Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 12:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Tangential pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
elbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 30 August 2016 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Er tangential pladespillere gået af mode?


__________________
Harry Bjørn Larsen
Til top Vis elbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elbjørn
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 August 2016 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du sidestiller tangentialpladespillere med tangentialarme, så må svaret for mit eget vedkommende blive nej, da jeg har 5 af slagsen

Tangentialarme løser nogle af radialarmenes problemer, men introducerer til gengæld andre. Jeg lever fint med begge principper, men skulle jeg hårdt presset udvælge en enkelt af mine forskellige tonearme til den berømte øde ø, så ville jeg vælge en ganske bestemt tangentialarm i min samling.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 30 August 2016 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Og hvad er det så for en bestemt tangentialarm, du tænker på???

MVH.
Niels L.
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 August 2016 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

NAS Paragon - den "store" model, som jeg har tre eksemplarer af.

De er lidt forskellige, da der undervejs i produktionen blev lavet ændringer. Hertil kommer, at jeg har drejet og fræset nye dele, hvor jeg fandt det hensigtsmæssigt af enten betjeningsmæssige (praktiske), lydmæssige eller æstetiske årsager.

Fx var armrøret på nogle af de første modeller sammenlimet af pultruderet kulfiber med forskellige diametre - der har jeg drejet og fræset nye dele, der muliggør brugen af kun et stykke pultruderet kulfiber (ligesom jeg har forlænget armrøret med ca. 15 mm, så jeg kan få så meget plads til min periferipladestrammer, at den ikke skraber mod den bærebjælke, som armrørsslæden kører på).

Desuden er jeg i gang med at eksperimentere med et tyndvægget armrør i vævet kulfiber - jeg vil se (høre), om kombinationen af reduceret vægt og en anden materialestruktur (vævet vs. pultruderet kulfiber) giver en lydmæssig gevinst.

Eksperimenterne har dog ikke så meget fart på i øjeblikket, da jeg er alt for optaget af at lytte til musik (har netop fået en god stak lp'er foræret med en del musik, som jeg ikke anede eksistensen af)
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
elbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 31 August 2016 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau
Det var ikke en bestemt pladespiller/tangentialarm jeg tænkte, på det undrer mig at man ikke ser annoncer for for dem mere, i mine unge dage
var det det en man drømte om, men ikke havde råd til, min drøm gik i opfyldelse for et par år siden, da jeg erhvervede en Revox B791 med Shure
V15VxMR pickup fra en hifi entusiast.
hilsen Bjørn

__________________
Harry Bjørn Larsen
Til top Vis elbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elbjørn
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 August 2016 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tror - men det er kun noget, jeg tror - at Niels L. spurgte mig om favoritten i min samling

Anyway, du har helt ret i, at der ikke længere er så mange producenter, der tilbyder, hvad man kan kalde, en "født" tangentialpladespiller, hvor samme producent tilbyder både pladespiller(e) og tangentialrm(e).

Jeg kan umiddelbart kun komme i tanke om Walker Audio, Clearaudio, Kuzma, Vyger, Pre-audio, Opus 3, Air Tangent og (danske!) Bergmann.

Der er sikkert flere (?), men det er, hvad jeg umiddelbart kan komme på. Jeg håber ikke, at jeg fornærmer nogens pengepung ved at bemærke, at ovennævnte er prissat fra omkring pænt dyrt til absurd dyrt

Det er måske derfor, at man ikke ser den slags annonceret så ofte ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 31 August 2016 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

A-man.
Du skal klart have denne design.
et til hver klang billede



__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 August 2016 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Ah, Da Vinci Audio Labs Gabriel (med Da Vinci Audio Labs egne tonearme) - den er vist stærkt inspireret af Hans Obels' Quasar pladespiller, der med (meget få) mellemrum dukker op på brugtmarkedet.

Er så ikke lige helt klar over, hvorfor den havner i en tråd, der handler om tangentialpladespillere?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 31 August 2016 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:
A-man.
Du skal klart have denne design.
et til hver klang billede




Nu véd jeg ikke hvad du mener med "hver klang billede" (i tre ord) men en sådan opstilling (på foto) er der nok ikke mange hifientusiaster der ville
kunne acceptere. Hvad koner og kærester ville mene, tør jeg slet ikke tænke på... 😉😅

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 31 August 2016 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Her ser du een - meget voldsom spiller og tangentialarm. Sidstnævnte koster 46.000 Euro. Der findes dog en let neddroslet version til omkring de 30.000 Euro!  Så jo - der laves stadig tangentialarme!

LINK - TANGENTIAL


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 31 August 2016 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Ana mand, der er jo også Forsell luft pude armene og selvbyggeren Kolibri.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 31 August 2016 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

.....og Revox som hel pladespiller.....

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 31 August 2016 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Tangential arme er vel mest kendt fra B&Os fine tangential pladespillere. Men idag bliver der ikke længere produceret pladespillere med elegant betjening, for pladespilleren er blevet en mindre niche der holder fast i et format p.g.a hygge og nostalgi, selv om det nok blev forældet for årtier siden. De fleste hører det nok i sofa hjørnet om aftenen.

I sommers var jeg et par uger i Frankrig, og de havde meget vinyl i flere byer bl.a. Rennes, men det var alle steder helt overvejende Beatles, Stones, Doors, Electric Light Orchestra, Jimi Hendrix og andre klassikere. Det er naturligt fordi vinyl opfattes som et supplerende format, der høres når hyggen prioriteres, mens der ellers høres streaming eller CDer, vil jeg mene. Udvalget i både Tyskland og Frankrig er gigantisk når det gælder CDer, som stadig sælger godt.

Jeg har selv gennem et par år jagtet en high end pladespiller med fin betjening og jeg fandt en Kenwood 7010. Den er mega flot og solid som en kampvogn og så stopper den selv og hæver armen når pladen er løbet ud. Den skal nok holde mig ud. Bød 600€ for en på Ebay, men den gik for 1020 € uden p.u., men efterfølgende fandt jeg en til væsentlig lavere pris i Danmark. En sådan var måske en mulighed hvis du ønsker tangential p.g.a. den bedre betjeningskomfort, men kvalitets pladespillere med ordentlig betjening er svære at finde. Pioneer kunne også være en mulighed.





__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 31 August 2016 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Pioniere lave også tangential spillere i 80érne, det gjorde næsten alle de store mærker. Har selv en forkærlighed for Technics
modeller, hvor nogle af modellerne var ret små, og ret godt konstrueret, set i forhold til prisen. Forsell er vel den mest kendt fra den
gang, hvis det skulle være fint. Det var en hel trend.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
elbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 31 August 2016 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

hej alle
Tak for alle indlæg.
hilsen Bjørn


__________________
Harry Bjørn Larsen
Til top Vis elbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elbjørn
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 August 2016 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Ana mand, der er jo også Forsell luft pude armene og selvbyggeren Kolibri.

Allanowich, du læser ikke, hvad jeg skriver! Jeg omtaler nuværende/eksisterende producenter med både pladespillere og tangentialarme i
produktporteføljen.

Revox er en skygge af sig selv sammenlignet med tidligere uden pladespillere på programmet, Forsell findes kun som en tom hjemmeside, og det er
nok verdens største tilsnigelse at kalde Kolibriselvbyggeren for en producent (og pladespilleren mangler også).

Hvis jeg skulle nævne eksisterende producenter af tangentialtonearme, så havde jeg nævnt mange flere, men det var ikke, hvad mit indlæg drejede
sig om.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 August 2016 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Tangential arme er vel mest kendt fra B&Os fine tangential pladespillere. Men idag bliver der ikke længere produceret pladespillere med elegant betjening, for pladespilleren er blevet en mindre niche der holder fast i et format p.g.a hygge og nostalgi, selv om det nok blev forældet for årtier siden. De fleste hører det nok i sofa hjørnet om aftenen.I sommers var jeg et par uger i Frankrig, og de havde meget vinyl i flere byer bl.a. Rennes, men det var alle steder helt overvejende Beatles, Stones, Doors, Electric Light Orchestra, Jimi Hendrix og andre klassikere. Det er naturligt fordi vinyl opfattes som et supplerende format, der høres når hyggen prioriteres, mens der ellers høres streaming eller CDer, vil jeg mene. Udvalget i både Tyskland og Frankrig er gigantisk når det gælder CDer, som stadig sælger godt.Jeg har selv gennem et par år jagtet en high end pladespiller med fin betjening og jeg fandt en Kenwood 7010. Den er mega flot og solid som en kampvogn og så stopper den selv og hæver armen når pladen er løbet ud. Den skal nok holde mig ud. Bød 600€ for en på Ebay, men den gik for 1020 € uden p.u., men efterfølgende fandt jeg en til væsentlig lavere pris i Danmark. En sådan var måske en mulighed hvis du ønsker tangential p.g.a. den bedre betjeningskomfort, men kvalitets pladespillere med ordentlig betjening er svære at finde. Pioneer kunne også være en mulighed.




Er jeg den eneste herinde, der synes, at det er lige lovlig kækt gentagne gange at forsøge at gøre sine egne synspunkter og holdninger til fakta? Jeg vil meget gerne se den statistik, undersøgelse, meningsmåling eller anden form for dokumentation, der på nogen som helst måde underbygger, at de fleste kun hører vinyl for nostalgiens skyld henne fra sofahjørnet (også i overført betydning).
Holdninger til vinyl er velkomne, men så lad det fremstå som holdninger og ikke som eviggyldige kendsgerninger, hvis det ikke kan underbygges med andet end, "... at jeg tror ..." eller "... jeg synes ..." eller "... jeg har oplevet ...".

Og hvorfor skal en tråd om tangentialarmspladespillere nu pludselig handle om betjeningskomfort og en Kenwood KD 7010?

Fint med kæpheste, men skal de kæppe ikke viftes og de heste ikke rides et helt andet sted i en helt anden tråd?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 31 August 2016 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Er jeg den eneste herinde, der synes, at det er lige lovlig kækt gentagne gange at forsøge at gøre sine egne synspunkter og holdninger til fakta? 


Næh, du er ikke, men det er jo den sædvanlige smøre fra Hermann. Da han ikke havde hørt et hæderligt vinylsetup, svor han til CD, han mente også, at det var nemmere at bestille online end LP´er???.
Nu har han så fået en ok grammo (af en slags, som tråden ikke handler om), og han helmer vel ikke, før hans børn bliver store nok til at vende hans LP´er for ham = topmålet af nem betjening.
Tilbage til tråden. Min gamle Pioneer PL-L1000 havde et ganske fint tangentialarms princip. Magnetic rail, som både kørte frem og tilbage, hvis pladen var lettere excentrisk, styret af en optokobler til højre og til venstre for armens centrum. Skidesmart.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 31 August 2016 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
 Er jeg den eneste herinde, der synes, at det er lige lovlig kækt gentagne
gange at forsøge at gøre sine egne synspunkter og holdninger til fakta? Jeg vil meget gerne se den statistik, undersøgelse, meningsmåling eller anden form for dokumentation, der på nogen som helst måde underbygger, at de fleste kun hører vinyl for nostalgiens skyld henne fra sofahjørnet (også i overført betydning). Holdninger til vinyl er velkomne, men så lad det fremstå som holdninger og ikke som eviggyldige kendsgerninger, hvis det ikke kan underbygges med andet end, "... at jeg tror ..." eller "... jeg synes ..." eller "... jeg har oplevet ...". Og hvorfor skal en tråd om tangentialarmspladespillere nu pludselig handle om betjeningskomfort og en Kenwood KD 7010? Fint med kæpheste, men skal de kæppe ikke viftes og de heste ikke rides et helt andet sted i en helt anden tråd?


Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 01 September 2016 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Nu jeg faktisk lige præcis en Kenwood KD-990 (samme som KD 7010) OG en Pioneer PL-L1000 i aktiv drift.

Kenwood afspilleren er flottest, men på alle andre parametre holder jeg mere at Pioneeren. Ikke at Kenwooden er dårlig, men både
ergonomi og lydkvalitet får lige et nyk mere på Pioneeren - begge dele på baggrund af det tangentiale princip.

Jeg har haft en del tangentialafspillere: Technics SL-10, Sony ps-x555es, Technics SL-7, Beogram 8000, og Pioneer Pl-L1000. Sidstnævnte
er den bedste af dem, men også den fysisk største. Beogram 8000 og Technics SL-10 er begge ganske gode, men kræver særlige
pickupper. Pioneeren er derudover den nemmeste at vedligeholde.

Nå, det var vel nærmest off-topic, så jeg holder her.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes