Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 02:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Horn højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 18 September 2016 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  



Vil helt vildt gerne prøve et sæt horn højttalere, men jeg aner ikke hvad der findes derude. Det skal ikke være de dyre drenge, trods jeg har en senere
drøm om et sæt Jbl Array 1400.

Når jeg kigger på nettet, Er der umiddelbart mange DIY projekter?

Hvor finder jeg hornhøjttalere med brugtpriser der kan erhverves for under 10k, hvis de da findes?

Hvis det ikke er muligt, kunne det være interessant at lave det selv. Dog hælder jeg mest til at købe brugt, evt. DIY.

Er ikke ude efter kæmpe store horn, stuen er kun 25kvm.


I første omgang er det egentlig bare for at prøve at have et sæt stående i hjemmet, samt få lyttet lidt på horn.


Lovpriser alle forslag.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 18 September 2016 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Til den pris kunne et sæt Klipsch Heresy III vel findes?
Har aldrig hørt dem.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 18 September 2016 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Alto har vel et par konstruktioner der kan prøves af? Er selv lidt varm på emnet og fuldtoner, så følger med!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 18 September 2016 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Et par hORNS the mummy kunne være vejen frem. Jeg har selv et par. Fantastisk højttaler, men brugt nok over budgettet. Jeg kigger løbende efter horn, men for dælen hvor de koster - og når man har noget der er super godt, så render det pludselig op

Der er et par brugte Hørning horn til 14k, de kan måske presses ned i pris?
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 19 September 2016 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Morgenstjerne: Har kigget på dem, kunne være en start. Men vil gerne lave lidt større udgaver. Og design som kunne ligne: Opera M15. (Ved det er en helt anden liga, men noget a la)

Gekkofinger: Det er ikke lige min kop the. Men godtbud grundet prisen. Flere bud, gerne med links?

MSG1979: Godt bud til prisen, men må nok højere op i pris for at finde noget jeg synes om... Skal måske højere op i pris og så er det sådan det er

Er det ligetil at købe brugte dele og sætte sammen, hhv. Baskasse, mellemtone, diskant? Der er et sæt Coral. Mellemtoner m. Træhorn til salg eksempelvis.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 19 September 2016 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Rett:

Nok ikke lige til at sætte sammen, det gir mening. Medmindre det er noget eksternt delefilter måske? Er helt grøn på feltet.

Her er lign. Hvad jeg søger;






Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1000
Sendt: 19 September 2016 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Fostex lavede sådan nogle mellemtonehorn, i træ, tilbage i firserne. Om de er til at finde, det er en anden sag.
Jeg har, i de ca 35 år jeg har rodet med hifi, set et sæt. Og det var demosættet i butikken i Randers.
De så sådan her ud:



Men. Mon ikke en snedker, og de rigtige tegninger, kan gøre det? Prisen tror jeg dog ikke jeg vil indlade mig på at vurdere...


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 19 September 2016 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Ja Andromeda, det bliver nok svært at finde en færdig konstruktion til den pris. Måske du kan finde noget i Pro verdenen?
Stor respekt herfra at du søger andet end en moderne prut højttaler!

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 19 September 2016 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hej Andromeda

Ganske vist også over dit budget. Ikke des jo mindre er det et fantastisk vellydene sæt højttalere, hORNS FP15

Ejer selv et dejligt sæt, som jeg var heldig at finde som demosæt for over et år siden. Fuldtonehorn og membranareal er ikke at foragte

Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 20 September 2016 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Hej. meget interessant tråd. Horn lyder spændende . Har selv gået og barslet ideen om hornhøjttalere. Havde i min ungdom et pr Dansk byggede par ( mærke ligger i det uvisse ), som i min erindring lød godt, dog lidt pågående, men det var vist prisen, som afspejlede sig.
Var inde og kigge på ARTsounds udvalg , absolut spændende sager og finish, men prisen kan man så spejle sig i .
Men det skal da prøves , bare for at gøre det , det kunne jo være
mvh Space

__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 21 September 2016 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har kørt 2-vejs horhøjtalere (DIY) gennem de seneste 4-5 år og kan ikke forestille mig at jeg vil gå tilbage konventionelle højtalere igen. Der
er en dynamik og klang som er vanskelig at opnå hvis man ikke kører med horn. Omvendt er det dyrt hvis man ikke kan finde brugt og selvbyg.
For mig at se er der tre klare udfordringer hvis man skal starte: A) finde gode drivere der er til at betale, jeg har tidligere brugt Radian drivere,
som     også kan købes fra nye af til priser som er til at betale. B) Finde et delefilter som fungerer, jeg var heldig at finde en som kopierede TADs
2402 hornhøjtalere og så brugte jeg det (selvom det ikke passer præcist til enhederne og kabinet). C) Endelig kan det være vanskeligt at finde
horn til overkommelige priser.


Har beskrevet nogle af tingene i min tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1

Bh

Rasmus

__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 22 September 2016 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

>Morgenstjerne

Ikke pro verdenen. Må nok igang med DIY. Har muligvis én på hånden der kan hjælpe.


>Holberg

De ser fine ud. Søger dog diskant?/mellemtone/bas særskilt.
Er det en 12" der er i dem?


>Spaceman_2

Nemlig utroligt interessant. Har en fornemmelse af, at horn bare fører koncertoplevelsen mere ind i hjemmet. Er ligeglad med om horn så skulle give
en mere "spredehagl"-oplevelse og ikke, på samme måde, hifi-orienteret oplevelse, som med alm. Højttalere.

Jeg VIL OMSLUTTES af lyd og det må gerne, hvis man kan sige det, være lidt påtrængende, direkte og halv-forbudt lyd, der bare omfavner og trækker
en dybt ind i musikken. Har en speciel forkærlighed til elektronisk musik og til de koncerter hvor denne musik er på programmet, har jeg altid undret
mig over, hvor fantastisk, tonerne bliver serveret i mit sind
Jeg vil aldrig få samme lyd i hjemmet, men vi kan nærme os!

Har hørt JBL Array 1000 og de havde bare noget energi, som neg ikke har oplevet før til hjemmebrug.

>Wendt

Fedt! Jeg tror også at det bliver selvbyg. Kom du bare med idéer til enheder, delefiltre, deslige.
Jeg tænker selv 12"-15" bas og kabinetter, der passer. Kunne være mest fedt, med lign. Færste billede heg har smidt op, om end ikke, i lidt smallere
version, da de skal kunne være i stuen.

Har set et sæt "Coral" mellemtoner i teæ på dba. Kan de bruges?


Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 22 September 2016 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Sådanne lign. mellemtoner skal det være:

Smith horn mellemtoner
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 22 September 2016 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Andromeda skrev:
Sådanne lign. mellemtoner skal det være:

Smith horn mellemtoner


Pas på med disse meget asymmetriske horn. De har udklingningsproblemer + du har "patten flip" der hvor den vertikale hornladning ophører.

mvh, Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 22 September 2016 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej Andromeda

Det er en 15". Igen, lyder de intet mindre end fremragende
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 22 September 2016 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Blumenhofer. De ældre er er til at komme til for penge
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Physis
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 22 September 2016 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Har tidligere spillet på et sæt hORNS Mummy's (dvs. 3 sæt; 3 versioner med m. forskellige tweaks såsom enheder, delefiltre/dæmpning, og farve) over en periode på næsten 5 år, og det er superfine højttalere. Meget versatile, dynamiske og homogene, og så synes jeg selv de er meget dekorative/skulpturelle i forhold til de mere typiske slanke, firkantede kasser.

Nu er Mummy'erne ret beset hybrider, da de ikke er horn/waveguide-ladede i hele toneområdet de spiller. Min oplevelse er dog, at de to principper (direkte-strålende + waveguide) er meget fint integrerede, og at en 12" enhed spiller så fin mellemtone (der deles ved lidt over 1,5kHz) er imponerende. Måske integrationen bl.a. er så vellykket, da en 12" enhed har en direktionalitet og power respons der matcher 12" waveguiden ved delingsområdet meget godt.

Mine nuværende højttalere er horn ladede i hele deres frekvensområde, og det betyder noget for effektiviteten: de er målt til 106-107dB's følsomhed, og det modsvarer fint, at reference-volumen er ca. 14-15 dB lavere på min DAC/forforstærker for samme lydstyrke. Det kan mærkes! Så bliver støj pludselig et potentielt problem, men dét er jeg heldigvis fritaget for.

http://simonmearsaudio.com/uccello-horn-loudspeakers.html  

Jeg er også af den klare opfattelse, ikke at skulle tilbage til direkte-strålende og lav-effektive højttalere igen, dog ikke sådan at forstå, at jeg ikke kan finde stor glæde i at lytte til sådanne højttalere. Gode og velsammensatte horn kan i mine ører bare noget særligt, og det kan være svært at sætte ord på - også afhængig af hvilken implementering vi taler om.

Så derfor, Andromeda; jeg bifalder din indskydelse til at udforske hornhøjttalere :) Lyt til så mange som muligt, at prøv at ha' for øje/øre, om det er hybrider eller "all-horns" du har at gøre med. Mummy'erne var for mig en overgang mellem "skismaet" - fra direkte-strålende til horn - og var derfor rimelig nemt implementérbare i det eksisterende setup, men bevæger man sig over i fuldt horn-bestykkede højttalere (uden før at ha' været der) er der andre "hensyn" at skulle tage, og det er vitalt for, at nærme sig deres potentiale. Heri kan også indgå tilvænningen til måden horn spiller på, ikke at de alle spiller ens, men f.eks. er andelen af direkte lyd i forhold til reflekteret lyd større, end hvad den er hos direkte-strålende ikke-horn højttalere, og dét aftryk alene tror jeg er en af årsagerne til, at mange enten kan li' eller ikke li' hornhøjttalere. Osv. :)

Spring ud i det!
Til top Vis Physis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Physis
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 22 September 2016 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Flere af de systemer, der refereres til her, er jo 2- el. 3-vejs systemer, hvor kun den øvre mellemtone og diskanten er hornladede - bassen/nedre mellemtone er typisk en 12-15" i et reflekskabinet. Og det er der selvfølgelig ikke noget i vejen med.

Men, et 3-vejs hornladet system er en anden sag. På et billede i denne tråd vises et, sandsynligvis et Klipsh 'La Scala' bas/mellem horn m. mellemtone- og diskanthorn på.

Horns styrke ligger i deres høje følsomhed - deres svaghed i, at det kræver meget store bokse for blot at nærme sig dybere bas. De viste Klipsh når næppe ret meget under 70 Hz. Til gengæld er følsomheden nok omkr. 6-10 dB højere end et reflekssystem i tilsvarende størrelse. Reflekssystemet vil så gå dybere nok ½-1 oktav længere ned.

Der er altid en pris at betale - (dyb)bas kontra størrelse kontra følsomhed... Ak ja .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 23 September 2016 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Sjovt du nævner at ikke noget Pro. Tjaaa, så når du ikke langt. De 2397'er er jo også fra Pro verdenen og det er der kompetancen ligger eller lå for
år tilbage :-)

Faktisk et utroligt lineart horn fra 1k - 10k afh. om din compression driver kan når der op. Kører selv fuldt aktivt med 2360 horn og t825 + nogle
meget store refleks kasser (15" & 18").

Jeg har et par frontladet EV Eliminator kasser til 15" stående du kan hente. Så er du igang :-) Men tror du kommer bedst igang med aktivt system.
Jeg har været hele vejen rundt og som andre nævner skal jeg "trues" til at gå tilbage igen ;-)

Hilsen Flemming

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 23 September 2016 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Fostex lavede sådan nogle mellemtonehorn, i træ, tilbage i firserne. Om de er til at finde, det er en anden sag. Jeg har, i de ca 35 år
jeg har rodet med hifi, set et sæt. Og det var demosættet i butikken i Randers.De så sådan her ud:

Men. Mon ikke en snedker, og de rigtige tegninger, kan gøre det?
Prisen tror jeg dog ikke jeg vil indlade mig på at vurdere...



Hej Tonni. Jeg fik da hoppet let og elefant over dit indlæg. Det var ikke planen!

Hornene ser fantastiske ud. Kunne være fedt at finde noget lign. dem. Brugeren rip59 har disse, om end ikke andet, tilbage i 2005.

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes