Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 10:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forslag til forbedring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

Jeg er for nyelig gået fra surround til stereo, og har anskaffet mig et par Dynaudio Excite X34, som jeg er vældig glad for. De har dog givet mig en følelse af at der er plads til forbedringer i resten af mit setup, og her håber jeg på at få nogle input fra jer.

Mit setup som det ser ud i dag.
Marantz SR6005 - Surroundforstærker.
Marantz CD5400OSE - CD afspiller.
Pioneer BDP-LX53 - BluRay Afspiller
Intel NUC - HTPC/MediePC
Pioneer PDP5090 - TV
Samsung 3126 - YouSee boks

Alle enheder er forbundet til forstærkeren via HDMI, med undtagelse af CD afspilleren som er forbundet via optisk kabel. Mine højttalerkabler er nogle ældre Kimber kabler.

Jeg har en ide om måske at gå uden om min CD afspiller, rippe mine skiver og så streame musikken fra en NAS. Så tankerne går hen imod noget digitalt. Også med noget Spotify/Tidal. Jeg har læst mig til at det er muligt at opnå hæderlig kvalitet via de forskellige streaming tjenester der findes.

Af ting jeg selv har overvejet;

- Ny forstærker. Min surround har efterhånden nogle år på bagen, og tænker at en stereo forstærker måske kunne give et løft? Jeg er dog ret glad for HDMI switchen i min nuværende. - en DAC. Jeg har læst den lange tråd igennem her på siden omkring SMSL Sanskrift og tænker at sådan en vil kunne give en del i mit setup? - Kabler. Nye kabler kunne måske også gøre noget, men det er vel også afhængig af hvad der bliver skiftet ud eller tilføjet mit setup. - Netværks afspiller. Jeg har kigget på Marantz NA6005 og som jeg ser det vil den kunne afspille musik fra en NAS/spotify/tidal osv, og ville samtidig kunne fungere som DAC. Jeg tænker at den må være nem at betjene, frem for at skulle starte forskellige ting op på HTPCen.

Andre ideer/input er naturligvis velkommen.

Jeg ser frem til at høre fra jer :)
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg ville allerførst kigge på forstærkersiden, og en ren stereo af slagsen. Du må helt naturligt indgå nogle kompromiser når du
spiller på en surroundforstærker, så gå efter en ren stereo. Dynaudio kan godt lide strøm, så gå efter en forstærker der er
strømstærk.

Næste skridt kan så blive din kilde og dermed ny CD eller DAC.

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Tak for inputtet.

Jeg har godt hørt at Dynaudio godt kan lide strøm. Har også overvejet en effektforstærker.
Men en god stereoforstærker er måske et bedre bud?
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Du vil som udgangspunkt få en bedre lyd med en ren stereo forstærker, kontra en surround receiver med effektforstærker på. Stereo forstærkeren er lavet til en ting, nemlig lyd i stereo. Surround receiveren har mange andre funktioner, som bestemt ikke gavner lyden. Jeg har skiftet en del gange mellem surround/effektforstærker, og for/ effektforstærker. Men er fornylig gået til en ren stereo forstærker fra de gode gamle dage. Det er helt sikkert mit sidste skifte. Og jeg må sige at lyden aldrig har været bedre. Som der også tidligere er nævnt, ville jeg også vælge en ren stereo forstærker. Det bliver bare aldrig det samme når der er snurrerundt blandet ind i det. Selvfølgelig vil du helt sikkert opleve et løft, hvis du vælger en kraftig effektforstærker til din receiver. Men som sagt, elsker du musik, og bruger du mest tid på det, så hedder det en stereo forstærker.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Mange tak, Henrik.

Jeg tror jeg må ud og se hvad jeg kan få fat på af stereo forstærker, og så tage den derfra :)
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Det vil være en god ide med en stereo forstærker, for her er pengene brugt på stereo. På nogle surround forstærkere er der et B højtalersæt, hvis det er stereo bør du bruge det på nuværende forst.

KasperP skrev:
Jeg har en ide om måske at gå uden om min CD afspiller, rippe mine skiver og så streame musikken fra en NAS. Så tankerne går hen imod noget digitalt. Også med noget Spotify/Tidal. Jeg har læst mig til at det er muligt at opnå hæderlig kvalitet via de forskellige streaming tjenester der findes.


Det bliver du træt af for det er altså ikke det samme at høre en computerfil som at høre en af de CDer du har haft i rigtig mange år. Det er livskvalitet at stå og overveje hvad man vil høre blandt de hundreder af CDer der er samlet gennem 30 år, og det er vel egentlig på grund af den samling at vi har anlægget, det er det ihvertfald for mit vedkommende.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 10 Oktober 2016 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Man kan jo aldrig få for meget effekt, men Dynaudio x34 er ikke mere effektsultne end så meget andet. Det er en myte der hænger ved fra gamle dage, som nogle åbenbart gentager.   Jeg mener ikke højttaleren har nogle vilde impedansdyk, som belaster en forstærker meget.

Da Dynaudio præsenterede x38 valgte de Nad d3020 som forstærker og fik stadig store roser for lyden. Den har 2x3o watt at blæse med! Nu ved jeg ikke hvor du bor, men hifiklubben og andre butikker er ofte villige til at lade dig låne forstærkerne med hjem.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 11 Oktober 2016 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Impedanskurven er fin, men de har en lav følsomhed, og vil du sparke ordentligt liv til dem, så mener jeg stadig at det er en god idé med masser af strøm. Min erfaring med de efterhånden mange Dynaudioer jeg har hørt er, at de spiller fint på mindre forstærkere, men først kommer rigtigt til live når de får noget leve af.

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 11 Oktober 2016 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Fedt med flere input. Tak for det.

Jeg har kigget lidt på noget Marantz grej (kan godt lide deres lyd) og har set på PM7005/PM8005, men også på ren effekt MM7025 som kunne indgå i mit nuværende setup.

Ud fra hvad I skriver lyder det dog som om at jeg vil få bedst lyd ud af PM7005/PM8005? PM8005 har dog ingen digitale indgange, hvilket giver mig nogle udfordringer i forhold til at få koblet alt mit udstyr til. Der er muligvis en simpel indlysende løsning som jeg ikke lige er bekendt med? Jeg har jo altid være vant til en AV receiver hvor jeg bare kan tilslutte det hele.

Jeg bor i Næstved, så jeg må ned forbi og høre hvad de kan anbefale.
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 11 Oktober 2016 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Impedanskurven er fin, men de har en lav følsomhed, og vil du sparke ordentligt liv til dem, så mener jeg stadig at det er en god idé med masser af strøm. Min erfaring med de efterhånden mange Dynaudioer jeg har hørt er, at de spiller fint på mindre forstærkere, men først kommer rigtigt til live når de får noget leve af.


Er det ikke sådan med de fleste gulvhøjttalere? Selv et par superfølsomme klipsch har vel godt at ekstra strøm
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 11 Oktober 2016 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

ALLE højttalere kan lide en strømstærk forstærker.

Myten omkring Dynaudio stammer fra de "gode gamle dage". Jeg har tre sæt 25+ år gamle Dynaudio-højttalere. Der skal noget strøm til - og mange watt - før Contour 1 mk2 og Special One lyder godt! Mine Compound 4 er under renovering (nye skumkanter på basenhederne) og jeg har ikke rigtig hørt om min NAD M3 formår at trække dem endnu.

Men selv en moderne gulvhøjttaler som X34 har godt af 100 muskuløse watt i 8 ohm! Min anbefaling må også være at starte her.

Dog var det først da jeg opgraderede kraftigt på DAC-fronten at lyden virkelig fik vinger! Du nævnte at du bruger HDMI og jeg tænkte straks NAD M51 - en super DAC med netop HDMI. Desværre alt for dyr som brugt (måske fordi den er så god?)
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 11 Oktober 2016 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Det bliver du træt af for det er altså ikke det samme at høre en computerfil som at høre en af de CDer du har haft i rigtig mange år. Det er livskvalitet at stå og overveje hvad man vil høre blandt de hundreder af CDer der er samlet gennem 30 år, og det er vel egentlig på grund af den samling at vi har anlægget, det er det ihvertfald for mit vedkommende.


Jeg savner også de blanke skiver nu og da - men må sige at jeg endnu ikke har ejet et drev der bare tilnærmelsesvis kunne måle sig med lydfiler afspillet via USB fra en bærbar.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 12 Oktober 2016 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:

Dog var det først da jeg opgraderede kraftigt på DAC-fronten at lyden virkelig fik vinger! Du nævnte at du bruger HDMI og jeg tænkte straks NAD M51 - en super DAC med netop HDMI. Desværre alt for dyr som brugt (måske fordi den er så god?)


NAD M51 ser interessant, men dyr ud :)
Hvad har du selv af DAC?
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 12 Oktober 2016 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Schiit Gungnir Multibit: DARKO - Schiit Gungnir Multibit. Ikke den billigste DAC. Siden har Schiit frigivet en Multibit version af lillebroren Bifrost, som får gode anmeldelser og faktisk sælger bedre end Gungnir.

Schiit har en europæisk afdeling så du slipper for told/moms.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes