Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. marts 2024 | 04:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Diy med vokseværk og ambitioner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 27 Februar 2017 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Præcis - jeg ville også klart anbefale at man koncentrere sig om hvad højttaleren laver alene og blander rummet uden om. Det gælder i min verden, om at sørger for en sammenhængende og ensartet spredning igennem frekvensområdet fra mindst 300 til 3Khz, hvor øret er mest følsomt. Fra omkring 3-400hz og ned er lyden begyndet at blive rundstrålende og derfor meget mere aghængig af rummet. Men det kan man selvfølgeli beregne ved at tage bølgelængden og rummet størrelse og slå sig løs 
Jeg vil mene at fra omkring 100-125hz og nedefter er det vigtigste for at undgå bulder og bibeholde en ren og god bas. Problemet er mest at du "kun" har 2 lydkilder - som dog bliver hjulpet en del ved at blive placeret i to forskellige højder - det er skam en god nok konstruktion
Det eneste jeg kigger lidt på - er afstanden imellem diskant og mellemtonen. Hvor meget er den? For det betyder jo lidt for filteret og hvor godt enhederne "løber" sammen. Men hvis er tilfredse og alligvel ikke har mulighed for at ændre på filteret og måle på det - så kan jeg jo kun lykkeønske at i er glade for resultatet. Det er trods alt det vigtigste af alt - men jeg skal lige nørde lidt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 27 Februar 2017 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Helt enig.

Der er nøjagtig 167 mm fra center diskant, til center mellemtone. Ja det betyder rigtig meget. Det er der taget hensyn til i filteret, og det er nøje udmålt lige præcis mht. overgangen mellem enhederne. Målingerne viste at de løb helt perfekt sammen, og at der til sidst ingen "buler" eller overgange var at spore på frekvenskurven

Een ting er at vi er glade for resultatet, ja, noget andet er at mekanisk og lydmæssigt er det 100% i orden.

Kabinetterne er nøje bygget efter hver enkelt enhed, og hver eneste filterkomponent er gennemtestet og målt igennem samt vendt og drejet, for at få så perfekt et resultat som muligt.
Og det er bestemt lykkedes

Venligst,

__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 27 Februar 2017 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Selvbyggeren1 skrev:
lille_smed skrev:
det ser godt ud det i har fået lavet . vil det ikke være bedre at lave filteret til det rum de skal spille i.?? 


Ikke forstået?

Hvorfor ville man det? Det gør/kan højttalerproducenterne jo heller ikke. Noget af det eneste der rigtig bliver påvirket af rummet de skal spille i, er vel bassen? Men hvordan ville du lave filtre til det rum de skal spille i?

Venligst,


igen så er det virkelig flot arbejde i har lavet.  kan jo ikke udtale mig om andet end hvad jeg selv har prøvet og lavet. jeg dele digitalt, så har intet filter i mine højtaler, det hele sker i min pre amp. om det kun er bassen der bliver påvirket rummet, er jeg nu ikke helt enig i, fra 500hz og ned, har syntes jeg rumme spiller meget ind. Jeg ser det som en fordel at lave filtet efter rummet og det sted med lytter til musikken, så får man det helt optimale ud af det.  højttalerproducenterne kan jo ikke lave en højtaler tilpasset til alle rum, derfor laver det en højtaler som spille pænt i de fleste rum, men måske  kan de spille bedre hvis filteret blev laver til det enkelte rum, men det er der ingen som vil betale for. men som selvbygger har man jo andre muligheder end højttalerproducenterne, vi skal ikke tænke på økonomien i vores hobby

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 01 Marts 2017 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Man kunne eventuelt benytte 2 strategisk placerede subwoofere. De ville kunne rette op på mange problemer i bassen for de fleste højttalere. Problemet med en typisk højttaler, er at den kun har 2 steder hvor bassen kommer fra - typisk et dårligt sted rent akustisk. Derfor kan man udjævne basresponsen især ved hjælp af fasen på en subwoofer i forhold til fronterne. Ikke altid nogen let opgave - men resultatet kan med lidt vilje blive utrolig godt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 27 Marts 2017 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

ENDELIG! En weekend hvor der blev tid til at rode lidt mere med projektet  Vi har fået lyd på de nye højttalere, i den stue de skal stå i   Og nøøøj, hvor er det godt! Vi har fået samlet delefiltrene, og sluttet højttalerne til. Lytteindtryk, og ii starter fra toppen af:

Diskantområdet: Alting står bare knivskarpt! Fuldstændig rent. Men samtidig så utrolig blødt og uanstrengt, som om højttalerne var bygget i silke.

Mellemtoneområdet: Vokaler, instrumenter, især trommer, kommer frem på en måde så man føler at orkestret står midt i stuen, lige foran een.

Basområdet: Dyb og knastør. Her er en utrolig magt og et kæmpe overskud, som kvitterer med overdådig fyldig bas, som virkelig bare er "til stede" i hele rummet. Der er virkelig hug på en god stortromme! Den går bare lige i mellemgulvet. Her kommer de mange enheders samspil virkelig til udtryk. Selvom der er et gedigent lydtryk, laver hver enkelt enhed ikke ret meget. Det giver en meget lav forvrængning og hurtighed, som giver det her utrolig dynamiske og overskudsagtige lydbillede, hvor der bare er styr på tingene.

En ren fornøjelse


Lidt billeder skal vi selvfølgelig ikke snydes for:



Der er altså tale om yderst lækre komponenter hele vejen igennem her. Delefiltre tilsluttet uden for højttalerne, da de alligevel skal skilles ad og sendes til maler:



De små Jamo'er i baggrunden har fundet en værdig afløser




Det næste vi skal nørde med, bliver nogle sokler og afkoblinger ift. gulvet. Nogle spikes er vi måske ude i. Dette gør også at højttalerne kommer en 8-10 cm mere op i højden, hvilket er mere ideelt ift. endelig lyttehøjde. (Som også var meningen fra starten)

Venligst,



__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 27 Marts 2017 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Slubre - Nøøøøj, de kommer sku godt nok til, at se godt ud Og filtrene - Det ville næsten være en skam, at lukke dem inde i
kabinettet

Jeg kom li til, at tænke på nogle udlægger ben, med spikes på hver side - de vil sku se ret fedt ud under dem

Og - ikke mindst - fedt, at høre, at de også spiller fedt
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
LarsTThomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Det ser virkeligt kanon godt ud. Må man spørge hvad der skal trække de fine højttallere og hvad er slutprisen på sådan et projekt???
Til top Vis LarsTThomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsTThomsen
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:
Slubre - Nøøøøj, de kommer sku godt nok til, at se godt ud Og filtrene - Det ville næsten være en skam, at lukke
dem inde i
kabinettet

Jeg kom li til, at tænke på nogle udlægger ben, med spikes på hver side - de vil sku se ret fedt ud under dem

Og - ikke mindst - fedt, at høre, at de også spiller fedt



Hehe, ja man kunne da sagtens lave et par plexiglaskasser til dem

Vi har faktisk tænkt på lige netop den idé du kommer med der Det kunne nemlig se rigtig godt ud til dem!

Noget lidt ala det her:





Venligst,

__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

LarsTThomsen skrev:
Det ser virkeligt kanon godt ud. Må man spørge hvad der skal trække de fine højttallere og hvad er slutprisen på sådan et projekt???


Tak

Det er noget Vincent rørforstærker med en tilhørende forforstærker foran, også med rør. Kan ikke lige huske modellerne. Lækkert grej!

Venligst,

__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

LarsTThomsen skrev:
Det ser virkeligt kanon godt ud. Må man spørge hvad der skal trække de fine højttallere og hvad er slutprisen på sådan et
projekt???



Slutprisen nærmer sig de 20k +/-

__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Ser rigtigt godt ud !

humblehomemadehifi sælger netop de ben/føder du omtaler, hvis det kunne have interesse
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Tak, helt perfekt

Venligst,

__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Man kunne osse overveje afkoblende, fjedrende ben. Spikes har opnået en næsten legendarisk status, men er langtfra altid en fordel på et vibrerende parketgulv.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 28 Marts 2017 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Imponerende og flot projekt

Hvor lang tid har I brugt på at justere bassystemet (dæmpning, rørlængde mm.) og delefilteret ?

Hilsen

Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 29 Marts 2017 kl. 05:43 | IP-adresse registreret  

Tak skal du have Nørd Jeg brugte ca. en dag hos forhandleren. Bassystemet skulle der ikke pilles så meget ved, da disse højttalere "bare" er en forlængelse af BD7.2, som i forvejen er tunet ind og afstemt. Her er blot et baskabinet mere ovenpå

Venligst,

__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 20 April 2017 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

I skrivende stund er kabinetterne hos maleren, og er ved at få den helt store overhaling

Vi skulle gerne have dem i hænde her til weekenden, så vi kan få samlet dem igen.

Update følger

__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 25 April 2017 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Så får vi kabinetterne hjem fra maleren i morgen 

Ca. 3 kg. spartel, 8 liter fyller, 11 timers slibning, og 2,7 liter farve senere !

Vores maler har haft travlt:





Og ja, de skal være hvide, for at forøge WAF bare en smule på disse kæmper

Venligst,



__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 18 Maj 2017 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Så er højttalerne endelig samlede og står og spiller lystigt Vi er selv rigtig glade for resultatet, efter over et halvt års forløb ! Lidt billeder af svinene følger naturligvis

Delefiltrene færdigmonterede i bunden:





Vi er virkelig tilfredse med finishen og det færdige udseende på højttalerne !



Det færdige setup:



De spiller HELT igennem formidabelt! Et rigtig flot og virkelig dynamisk lydbillede, med et kæmpe overskud. De fylder bare virkelig rummet de spiller i med vellyd, selv når de spiller lavt, hvilket jeg mener er en rigtig vigtig karakter ved gode højttalere.

Diskant og mellemtone området er super detaljeret, og med masser af "varme" og "krop". Her er især fuld smæk på trommer og vokal. Man kan nærmest mærke hvert slag på trommesættet, og man får en fornemmelse af at et orkester står lige foran een midt i stuen, med sangerne syngende direkte ind i ørerne. Helt perfekt.

Bassen er dog i et område helt for sig selv. Dyb, knastør, magtfuld og fuldstændig uforvrænget. Her kommer det samlede membranareal kombineret med hurtigheden af enhederne virkelig til sin ret! Her kan man virkelig MÆRKE bassen på den fede måde. En stortromme går lige i mellemgulvet, og hele lydbilledet fremstår nærmest helt 3-dimensionelt med den store dybde som bassen bidrager med.

De spiller virkelig godt, kort sagt

Venligst,



__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 19 Maj 2017 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Rigtig flotte... Gad sgu godt ligge et øre til dem

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 19 Maj 2017 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Det er da blevet, nogle ordentlige bamser. Flot håndværk, i øvrigt.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes