Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 05:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Detaljer og dynamik?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 24 Juli 2016 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

lille_smed skrev:
dette vil jeg give dig helt ret i..

Den sidste af de små, højtaler jeg har lyttet til er Xavian XN360 det er en meget fin højtaler og spiller pænt masser af detaljer, en meget godt højtaler til aften hygge lytning hvor man ikke skal vække hele huset . den har efter min mening sine begrænsninger i at give mig den fulde Dynamik i musikken. det er ikke fysisk muligt for, så små enheder, de flytter bare ikke luft nok, hvis man ønsker en ordenligt lydtryk, hvor man bliver omslugt af musikken.

Så er du igen efter Xavian XN360?!?!... og de er ikke små, men i kategorien "Full range". De spiller faktisk ned til 30 Hz!!!

Og at kalde dem begrænset i sin dynamik fortæller igen, at du ikke har hørt denne højtalers fulde potentiale. Tag nu og spænd et ordentligt effekttrin foran, og så vil opleve en helt anden højtaler. Alene bassen i XN360 kræver et jerngreb!

Det er altså lidt fjollet, at du udtaler dig med Xavian XN360 som udgangspunkt, når du ikke har hørt dem hjemme hos dig selv, og med en "begrænset" CD-afspiller. Selv den Pathos forstærker, du hørte dem med, vil jeg kalde for "lille".

Hvad spiller du selv på?






disse ikke så kønne skabninger. men de kan godt spille musik. de spiller på en helt anden måde en 360. det er jo det som gør det så hyggeligt at snakke om hifi jeg bruger Groundsound selvbyg effektforstærker.

jeg er på igen måde ude efter XN360, det er bare den sidste højtaler jeg har lytte til. en meget fin højtaler som nemt vil kunne være i stuen, hvor konen også skal kunne holde ud at se på dem. der vil de være perfekt.. har altid været glad for lyden af den højtaler serie fra Scanspeak.. og har selv de enheder som er i XN360.. 

tror desværre ikke jeg kan overtale min ven til at flytte de fine højtaler hjem til mig for nogle få timers lytning.. det er jo lidt bøvlet håber da jeg kan få ham overtalt en dag
Gem

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 24 Juli 2016 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Ok, så forstår jeg bedre, at du kalder XN360 en "lille" højtaler  Men tror du ikke bare, at det er dine højtalere, der er monster-store???

Jeg håber, at du kan få lov til, at høre XN360 hos dig selv, især med den effekt-"pakke", du har stående!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 24 Juli 2016 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Ok, så forstår jeg bedre, at du kalder XN360 en "lille" højtaler  Men tror du ikke bare, at det er dine højtalere, der er monster-store???

Jeg håber, at du kan få lov til, at høre XN360 hos dig selv, især med den effekt-"pakke", du har stående!



ja det håber jeg da .. har lige spurgt ham...  monster-store tja jo det er da ikke så slemt ..  det mangler stadig 4 basser. det er også derfor at jeg ikke syntes 360 er så store .. har lige målt dem 23 hz. inden for 4 db.. det er hvis fint. '

mikkel g du er meget velkommen til at komme forbi en dag,  hvis du har lyst til at lytte på dem som du kander monster-store.  store højtaler stor lyd
Gem

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 04:31 | IP-adresse registreret  

lille_smed!
Hvor stor er rummet du spiller i?
Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 06:10 | IP-adresse registreret  

En dynamisk højttaler kan gengive forskellen mellem højt og lavt. Du får aldrig en dynamisk højttaler, hvis den ikke kan mestre transienter i musikken. Dette stiller store krav til effekt, især hvis der skal spilles højt. Jeg har aldrig oplevet så voldsom energiudladning og dynamik som jeg gør nu her hjemme. Detaljer er de små detaljer som anslaget af trommen, saxofonens opståen hvor du kan høre musikeren blæse luft ned igennem mundstykket og den magiske nuancering, perspektiv og autentiske gengivelse.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Janhp rummet er 21 m2. Desværre 15m2 for lille

Jack d Hvad spiller du på..   Du er da velkomme til at komme forbi og lytte

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller på komplet Meridian anlæg med DSP 5500 som front. De har dog kun ialt 4 8" tommer basser🤔 men kan flytte noget luft aligevel
afgrundsdyb bas og stadig hurtige og nuanceret i bas. De er fullrange 😀

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Jeg spiller på komplet Meridian anlæg med DSP 5500 som front. De har dog kun ialt 4 8" tommer basser🤔 men kan flytte noget luft aligevel
afgrundsdyb bas og stadig hurtige og nuanceret i bas. De er fullrange 😀


Hvor i landet holder du til? En lytter vil da være fint en dag.!!

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Bnc45 skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at vide, fra dem der har skrevet i denne tråd. Hvad er deres reference i forhold til at bedømme en
højttaler/lyd i det hele taget. Er det at få musikerne hjem i stuen.? Hvilke parameter finder den enkelte vigtigst i hifi/højttaler. Er der nogle, der har
været til koncerter eller spiller på instrumenter, så de ved hvordan noget kan lyde? er det deres referencen? Man kan sige at klangen på klassiske
instrumenter er lette at kende og identificerer, selvom der også kan være store forskelle i klangen på f.eks en violin. Klassiske instrumenter har sin
begrænsning, da de ikke er forstærket som elektriske instrumenter. At kunne genkende en klangen på en violin på et HIFIanlæg og bedømme den må
nødvendigvis være letterer hvis man spiller på instrumentet. Den menneskelige stemme og klaver er det sværeste at gengive i et hifi anlæg/ højttaler.
Fordi hver stemme kun har en reference, netop til den der synger. Alle kan næsten til enhver tid fortælle hvilken person der synger fordi stemmen er
unik. Det er jo derfor at forsangeren næsten altid er varemærker på bandet. Så vi mennesker er eksperter i at kunne genkende stemmer og kan
forholde os til det. Det begynder og blive mere tvivlsomt når den enkelte begynder at udtale sig om instrumenter de ikke har hørt før. Var engang til
en hifi demo, hvor en udtalte at " det lyder merer som et rigtigt bækken" på de højttaler "de"r. Hvis man tager ind til 4sound i København, så har de
en kælder hvor der er mindst 80 forskellige bækkener. Det kunne være fint hvis personen kunne udpeget det " der" lyder rigtigt. De 80 bækkener
lyder forskelligt. Det var helt klart at vedkommende referencer til at bedømme et bækken på et trommesæt var mangelfulde. I forhold til at kunne
bedømme det. Det er jo også et billed af den tid vi lever. Alle har en mening om alt og tror at de skal udtale sig om alt, selvom de sjældent har en
viden om det de udtaler sig om. Tilbage til højttaler. Jeg selv går efter at lytte til stemmer og klaver, når jeg skal lytte til nyt/ andet hifi/ højttaler.
Endvidere finder jeg mest glæde ved at lytte til små 2 vejs højttaler absolut min favoritter. Lyden er tit og ofte mere sammenhængende og især
dynamikken fra de små " hurtige" enheder passer bedrer til min stue på 16m2. Man giver så køb på de dybe bastoner men et godt bytte.


Min reference er akustiske instrumenter, som fløjte guitar, saxofon, trommer klassisk koncert med Ålborg symfoni orkester. Mit anlæg er tæt på dette
jeg har hørt. Og naturligvis koncerter som Bruce Springsteen i Herning hvor vi stod ved mixer pulten den bedste lyd fra de tre jeg har været til. Og
State of the art Mark Levinsin anlæg med Revel, Hegel med en af top modellerne fra Dynaudio og Rockfort med Mark Levinson.

Mit råd er tage til klassisk koncert og hør lydudfoldelse ikke gengivet af højttaler og spil lidt klassisk der hjemme.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Jack d nu hvor du er så vild med med akustiske instrumenter, som fløjte guitar, saxofon, trommer klassisk koncert   syntes jeg du skal lytte til et sæt dipol højtaler. Det kan købe en 3d oplevelse ud over det sædvanlige 😀😁😂😊

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Kunne være sjovt at høre engang, men jeg er godt tilfreds med mit setup. Det spiller ligesom jeg vil have det. Der vil stadig være opgraderinger, men
jeg holder mig inde for det samme segment, aktive højttalere. Efter sigende skulle Dynaudio været kommet ud med en DSP højttaler. Dette gjorde
Meridian for over et årti siden. Fremtiden er aktive højttalere, selv Mark Levinson er begyndt at udvikle og overvejer aktive højttaler. Det er kun et
spørgsmål om tid, før udviklingen har taget den velkendte effektforstærker som en enhed i sig selv, er en saga blot 🤓 Fremtiden bliver spændende.
🤔

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Bnc45
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 16 Marts 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også anbefale alle, at tage til en klassisk koncert. Her får man virkelig en " lyd" oplevelse, selvom man ikke har noget forhold til musikken. En
helt ny dimension at lytte på. Her kan der virkelig tales om begrebet dynamik, i musikken, som man ikke kan hører andre steder.
(Der refereres til DR koncertsal)
Prøv det og en ny verden åbner sig.
Til top Vis Bnc45's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bnc45
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret enig med Bnc...og mange af jer andre! Dynamik og detaljer er vigtige faktorer ved en god højtaler. Hurtighed og dynamik
hører sammen i min optik. Især det, at kunne starte og stoppe hurtig igen og adskille toner/instrumenter fra hinanden. Det er gode
2 vejs højtalere gode til! Men...at sammenligne dette med virkelige, udøvende musikkere, gør det hele mere kompliceret. I et rent
akustisk setup i et mindre rum, kan det ligne lidt hinanden. Men der er vel sjældent at vi oplever koncerter sådan? Dynamikken ved
en klassisk koncert er ret overvældende. Hvis det er det man prøver at efterligne, er det en udfordring af de store. Fullrange eller
ej. Det vil aldrig blive det samme.
Husk den gode tone i diskutionerne! Der går lidt for hurtigt alfahan i den, ofte over små detaljer og man bliver snæversynet. I
virkeligheden er det jo lidt sygt, at sidde og høre musik indendørs når der foregår så meget spændende på den anden side af
hoveddøren i denne tid. Support dit lokale spillested, de har brug for det!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Til supplering kan der siges der tages hensyn til en enheds karakteristik og tidsdomæne. En fordel mere er at delefilter sidder foran forstærkeren og
ikke efter. Det vil sige du får en højttaler der har mere effektiv forstærkning. Der kan tages hensyn til bas og tidsdomæne. Det vil sige du kan forskyde
tidsdomænet mere effektivt. Så lave frekventer, mellemtone og højfrekvent lydbølger får en mere korrekt tidsdomæne. Det vil svare til du flytter din 3
vejs højttalers enhed foreksempel som på min DSP 5500 flere meter frem hvis jeg husker rigtigt fra det jeg læste i en anmeldelse flere hundrede
meter bagud, det lyder vildt, hvis han har korrekt i sin påstand, må jeg lige høre engang ved lejlighed når Meridian kommer på besøg i Danmark og
besøger min foretrukne forhandler.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Bnc45
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 16 Marts 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke betydningen af dette ord så jeg har slået det op:
Transient:

En transient-spændings-dæmper eller TVS (akronym eng. transient voltage suppression) er en generel klassifikation af en række af komponenter
designet til at reagere på pludselige eller forbigående overspændinger. En sådan enhed som anvendes til dette formål er en TVS-diode, som er en
slags zenerdiode designet til at beskytte elektronik mod overspændinger. Et andet design alternativ er en familie af produkter som er kendt som
metaloxid varistor (MOV) som beskytter elektroniske kredsløb og elektrisk udstyr. [1]

Et rigtig super nørde ord
Til top Vis Bnc45's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bnc45
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Tidsdomæne er mindst ligeså vigtig som dynamik og detaljer ellers bliver musikken ikke gengivet korrekt

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Bnc45 skrev:
Jeg kender ikke betydningen af dette ord så jeg har slået det op:
Transient:

En transient-spændings-dæmper eller TVS (akronym eng. transient voltage suppression) er en generel klassifikation af en række af komponenter
designet til at reagere på pludselige eller forbigående overspændinger. En sådan enhed som anvendes til dette formål er en TVS-diode, som er en
slags zenerdiode designet til at beskytte elektronik mod overspændinger. Et andet design alternativ er en familie af produkter som er kendt som
metaloxid varistor (MOV) som beskytter elektroniske kredsløb og elektrisk udstyr. [1]

Et rigtig super nørde ord


Transienter er pludselige store udfoldelser når vi taler musik. Derfor er overskud vigtig, ikke kun i bio, men også ved musik 👍

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Der skille naturligvis have stået frem, da lavfrekvente lydbølger har en lavere frekvens og længere bølgelængde, der gør at disse lydbølger når en
kortere. Der er en Formel som ved vekselstrøm som er afbilledet os i en trekant i lærebøger for akustik

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Bnc45
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 16 Marts 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige fastslå at de beskrivelser af de forskellige ord som jeg har brugt er taget fra dansk ordsprog. Og citeret. Så er vi sikker på at alle taler samme sprog. ( det hedder kommunikation).

Jeg går også ud fra, at alle disse smileys er tilføjet, for at kunne kommunikerer bedrer. 80 - 90 % af kommunikation er kropssprog, dette er taget fra os når der skrives i forum. Meget af det der bliver skrevet, vil nok blive fortalt anderledes, hvis personen sad over for en. Det er nærmest omkostningsfrit at skrive hvad som helst, til hvem som helst. Det er jo en lidt kedelig udvikling, da vi går glip af så meget. Det er også her der opstå misforståelser af hinanden. Se på FB meget kedelig udvikling.

Egentlig burde man mødes hjemme hos hinanden og lytte til de forskellige setup og få sig en nørde snak, i stedet for at " tale" sammen her på Hifi4all. Det kunne være interesant at lytte til de forskellige setups folk har og udveksle erfaringer. Det vil skabe meget større forståelse og indsigt i lyd og Hifi. Og de mennesker der går op i dette.

En adresseløs Hifi nørde klub, en slags Tour de hifi. Man kommer på besøg ii hinandens hjem og lytter og nørder. Det kunne være ud fra setup man tilmelder sig. Det vil kræve åbenhed og respekt at inviterer fremmede hjem, men en sjov tanke. Det kunne jo også være spændende at få et levende ansigt på dem "man" skriver med. Eller.
Til top Vis Bnc45's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bnc45
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 25 Juli 2016 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Så ervi ved at komme ind på noget som kan være hyggeligt��, jeg har lytte flere steder, og kommer forhåbentlig til at lytte meget mere i fremtiden.�� Det her også været nogen forbi mig, og det har været ganske hyggeligt.. ☺især når kæben næsten skal samles op på gulvet, når uhyret forvandler sig til skønheden, i smukke toner, når tilg ikke er som folk forventer afsløre deres ansigt alt��. Har kun fået positivt tilbage meldinger. ☺ Så min dør kan altid åbnes hvis det er en som godt vil høre de ikke så smukke højtaler☺

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes