Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. april 2024 | 10:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Schiit Multibit (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 27 August 2016 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

For godt 6 år siden gik jeg igang med HiFi hobbyen. Prøvede meget forskellige udstyr + højtalere og endte dengang ud med følgende setup (som også er mit nuværende): Audio Physic superior 2, Naim XS-1, Vincent RCA kabler, Supra højtaler kabler og Stello DA 100 sign DAC..

I 4 år prøvede jeg at få det til at spille, men jeg syntes altid at der var et forvirrende lydbillede. Jeg tænkte at det måtte akustikken som spillede ind og refleksionerne fik skylden for det dårlige og lidt hårde lydbillede. I de 4 år, prøvede jeg følgende forstærker + dac for at se om de kunne rette op på det. DAC: Hegel HD12, DAC magic, Simaudio moon 100 (mener jeg den hed), Rega dac, plus en del flere jeg ikke kan huske. Alle i prisklassen 2k-6k Forstærkere: Vincent 226 MK + tube rolling, Roksan, naim 5i. Det endte med at jeg ikke brugte anlægget i 1-2 år - jeg nyd det simpelthen ikke.

I starten af 2016, besluttede jeg mig for starte op igen, denne gang med Hifi-hovedtelefonener - for der er ingen indflydelse fra akustikken ;) Fik hurtigt købt nogle Phillips X2 + hifiman 400i, og en schiit modi+magni U stak som forstærker+dac. Jeg legede selvfølgelig også med min stello dac i opstillingen. Det lød godt, hovedetelefoner tillader en vis opløsnings/detajle-grad der er svært at få fra højtaler grundet de akustiske forhold, osv (efter min mening).

Men jeg syntes stadig der var noget galt. Bøvlede stadig lidt med hårde "s'er" og et forvirret billede som gjorde at man ikke havde lyst til at skrue op og komme helt "ind" i lyden. i starten af august kom schiit ud med en multibit (R2R) dac kaldet "modi multibit". Lidt ála Metrum dac, som folk herinde kender til. Jeg læste lidt om den på nogle forumer og besluttede at slå til (ca. 2500,- langt under min ca. 5000 kr stello dac).

http://www.head-fi.org/t/815368/happy-as-a-pig-in-schiit-int roducing-modi-multibit

Jeg må sige at det har været alle pengene værd. nu har den i 1 uge været sat til mine høretelefoner og det hele lyder bare mere korrekt. I denne weekend ville jeg så prøve den på mit højtaler setiup - og WOW sikke en oplevelse - endelig for første gang føler jeg ikke at der er noget galt med lyd billedet. Jo mere jeg skruer op, jo dybere træder jeg ind i lydbilledet og høre nye ting som jeg aldrig har hørt før - uden at krumme tæer. Efter min mening har alle de D/S (Delta-Sigma ) dacs jeg har prøvet og lyttet til hos forhandlere skuffet mig og efterladt et forvirret og hårdt lydbillede.

Multibit dac er en anden teknologi, og Schiit bruger deres egen upsampling algoritme som sikre sig at tidsdomænet af signalet ved upsampling er intakt/korrekt. Læs mere på forums for at få den fulde forklaring.

Jeg deler min erfaring med jer, fordi der måske er andre som har samme oplevelse som mig, og før I køber en 20k dac osv, så kan det måske værd at prøve en R2R (multibit) dac i stedet for en D/S dac.

(P.S. Modi multibit er ikke perfekt, men den slår alle dacs jeg har hørt i forhold til "organisk" lyd med fremragende perspektiv/dybde i lydbilledet. jeg ved ikke om Schiits egen algoritme skaber et lidt "falsk" størrelse af lydbilledet?, men det er i hvert i fald bedre end de D/S dac jeg tidligere har hørt. Måske er Metrums dac bedre på dette punkt?)

Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 28 August 2016 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Det med miltibut......upss......multibit, er jo ikke noget nyt i sig selv. En D/A A/D konverter var jo sådan fra begyndelsen. Det startede vist med 11 bit og sluttede med 20bit i cd afspillerne, dog var man ude i 82 med 16bit uden oversampling, dette kom hurtigt til. Man så i 89/90 eller sådan, kom Technics med den første 1 bit maskine. Det var bare den ultra hurtige måde konverteren arbejde på og krævede meget høj oversamplig i form af 256 gange for at kunne virke mener jeg. Tror ikke, der laves 1 bittere mere, kun miltibut.....nåe nej, multibit. Er med på, der kommer et par korrektioner til det jeg skriver og det er fint nok.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 28 August 2016 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hej Zwonkie,
Tillykke med modi'en. Det er fantastisk, når noget lykkes, man har arbejdet henimod
Digital fnidder kan virkelig ødelægge musikglæden.
Er det den der hedder modi2 uber?
Jeg har tit haft kig på deres produkter.
Mvh. Ruggård
Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 28 August 2016 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Allanowich, det er korrekt - "multibit" var brugt i starten. D/S er nu til dags mellem 1-5 bit (så vidt jeg har lade mig høre).
"Multibit" er hvad Schiit kalder deres produkter der gør brug af R2R princippet. De gør det dog noget anderledes end R2R konkurrenterne.

"Modi Multibit is built on Schiit’s proprietary multibit DAC architecture, featuring Schiit’s unique closed-form digital filter on an Analog Devices SHARC
DSP processor. For D/A conversion, it uses a medical/military grade, true multibit converter specified down to 1/2LSB linearity, the Analog Devices
AD5547CRUZ. "

Den oversampler også med deres egen algoritme, som nævnt tidligere. Det er upsamplingen jeg mistænker for at give lidt ekstra rum-fornemmelse.
Om det er i musikken eller ej, er jeg lidt i tvivl om, men folk er MEGET glade for deres algoritme.
Hvis du sender et 192 eller 176 khz signal til DACen kører den uden om deres upsampling (så du kan høre musikken uden deres algoritme).

Jeg har ikke prøvet andre R2R dacs, men indtil videre har R2R dac givet mig noget som jeg har ikke kunne finde i D/S dacs. Sammenhæng i
musikken, bedre placering af instrumenter og et ikke rodet lydbilled - mindre digitalt skær (hvis det er en ting :). Jeg er sikker på at der findes D/S
DACs som kan gøre det bedre.. jeg har bare ikke hørt nogle endnu.

Ruggård:
Mange tak, men jeg finder nok noget jeg vil skifte om en måneds tid, sådan er det med denne hobby - mere vil have mere.
Jeg har faktisk deres Modi 2 Uber - jeg købte den 1 måned før "multibit" versionen kom ud.
Så nej - Modi 2 Uber er en AKM 4490 D/S DAC. Du skal finde den der hedder "Modi Multibit".
Modi 2 Uber var ret god i forhold til prisen, den slog på visser områder min Stello 100 sign. (1500,- vs 5000,-)

modi multibit er nok den billigste "multibit/R2R" dac der er på market, for dem der vil have en smag af denne teknologi.
Men jeg anbefaler at I læser diverse forums om denne dac og andre R2R dac, før I investere.
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 29 August 2016 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den!

Jeg købte for et par år siden en Gungnir DAC fra Schiit. Fik den straks opgraderet til Multibit, da det blev muligt. Virkelig meget lyd for pengene. Allerede inden opgradering spillede den pænt op mod dyrere DACs. Især er bassen forrygende - første DAC jeg har hørt hvor bassen er fuldt ud lige så velopløst, hurtig og dynamisk som resten af registeret (mellemtone/diskant).

Multibit (R2R) er rigtig nok ingen ny opfindelse. Min "reserve" DAC fra Sound Classics er udrustet med PCM63 chips, som også er multibit og på trods af +20 års aldersforskel kan man sagtens høre at de er i familie. Multibit er dog teknisk mere udfordrende (og derfor dyrere) at fremstille end "singlebit". Heldigvis kan alle nu få råd til Schiit Multibit!!
Mener ikke Schiit tilføjer rum som ikke bør være der. Lige netop hvad angår rum er min gamle Sound Classics faktisk lige så god - hvis ikke lidt bedre.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 29 August 2016 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Kan anbefale denne tråd fra Head-Fi:

Thoughts on a bunch of dacs (and why delta-sigma kinda sucks)

Virkelig underholdende læsning, hvor man kommer omkring mange af de tilgængelige DACs
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 29 August 2016 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Dalgas:
Det kan godt være den "ekstra" rum-fornemmelse bare er fordi man er vant til noget andet og multibit dac er mere "korrekt".
Jeg syntes dog, at jeg hvis jeg lader SPX upsampler i foobar upsampel til 192 khz og derved gå uden om Schiits algoritme - er der er mindre rum
klang.

interessant læsning.

Den her er også meget interessant:
http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/marve ys-dac-chart-of-awesomeness.63/
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 30 August 2016 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Kan se at Modi også er med USB-interface. Hvis du på nogen måde kan undgå at bruge det - så gør det!

Jeg bruger selv en bærbar pc som lydkilde og var egentlig godt tilfreds med lyden via det indbyggede USB-interface i Gungnir. Så slæbte jeg min DAC med til en kammerat der lige skulle høre den. Han har en Stello U3 USB-spdif konverter og med den koblet ind i kæden lød det så meget bedre! Så der gik ikke lang tid, før jeg fik købt en ekstern USB-spdif konverter (Yellowtec PUC lite). Det gav et enormt løft i lydkvalitet. Desværre koster Yellowtec'en (og en Stello U3) lige så meget som en Modi Multibit og det er måske svært at retfærdiggøre i dit setup.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 30 August 2016 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Ville faktisk spørge dig om du brugte et USB->spdif interface.

Jeg bruger pt. USB, da jeg ikke har en fornuftig spdif kilde (kun TVet og der er næsten ingen forskel i forhold til USB).
Overvejer at købe en Raspberry pi med Digi+ tilslutningen. Jeg har ikke noget imod at købe en god USB->Spdif, for man kan altid bruge den senere.
Det er bare ikke sjovt, hvis det ikke forbedrer noget ;)

P.S er Gungnir lavet med USB gen 2 interfacet? det skulle hjælpe lidt på den ellers dårlig USB performance ifht. Gen 1 (hvad jeg har læst)
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 30 August 2016 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Zwonkie skrev:
P.S er Gungnir lavet med USB gen 2 interfacet? det skulle hjælpe lidt på den ellers dårlig USB performance ifht. Gen 1 (hvad jeg
har læst)


Ja det er den og den er da ikke dårlig. Bedre end Musical V-Link. Men der er bestemt noget at hente med en god USB-spdif converter. Yellowtec er rost
meget i test - slår Audiophilleo. Har dog kun AES3 (balanceret) digital udgang. Så endnu en lille konverter er nødvendig. Jeg bruger desuden en
powerbank som strømforsyning, da Yellowtec sluger en del strøm.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes