Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 08:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Horn højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 28 April 2017 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg går igang med REW og UMIK-1 en af de nærmeste dage... Skal dog lige lære hvordan det fungere rigtigt. Men har en på hånden der kan hjælpe til. Diskanten er for høj, så den skal dæmpes. Udover det ønsker jeg at få mere fut i mellemtonen! Synes ikke den "præstere" som jeg havde tænkt den til, dog vidste jeg at bassen går langt op og "tager over", hvor mellemtone hornet, ikke kan være med, det er jo en horn konstruktion.

Kan det tænkes at med en BEDRE DRIVER, at det er muligt at få mere "skud" i hornet og gå lavere i bassen? Det er noget jeg, som det første, vil få optimeret, udover, self. diskanten, som spiller for højt. Jeg kan EQ mig ud af diskanten er for høj med VOX, da jeg spiller fra computer, men er self. ikke optimalt. På tirsdag kommer Kent og hjælper med at rette i delefiltret, så vi får diskanten på plads. de spiller dog super godt "ud af boksen", men mangler stadig en del tilspilning, så er fortrøstningsfuld
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 28 April 2017 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hej Andromeda

Få rykket din diskant hen over mellemtonen,   så svinspolerne er i samme plan, som det er nu får du overtonerne
i hovedet   før grundtonerne   det er sku ikke så godt :-) :-) :-)
mvh
Audiohagel
Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 28 April 2017 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Kæ....t - hvor er de bare kommet til at se helt kanon ud Synes nu godt nok, at jeg selv har haft en pensel i hånden adskillige gange - men, jeg kunne bestemt ik lave så fin en lakering

En af ting, som du bestemt bør prøve - er at rykke frem og tilbage på diskenten - så det kommet til, at lyde bedste muligt. Som audiohagel rigtigt skriver - så gælder det om, at lyden fra alle enheder rammer øret på nøjagtigt samme tidspunkt

Li den der med skud i hornet - så bør det have en ret stor følsomhed i sig selv. Hvor deler du mellem bas og 1" ?
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 28 April 2017 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Andromeda, mellemtonehornet spiller kun så langt ned som hornloadningen tillader. Her kan man ikke sådan omgåes fysikkens love. Ud fra billederne vil jeg sige at 700-800 hz er nedre loadning. Herefter spiller enheden som en almindelig driver og der er risiko for at overbelaste den. Det er fint at du får lidt prof hjælp, den sidste optimering er vigtig for at få tingene til at gå op i en højere enhed. Næste skridt er så at køre det hele aktivt, så du får fuldt kontrol over tingene og så bliver det rigtig sjovt, bare min mening og erfaring   

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 29 April 2017 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

audiohagel skrev:
Hej Andromeda

Få rykket din diskant hen over mellemtonen,   så svinspolerne er i samme plan, som det er nu får du overtonerne
i hovedet   før grundtonerne   det er sku ikke så godt :-) :-) :-)
mvh
Audiohagel


Er gjort
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 30 April 2017 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:
Kæ....t - hvor er de bare kommet til at se helt kanon ud  Synes nu godt nok, at jeg selv har haft en pensel i hånden adskillige gange - men, jeg kunne bestemt ik lave så fin en lakering. En af ting, som du bestemt bør prøve - er at rykke frem og tilbage på diskenten - så det kommet til, at lyde bedste muligt. Som audiohagel rigtigt skriver - så gælder det om, at lyden fra alle enheder rammer øret på nøjagtigt samme tidspunkt. Li den der med skud i hornet - så bør det have en ret stor følsomhed i sig selv. Hvor deler du mellem bas og 1" ?


Tak Weezer

Har rykket den længere bagud �� Så langt den kan komme.

Jeg får nogle oplysninger på tirsdag, da Kent fra Bekent.dk kigger forbi og hjælper med at få rettet delefilter til. Skal nok lige sørge for at blive godt veloplyst, så i kan få stillet sulten lidt
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 30 April 2017 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

schlager skrev:
Andromeda, mellemtonehornet spiller kun så langt ned som hornloadningen tillader. Her kan man ikke sådan omgåes fysikkens love. Ud fra billederne vil jeg sige at 700-800 hz er nedre loadning. Herefter spiller enheden som en almindelig driver og der er risiko for at overbelaste den. Det er fint at du får lidt prof hjælp, den sidste optimering er vigtig for at få tingene til at gå op i en højere enhed. Næste skridt er så at køre det hele aktivt, så du får fuldt kontrol over tingene og så bliver det rigtig sjovt, bare min mening og erfaring


Du skriver der er risiko for at overbelaste mellemtone driveren. Hvordan mener du mere specifikt, tænker hvilke grundlag er der risiko for det?

Har fået prof hjælp siden starten af projektet. Sad i samråd med Bent og Kent, hvor vi fandt ud af, hvilken vej vi skulle gå. Derefter enheder, samt fik styr på litermål på bas kabinetter etc. Så grundlaget var der, for at det kunne komme til at spille ordentligt.

Istedet for at gå aktiv, kan jeg vel også hente meget med minidsp 2*4, REW og Umik-1, ikke? Tænker ift. akustikken.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 30 April 2017 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Andromeda, det er lidt som en bas enhed i refleks box, den "unloader" også under dens tuningsfrekvens Fs og membranen vil bevæge sig ukontrolleret og der vil ikke være noget brugbart akustisk signal.

Et horn gør det samme, den "unloader" under dens tuningsfrekvens, som er bestemt af hornets størrelse (hovedsaglig længden på hornet, jævnfør 1/4 bølge horn). Derfor skal der skæres i filteret nedadtil (højpasfilter) for at beskytte driveren, der hvor hornet unloader i frekvens.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 05 Maj 2017 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Okay. Jeg troede du mente at jeg skulle passe på, som det pt. er lavet.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 05 Maj 2017 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Nå men. flere spørgsmål. Vi skal have rettet delefiltret mere til end som så og `vi er igang". Har hørt JBL Array 1000 nogle gange og synes de har en super lyd, vil gerne hen i den retning. Der er både god bas, kraftig mellemtone og lækker diskant. det er self. helt andre enheder end de der er i mine. Men jeg savner et mere kraftigt lydbillede. Pt. og efter at have nærlyttet en del, mangler der både bas, saftig/kraftig mellemtone og diskant spiller for højt (sidstnævnte var vi
klar over).

Der er ikke meget bas i de store baskabinetter pt, trods de skulle kunne spille ned til 40hz, hvilket burde være rigeligt i alm. musik, ikke? De spiller pt. åbent og let, men uden at have et fast greb om lytteren, så det er svært at lade sig, suge sig ind i lyden.. Præcis dette fik jeg ved lytning på JBL Array 1000. Spørgsmålet er om jeg kan få det ønskede, ved rettelse i delefilter, fra de enheder jeg spiller med:

Celestion TF-1530
Monacor KU-516
Beyma cp-21f

afspiller iøvrigt AIFF eller FLAC fra computer, med en M2Tech Hiface 2, over til den ganske vellydende Stello ai-500se. Overvejer anden mellemtone, hvis den kan gøre en forskel. Pt. er det jo en billig 1" enhed og påtænker noget 2" i bedre kvalitet. Igen her vil jeg gøre opmærksom på at i Array 1000 er der mere "grunt" og kraftig mellemtone, trods hornet ligner mit eget i volume...

Rom blev ikke bygget på en dag....
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 05 Maj 2017 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Din 1" er helt sikker for lille til at spille i 700-800 hz området. Hvor deler du? En 2" enhed er langt mere velegnet under 1000 hz, men igen det afhænger også af hornets størrelse, som jeg har påpeget tidligere. Den manglende bas kan jo skyldes at den er for langt nede i niveau (spl) ift. mellemtonen og diskanten.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 05 Maj 2017 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Når du ser på Jbl Array 1000, kan man jo lære en del �� F.eks at den samlede følsomhed er 89 fb, altså slet ikke i horn territoriet. Mellem tone og diskant er dæmpet med 10-20db, så derfor lyder den fyldig i bassen. Mellem tonen er en 1.8" driver og deler ved 900 Hz. Hvis du deler lavere med en 1" driver har du en god forklaring på den manglende energi i mellem tonen. Horn, for at lyde godt, kræver at man følger de fysiske love �� Men med tålmodighed og prof hjælp, skal du nok nå i mål ��

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 05 Maj 2017 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

schlager skrev:
Din 1" er helt sikker for lille til at spille i 700-800 hz området. Hvor deler du? En 2" enhed er langt mere velegnet under 1000 hz, men igen det afhænger også af hornets størrelse, som jeg har påpeget tidligere. Den manglende bas kan jo skyldes at den er for langt nede i niveau (spl) ift. mellemtonen og diskanten.


Deler ved 800hz. Håber disse måler hjælper på hornet; Bredde fra enden, inden driver: 11cm. Inderste mål af horn i begge sider, fra endestykke (inden driver), til front: 30cm. Midte mål fra endestykke inde i horn: 45cm.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 14 Maj 2017 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  



Schlager er inde på noget. Hvis du har justeret dit mellemtone til de 800Hz er enheden, uagtet reflex løsning, noget ned i level ved 100Hz. Den evt. tynde lyd kan komme derfra.

I mit aktive setup er det faktisk også her jeg har udfordringer med 2226 enhederne. Skære 12dB ved 400Hz men afrulningen er ikke nødvendigvis de 12dB grundet at enhedernes følsomhed er stigende som funktion af frekvensen. Det er ulempen ved lette membraner.

Du kan jo prøve at sætte en spole i serie med din bas således at den knækker ind ved 4 - 500Hz. Du skal så padde dit mellemtone/diskant system tilsvarende ned....

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 14 Maj 2017 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Detter er HIFI nørderi på et højt plan. Jeg er stået helt af med alt det tekniske og har kun mine øre tilbage - kunne være interessant at lytte til.
Fint ser det ud
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 16 Maj 2017 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Ja, en enhed af denne størrelse vil have en stigende frekvenssgang opadtil, osse p.g.a. beaming, d.v.s. tendensen til, at en større del af lyden vil blive udstrålet fremad over en vis frekvens. Det skal justeres i filteret. Det kan osse nok betale sig at fifle lidt med boksen, om muligt. Eventuelt en el. to ekstra porte for at give en højere afstemningsfrekvens, og dermed en mere oppulent bas.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes