Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 13:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til Audiovector 6X (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 30 September 2016 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa Hi-fi guruer

Jeg har for lidt over et halvt år siden erhvervet mig sådan et sæt brugt og er rigtig glad for dem.

Jeg oplever dog desværre at ved nogle CD´er at der er en del blafren på basserne, også ved lav styrke. Det er især med kunstneren ERA og albummet af samme navn ERA (1997) Det er især ved track 1, 2, 3 og flere andre at det er tydeligt at se problemet og jeg tør derfor ikke lytte til det album med smæk på af frygt for at rykke basserne fra hinanden bogstavelig talt. Flere kloge hoveder mener at det er min forstærker som ikke er god nok til at håndtere dem hvis de kommer ned omkring 2 ohm, som de kan have tendenser til. Dog valgte jeg netop i sin tid dette forstærkersæt af samme årsag at det er stabilt i 2 ohm. Det drejer sig om Yamaha CX/MX-2 sættet. Det matcher højttalerne rigtig fint lydmæssigt pånær hvis det er hård rock, så kan det blive en anelse skingert med lidt for dominerende mellemtone.

Jeg ved ikke om andre oplever det problem med denne CD (ERA som er noget lidt specielt elektronisk musik) at jeres basser blafre ekstremt meget??

Jeg er blevet anbefalet at finde en anden forstærker af de gode gamle og har kig på nogle forskellige af den gamle men gode skole og det er følgende modeller:

LUXMAN L510/530 (ikke 550)
Sony TA-F808 ES samt andre i denne liga.

Hælder mest til Sony´en grundet den kombinerer de klassiske dyder med en fjernbetjening og de smukke træsider og fordi den er nogle år nyere end LUXMAN´en. Begge skulle have en god lyd og en god RIAA forstærker indbygget hvilket jeg vægter højt.

Er det helt i skoven at pare de ovenstående modeller med Audiovector 6X?

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 30 September 2016 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Jeg har for noget tid siden fået mig lillebroderen til den Sony du nævner. Nemlig Sony TA-F707 ES. Og jeg må sige jeg stadig er lige tosset med den, som da jeg købte den for en 3 måneder siden. Den har rigtig godt fat i mine Dali Evidence 870, som er nogle halv sultne hunde. De har vel også lidt samme lydfilosofi som dine Audiovector? Sådan en Sony ES forstærker går man sjældent helt galt i byen med.

Den spiller rigtig varmt og behageligt, og bliver aldrig skinger i lyden, noget vores lidt lys-klingende højttalere nyder rigtig godt af. Skal min Sony byttes ud, bliver det helt sikkert til en større Sony, eller en for-effektforstærker løsning. Men som sagt, så har den rigeligt overskud til at spille endog meget højt på mine Dalièr. Så spring ud i det og prøv, det er gratis da den holder prisen, hvis ikke du kan lide den.

Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 30 September 2016 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Henrik141

Ja jeg overvejer det også når der er sparet lidt mønt sammen for som sagt taber de ikke meget i værdi :) Kan altid sælges.

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 30 September 2016 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Det største problem er at AV6 har tendenser til store impedance dyk og kræver en muskelhund af en forstærker og jeg ved ikke om Sony´en er god nok til opgaven

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 30 September 2016 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har bestemt ikke indtryk af at min 707ér sådan lige giver op. Men alt har jo selvfølgelig en begrænsning. Det kan nok være at den får problemer hvis den skal spille tævehøjt en hel nat. Vi har dog givet vores Sony gas flere gange, og også sommetider mange timer af gangen, men den har ikke brændt højttalerne af, eller taget livet af sig selv. Så helt slap er den altså ikke. Du skal bare være opmærksom på at sådan en Sony bliver meget varm, så den skal ha luft hele vejen rundt. Men vi er ihvertfald meget glade for vores, det er den mest vellydene forstærker jeg har haft, og der har jo da været nogle stykker forbi gennem tiderne.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 30 September 2016 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Det er en skam du ikke bor tættere på, for så kunne vi prøve at spænde din 707´er foran AV6´erne ;)

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 30 September 2016 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Ja, det kunne vi sagtens prøve. Men jeg er næsten helt sikker på at du ikke bliver skuffet over sådan en Sony. Jeg sprang også bare ud i det. Jeg havde aldrig hørt sådan en Sony før, men havde været vild med designet i mange år. Til sidst var jeg blevet så træt af mit snurrerundt-l... da der jo mangler en hel masse, når man høre musik. Så jeg tænkte at nu skal det ski være, så vi var helt i Sønder jylland og hente Sonyén, det har vi bestemt ikke fortrudt
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 30 September 2016 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Nej jeg er bare altid skeptisk over at købe noget jeg ikke kender og vil helst høre skidtet først :) Så hvis du en dag skal til Silkeborg, så må du gerne smide den bagi i bilen :D

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 30 September 2016 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hehe det skal jeg nok. Det er ikke mere end 3 uger siden jeg var i Skanderborg og hente en ja gæt engang. En Sony ST- S505 ES radio, med træsider og hele svineriet, og hvor spiller den bare fantastisk. Jeg skulle lige ha haft det af vide lidt før at du gerne vil prøve sådan en Sony, for så kunne jeg nemt lige smutte forbi Silkeborg også.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 78
Sendt: 03 Oktober 2016 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Jeg ejede et sæt AV 6X i 10 års tid og har en ganske god fornemmelse for, hvad der skal til for at få dem til at 'synge'.
Jeg har bl.a haft Luxman M-03, Doxa 40, Pass XA-100,5 og Audia Flight 100 spændt for og jo mere strømstærk jo bedre! Luxmanen var ikke noget at
skrive hjem om, mens Audiaen virkelig kunne puste liv i et sæt AV 6X!
Hvis du spørger mig, så skal du gå efter en seriøs strømstærk forstærker ala Audia Flight, for at få disse højttalere til at yde.

Mvh Jesper.
Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K
 
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 03 Oktober 2016 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Det ser bestemt interessant ud. Det ligger dog i en klasse jeg ikke har økonomi til og vil gerne finde en god integreret løsning med en god riaa indbygget og det har de ældre Sony & Luxman modeller. Man kan jo altid tilslutte et effekttrin til den på længere sigt.

Men mener du det er helt i skoven at smide en 808 ES på disse højttalere?

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 
Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 78
Sendt: 03 Oktober 2016 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke nogle af de forstærkere som I nævner, så dem vil jeg ikke kommentere på.
Min pointe er, at dine fine AV 6X kvittere med noget seriøs vel-lyd med den rigtige forstærker. De af mig nævnte forstærkere var egentligt bare for at
underbygge min pointe og give en ide om hvad retning jeg mener du skal i.
Jeg mener det er ventetiden værd at finde det rigtige match og jeg tror i øvrigt heller ikke at det nødvendigvis behøver at blive hammer dyrt.
Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 03 Oktober 2016 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Audiovector 6X kender jeg ikke personligt, men har rigtig gode erfaringer med Audiovectors større modeller way back.......de kunne
noget seriøst med musik. jeg er med Jesper her, de spiller vel bare bedre med noget strøm på? Hvis pungen holder, eller du sparer
op, ville jeg gå efter en for/effekt løsning, med muligheder fremover.

Parasound laver ellers nogle gode integrerede forstærkere pt...de noget ældre modeller du lister op, er vel ok, men hvordan har de
det med tidens tand?....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 03 Oktober 2016 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Jeps jeg har pt et Yamaha sæt som trækker dem ganske udmærket, men klangen er ikke lige til min side og har altid gerne villet prøve en Sony ES´er da folk taler meget rosende om dem fra de årgange. Den ser meget velbygget ud med stor trafo og ladelyttere så der skulle være en mulighed for at kunne spille nogenlunde op på sådan en. Nu skal jeg ikke spille på festival niveau. Jeg søger en der spiller godt, har rimelig med effektreserver til moderate lydstyrker og en god indbygget Riaa. Yamaha sættet opfylder det hele bortset fra at klangen ikke altid helt matcher
højttalerne.

808 ES kan som regel findes i flotte og fejlfri eksemplarer og det samme med omtalte Luxman. Jeg er dog hoppet af Luxman igen og satser på Sony´en da den både har større lyttere, trafo og har remote hvilket jeg ikke vil undvære he he

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 
vtrib
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2009
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 07 Oktober 2016 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Audiovector 5 som jeg driver med en Doxa 70 effekt forstærker med en nakamichi ca5ell forforstærker og det lyder helt fantastisk.


__________________
-Den dag jeg kan etablerer sourround Electrostat-højtalere kan vi tale om det igen ;o)
Til top Vis vtrib's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vtrib
 
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 22 Oktober 2016 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Havde faktisk Audiovector 5´erne før mine 6X :D

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 22 Oktober 2016 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har selv haft sidste udgave af 5x, da jeg købte dem var det første opgradering ud af mange, på det tidspunkt jeg fik dem havde jeg en Denon
pma-1560 (2x150W), det var faktisk ikke nogen dum kombination. Der er forslået flere strømstyrke japser, tror de alle vil gøre det ok, min generelle
opfattelse af de gamle audiovector modeller er at de ikke behøver volsom kraftige forstærker for at spille men der skal strømstærke modeller til for at
få dem til at folde sig helt ud.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
Allan. A
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 22 Oktober 2016 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Det er også min oplevelse. Watt har egentlig ikke den store betydning, men det er strømmen som ligger bag i dette tilfælde

__________________
/Allan
Til top Vis Allan. A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan. A
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes