Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 11:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Råd om stues akustik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JakobM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 19 November 2016 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Kære medlyttere.

Synes Fortsat jeg døjer med en akustik som jeg gerne vil forbedre lidt. Når jeg klapper synes jeg stadig at lyden ikke er "død" nok men nok lyder lidt metallisk og en smule rungende. F.eks. larmer det en del hvis hårde genstande rammer gulvet hvor der ikke er gulvtæppe. Alm. Daglig tale er ok. Da jeg ikke aner hvilke frekvenser der bør dæmpes vil jeg sætte pris på jeres hjælp ��.

Jeg har overvejet at lime nogle 20mm rockfon plader op i loftet men er meget i tvivl om hvor og hvor meget. Jeg er godt klar over at mit setup ikke er perfekt med en højtaler i et hjørne, sofa op af væg (jeg sætter puder op bag hovedet)mv. men med børn og kæreste mv. Er der mange kompromiser der skal indgåes ��.

Mit loft er beton og gulvet hvor det er bart er lakeret parket. Væggene er mursten. Jeg drejer min persienner når jeg bare skal sidde og lytte igennem. Dette for at bryde de reflektioner der ellers ville ramme vinduerne. Se billederne men se bort fra børnenes hule som ellers sikkert absorberer en del ��

Til top Vis JakobM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JakobM
 
JakobM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 19 November 2016 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Til top Vis JakobM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JakobM
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 19 November 2016 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at flytte højtalerne, tænker på de står meget tæt på bagvægen og den højre står "klemt" inde i et hjørne.
hvis det var mig ville jeg prøve at flytte det hele en ½ meter til venstre og så trække den længere ud fra bagvægen, men den første vindue ved højtaleren er noget skrammel, tror ikke persiennerne hjælpe det store ville tro der skal mere til for at det batter noget.
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 19 November 2016 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

http://www.lydogbillede.dk/nyheter/hojttalere/saadan-anbring er-du-bedst-dine-hoejttalere/

sørg for at afstanden til sidevæg og bagvæg er forskellige. et eksempel. Lytterum fks.4,25 x 9 meter ville jeg starte med en højtaler placering hvor der spilles på den lange led af rummet, træk højtaleren ud fra bagvægen så der er 1,5m fra bagvæg til front af højtaleren og fra center af højtaleren til sidevæg 75cm. lytte position ca midt i rummet.



__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 19 November 2016 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hej Jakob!

Som Søren skriver, så skal den højre højtaler væk fra hjørnet, da det giver buldrende og rungende bas. Så skal væggen bag sofaen dæmpes, men det behøver kun være et meters penge fra sofaen og op ad væggen. Med f.eks. nogle Rockfon plader, sat i en pæn ramme.

Ligeledes skal der et tungere gardin foran det første vindue ved højre højtaler, så den reflektion kan blive dæmpet.

Samtidig kan du dæmpe loftet i hele stue/køkken-arealet med strategisk placerede Rockfon-plader, som du selv nævner. Det vil forbedre den generelle akustik i rummet, samt tage det "smæld" du oplever, når du klapper eller taber ting på gulvet. I lyttearealet ville jeg nok sætte en eller to plader op i "spejlingen" mellem højtalere og sofa.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 19 November 2016 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Du kan hente en app der måler efterklangtiden til din mobil/Ipad gratis. Den skal vist gerne ligge under 20 ms? For mig at se, ville
det være en løsning at vende om på sofa og anlægs placering? Måske ikke det optimale, men din stue er lidt en udfordring, men
højtalerne får så noget der ligner sammen arbejdsbetingelser. Måske lidt mege tæppe på gulvet også ved denne placering.
Men....din bedre halvdel skal også syntes at dette var en løsning....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 19 November 2016 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Nu bor du jo i et moderne beton byggeri og det er i sig selv et stort problem. Det er ret svært, at få en tilpas rolig gengivelse i øvre mellemtone og diskanten i sådanne bygninger. Bassen derimod, vil bevare sin energi, da den ikke i samme grad absorberes af væggene som i meget gamle byggerier med pus vægge. Skal du gøre noget ved det, går det meget ud over familiehyggen.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 19 November 2016 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Der er 3 oplagte steder at begynde. Som Søren og Mikkel foreslår, har højtalerne brug for at blive rykket ud og få noget luft. Derudover vil en gang bomuldsgardiner gøre en betydelig forskel også. Du kan eventuelt prøve at hænge 2 dynebetræk op, og lyt om du kan lide ændringen.

Sidste forbedring er mere et tweak. Og det går på at placere filtpoter, bag på alle billeder hvor billedede og væg har kontakt. 
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 19 November 2016 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

At bytte om på sofa og anlæg er ikke nogen god idé, da det vil betyde, at begge højtalere kommer til, at stå tæt på både hjørnet og sidevæggen. Det bedste ville være, at flytte hele anlægget en halv meters penge til venstre.

Mit lytterum er i et betonbyggeri, og er et af de bedste lytterum, jeg nogensinde har oplevet... og samme melding kommer fra dem, der har besøgt mit lytterum.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 19 November 2016 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Hej.
Et kompromis for at få mere rum til at justere på placeringen af dine højtalere, kan være at vende jeres spisebord så det står ud fra væggen hvor der hænger det store billede og så have en bænk op af halvvæggen. Efter hvad jeg kan se ud fra billederne, så vil omgangen rund om bordet også komme lidt længere væk fra højtalerne. Det vil også give en hyggekrog for børn på bænken, inde i hjørnet.
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 19 November 2016 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Problemtet er som Mikkel og andre så rigtigt er inde på, at et bassystem .. vil blive meget kraftigt forstærket af en placering tæt ved et hjørne, samt bagvæg .. her taler vi + 6 - 12 db forstærkning af visse dybe frekvenser, som får alt til at drukne i bulder og brag ..!!

Så ud fra hjørne og bagvæg med højttalerne .. og akkustik regulering strategiske steder. Alternativt kan der måske opnåes bedre lyd med en mindre højttaler, der ikke behøver så meget luft omkring sig .. Desuden er det sjældent en god ide, at lyttepositionen er helt inde mod bagvæggen, da der også her er en forstærkning af de dybe frekvenser.

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 19 November 2016 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Ja der er delte mening om placeringen af dine højtalere. Men, du skal bare prøve dig frem. Nogle højtalere er mere følsomme end
andre i forhold til placering. En weekend konen er på kursus rykker du bare om på det hele og prøver nogle løsninger af. Og tager
snakken med hende når hun kommer hjem. Men så megen afstand til væggene som du kan give, med mindre du har højtalere der
har det godt med placering tæt på væg.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3752
Sendt: 19 November 2016 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
At bytte om på sofa og anlæg er ikke nogen god idé, da det vil betyde, at begge højtalere kommer til, at stå tæt på både hjørnet og sidevæggen. Det bedste ville være, at flytte hele anlægget en halv meters penge til venstre.

Mit lytterum er i et betonbyggeri, og er et af de bedste lytterum, jeg nogensinde har oplevet... og samme melding kommer fra dem, der har besøgt mit lytterum.

 

et beton byggeri er jo ikke nok for et godt lytterum. Normalt vil det være et meget dårligt udgangspunkt.



__________________
"Det er musikken det drejer sig om"
Til top Vis Music4life's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music4life
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 20 November 2016 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Hvorfor? Man kan jo dæmpe sig ud af det... og det kan gøres ret diskret!

Fordelen ved beton er, at al lyd stadig er til stede, modsat rum med "tunge" pudsede vægge, gipsvægge, trævægge og plankegulve, som allerede har absorberet noget af lyden... og det kan ikke genskabes!

 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JakobM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 02 Januar 2017 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Godt nyt år alle sammen
I forhold til sidst jeg skrev, har jeg nu flyttet mine mine højtalere (sonus faber 2.5) mere til venstre så den højre er kommet fri fra sidevæggen. De står dog fortsat tæt på bagvæggen da de passer bedst i forhold til små børn der springer rundt som kaniner. Jeg overvejer stadig at få sat gardiner op ved de store vinduer i stedet for persienner.

Jeg synes fortsat lyden er lidt tyndbenet og ikke har den balance jeg foretrækker. Det er lidt svært at forklare men jeg savner mere "fylde" og "krop"og bedre placering af instrumenterne i lyden. Hmm måske for dominerende diskant. Jeg overvejer fortsat at få sat 25 mm rockfon i loftet forskellige steder men har ikke eksperimenteret med det endnu da det jo ikke bare lige tages ned igen og der samtidig er kæreste faktor at forholde sig til. PS. Hvis en venlig sjæl vil måle akustikken i min stue så vil jeg blive meget taknemmelig.

Af forstærker bruge jeg en Onkyo tx-nr579 men jeg har ikke surround og skal heller ikke have det men måske en sub en dag. Jeg har mulighed for at låne et sæt vincent sp-994+ sa-t8 for at se hvad det giver af lydmæssige ændringer. Giver selvfølgelig meget men hvad?. Jeg hørte mine højtalere med forskellige forstærkere i en forretning og der var det Hegel h80 som jeg bedst kunne lide dem med. Hørte dem også med Arcam og Rega men det brød vi os ikke om. Nu havde de jo ikke en indbygget DAC som Hegel'en. hvad det vil give i hjemmet hvor rummet er anderledes akustisk, er jo spørgsmålet?. Men jeg synes ihvertfald at der var mere balance og krop i lyden i deres lytterum med de forstærkere de satte til hvor vi så bedst kunne lide hegel.

Lydkilden er Yousee musik som jeg streamer fra min tlf./ipad til airport express. Ved godt at det hele starter med lydkilden så vil ændre det til TIDAL hifi da jeg ikke høre LP og ikke har nogen cd afspiller pt. Jeg vil dog gerne have forslag til køb af enhed/enheder? som jeg kan afspille Tidal og high res filer med? Som er det jeg mest vil bruge som kilde. Evt. Forslag til en cd-afspiller er også velkommen.

Go dag
Til top Vis JakobM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JakobM
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 02 Januar 2017 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Dit rum lider af for lang tids efterklang, samt mange reflektioner. Alt sammen noget der giver indtryk af for meget diskant, da reflektionerne "forvrænger" lyden.

Og at du har flyttet højtalerne mere til venstre, betyder et naturligt fald i basniveauet, da den ene højtaler nu ikke længere forstærker bassen unaturligt ved en hjørneplacering. Så du kan ikke flytte højtalerne uden, at dæmpe rummet.

Start med væggen bag sofaen, hvor du kan stille rockfonplader op uden, at sætte dem fast. Du kan også stille en rockfonplade op ad væggen mellem hver højtaler og dit tv. Hvis det virker, så kan du sætte dem permanent op der, hvor de virker bedst. Loftet kan godt vente, da denne reflektion har mindst indflydelse.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JakobM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 25 Januar 2017 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Mikkel G:
Tak for dit svar. Jeg har købt mig nogle 25 mm rockfon plader som jeg fortsat eksperimentere med i forhold til reflektioner så det bliver mindre grimt at se på. Nu skrev jeg sidste gang at jeg har fået flyttet den højre højtaler ud af hjørnet og den står nu 60 cm fra hjørnet.
Efter at have brugt tid på at lytte, er jeg kommet frem til at bassen alligevel er meget forstærket i højre side contra over mod ventre. Det opleves også selv om jeg sidder i midten og lytter. Jeg kan egentlig godt lide den forstærkede bas men den er bare skævt fordelt i forhold til "scenen". I den forbindelse har jeg læst, at folk sætter bastraps op i hjørnet, hvor højtaleren står samt lige bagved. Jeg kan læse at det skal være MEGET  MEGET tykt og det får jeg sku nok ikke lov til af fruen (skal det gå fra gulv til loft?). Er det andre højtalere eller subwoofer der skal til for at regulere det?
På forhånd tak
Til top Vis JakobM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JakobM
 
mikkelmmk93
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Marts 2014
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 21 Februar 2017 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hej JakobM.
Hold dig fra Rockfon, specielt da også i 25mm.
ja det dæmper toppen - men også kun toppen.
Det du søger, så fremt du ønsker bedst muligt attenuering af akustikken, er plader der har en NRC på 1 så langt ned som muligt - her vil typisk
100mm Rockwool være passende.
Dette kan købes som A-batts f.eks. og en simpel ramme bygges, pladen placeres herpå og betrækkes derefter med stof - ser elegant ud og virker
meget bedre end rockfon.
Til top Vis mikkelmmk93's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelmmk93
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes