Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 05:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Valg af pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 12 Juli 2016 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

A.Green skrev:
BLund skrev:
En Rega RP1 med MM pickup er plug og play matcher kvaliteten af resten af grejet eller mere endda Rega har/havde en mini riaa på programmet også, sikkert en rigtig løsning Glem alt om MC lige nu
Hvor vil du mene min flaskehals er hvis en rega rp1 er højere kvalitet end resten af min setup? Og hvorfor synes du jeg skal droppe mc ? Sorry for de mange spørgsmål, men prøver at forstå denne nye verden inden jeg skal ud og høre forhåbentlig 2-3 pladespillere på mit setup


Jeg kender ikke din surround receiver men den kunne godt erstattes af en matchende forforstærker til din Citation effekt. Surround receivere plejer ikke at være just HIGHfi og gode forforstærkere kan fås forbavsende billigt.

MC pickupper er sædvanligvis en dyrere oplevelse og kræver separat extra forstærkning ift en MM, de er typisk bedre på mange punkter ift MM (opløsning, åbenhed, transparens) hvor MM kan opfattes simplere, måske lidt mere speed og på det tonale - noget af dette vil du ikke få bonus for tror jeg, Samtidig er de ofte kritiske på billigere tonearme så en MM Audio Technica AT 95/91 = Rega Carbon, alle til omkring 350,- er hvad du skal bruge.

hop ud i det, husk at få den justeret rigtigt og i vater - det er vigtigt, en væghylde er også fin løsning
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 12 Juli 2016 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Hej igen Anders.
Formålet med et flydende ophæng er NETOP at isolere den vigtigste del af pladespilleren (Tallerken og arm) fra udefrakommende rystelser. Så kort og godt NEJ, flydende ophæng er ikke et problem i forhold til højttalere som står tæt på pladespilleren. Det er nok snarere i den situation at det kan være en fordel. Min personlige opfattelse er, at flydende ophæng nok er en fordel på lette pladespillere, hvorimod det ikke nødvendigvis er en fordel på de tungere modeller. Hvis en pladespiller vejer under 15 Kg ville jeg nok selv foretrække et flydende ophæng. Her i huset står der 4 pladespillere, den eneste af dem som er flydende ophængt er en Luxman PD300 (18 kg + arm), hvorimod de tre øvrige vejer omkring 30 kg hver, og er stift ophængt (Det som Analougeman ganske korrekt omtaler som "masseløbeværker").

Den eneste forskel på Thorens TD 320 og 321 er som BLund også siger, at 321 blev leveret uden arm. Den første 320 havde den efter manges mening temmelig ringe TP16 arm, hvilket er årsagen til at der var behov for en 321, som man så kunne montere en ordentlig arm på. 320/II havde derimod den glimrende TP90 arm, hvilket efter min mening gjorde 321 modellen en smule overflødig i programmet.

Hvis jeg ikke husker helt galt, var både 320 og 320/II halvautomatiske. 320 og 321 havde 10 mm centerleje og indertallerken af metal (Ligesom 160 Super og 147), hvorimod 316 og 318 havde 8 mm centerleje og indertallerken af plastic (Ligesom 160 uden super og 146, som er forgængerne). 316 og 318 havde normalt Thorens egen arm, enten TP11 eller TP 50 alt efter alder.

TP 11 er en forsimplet TP 16, og kan derfor efter min mening absolut ikke anbefales. Jeg har aldrig hørt TP 50, men jeg må erkende at jeg heller ikke har lyst til at høre den. Forskellen mellem 316 og 318 er så vidt jeg husker, at 316 er manuel, hvorimod 318 er halvautomatisk. 316 blev dog også solgt med Linn Basik hos Kt radio. Jeg er ikke imponeret over Linn´s billige arme, og i kombination med 316 lejet, synes jeg ikke at det er en voldsom spændende kombi, om end den stadig er klart bedre end billige plasticpladespillere.

Hvis jeg skulle ud og købe en pladespiller i pågældende prisklasse, ville jeg nok se om jeg kunne finde en velholdt 320/II. Den lyder rigtig udmærket hvis den får den rigtige pu, den er driftssikker, og den er ganske nydelig (Hvis det er vigtigt), særligt hvis du kan finde den i mahogni.
Mvh. Lars.



Takker meget for det uddybende svar :-) hælder rigtig meget til 320 mk II, synes bare ikke der er særlig mange til salg lige nu Også er der jo mange der hælder til rega så den Edwards audio som Analougeman anbefaler skal jeg da helt sikkert også give et Lyt, er i dialog med sælger

Du skrev at systemdek var MEGET flydende, vil det sige at de er for dårligt konstrueret eller ? Skal lige siges at jeg har lidt udfordringer med min bass den går i gulvet selvom der er lagt vibrationsdæmbende foam under hele gulveogt at mine højtalere samt sub er frakoblet

Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 12 Juli 2016 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Selv min forstærker til en normal pris på 8999kr er der IKKE mc indgang, som jeg tror skyldes marantz heller vil gøre den god til mm frem for middelmådig til mc og tror mc kræver ekstra godt udstyr for at udnytte den lydmæssige forskel der er, alene prisforskellen er stor på mm og mc pickup Billigste mc pikup som er fra denon 1700kr Billigste mm pick som er ok kunne være den jeg bruger rega carbon til 350kr MM: Moving magnet MC: Moving Coil


Havde jeg heller ikke forventet min forstærker har selvom den ligger til en normal pris på omkring 20.000, har intet problem med at bruge 2k på en RIAA, eller pickup på sigt, men vil gerne holde udgifterne lidt nede i starten derfor jeg tænker en "god" base til ca 3k så kan resten blive opgraderet undervejs :-)
Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 12 Juli 2016 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
A.Green skrev:
Jeg køber gerne en riaa efterfølgende, ved ikke om min Integra DTR 70 ligger i højere eller lavere prisklasse mener jeg gav mellem 18 og 25k for den, men kan sku ikke huske det.

Din AV forstærker er sikkert rigtigt god til det den er lavet til, men det er ikke helt sikkert at
pladespillerindgangen er det der har fået højest prioritet. I den analoge verden gælder det om få det hele til at spille sammen som en helhed, pickup, værk, og RIAA. Det kan være svært nok, selv om man er "rutineret" vinylfreak. Så derfor mit forslag om et samlet system, der er designet til at spille sammen. Så får du en ok oplevelse til at komme igang på, og så kan du tage den derfra med opgraderinger, hvis den trang kommer over dig.



Ville man kunne få samme effekt med en Edward audio med rega riaa ?

Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 12 Juli 2016 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

BLund skrev:
A.Green skrev:
BLund skrev:
En Rega RP1 med MM pickup er plug og play matcher kvaliteten af resten af grejet eller mere endda Rega har/havde en mini riaa på programmet også, sikkert en rigtig løsning Glem alt om MC lige nu

Hvor vil du mene min flaskehals er hvis en rega rp1 er højere kvalitet end resten af min setup? Og hvorfor synes du jeg skal droppe mc ? Sorry for de mange spørgsmål, men prøver at forstå denne nye verden inden jeg skal ud og høre forhåbentlig 2-3 pladespillere på mit setup

Jeg kender ikke din surround receiver men den kunne godt erstattes af en matchende forforstærker til din Citation effekt. Surround receivere plejer ikke at være just HIGHfi og gode
forforstærkere kan fås forbavsende billigt. MC pickupper er sædvanligvis en dyrere oplevelse og kræver separat extra forstærkning ift en MM, de er typisk bedre på mange punkter ift MM (opløsning, åbenhed, transparens) hvor MM kan opfattes simplere, måske lidt mere speed og på det tonale - noget af dette vil du ikke få bonus for tror jeg, Samtidig er de ofte kritiske på billigere
tonearme så en MM Audio Technica AT 95/91 = Rega Carbon, alle til omkring 350,- er hvad du skal bruge. hop ud i det, husk at få den justeret rigtigt og i vater - det er vigtigt, en væghylde er også fin løsning



Er faktisk rigtig imponeret og stereo perspektivet på Integra var faktisk derfor jeg købte den, da de faktisk har fokus på lige en del :-) blandet med at det absolut er den forstærker jeg har hørt der gør det bedst inden for diskanten:-) min Citation trækker faktisk kun Basserne i mine fronter diskant/mellemtone bliver trukket fra Integra

En væghylde for jeg på ingen måde lov til, har prøvet :-) samme med dæmbning på væggene (har dog fået lov til nogle tunge gulvtæpper) Men kan da være jeg skal starte med en MM også senere opgradere til MC når jeg har fået lidt erfaring ;-P

Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 12 Juli 2016 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

A.Green skrev:

Ville man kunne få samme effekt med en Edward audio med rega riaa ?


Så er det jo bare at du selv skal til at justere og sætte den op. Eller alternativt få en der har check på det, til at gøre det.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 12 Juli 2016 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Der skal faktisk ikke så meget til, for ikke at blive skuffet.
Det er i virkeligheden bare at hoppe på.
Hen ad vejen ( gerne ret hurtigt) kommer viden og du vil opgradere til noget DU kan lide.
Det der bliver skrevet om her, er hvad ANDRE kan lide,
men det jo altid trygt lige at vende "noget nyt" med erfarne freaks.

Jeg kender ikke din alder, men skulle du være til noget gammelt musik fra 60-70erne,
er det ren win-win-situation. For pladerne kan gerne købes på loppemarked, 5kr stykket,
og vinylen fra denne periode var produceret af de rene kunstnere.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

A.Green skrev:
Highmass skrev:
Hej igen Anders.
Formålet med et flydende ophæng er NETOP at isolere den vigtigste del af pladespilleren (Tallerken og arm) fra udefrakommende rystelser. Så kort og godt NEJ, flydende ophæng er ikke et problem i forhold til højttalere som står tæt på pladespilleren. Det er nok snarere i den situation at det kan være en fordel. Min personlige opfattelse er, at flydende ophæng nok er en fordel på lette pladespillere, hvorimod det ikke nødvendigvis er en fordel på de tungere modeller. Hvis en pladespiller vejer under 15 Kg ville jeg nok selv foretrække et flydende ophæng. Her i huset står der 4 pladespillere, den eneste af dem som er flydende ophængt er en Luxman PD300 (18 kg + arm), hvorimod de tre øvrige vejer omkring 30 kg hver, og er stift ophængt (Det som Analougeman ganske korrekt omtaler som "masseløbeværker").
Den eneste forskel på Thorens TD 320 og 321 er som BLund også siger, at 321 blev leveret uden arm. Den første 320 havde den efter manges mening temmelig ringe TP16 arm, hvilket er årsagen til at der var behov for en 321, som man så kunne montere en ordentlig arm på. 320/II havde derimod den glimrende TP90 arm, hvilket efter min mening gjorde 321 modellen en smule overflødig i programmet.
Hvis jeg ikke husker helt galt, var både 320 og 320/II halvautomatiske. 320 og 321 havde 10 mm centerleje og indertallerken af metal (Ligesom 160 Super og 147), hvorimod 316 og 318 havde 8 mm centerleje og indertallerken af plastic (Ligesom 160 uden super og 146, som er forgængerne). 316 og 318 havde normalt Thorens egen arm, enten TP11 eller TP 50 alt efter alder.
TP 11 er en forsimplet TP 16, og kan derfor efter min mening absolut ikke anbefales. Jeg har aldrig hørt TP 50, men jeg må erkende at jeg heller ikke har lyst til at høre den. Forskellen mellem 316 og 318 er så vidt jeg husker, at 316 er manuel, hvorimod 318 er halvautomatisk. 316 blev dog også solgt med Linn Basik hos Kt radio. Jeg er ikke imponeret over Linn´s billige arme, og i kombination med 316 lejet, synes jeg ikke at det er en voldsom spændende kombi, om end den stadig er klart bedre end billige plasticpladespillere.
Hvis jeg skulle ud og købe en pladespiller i pågældende prisklasse, ville jeg nok se om jeg kunne finde en velholdt 320/II. Den lyder rigtig udmærket hvis den får den rigtige pu, den er driftssikker, og den er ganske nydelig (Hvis det er vigtigt), særligt hvis du kan finde den i mahogni.
Mvh. Lars.


Takker meget for det uddybende svar :-) hælder rigtig meget til 320 mk II, synes bare ikke der er særlig mange til salg lige nu

Også er der jo mange der hælder til rega så den Edwards audio som Analougeman anbefaler skal jeg da helt sikkert også give et Lyt, er i dialog med sælger

Du skrev at systemdek var MEGET flydende, vil det sige at de er for dårligt konstrueret eller ? Skal lige siges at jeg har lidt udfordringer med min bass den går i gulvet selvom der er lagt vibrationsdæmbende foam under hele gulveogt at mine højtalere samt sub er frakoblet

Hej igen Anders.
Nej, det er ikke en konstruktionsfejl. Grunden til at de er så flydende, er at man har tilstræbt en lav resonansfrekvens i ophænget (Hvilket på mange måder er fornuftigt efter min mening), samtidigt med at dæmpningen af ophænget er mindre end det jeg opfatter som optimalt. Men hvis du ikke føler at det giver problemer med betjeningen, så er det ikke noget du skal bekymre dig om. Der er ikke nogen pladespillere som er perfekte, og man skal altid overveje hvor man skal indgå sine kompromisser. Systemdek har så valgt at meget blødt ophæng, hvilket meget vel kan være godt hvis din bas giver mange resonanser i gulvet. En stift ophængt pladespiller med lav masse som eksempelvis Rega eller Edwards kan meget vel blive et problem i denne kontekst. Men god isolation fra omgivelserne som Systemdek har, kan så give andre problemer. Men selv ganske dyre pladespillere som eksempelvis EAT´s større modeller (Stift ophæng) og Oracle Delphi (Ret flydende) er kompromisser. Fuldstændigt ligesom at nogle foretrækker triodeforstærkere, og andre mener at alt under 300W er useriøst, kommer det i høj grad an på hvilke parametre i gengivelsen som er vigtigst for dig.
Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
mcshamus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Hej Anders
Der er i årenes løb sket meget indenfor forstærkning, højttalere og digitale kilder. Mere kvalitet for færre penge. Hvorfor skulle det ikke også gælde for pladespillere?
Der er en voldsom hype om klassikerne, der jævnligt ses udbudt til (for) høje priser.
Som mange gør opmærksom på, kræver det nogen viden og erfaring at justere en pladespiller korrekt. Det gælder især for dem med flydende ophæng.
Køb en ny og ubrugt en af slagsen - ingen slitage og alle delene er tilpasset hinanden.
Jeg har en meget god fidus til den her: http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-stereo-pladespiller e-music-hall-mmf-23-sort-p-1935.html?osCsid=177b0qb3rbhkd5u7 j5hf0q3g32
Og så kan den fås i rød lak!
Til top Vis mcshamus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcshamus
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jeg er nok ikke enig i, at der er sket en større teknologisk udvikling, når det gælder pladespillere. Principper og materialevalg har i det store og hele ikke udviklet de sidste 20-25 år.

Jeg har netop renoveret en Pink Triangle fra begyndelsen af 1980'erne. Allerede den gang var materialevalget "avanceret" i form af et sub-chassis i Aerolam ("bikagecellestruktur"), inverteret rubincenterleje med lejeforing i teflon samt en dc-motor servomotor til at dreje lexan-pladetallerkenen rundt.

http://analog-blok.blogspot.dk/

Bortset fra en mere udbredt brug af plastmaterialer (POM/Delrin) og kulfiber, så har jeg svært ved at få øje på en teknologisk udvikling, når det gælder pladespillere.

Forarbejdningskvaliteten er muligvis blevet bedre og mere ensartet ved anvendelsen af CNC-drejebænke og -fræsere, men man har i årtier uden problemer kunnet fremstille komponenter med tolerancer på 1/100 mm (det gør jeg stort set ugentligt på min manuelt betjente drejebænk og fræser).

Så hr. Grøn () kan roligt købe en brugt pladespiller, hvis den vel at mærke ikke er slidt/ødelagt.

Jeg mener stadigvæk, at den tidligere nævnte Edwards-pladespiller kunne være et godt bud, hvis hr. Grøn ønsker en fornuftig begynderpladespiller, der er så tæt på "plug 'n play" som muligt, men også med fokus på fornuftig lyd.

Jeg har i øvrigt (også) en (lettere ramponeret) Systemdek II, hvilket er en udmærket pladespiller med et design, der appellerer til ganske mange, men den er meget "levende" i sit flydende ophæng, og jeg tror ikke, jeg vil anbefale den til en "rookie".
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Der skulle så have stået "Principper og materialevalg har i det store og hele ikke udviklet sig de sidste 20-25 år."
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
mcshamus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Du har formentlig ret, Analogueman - i hvert fald så længe vi befinder os i de dyrere prisklasser, hvor Pink Triangle hører hjemme.
Hvis Anders indenfor sit budget får hold i fx en PT, skal den renoveres, hvilket næppe er noget for ham. Og selv om han skulle have både lyst og evner til det projekt, ryger budgettet sig en tur.
Jeg tror stadig, at en plug and play-løsning er at foretrække for en nybegynder. Og dér har du sikkert helt ret i din anbefaling af Edwards-pladespilleren.


Til top Vis mcshamus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcshamus
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:


Hej igen Anders. Nej, det er ikke en konstruktionsfejl. Grunden til
at de er så flydende, er at man har tilstræbt en lav resonansfrekvens
i ophænget (Hvilket på mange måder er fornuftigt efter min
mening), samtidigt med at dæmpningen af ophænget er mindre end
det jeg opfatter som optimalt. Men hvis du ikke føler at det giver
problemer med betjeningen, så er det ikke noget du skal bekymre
dig om. Der er ikke nogen pladespillere som er perfekte, og man
skal altid overveje hvor man skal indgå sine kompromisser.
Systemdek har så valgt at meget blødt ophæng, hvilket meget vel
kan være godt hvis din bas giver mange resonanser i gulvet. En stift
ophængt pladespiller med lav masse som eksempelvis Rega eller
Edwards kan meget vel blive et problem i denne kontekst. Men god
isolation fra omgivelserne som Systemdek har, kan så give andre
problemer. Men selv ganske dyre pladespillere som eksempelvis
EAT´s større modeller (Stift ophæng) og Oracle Delphi (Ret
flydende) er kompromisser. Fuldstændigt ligesom at nogle
foretrækker triodeforstærkere, og andre mener at alt under 300W er
useriøst, kommer det i høj grad an på hvilke parametre i gengivelsen
som er vigtigst for dig. Mvh. Lars.



Tror måske jeg er ved at have hende overtalt til en hylde, hvilket vil
gøre det noget nemmere :-)

Det vigtigste i gengivelsen for mig er et bredt stereoperspektiv, hvor
jeg dels kan placere hvor de forskellige instrumenter er placeret på
"scenen" og at lyden er klar og veldefineret, ved ikke helt hvordan
jeg skal beskrive det :-) men jeg kan høre det når det er :-)
Derudover er jeg nok mest fokuseret på bas og diskant

Har en ret bred stue, der er 6+ meter imellem mine fronter
Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Jeg er nok ikke enig i, at der er sket en
større teknologisk udvikling, når det gælder pladespillere. Principper
og materialevalg har i det store og hele ikke udviklet de sidste 20-25
år.

Jeg har netop renoveret en Pink Triangle fra begyndelsen af
1980'erne. Allerede den gang var materialevalget "avanceret" i form
af et sub-chassis i Aerolam ("bikagecellestruktur"), inverteret
rubincenterleje med lejeforing i teflon samt en dc-motor servomotor
til at dreje lexan-pladetallerkenen rundt.

http://analog-
blok.blogspot.dk/


Bortset fra en mere udbredt brug af plastmaterialer (POM/Delrin) og
kulfiber, så har jeg svært ved at få øje på en teknologisk udvikling,
når det gælder pladespillere.

Forarbejdningskvaliteten er muligvis blevet bedre og mere ensartet
ved anvendelsen af CNC-drejebænke og -fræsere, men man har i
årtier uden problemer kunnet fremstille komponenter med
tolerancer på 1/100 mm (det gør jeg stort set ugentligt på min
manuelt betjente drejebænk og fræser).

Så hr. Grøn () kan roligt købe en brugt pladespiller, hvis den vel at
mærke ikke er slidt/ødelagt.

Jeg mener stadigvæk, at den tidligere nævnte Edwards-pladespiller
kunne være et godt bud, hvis hr. Grøn ønsker en fornuftig
begynderpladespiller, der er så tæt på "plug 'n play" som muligt, men
også med fokus på fornuftig lyd.

Jeg har i øvrigt (også) en (lettere ramponeret) Systemdek II, hvilket
er en udmærket pladespiller med et design, der appellerer til ganske
mange, men den er meget "levende" i sit flydende ophæng, og jeg
tror ikke, jeg vil anbefale den til en "rookie".


Det ønsker han helt sikkert altså en pladespiller hvor der er fokus på
god lyd :-) plug and Play er ikke et must, men vil bestemt heller ikke
gøre mig noget og den Edwards er jeg blevet rigtig lun på så nu må
vi se
Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for min rega rp1 queen, der stort set er plug and play

Jeg prøvede at justere kontra vægten tæt på stop og så lidt tilbage samt bias slider=anti skating, tæt på 2,
hvor ifølge manualen begge dele skal passe med hnanden,være ens (nåletrykket,kontravægten).

Altså kontra vægt så tæt på stop skulle være 2gr og bias slider bør være på 2
(ifølge manualen netop 2.0 med en rega carbon)

Pro-ject essential II kræver lidt mere da den skal samles med en anti skating vægt(tynd nylon snor og et lod)
og hvor kontra vægten er lidt mere advanceret (2 delt) en på min rega, men stadig nemt

Når en pladespiller når op i vidst niveau,kvalitet skal en pladespiller mere minutiøst justeres for at køre optimalt,
hvor de billigere plug and play pladespiller stadig vil lyde godt selv om den ikke er justeret 100% perfekt

Hvor nemme andre pladespiller er at justere i forhold til pro-ject og rega skal jeg ikke kunne sige,
men er klart at fortrække at den er plug and play, hvis ikke man har en pladespiller expert i nærheden
der kan komme og hjælpe med justeringen, for så skal man bruge tid på at finde en og
transporten, som ikke altid er nemt hvis man ikke har bil


Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 118
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
A.Green skrev:
Ville man kunne få samme effekt med en Edward audio med rega riaa ?
Så er det jo bare at du selv skal
til at justere og sætte den op. Eller alternativt få en der har check på det, til at gøre det.


Det forstår jeg ikke. Det er da ren plug and play at tilkoble Rega Fono MM eller en Rega Fono mini til Edward's med den Nagaoka MP110 der sidder på -
hvis altså ikke pladespilleren er sat forkert op i forvejen.
så, Anders:
1) Du kan bruge Edwards med Nagaokaen tilkoblet det MM Phono Modul der sidder i din forstærker til at starte med.
2) Du kan sidenhen måske låne en ekstern RIAA med hjem fra en forhandler og se om ikke det giver et løft.

Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro
 
A.Green
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Nigro skrev:
Tweaker skrev:
A.Green skrev:
Ville man
kunne få samme effekt med en Edward audio med rega riaa ?
Så er det jo bare at du selv skal
til at justere og sætte den op. Eller alternativt få en der har check på
det, til at gøre det.


Det forstår jeg ikke. Det er da ren plug and play at tilkoble Rega
Fono MM eller en Rega Fono mini til Edward's med den Nagaoka
MP110 der sidder på -
hvis altså ikke pladespilleren er sat forkert op i forvejen.
så, Anders:
1) Du kan bruge Edwards med Nagaokaen tilkoblet det MM Phono
Modul der sidder i din forstærker til at starte med.
2) Du kan sidenhen måske låne en ekstern RIAA med hjem fra en
forhandler og se om ikke det giver et løft.



Dette er faktisk min plan nu :-) har været nede hos en forhandler og
høre lidt forskelligt og i forhold til pris tror jeg også den Edward er
den rigtige start for mig, også med en opgraderet riaa senere :-)
Til top Vis A.Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A.Green
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Man skal aldrig transportere en pladespiller før man fjerner kontravægten fra tonearm og sørger for nålebeskytter er på plads på pickuppen.
Risiko for skade af tonearm leje

RP1 er så smart at kontravægten sættes helt i bund iht manual så passer nåletrykket til en Carbon eller OM5e (begge brugt til bundle)
Andre pladespillere, så behøver man højst sansynligt en nåletryksvægt, ingen voldsom udskrivning evt køb over nettet, de fleste vinyl brugere har en.
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Glemte at nævne:

Ved transport af pladespiller, sørg altid for at løfte pladetallerken og spindel en mm eller to (spindel skal ikke tages op) og læg lidt pap/avispapir el lign så tallerkenen ikke synker ned igen, dette forhindrer at tallerkenen ikke sidder og banker ned i toppen af lejet under eventuel dårlig vej osv
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

BLund skrev:
Man skal aldrig transportere en pladespiller før man fjerner kontravægten fra tonearm og sørger for nålebeskytter er på plads
på pickuppen.
Risiko for skade af tonearm leje

RP1 er så smart at kontravægten sættes helt i bund iht manual så passer nåletrykket til en Carbon eller OM5e (begge brugt til bundle)
Andre pladespillere, så behøver man højst sansynligt en nåletryksvægt, ingen voldsom udskrivning evt køb over nettet, de fleste vinyl brugere
har en.


Med project drejer man hele kontra vægten så tonearmen svæver vandret, så holder man på den største del af
kontravægten og drejer skiven med tal så der kl 12 står 0, den skal stadig svæve frit,
måske kontra vægen skal justere lidt den ene eller anden vej og skiven med tal så der kl 12 står 0

Så kan man dreje kontravægten så der kl 12 står de antal gram som passer med nålen, f.eks 1.5 gram.

Det faktisk overraskende nemt
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes