Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 19:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Audioscan 4060? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 25 Oktober 2016 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg er ny her, men kunne godt bruge lidt tips fra nogen der ved lidt om teknikken bag god lyd - jeg er bedst til bare at nyde den når den er der :)

Jeg har lige overtaget min tidligere roomie og jeg's gamle danskproducerede højtalere, som vi fik af en vens mor som havde arbejdet på fabrikken. Gennem flere dages søgninger på nettet har jeg fundet frem til at det er et par AudioScan 4060'ere fra 1978 (fandt dem i HiFi årbogen).

Jeg kunne ikke få mig selv til at lade dem blive smidt ud, eller givet væk, da vi altid har troet at det var et par ret gode højtalere.

Det jeg ville høre er om det overhovedet er et par gode højtalere som er værd at gemme på, og hvis det er tilfældet, hvor meget forstærker der skal til for at få noget ud af dem? De er jo rated til 80 Watt, men har hørt at man i nogen tilfælde godt kan slippe afsted med at drive "store" højtalere med en mindre amp hvis man alligevel ikke skal spille mega højt. Jeg har ikke lyst til at gå ud og investere mange tusinder kroner i en forstærker da jeg hovedsageligt ville bruge dem til at køre lyd på film og hvad musik jeg har på computeren, (har et 70'er B&O anlæg til LP'er som jeg hører det meste musik på) og jeg har bestemt ikke brug for at kunne blæse nogen omkuld.

Jeg havde kigget på noget i stil med Nad D3020 eller Micromega MyAMP for at få gode tilslutninger, nogenlunde kvalitet og ikke for høj pris, - men ved ikke om det er helt urealistisk at de skulle kunne drive højtalerne.

Executive summary: Er Audioscan 4060 værd at gemme på, og kan de drives af en lille moderne amp?
Til top Vis Flemur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemur
 
Flemur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 25 Oktober 2016 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Se screenshot af produktbeskrivelse her: http://imgur.com/a/niod6
Til top Vis Flemur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemur
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Skal lige have styr på en detalje. Det B&O anlæg til Lp´er du nævner, er det en grammofon eller? I fald det er en grammofon skal du vide om der er riaa indbygget eller ej, for det afgør hvad du skal gå efter. Hvis du kan oplyse model nr for enheden, gør det mange ting nemmere. Mange nyere forstærkere (integreret) har ikke en riaa indbygget. Vil du have nyt eller brugt og hvilket budget har du? Skal der være remote og vil have en pc eller andet tilkoblet, evt via digital indgang? Der er mange detaljer der skal på plads, inden man kan vejlede fornuftigt :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Flemur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hej - tak for dit svar. Bare for at sikre at der ikke er nogen misforståelser så er jeg ikke ude efter at slutte højtalerne til min LP-afspiller. Men for lige at besvare dine spørgsmål - B&O anlægget består af en Beomaster 1500 receiver, en Beogram 1700 (så ja grammofon) med et sæt Beovox S35 højtalere, det er nogle noget gammeldags stiktyper (tror DIN så vidt jeg lige har kunnet læse mig til), så har egentlig aldrig tænkt over at blande andet ind i det lille system. Jeg havde aldrig hørt om RIAA før, og kan ikke finde frem til om det er integreret i Beogram'en eller Beomasteren, så der må jeg være et svar skyldigt.

Det jeg leder efter (udover folks erfaringer med modellen, hvis nogen kender til dem eller mærket generelt) er en forstærker som kan drive Audioscan højtalerne. Umiddelbart vil de hovedsageligt blive brugt til at få lidt mere "UNF!" på lyden til fjernsynet end hvad en fladskærm kan levere, så det ville nok foregå via et optisk kabel, derudover ville jeg godt kunne slutte hvad det skulle være til gennem mini-jack (det kan man vel på næsten alle forstærkere på den ene eller anden måde), og ville også gerne kunne smide en USB-stick i (men det kan jeg komme udenom på andre måder), og måske noget af det der (går jeg ud fra i Hi-fi entusiasters øjne) farlige bluetooth, så man lige kan køre telefonen på uden at skullee over til den. - En remote ville være super.

Så det jeg er ude efter er at gøre højtalerne, som jeg ud fra deres Danske oprindelse og størrelse har gået ud fra kan lidt, til dem der afspiller lyd på alt hvad der ikke kommer fra min LP-samling, dvs musik som ikke er printet på LP, eller som man ikke lige ligger inde med, film, generel fjernsyns-kiggeri mm. Altså vil det meste nok komme som digitalt signal (medmindre det har været gennem en eller anden integreret DAC i det device det kommer fra).

Mht. budget håber jeg på at kunne slippe afsted med mellem 2000 og 3000. Håber det hjælper :)
Til top Vis Flemur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemur
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Ok. Så forstod jeg det :-)

Med de ønsker om tilslutning vil mene at de 2 (Nad og Micromega) kan klare jobbet for dig. Man kan evt prøve at sætte dem til din Beomaster. Jeg kan se du kommer fra Kbh, så hvis det kniber med at finde Din stik til højtalerne, mener jeg at jeg har nogle liggende du kan låne :-) Det vil give dig et hint i retning af om effekten er nok fra en af de 2 forstærkere du foreslår.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Flemur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Tak igen! Ja det er sgu da rigtigt at min gamle Beomaster har lignende effekt med de to andre. - Det kan være jeg kontakter dig hvis jeg ikke lige kan finde på noget, så vidt jeg kunne se da jeg havde det ene DIN stik skildt ad for at se hvad det var for noget er det bare to kobberkabler som er connected til to "dutter" inde i stikket.

Så det er altså korrekt forstået at man i nogen tilfælde godt kan have held med at drive et par fx 80 watt højtalere med en 30 Watt amp, hvis man ikke har behov for at spille så højt som højtalerne kan med fuld effekt. (Selv med den ukendte skodforstærker som vejede ingenting vi havde dem sat til tidligere kunne de spille noget højere end hvad der går an i et lejlighedskomplekt).

I så fald kan jeg jo også bare begynde at lede på DBA mm. og se om nogen lige står med en forstærker der opfylder mine krav til en god pris.

Tak!
Til top Vis Flemur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemur
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Det skal ikke ses på den måde. Man kan sagtens spille på et sæt højtalere som kan tåle mere effekt end forstærkeren kan afgive. Mere vigtigt er det at se på hvor effektive højtalerne er (drifteffekt). Jo mere effekt en højtaler skal have for at sige "pip", jo kraftigere, mere strømstærk skal forstærkeren være, for at opnå den lydstyrke man ønsker, eller som højtaleren kan levere. Den største fare opstår dog når man spiller med for svag forstærker. Hvis man skruer så højt op at den forvrænger, så er der stor fare for at især diskanterne brænder af, da forstærkeren klipper. Man presser altså forstærkeren ud over hvad den kan. Jeg vil til enhver tid anbefale en kraftigere forstærker end hvad højtalerne er egnet til. I dit tilfælde ville 100 W ikke være for meget. Det ovenstående er meget simplificeret beskrevet.

Et eksempel jeg lige kan komme i tanker om, er mine egne diy højtalere. Her er der 2 10" basser i hver og de bliver fodret med 1000 W. Den kan i følge specs tåle 120 W hver. de har nu spillet et par år uden skader og og kommer til at spille i mange år frem. Et andet eksempel, Dali 7. Jeg mener de er opgivet til at kunne tåle 150 W, men er ved test blevet udsat for 600 W, uden der skete skade. Det handler om at forstærkeren ikke må forvrænge. Hvis man holder sig under " klokken 12" på volume knappen, er man som regel på sikker grund, men der kan være forskelle.
Brug ørene og lyt efter :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Flemur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

OK, godt at vide, så hvis jeg har forstået det korrekt vil jeg skulle passe på med at skrue op på en "lille" forstærker, fordi den distorter ved lavere volumen og det potentielt kan ødelægge højtaleren?

Er det korrekt antaget at forstærkere som regel stiger i pris i takt med at de stiger i effekt? - Det plejer i hvert fald at gå den vej med guitarforstærkere.
Til top Vis Flemur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemur
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Det gælder i princippet alle forstærkere. Dog er man jo ved så kraftig volumen på nogle, at det er for højt længe inden det forvrænger :-)

Omkring priser er der måske en sammenhæng, men det afhænger i høj grad af hvilken type/mærke man snakker om.
Der findes små kl. A forstærkere på få W, som er langt dyrere end mere mainstream med større effekt.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 26 Oktober 2016 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på en "Marantz Melody streamer CR511" den kan alt det nye smarte digitale og har en analog indgang til B&O systemet samt en Optisk digital til fjernsynet.

Beogram 1700 har nok RIAA indbygget, det er B&O en af de få der har gjort, ellers skal du afspille igennem Beomaster 1500 og ud derfra med et special DIN kabel.

Gamle højttalere kan være en oplevelse, men sjældent særlig gode, i dit tilfælde vil jeg tro at S35 lyder bedre, Audioscan's har sikker lærreds ophæng som er rimeligt holdbart, du kan tilslutte begge sæt til Beomaster 1500 og skifte med kontakterne på fronten.
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Flemur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 27 Oktober 2016 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Mange tak for input Peter, godt at vide at jeg ikke skal regne med alt for meget, - og den Marantz ser helt perfekt ud til det jeg leder efter!

B&O'en lader jeg nok bare stå som den er og være mit lydsystem til plader, det lyder godt (nok til mig i hvert fald) og er allerede sat op på væggen
op på hylder.

Men bliver fedt også at kunne høre andet end hvad man lige har kunnet støve op i Accord (og hvad man har været heldig at arve af 60'er og 70'er
rock, hvilket vel næsten er alt man behøver), og at få lidt bedre lyd på fjernsynet.
Til top Vis Flemur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemur
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 27 Oktober 2016 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

I hvert fald på papiret kan denne højtaler sagtens trækkes af en ret beskeden forstærker - især hvis du, som du siger, er moderat i dit krav til lydtryk. Driftseffekten opgives til 3 Watt, hvilket skulle svare til ca. 91 dB... Men, optimistiske opgivelser i den henseende er ikke noget nyt, og reelt ligger følsomheden nok noget lavere.

Du er dog nok på den sikre side. For øvrigt, m.h.t. at spille højt; forvrængning er et sikkert tegn på, at forstærker (eller højtaler) har nået grænsen. Klipning fra forstærkers side giver sig oftest udtryk i en ubehagelig, skærende diskant - sker det, så skru ned (inden du afliver en enhed eller selve forstærkeren)!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes