Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 11:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 850 diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 21 Oktober 2016 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hej i stuerne. Min lillebror ringede til mig i morges og fortalte mig, at hans ene diskant i hans ene højttaler var død. Nå for dælen sagde
jeg, det må vi ha kigget på ( det er mine gamle Dali 850 som han købte af mig tilbage i 08) Men han elsker jo de gamle højttalere, så han
vil gerne ha dem fikset igen. Men mit spørgsmål er, hvad hulan er der sket med den diskant? Lillebror siger at han ikke har spillet højt (han
har iøvrigt min gamle Nad 218 på Dalierne, så der skulle være power nok bagved)
Jeg besøgte ham idag og skruede den døde diskant ud, og satte den til på den anden højttaler, mest for at udelukke en fejl i delefilteret,
men den var altså død.
Spørgsmålet er så, om det er normalt at en enhed dør på denne måde, når lillebror ikke mener den har været overbelastet, eller hvad
pokker er der mon sket? Jeg har lovet ham at finde en "ny" til ham herinde, så jeg må til at lede
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 Oktober 2016 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hvis der har og evt stadig er DC på udgangen af Nad'en, så har det nok været dette, der har aflivet diskant enheden og den anden overlevede evt fordi nok kun har været på den ene kanal, hvis dette kan lade sig gøre.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 22 Oktober 2016 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hvis Nadèn har lavet DC på udgangen, burde man så ikke kunne høre en mislyd ved opstart, altså et bump i højttalerne?
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 22 Oktober 2016 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jo, et smæld som regel. Men, det er blot et bud på problemet.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 22 Oktober 2016 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hvis der er DC på udgangen af din forstærker - så vil det give et smæld i bassen, når forstærkeren kobler HT ind. En diskant sidder som regel efter
et højpasfilter, som spærre for DC - så jeg tror næppe, at det er DC på udgangen, som er skyld i at diskanten brænder af. Normalt, hvis det er
forstærkeren, som der får diskanten til at brænde af - så er det pga HF selvsving i forstærkeren - men, det sker nærmest aldrig. Ellers vil skrat i
omskiftere/vol kontrol og kunne brænde en diskant af.
Hvis kilde signalet derimod er forvrænget - inden det bliver hældt ind i forstærkeren - så vil det godt kunne brænde en diskant af - også uden der
nødvendigtvis bliver spillet højt.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Okey, vi ved simpelthen ikke hvad der kan være sket, for der ser ikke ud til at være noget galt med hans forstærker.
Plejer sådan en Dali 850 diskant ikke at være temmelig sejlivet? Det ser underligt ud at den pludselig er død, uden at den har været
overbelastet. Den har ellers nok fået lov til at bestille noget gennem tiderne, især da jeg havde dem i mine unge dage.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 11 November 2016 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet en 850 diskant brænde af på samme måde for en del år siden. Uden at der var blevet spillet højt umiddelbart inden, var diskanten død. Forstærkeren foran var en Nad 216 thx, og efter at diskanten var blevet skiftet, har sættet spillet knap 10 år indtil nu, med den oprindelige diskant fra 94 i den ene højttaler, og den nye i den anden. Så det behøver ikke være en fejl andre steder i kæden, diskanten kan af forskellige årsager godt stå af (belastning fra tidligere tider, forvrænget signal fra komprimeret musik osv.)

Dengang kostede sådan en diskant 1000 kr. hvilket er mange penge at smide i sådan nogle højttalere alderen taget i betragtning. Noget andet er om man overhovedet kan få dem hos Dali mere. Alternativt skal I ud og lede efter en af de mindre modeller i samme serie, altså Dali 450 eller 350 og tage diskanten derfra. En sidste mulighed er at finde en alternativ diskant, og skifte til den i begge højttalere. Der er skrevet en del tråde her på forummet, om en diskant der i nogles øre giver et "løft" i lyden, og som burde passe uden ændringer i delefilteret.

Jeg håber I finder en løsning.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes