Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 21:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny Pick-Up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Mikkel G skrev:
Hold nu op, hvor i læser mit indlæg, som fanden læser biblen... det kunne virkelig få jer til tastepladerne, hva'?

Et er teori, noget andet er praksis!


Problemet er bare at en pickup ikke kan returneres når først den er taget i brug. Hvis det går helt galt teknisk har man tabt en pæn slat penge, ergo kan det som oftest lønne sig at være helt sikker på at teknikken på et rent teoretisk plan kan hænge sammen. Hvorfor dog tage chancen... Og dermed skal man også være helt sikker på hvad det rent teoretiske plan kræver, altså ikke en så lav resonansfrekvens som muligt, men derimod en samlet resonansfrekvens indenfor den ramme der som oftest ikke byder på problemer.

Helt enig!

Men som jeg skriver, så har jeg oplevet resonansfrekvenser fra 19 til 6 Hz, uden at det havde negativ indflydelse på lyden. Og hvis ellers pickup'en hverken er for tung, eller har et meget stift ophæng (lav compliance), eller armen har en ekstrem høj effektiv masse, så skal det nok gå.

Eksempel: I mit setup har armen en effektiv masse på 14 gr. hvilket er valgt ud fra, at den skal kunne favne bredt i forhold til compliance, og jeg har testet pickup'er med både meget stive og meget bløde ophæng, uden nogen form for problemer.

Grundlæggende kan man sige, at en let arm med lav effektiv masse, skal have en pickup med et blødt ophæng. Og omvendt skal en arm med høj masse, have en pickup med et stift ophæng.

Vedr. compliance, så er et lavt tal, f.eks. 5, udtryk for et meget stift ophæng, og et højt tal, f.eks. 25, udtryk for et meget blødt ophæng. Størstedelen af pickup'er har en værdi omkring 15.

En lav effektiv masse på tonearmen er f.eks. under 10 gr., hvor 20 gr. er meget højt. En gennemsnitsarm ligger omkring 12 gram. Lange 12" arme har ofte en høj eff.masse, og egner sig derfor til pickup'er med stive ophæng.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej Winther.

Jeg kan se at du også bor i Østjylland. Hvor helt nøjagtigt? Og der er evt. mulighed for at lytte til en AT-OC9....

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Kom lige i tanke om.....
Solgte den ene til Miav herinde fra. Nu "vælter" han sig i pickup´er, så ved ikke, om han nogensinde har fået den monteret på en af hans grammoer, men hvis, ku´ det jo være, at han ville beskrive, hvordan han synes den lyder på hans setup

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hej tak for svarene Jeg spiller på en Ortofon Kontrapunkt A og Den synes jeg egentlig gør det fint. Men vil som sagt prøve noget andet. Jeg har jo gået og vendt købet længe medens man har sparet lidt sammen (og før det) og i pris klassen kommer jeg oftest tilbage til AT 33 eren.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Synes dog at Jeg kan læse mig til at det måske ikke er den mest dynamiske, hvilket måske ville være en ulempe da den skal udelukkende spille Heavy Metal.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

På Den anden side gjorde min gamle AT OC 5 det jo fint.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
gabetta skrev:
Mikkel G skrev:
Hold nu op, hvor i læser mit indlæg, som fanden læser biblen... det kunne virkelig få jer til tastepladerne, hva'?  

Et er teori, noget andet er praksis!

Problemet er bare at en pickup ikke kan returneres når først den er taget i brug. Hvis det går helt galt teknisk har man tabt en pæn slat penge, ergo kan det som oftest lønne sig at være helt sikker på at teknikken på et rent teoretisk plan kan hænge sammen. Hvorfor dog tage chancen... Og dermed skal man også være helt sikker på hvad det rent teoretiske plan kræver, altså ikke en så lav resonansfrekvens som muligt, men derimod en samlet resonansfrekvens indenfor den ramme der som oftest ikke byder på problemer.

Helt enig!

Men som jeg skriver, så har jeg oplevet resonansfrekvenser fra 19 til 6 Hz, uden at det havde negativ indflydelse på lyden. Og hvis ellers pickup'en hverken er for tung, eller har et meget stift ophæng (lav compliance), eller armen har en ekstrem høj effektiv masse, så skal det nok gå.

Eksempel: I mit setup har armen en effektiv masse på 14 gr. hvilket er valgt ud fra, at den skal kunne favne bredt i forhold til compliance, og jeg har testet pickup'er med både meget stive og meget bløde ophæng, uden nogen form for problemer.

Grundlæggende kan man sige, at en let arm med lav effektiv masse, skal have en pickup med et blødt ophæng. Og omvendt skal en arm med høj masse, have en pickup med et stift ophæng.

Vedr. compliance, så er et lavt tal, f.eks. 5, udtryk for et meget stift ophæng, og et højt tal, f.eks. 25, udtryk for et meget blødt ophæng. Størstedelen af pickup'er har en værdi omkring 15.

En lav effektiv masse på tonearmen er f.eks. under 10 gr., hvor 20 gr. er meget højt. En gennemsnitsarm ligger omkring 12 gram. Lange 12" arme har ofte en høj eff.masse, og egner sig derfor til pickup'er med stive ophæng.



Hmm... Jeg nævner ikke umiddelbart noget om compliance, så jeg ved ikke hvorfor det skal med som svar på mit indlæg...

Men hvis nu vi skal tage den, så skal man altid huske at japanske pickup'er, inkl. Audio Technica, som oftest opgives med en anden compliance end andre, f.eks. Ortofon. Det skal man huske når man forsøger at beregne den, og det er stadig teoretiske, resonansfrekvens. Hvorfor dog tage chancen hvis beregningen ikke ser godt ud?!?!?



__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:
Jeg ville helt klart vælge AT-OC9!
Jeg har den oprindelige, og den spiller fremragende. Fast og præcis med en enorm mængde luftighed. Så spiller III som den (eller bedre), så ville det
være mit valg. Og den samler INTET støj fra rillen, p.g.a. dens slibning. Jeg hører meget, meget sjældent knitren.

M.v.h.


Enig! AT-OC9 er en fantastisk pickup og temmelig "underrated" da den i sin tid slet ikke var dyr nok... Mht. AT-OC9 mk.III ville jeg være lidt forsigtig,
da nålearmen er langt blødere ophængt på denne model end på de foregående AT-OC9. Hvorfor Audio Technica har taget dette skridt er mig en gåde.
Det øger risikoen for at få en for lav armresonans med mange af dagens tonearme, som ikke er så lette som i "gamle dage".
Jeg ville gå efter en af de tidligere AT-OC9, medmindre tonearmen har meget lav bevægelig masse.

MVH.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Winther666 skrev:
Hej tak for svarene Jeg spiller på en Ortofon Kontrapunkt A og Den synes jeg egentlig gør det fint. Men vil som
sagt prøve noget andet. Jeg har jo gået og vendt købet længe medens man har sparet lidt sammen (og før det) og i pris klassen kommer
jeg oftest tilbage til AT 33 eren.


Og hooooldt... En Kontrapunkt A er en rigtig fin pickup, du er på vej nedad... Jeg mindes stadig min hedengange Kontrapunkt B som
noget af det bedste jeg har haft, også op mod næsten tre gange så dyre pickup'er - men nu var det også min første super-pickup, så min
hukommelse er måske lidt romantisk anlagt...

Jeg havde engang en AT-OC7, og den lød godt i toppen, men bunden var tynd. Med mindre OC9 i MK'erne har ændret klangkarakter
grundlæggende, så ville jeg undgå den med mindre du søger noget med en bas tenderende til det slanke.

33'eren har jeg også prøvet - den gad jeg bare ikke, totalt livløs.

Dynavector kender jeg fra en XX2 MK2, den var rigtig god.

Men... Du skriver at du primært hører Heavy Metal... Af hvad jeg kender til den genre, så ville jeg nok holde mig til MM, den type musik
kræver ikke fin opløsning og fine detaljer, men grunt - og det er MM bedre til. Måske en Audio-Technica MM, model 450 plejer at være
vellidt hvis jeg husker ret. Jeg vil i hvert fald mene at OC9 er helt ved siden af til den genre, og 33 har slet ikke den attack du formentlig
gerne vil have.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Hmm... Jeg nævner ikke umiddelbart noget om compliance, så jeg ved ikke hvorfor det skal med som svar på mit indlæg... 

Undskyld!

Jeg ville bare lige nævne det, da resonansfrekvensen er afhængig af/beregnes ud fra tre ting: Armens effektive masse, pickup'en vægt og pickup'ens compliance... derfor!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Winther666 skrev:
Hej tak for svarene Jeg spiller på en Ortofon Kontrapunkt A og Den synes jeg egentlig gør det fint. Men vil som sagt prøve noget andet. Jeg har jo gået og vendt købet længe medens man har sparet lidt sammen (og før det) og i pris klassen kommer
jeg oftest tilbage til AT 33 eren.


Og hooooldt... En Kontrapunkt A er en rigtig fin pickup, du er på vej nedad... Jeg mindes stadig min hedengange Kontrapunkt B som noget af det bedste jeg har haft, også op mod næsten tre gange så dyre pickup'er - men nu var det også min første super-pickup, så min hukommelse er måske lidt romantisk anlagt...

Jeg havde engang en AT-OC7, og den lød godt i toppen, men bunden var tynd. Med mindre OC9 i MK'erne har ændret klangkarakter grundlæggende, så ville jeg undgå den med mindre du søger noget med en bas tenderende til det slanke.

33'eren har jeg også prøvet - den gad jeg bare ikke, totalt livløs. Dynavector kender jeg fra en XX2 MK2, den var rigtig god.

Men... Du skriver at du primært hører Heavy Metal... Af hvad jeg kender til den genre, så ville jeg nok holde mig til MM, den type musik kræver ikke fin opløsning og fine detaljer, men grunt - og det er MM bedre til. Måske en Audio-Technica MM, model 450 plejer at være vellidt hvis jeg husker ret. Jeg vil i hvert fald mene at OC9 er helt ved siden af til den genre, og 33 har slet ikke den attack du formentlig gerne vil have.

Ja jeg ved godt at mange vil mene at jeg er på vej i den forkerte retning, men kontrapunkten skal altså skiftes på et eller andet tidspunkt og helst også før at den er hørbart slidt (den er jo god at have liggende til at spille lidt en gang i mellem) Jeg husker nu At Oc 5 som ret god i kombi med Systemdek XII og SME 3009, Jeg brugte i hvert fald det set-up længe, Men det er altså også ved at være en 8-9 år siden så hukommelsen kan sagtens spille mig et puds. MHT Heavy Metal Kommer fordommende vist frem i fuld flor hva . Men jo det sikre valg er jo altid at tage en MM. Men jeg har gode erfaringer med at selv endog meget smadret sydamerikansk Death/Black Metal lyder bedre på gode anlæg.

Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 25 Maj 2016 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

damkel skrev:
jeg går også og tænker lidt pu...

Nogen gange tænker jeg, at det kunne være sjovt at lave et vinyl topmøde her i Århus et eller andet sted, så man kunne prøve at høre forskellige pladespillere/pickups/riaa'er

Jeg har lige fået ny RIAA, og det har altså større betydning end jeg forventede. En Project phonobox til 2,2 k. Har nu følgende pladespillersetup: Kenwood kd 7010, Project Phonobox og Grado prestige 1 gold

Og det kunne da være sjovt med et møde hvor vi kunne høre andet end vores eget.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne anbefale Nagaoka MP500.
Med min trods alt begrænsede pick-up erfaring finder jeg den dynamisk, rækkende dybt i bassen, temmelig neutral, ja faktisk god på alle
parametre.
Og så kan man skifte nåleforparten, da det er en Moving Iron (deraf den _meget_ lave bevægelige masse).

Skulle jeg have råd til at prøve noget andet, ville jeg kigge efter SoundSmith.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Noget over budget. Men Jeg har taget chancen og bestilt en Audio Technica AT 33 PTG II. Så må vi se om det er noget...
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 26 Maj 2016 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Det er også et godt valg. En kammerat har det, det spiller rigtig godt.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes