Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 18:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega TT upgrade? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 26 September 2016 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hej Boyd
Jeg kan uanset om jeg er Rega importør, sige hvad jeg vil,
forskellen ligger i, at jeg som Rega importør, skal stå til
ansvar for det jeg siger, det skal du og andre jo ikke.
Derudover synes jeg nu ikke, at jeg blandede mig i
diskussionen om eventuelle opgraderinger, skrev blot, at 25
år gamle Rega pladespillere ikke var usædvanlige at finde.


__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 26 September 2016 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Der er selvfølgelig sparet nogle steder på de billigere Rega modeller, og der kan man godt gå ind forbedre. Men jeg tror også man skal holde
tungen lige i munden, og prøve at holde sig rimeligt inden for Rega`s filosofi. Det er ret nemt at blive grebet af opgraderings bacillen, så man
lige pludselig står med noget der er løbet op i pris, og som måske lyder "mystisk", selv om man syntes man har gjort alle de rigtige ting. Så selv
om en pladespiller er ganske prisrimelig, så er der tænkt over tingene her og der.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 26 September 2016 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Rega "opgraderer" jo også selv, hvilket betyder, at de "oprindelige" Planar 2 & 3, har udviklet sig til både Planar 6, 7, 8, 9 & 10.

Så selvfølgelig er Rega (og Medlyd) klar over, at de "billige" modeller kan forbedres. Men der er altså også en årsag til til, at en Rega RP10 koster 14 gange mere end en RP1...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 26 September 2016 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Der sker da noget her. 

Jeg har netop bestilt en alu motor pulley hos medlyd og der starter jeg så et skridt ad gangen. Den jeg har nu er løs, og dermed kan jeg lige så godt opgradere og få den fikset ordentligt. Hvad angår almen service, så gik jeg det hele igennem da jeg overtog spilleren for ca et par år siden. Den har desuden stået stille i adskillige år. Jeg har arvet den og ved hvor den kommer fra og er blevet behandlet. Jeg er hermed anden ejer af denne Rega P3.

Jeg adskilte den totalt og tjekkede lejet da jeg alligevel skulle stå med en ren plinth, da jeg har malet den hvid. Lejet så på daværende tidspunkt fint ud. Jeg tænker dog alligevel at give den et service snart, med nyt leje -olie, og rem. Om det bliver upgrade eller originalt har jeg ikke taget stilling til. (Altså lejet)

Hvad angår subplatter, så tænker jeg faktisk på at smide den i en drejebænk og lige rette den til. Så må jeg se hvad der sker. Jeg synes det er sjovt at lege lidt hist og her, så derfor beholder og tweaker jewg på den. De fine aluminiums subplatters finder jeg faktisk voldsomt dyre, så jeg vil hellere lege og se hvad jeg kan oprette med den originale pt.

Boyd: Hvilken motor udsatte du for dobbelt glas tallerken?! 12/24v? Og hvad pokker gjorde du så for at forlænge center pin?
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 26 September 2016 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Og forresten en stor tak til alle bidrags ydere her. Det er godt med links og anbefalinger hist og her. Specielt finder jeg det dejligt at kunne smide en skilling til en dansk forretning for en gang skyld.
De danske forretninger må levere hvad de kan, og hvad de ikke kan finder vi jo blot andet steds.
Jeg ser ingen ko på isen der.

Det glæder mig også at kunne læse om gamle erfaringer af opgraderinger - opfindsomme - originale som uoriginale. Det handler om at hygge sig med sit HIFI, og det ved vi sikkert bedst selv hvad indebærer.
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 26 September 2016 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Dem der har opgraderet til den fastmonterede 24v motor, snakker om en stor forbedring, når du en gang vil lidt videre. Den monteres nemt med
dobbeltklæbende tape (no joke).
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 26 September 2016 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har godt set at nogle har siddet med dobbeltklæbende tape, og har gået og spekuleret på om der kunne være nogen fidus i at gøre det med en gammel 12v? Her tænker jeg mest på at blive fri for det gamle ophæng, og ikke videre på lyden. Dog kan jeg godt frygte lidt for højden da de gamle rega så vidt jeg husker blot har en halv tyk laminat overflade oven på en spånplade, hvor de nyere er massiv mdf.
De har dermed taget højde for evt højde forskel i udfræsningen på de nyere.
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 26 September 2016 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en 12V motor du tænker på?
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 26 September 2016 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Den der sidder standard på min gamle P3. 
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 26 September 2016 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Tror ikke det er specielt godt at fastmontere den motor. Det vil give for mange vibrationer. "24V kittet har noget elektronik der næsten fjerner
vibrationer.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 26 September 2016 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Det giver mening. Det kunne selvfølgelig bare komme an på en prøve.
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 26 September 2016 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Rega fandt ud af at ophængt motor ikke var så godt. Det gav det man kalder cogging. Derfor valgte de at klistre motoren på, og justere
vibrationerne væk.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 26 September 2016 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Så det kræver altså en nyere motor at klistre den fast. 1495kr for 24v upgrade av!
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 26 September 2016 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Okay, så er den vidst også betalt.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 26 September 2016 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Ja det bliver ikke lige denne gang. Og jeg vil heller ikke klage over lyden fra den pt. Den kører meget trofast men med det førnævnte løse motor pulley. Easy fix. Resten bliver vidst bare økonomi venlig hygge tweak, og alm vedligehold.
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 26 September 2016 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Rega fandt ud af at ophængt motor ikke var så godt. Det gav det man kalder cogging. Derfor valgte de at klistre motoren på, og justere
vibrationerne væk.

Måden, som en motor er ophængt på, har, så vidt jeg ved, altså intet med "cogging" at gøre.

"Cogging" er en betegnelse for den mærkbare effekt, at når man med hånden drejer en motoraksel, så vil man (ofte) kunne mærke, hvordan den springer fra magnetpol til magnetpol, hvilket giver en ujævn bevægelse.

Effekten af "cogging", dvs., hvordan motorvibrationer, som skyldes "cogging", transmiteres til omgivelserne, kan givetvis øges eller reduceres ved at vælge/fravælge den eller den anden måde at ophænge motoren på, men årsagen til "cogging" skal altså ikke findes i måden, som motoren er ophængt på.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 26 September 2016 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Det var godt du kom med den lidt længere udredning, som jeg med vilje undlod. Tak for det. Men ja, du har ret.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 26 September 2016 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg lige kan se har du Analogueman ret i hvad cogging er. Jeg formoder at man på pladespiller motorer ønsker en meget lav cogging, og min umiddelbare logik siger mig der dermed bør være mange magneter i en PS motor. Altså uden at jeg aner noget videre om det. Jeg kan sagtens se for mig at en kombination af få magneter og måske dermed stærkere, kun kan bruges ved højere rpm. Og tænker blot det må være modsat på PS motorer. Det virker dog logisk at cogging kan være meget ustabil/hakkende ved lave rpm. Men hvis der er tale om cogging i en motor så giver Tweakers svar dog alligevel lidt mening for mig, jeg tænker dog i stedet at et løst ophæng burde kunne være en fordel i bekæmpelsen af netop cogging.

Min hjerne laver snart en nedsmeltning.
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 26 September 2016 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Fra en kendt producents hjemmeside.

Hvis motoren transmitterer vibrationer ud i kabinettet, så sæt transportskruerne i, men stram dem ikke for meget. Meget smart. Eller noget.... DC i nettet kan selvfølgelig også give flere vibrationer, så der er et DC filter nyttigt.

"Is it necessary to remove motor transportation screws?

Usually best results are achieved by removing the transport screws! So the motor is hanging free and the vibrations are decoupled by the O-ring, which works like a subchassis. Unfortunately in reality it is not that easy! Because of different quality and cleanness of AC power, Motors react different strong in their vibration behaviour. Although we select the motors according to their vibration pattern, not every motor is the same! Also the used power supply influences the vibrating of the motor significantly. So there are differences by using 110V or 220/30 power supply .There are lot of combinations possible which are impossible to foresee.

In worst case, motor starts to vibrate in a certain frequency area so strong, that the free mounting makes it even worse. So in some cases it is better to fix the motor with transportation screws! If you decide to re-mount transportation screws, it is very important not to tight the screws too hard on the plinth as this will eliminate the damping ability of the mounting! Right strength of screw fixing can be judged by try and error only. If there is no hum noise coming out of the speakers when tracking a groove without signal, you achieved the correct adjustment!

Since some time we are using high-tech Thermo Elasto Plastimer (TPE) dampers on each mounting point additionally. These dampers avoid motor vibration transmitted to the plinth in addition."
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 26 September 2016 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Du må eksperimentere dig frem.

Jeg havde på et tidspunkt en BMW K100 - en dejlig (touring-) motorcykel, der bl.a. var kendt for (en del) motorvibrationer ved lavere omdrejninger.

For at forhindre vibrationerne i at nå frem til føreren (og en eventuel bagsædepassager) havde BMW-ingeniørerne bl.a. monteret styret og pladerne, som fodhvilerne var monterede på, i gummidæmpere.

Det havde så den stik modsatte effekt af den tilsigtede - hele strukturen vibrerede, ja, gik nærmest i selvsving (jeg overdriver lidt for forståelsens skyld). Jeg kunne selv konstatere, at det var langt bedre at montere delene, så de udgjorde en stivere struktur, dvs. uden brug af gummidæmpere. Jeg drejede derfor i stedet forskellige ophæng i delrin som erstatning for gummidæmperne. Det fjernede ikke vibrationerne (de kom jo fra motoren), men den nye stift ophængte struktur gjorde, at de ikke var helt så mærkbare.

Jeg fortæller historien som en analogi (haha!) og for at fortælle, at man ikke altid kan tænke sig frem til, hvordan tingene vil opføre sig i praksis - der skal ofte eksperimenter og erfaring til.

Så prøv dig frem, men lyt (endnu mere haha!) også gerne til, hvad andre har gjort sig af erfaringer i forhold til, hvad der (måske) virker og (måske) ikke virker. Boydk har jo fx lige givet et eksempel på, at det tilsyneladende ikke giver synligt hurtigere og hørbart slid på et Rega centerleje, hvis man benytter lejekugler af rubin/safir samtidig med, at man belaster hele strukturen med adskillige kilo ekstra.

Det er jo en erfaring over tid, som man i bund og grund ikke kan tænke sig frem til, men selv skal erfare (eller lade andre om at erfare for sig).

Hi-fi er en herlig hobby
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes