Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 08:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvor mange watt bruger man? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 435
Sendt: 17 September 2016 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Som overskriften hentyder til er det en tråd om watt og om hvor mange watt man tror man bruger og har brug for.

Følsomhed: 1 watt / 1 meter = X dB
Driftseffekt: 96 dB / 1 meter = X watt
Virkningsgrad: 2,45 divideret med driftseffekt (watt) = X

Når man nu siger man har brug for en forstærker med mange watt , så vil jeg vove at påstå at man tit ser sig blind i hvor mange watt man egentlig har brug for.

En myte eller sandhed dom selv.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 17 September 2016 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Der er et godt spørgsmål, og svaret afhænger af både rum, højtalere og lyttevaner. For mig er et peakniveau omkring 100 dB nok. Ud fra det kan vi beregne to eksempler. Metoden er universel.

1) Martin Logan Vantage elektrostathybrid højtalere med en følsomhed på 91 dB/W ved 1 meter. Pga. deres mere direktive lyd aftager lyden med kun 3 dB pr fordobling af afstanden i stedet for de 6 dB som monopoler aftager med. min lytteposition er 2,5 meter fra lytteposition, så lyden er dér aftaget med ca 4 dB. Dertil skal vi lægge 4 dB da der er to højtalere i stereo. Grunden til, at det ikke er 6 dB er, at de to stereokanaler jo ikke spiller det samme. Vi ender altså med en samlet følsomhed i lyttepositionen på 91 dB/W. Det betyder, at mine forstærkere skal kunne levere 9dB mere. +3 dB svarer til en fordobling af effekten, som vi har brug for 3 gange. Med andre ord, jeg kan faktisk klare mig med 8W tilsammen (4 W pr. kanal), og det dobbelte eller mere vil give mig rigeligt headroom.

2) BBC LS3/5 studiomonitor med en følsomhed på 82 dB. Da de er en monopol, aftager de med 6 dB pr. fordobling af afstand, og vi ender med en stereofølsomhed i lyttepositionen på ca 78 dB/W. Vi skal altså bruge en forstærker, der kan levere til et 22 dB højere lydtryk for at nå målet på 100 dB. Det svarer til lidt over 7 fordoblinger, eller 128 W. Hvis vi så gerne vil have noget headroom, ja så skal vi op på 250 W.

Lidt tankevækkende, at den ene højtaler kræver 250 W for at spille lige så højt som den anden kan i det samme rum med kun 8 W. Den lille BBC monitor er jo desværre nok røget i luften lidt før vi når de 250 W.

Selvom BBC monitoren er lidt ekstrem hvad angår følsomhed - den er jo lavet til nærfeltlytning, så illustrerer eksemplerne ret godt hvorfor man skal vælge forstærker efter højtalerne.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 17 September 2016 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

jeg vil på sin vis give dig ret, men vi skal lige huske hvordan højtaleren belaster forstærkeren, impedans kurven for højtaleren, den kan være en dræber for en svag forstærker, og som sådan kan du godt have en forstærker med fine data som ikke kan holde forsyningsspændingen oppe  i  forstærkeren, som i værste fald vil begynde at klippe. 

så i store træk kan man ikke bruge watt til noget som helst. man skal se på de samlede data. så har man en ide om hvad den kan og ikke kan.

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 17 September 2016 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Lille smed: Det er fuldstændig rigtigt. Det jeg anviste er sådant set bare trin 1. Trin 2 er, at kende højtalerens impedansforløb, og
sammenligne det med forstærkerens udgangsimpedans. Så kan man danne sig et billede af om forstærkeren har tilstrækkelig med
strømkapacitet til rent faktisk at levere den krævede udgangseffekt. Hvis højtalernes impedanseksempelvis falder til under 2 Ohm i bassen
- hvilket ikke er unormalt - så kræver det en forstærker med en udgandsimpedans godt under 0,5 Ohm (og egentlig helst under 0,25
Ohm) for at kunne styre bassen. Det vil altså sige, at forstærkeren skal have en dæmpningsfaktor (forholdet mellem højtalerens
idgangsimpedans og forstærkerens udgangsimpedans) på over 16 og helst over 32 da det som regel opgives i 8 Ohms belastning.

Hvis man gør sit hjemmearbejde, og undersøger disse ting, så kan man danne sig et overblik over hvilke forstærkere indendfor ens
budget, der er elektrisk komaptible med ens højtalere, og på den måde indsnævre feltet af mulige kandidater til prøvelytning. Ikke at gøre
det, svarer i mine verden lidtr til at købe dæk uden at kende størrelsen på hjulet...

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 435
Sendt: 17 September 2016 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Nå jamen så er det jo intet problem i at finde den perfekte forstærker
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 18 September 2016 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Fornemmer jeg en vis ironi her?

- Jeg mener blot, at hvis man stzrter med at afdække hvad forstærkeren skal være i stand til rent elektrisk, så bliver det jo noget nemmere at finde ud af hvilke man skal lytte til.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
KomAnton
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 18 September 2016 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Her er svaret på det meste af trådstarters spørgsmål:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-efficiency.htm
Til top Vis KomAnton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KomAnton
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 18 September 2016 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Ja, det er et godt link, der nemt udfører de samme beregninger som jeg gjorde. Man skal blot holde sig for øje, at de ikke tager forskelle i højtaleres spredning med. Den gælder således kon for almindelige højtalere, hvorimod den vil underestimere loudness og SPL for elektrostater.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 18 September 2016 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej Bevensee,

Jeg vil lige at være et pernittengryn og understrege at det med det 3 dB kun gælder for elektrostater, eller for den sags skyld, almindelige højttalere, der opføre sig som line sources. Der findes jo elektrostater der opføre sig som næsten perfekte punktkilder og er fasekorrekte.

morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 18 September 2016 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

En ting er teori, noget andet praksis.

Hvis min bedre halvdel skal bestemme, ¨skal jeg nok kun op omkring de 0,5 W, for jeg MÅ ikke spille meget højere.

Er jeg alene hjemme kommer jeg nok noget højere op. Svært at sige hvor meget, da jeg kører 3-vejs aktivt. Diskanten har en følsomhed på over 100 dB, så den behøver kun få Watt. Mellemtonen ca. 94 dB, så den klarer det mere end fint med de 80 watt, der er til rådighed. Basser ligger også omkring de 94 dB og har 100 Watt til rådighed.  Alt i alt spiller det rigeligt højt og velkontrollere, så det der med watt går jeg ikke så meget op i mere ....

Noget helt andet er, at følsomme højttalersystemer ofte spiller mere dynamisk og frigjort. Mindre termisk komprimering. Store membranarealer er ofte også en fordel - specielt i bunder.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 18 September 2016 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Problemet med watt, spl og dB er, at det ikke siger en pind om musikken, og om den lever og er dynamisk. Her er jeg meget mere interesseret i ampere og joules, for det er energien, der giver liv til musikken.

Hvad vil I helst...

Høre en komprimeret indspilning med et dynamikområde på 3 dB, spillet gennem et par højtalere med en følsomhed på 96 dB, sparket i gang på fuld skrue, af en kl.D forstærker på 1000 watt... ???

Eller lytte til en god indspilning, med stort dynamikområde, på et par små højtalere med en effektivitet på 83 dB, trukket af en lille god rørforstærker på 2,5 watt... ???

Jeg ved godt, hvad jeg foretrækker!

Mine data er i øvrigt følgende: 92 dB & 2 x 150 Watt... men det er lige meget. For strømmen fra effekttrinnet siger 48 Ampere vedvarende, med 200 i peak - pr. kanal!!! Og det er noget, der giver musikken liv. Ja, jeg kan spille højt, men jeg kan også nyde essensen af den musik, jeg hører...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 19 September 2016 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

som janils kører med aktiv 3 vejs deling, bruger jeg 4 vejs aktiv på et 5 vejs system hvor der deles passivt ved 10khz  6/18db på aktiv side er det 24db LR....og systemmet har en følsomhed på 101db, og spilles der højt så bruges der vel max 20w på basserne....men systemmet er fyldt med dynamik og en klarhed der gør det vær at lytte til.....bruger sjællendt de to andre systemmer Magnepan 3.6 og jbl 250.....det er mest om aftenen for naboens skyld velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 19 September 2016 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Velkommen... Fy for pokker for nogle "kasser", der må være dømt dynamik "en masse" :-)
Vi må ha´ en snak om dine 3.6, når de nu mest af alt "er i vejen" , så de ikke går helt til spilde

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 19 September 2016 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

helt til spilde går de nu ikke.....men det er nok dem jeg spiller mindst på de 3.6.....nok fordi jeg mest spiller rock....og en del blues...som f eks aksel rudi pell, julian sas, og lign.....

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes