendige terminaler er der fortsat ingen baslyd er der to steder du mangler. Delefilterets lodninger. Og ikke mindst kontrol af de bevægelige tråde fra terminalerne på højttalerenheden til svingspolen.

Det er før set at de går i stykker af metaltræthed og kortvarigt kan skabe forbindelse til bevægelsen igen afbryder forbindelsen. Bruddet forekommer oftest lige ved terminalerne eller helt inde ved forbindelsen til svingspolen.

Bruddet kan loddes, men vær særligt opmærksom på at den bevægelige tråd suger den varme tin til sig, så bevægeligheden forsvinder. Og så skal der en helt ny tråd til eller i uheldigste fald et helt nyt membrankit til.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
DonMac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 24 Maj 2016 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

En update.
Det er kun den ene højtaler der er i stykker. Jeg har skiftet rundt på højre og venstre forstærker udgang for at udelukke den.

Bas og diskant enheden virker begge fint hvis jeg omgår dele filteret sætter højtaler kablet direkte på  terminalerne så tråden er ikke brækket.

Mine penge er på en af komponenterne i filteret. Jeg har målt på modstandene og de er groft set inde for deres beskrevne tolerancer.

Og Gekkofinger. Trofast elektronik smider man ikke bare ud uden et forsøg på reparation, eller i det mindste en ordentlig viking begravelse.

Til top Vis DonMac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonMac
 
DonMac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

DOH! Så simpelt et problem.

Jeg gennemgik de forskellige lodninger på printpladen, og fandt et lille sted på en af ledningerne gående hen til højtaler enheden, hvor der var smeltet et hul ind til kobberet. Når man ligger filteret og højtaler enheden ind i kabinettet, (som det lå før), vil en af ledningerne ligge mod benet på en af effekt modstandene. Dette har over tid smeltet ledningen som så kortsluttede LF signalet. Når elektronikken lå på bordet bukkede ledningen den anden vej og skjulte hullet.

Så nu en ny ledning og en virkende højtaler igen.

Jeg takker for de hurtige svar det gav mig motivation til at lede videre og ikke bare udskifte.
Til top Vis DonMac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonMac
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  



__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes