Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 07:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Tolkning af måling? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JakobM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 25 September 2016 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hej
Er der nogen der (på dansk da jeg intet forstand har på det her) kan hjælpe mig med at sige hvad appén "clapIR" fortæller mig når jeg sidder i lyttepositionen og der bliver klappet midt i rummet i mellem højttalerne og lyttepositionen?

Er ved at øve mig i hvordan jeg kan forbedre akustikken i hjemmet stue og prøver at få en forståelse af, hvad de primære problemer er og hvor jeg som minimum bør sætte ind?

Til top Vis JakobM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JakobM
 
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 29 September 2016 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Den øverste kurve er et billede af energiindholdet ved de forskellige frekvenser i din måling. Der er ikke så meget brugbar information i at kende frekvensindholdet i dine klap, ud over at det måske kan give en ide om, hvorvidt du har klappet højt nok, til at man kan lave et fornuftigt estimat af efterklangstiden (dit nr 2 plot). Meningen med dit første plot er nok at du skal spille et stationært støjsignal (pink eller hvid støj hvis det hhv er oktav baseret eller fft baseret). Hvis du måler med en telefon, vil jeg dog ikke stole for meget på frekvensresponset, da det ikke er sikkert at det er designet til at være fladt (=lige følsom ved alle frekvenser).

Din anden kurve viser hvor lang tid lyden er om at "dø" ud, efter dit klap, også kaldet efterklangstid. I praksis er det den tid som lyden er om at blive 60 dB (1000 gange) svagere - deraf navnet RT60. Medmindre du bor i noget der minder om et lyddødt rum, vil jeg dog ikke tro ret meget på de resultater du viser for din efterklangstid, da de er meget lave. Der findes en del forskellige standarder for hvad efterklangstiderne bør være for div lytterum.

Umiddelbart vil jeg nok sige at det første sted at sætte ind, vil være at finde en bedre værktøj til målingerne. Til efterklangstiderne findes der en del apps der ud over efterklangen også kan vise andre rumakustiske parametre, som også siger noget om lytterummet (f.eks. EDT - early decay time, C50 - clarity, D50 - Deutlichkeit, og sikkert flere).
Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes