Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 04:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er en sub nødvendig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars37
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1320
Sendt: 26 November 2016 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Som det allerede bliver nævnt, er det vigtigt at anvende mindst 2 subs, som til hi-fi anvendes og placeres sammen med fronterne. Der skal deles ultra
lavt, således at de reelt supplerer fronterne nedad. Rumkorrektion er ligeledes et fantastisk redskab ved subs.
Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 27 November 2016 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

@Aliaz
Der er nogle fysiske regler, og de er bare utroligt svære at komme uden om. Ingen tvivl at det er imponerende hvad man kan bygge af små elegante kasser - men når man først har et lækkert system, så kan man ikke bare lige tilslutte hvad som helst - og da slet ikke subwoofere, der specifikt er designet med minimal størrelse, som mål. Alt i denne verden kan opstilles, som en matematisk ligning - og hvis den skal være i balance - så er der noget, som bliver dårligere - når du presser, vrider, drejer - en af de andre parametre. Dog skal det siges at hvis man kan finde en faktor, som er mindre vigtig, som man kan "ofre", for at opnå en anden fordel - så kan man på en måde bryde reglerne. Og her er det at man f.eks kan bruge flere subwoofere - gerne 3 - og på den måde udnytte akustikken og det faktum at lyde er rundtstrålende i det frekvensområde - dvs vi kan ikke høre hvor lyden kommer fra og bølgelængden er stor nok til at vi kan se bort fra den i visse sammenhænge. Pludselig kan vi omgås reglerne lidt og faktisk få et vildt fedt system. Men hagen er selvfølgelig at du skal bruge tid på opstilling, indstilling, finde plads og havde helst 3 styk stående i din stue. Men det kan lade sig gøre - du skal bare spørge dig selv: hvor langt vil du gå for den ekstra ydelse - er det det værd - for dig? Det kan sagtens krible i fingrene når man høre noget fedt et andet sted med et andet setup - men det skal krible så meget - at du i det mindste gider at se følgende video om emnet(phd, matematik, mange års nørderi osv osv):
https://www.youtube.com/watch?v=SCWL-zusyqw
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 November 2016 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Der er en ting, som slet ikke nævnes i denne tråd, og det er, at det er meget lidt musik eller film, som indeholder lyd under 40 Hz! Derfor giver det for det første slet ikke mening, når en producent praler med, at deres sub går ned til 15-20 Hz... vi kan heller ikke høre det!

Det er derfor, jeg taler om niveau i bassen til film, så eksplosioner og lign. lyder "realistisk"... i forvejen er lydsporet på film "sminket" kraftigt til dette, og effekterne er allerede forstærket i lydsporet. Til musik lyder det bare forkert, hvis en sub skal supplere et par store gulvhøjtalere, der allerede selv dækker området ned til 30 Hz. Det er er ok til små højtalere, hvis man bare skal have mere niveau i bassen under 50-60 Hz.

Og så kan en aktiv sub slet ikke følge med på detaljering og nuancering fordi, bassen "forceres" gennem en DSP og et for lille kabinet... det vil alt andet lige skade informationerne i bassen!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 27 November 2016 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hvis man er kørt fast i sine gamle Dire Straits plader fra 80'erne, ja så har du ret i at der ikke sker en bjælde under 40 Hz. Men at påstå dette her i 2016 er fuldstændig forkert. Der er MEGET nutidig musik som har masser af energi i sub området, og film selvfølgelig meget oftere, med mindre man ser Casablanca og andre gamle tale film.

Du har tydeligvis ikke haft gode erfaringer med subwoofere med disse udmeldinger. Du har da ret i at vi ikke kan høre toner under 20 Hz, men det man ikke hører, det mærker man med en god og godt injusteret subwoofer.



Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 November 2016 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Du må meget gerne liste nogle dokumenterede eksempler på kommerciel musik, med info under 40 Hz  Jeg spiser gerne min gamle hat, men det kræver sgutte noget dokumentation...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 27 November 2016 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Der er jo også elektronik musik med info under de 30hz :)
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 November 2016 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Har du nogle eksempler?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 27 November 2016 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg hører en del elektronisk, men tænker nu ikke på hvor langt ned det går i hz og måler det heller ej. Mit bedste bud er James Blake - Limit to you love, samt enkelte bjørk numre. Malkin Zany har et par numre også, hvor min enhed blafrer uden at sige nogen lyd. Jeg har hørbar output til 28hz når jeg smider en testtone igennem.

Jeg skriver det som indspark, da jeg har en makker med bilstereo. Og jeg ved de går amok i elektronisk musik - netop under 30hz, for jo dybere, jo højere, jo vildere og jo flere præmier :)
Elektronisk musik har ingen begrænsinger på bas delen, da det ikke er bestem af et instrument. Det styrer manden der laver nummeret selv. Så eksempel eller ej, selvfølgelig er der elektronisk musik med bas under 30hz

Derudover elektronisk - akustisk med fx under byen, de bruger på nogle numre nogle grumme trommer - sådan nogle symfoni orkester nogle. Ved ikke hvad de hedder. Lur mig om de ikke ogå går under
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Denzel4u
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 27 November 2016 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Til trådstarter, som jeg antager spørger om subs til film. Prøv at købe en og lav en returaftale og se om du kan lide forskellen. Nogle subs vil passe godt til dine højtalere og rum, andre vil forskubbe lydbilledet, og kommer måske også an på hvor lang tid du bruger på placering og indstilling etc.

Personligt, så bruger jeg to 21" Humble Homemade Subs og vil ikke undvære dem i mit setup, De er både detaljerede og nuancerede, men giver det skub som jeg savner fra en højtaler. Men så er det næste spørgsmål, hvor meget "skub" vil du gerne have, skal du rykkes rundt i rummet eller er et nabovenligt høfligt puf nok

Jeg vil sige prøv det, hvis du har tiden og interessen, leg med en DSP. Og to subs er klart bedre end en, og havde jeg pladsen (og kunne gulvet bære det), byggede jeg gerne en tredie. Men jeg er nok også lidt af et bass-head O:-)

Når det kommer til musik med bass i, så skelner jeg mellem at høre og mærke en tone. Med en god højtaler kan jeg sagtens høre en bastone, det kræver en virkelig god højtaler at mærke en bastone, og det bliver kun bedre med en god subwoofer. Prøv at spille tracks som følger på dit anlæg hvis du får lånt/købt en subwoofer og se om du kan lide/høre forskellen:
Victor Wooten - god basguitarist
Paula Cole - Tiger
James Blake - Limit to Your Love
Daft Punk - Tron II Soundtrack

Og god fornøjelse med projektet:-)
Til top Vis Denzel4u's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denzel4u
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 November 2016 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Grunden til, at jeg spørger til dokumentation på bas under 40 Hz er, at mange mistolker meget bas (højt niveau), som dyb bas. "Ungabunga"-bas befinder sig ofte oppe omkring 60-80 Hz, og har intet med subbas, at gøre. Det er ofte også her basporte forstærker bassen, på mange højtalere. Det kaldes også imponator-bas, da det lyder af dyb bas.

Musikerne har heller ikke interesse i, at indspille med bas, der befinder sig så dybt som 40 Hz, da det er de færreste ikke-DSP-korrigerede højtalere, som kan gengive det med realistisk lydtryk.

Lige så er det de færreste forbrugere, som gider have MEGET STORE gulvhøjtalere - endsige flere store subwoofere - stående! Idag hører de fleste musik i hovedtelefoner eller små Bluetooth plastik-højtalere, og her er dybbas i det hele taget ikke til stede...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 27 November 2016 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Lige for at holde det hele på sporet. Fronthøjttalere står generelt dårligt i et normalt lytterum, når det gælder god dyb bas - og her er det meget smartere at fordele det ud på 2-3 subwoofere, som kan placeres langt mere hensigtmæssigt i forhold til typisk akustik. Det kan muligvis lade sig gøre i visse rum, men flere subwoofere vil til enhver tid spille meget bedre bas end en hvilket som helt fronthøjttaler - så længe vi holder os nede under ca 100hz og følger de akustiske regler.

I mine/øre - lyder det bare ikke fedt med små 6-8" basenheder. De er fine til mellembas, men under ca 100hz skal det noget membranareal til at skubbe til luften, så musikken komme til live. Og det gælde al musik. Sidder og lytter til Ulla Henningsen - Overgivelse. Og her er klart en dybde og tyngde i musikken, som klæder hendes rolige stemme. Selv ved lave niveauer, fornemmer man en afgrundsdyb stemning, som mindre enheder slet ikke formår at gengive - selvfølgelig også meget fordi vores øre er væsentligt mindre følsomt dernede. Men igen skal det gøres ordenligt og bestemt ikke noget man bare lige sætter op. Klassisk musik med lidt gang i den - lyder også fuldstændig tamt på mindre højttalere - ingen volumen og fysisk formåen - hvilket totalt dræber oplevelsen.

Effektforstærkere skal også magte opgaven - og her er det nok kun det svejseværk jeg bruger lige nu, som har overbevist mig. Ikke de der tyndbenede hifi-forstærkere med 100-200W, som klipper bare de skal arbejde en lille smule. Dernæst store kabinetter, med solide enheder, der er minimum 10". Og så er der intet galt med dsp. Det er genialt værktøj, som i en korrekt konstruktion på ingen måde kan høres eller virker begrænsende - tværtimod.

Der er meget skrammel derude - og jeg har ikke sagt det er let - men det kan altså godt lade sig gøre  Men husk nu på - jeg er lidt bastosse - og selv om jeg har overbevist flere om at det er vildt fedt at have dyb, dynamisk og velkontrolleret bas - så er det ikke for alle - det medgiver jeg helt klart

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 27 November 2016 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Godt, at Ulla ikke har en afgrundsdyb stemme :)
Læste lige forkert første gang :D
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 November 2016 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Dybde har ikke noget med bas, at gøre, men er et udtryk for fornemmelsen af 3D i lydbilledet. 2D er højde og bredde i lydbilledet...

Tyngde er mere rammende, når man skal udtrykke meget bas

Digital_Thor, hvilke subwoofere benytter du?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 27 November 2016 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
Godt, at Ulla ikke har en afgrundsdyb stemme :)
Læste lige forkert første gang :D


Er helt pjattet med det album - og den rolige dybe rytme virker fuldstændig afstressende på mig. Og bassen skal bare være dyb, stram og knivskarp. Og det er her flere subs, masser af power, store enheder og fornuftigt brug af dsp kommer ind i billedet 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 27 November 2016 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Dybde har ikke noget med bas, at gøre, men er et udtryk for fornemmelsen af 3D i lydbilledet. 2D er højde og bredde i lydbilledet...

Tyngde er mere rammende, når man skal udtrykke meget bas

Digital_Thor, hvilke subwoofere benytter du?



Ved godt at termerne kan misbruges, men tyngde behøver ikke være dårligt - men det er korrekt at det nemt bliver dårligt, hvis man ikke passer på.
4 stk hjemmebyggede 100liters kabinetter med 12" 830952 xxls enhed i hver. Fordelt i rummet og kontrolleret med dsp og ca 2KW. ligger lige nu omkring +/- 5dB fra 80hz og ned til ca 25hz - i flere positioner i mit lytterum - dvs ikke kun i sweetspot. Det er stadig et projekt undervejs - men jeg bliver hele tiden mere og mere glad for det - især efter at have besøgt hifi-messen sidste gang.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 27 November 2016 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Men jeg syntes stadig - at trådsstarter allerede har svaret lidt på sit eget spørgsmål. Der er ikke rigtig plads til en eller flere gode subwoofere og lyden er i bund og grund allere tilfredsstillende. Muligvis kan han låne noget mindre hjem fra hifiklubben og se om det giver lidt sjov i det dybe til film, men der er jo ikke rigtig nogen regler, som vi behøver at tænke over, med mindre vi begynder at kræve mere 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 27 November 2016 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Du må meget gerne liste nogle dokumenterede eksempler på kommerciel musik, med info under 40 Hz  Jeg spiser gerne
min gamle hat, men det kræver sgutte noget dokumentation...



No problem,
Stort set alle sange på The Pinkprint med Nicki Minaj har information mellem 20 og 30 Hz
Men problemet er måske at dine højttalere slet ikke kan gengive disse toner, og så kan man jo nemt påstå de ikke eksisterer ;-)
Men prøv at høre sang 1 "All Things Go" og sang 7 "Want Some More"
Hvis de ikke får ryglænet på din sofa til at vibrere så går du glip af noget.
Du synes nok ikke om musikken, men det er så ikke det primære her...
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 28 November 2016 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Og hvordan har du så fundet frem til det? Jeg prøvede lige en enkel Google-søgning, og der var ingen info om bas-indholdet på den plade

Nu er jeg måske bare fjollet, men måske du kunne vise noget dokumentation for dette? Og måske skrive hvilke højtalere, du selv benytter? 

Og vedr. vibrerende møbler, så kan det også gøres med bas højere end 20-30 Hz 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 28 November 2016 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Struktøren skrev:
...men til film er det et must, da de netop skal gengive de dybe toner fra f.eks. Eksplosioner... Og det er bedst med en aktiv sub, der netop har kræfterne til disse.

I en film handler det ikke om dyb bas (lave frekvenser), men om niveau i bassen generelt (decibel), og her kan en aktiv sub nemmere lave larm... for det er det eneste en aktiv sub gør - larmer!

Skal man have korrekt og ren bas, så skal det komme fra en højtaler, hvor det er kabinettets størrelse, der giver niveau, og hvor det ikke er kørt igennem en DSP og en kl.D forstærker på flere tusind watt for, at give mere niveau, end det lille kabinet tillader ifølge de fysiske love.

Skulle en subwoofer ad naturlig vej gengive bas med samme niveau (decibel) som en kompakt, aktiv sub, så ville kabinettet være på størrelse med en campingvogn, og det er de da også i nogle biografer!!

Det er korrekt, at mange aktive subs også kan spille dyb bas (lave frekvenser), men lyder det lige så godt, som hvis det var fremkommet ad naturlig vej? Nej, vel!  



Der er rigtigt mange generaliseringer i ovenstående. Hvis man ser på tingene ud fra en ren gennemsnitsbetragtning, så er det sikkert også korrekt, men så skal man betragte alt via denne måde. I ovenstående antages det, at højttalerne er af en vis kvalitet og har en størrelse som tillader bas, hvorefter subwooferbetragtningen er, at den er kompakt og man bare har smidt tonsvis af effekt ind for at kompensere for det lille kabinet.

Det er bare en snæver del af sandheden. Det er en meget udbredt holdning blandt diverse audiofile, at subwoofere bare er lavet til at larme og at man aldrig kan få en god integration mellem sub og højttalere, hvilket er ærgerligt, for det er langt fra sandheden.

Som andre har skrevet herinde, så giver (flere) subwoofere muligheden for, at få en jævn frekvensgangs og eliminere room modes. Derudover giver det en mulighed for optimal placering af udstyret. Det sted man gerne vil placere sine højttalere for bedste soundstage/imaging, er meget sjældent det sted man vil placere højttaleren for bedste bas. Og omvendt.

Men der er langt mellem de gode setups, så hvis ens erfaring er med de små kompakte subs, stillet op af folk som ikke kender teorien og synes DSP er fy-fy, så kan jeg godt forstå, at man ikke bryder sig om resultatet. Men der findes folk som har den rette viden og udstyr til, at det kan lade sig gøre.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 28 November 2016 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en del musik med bas under 40 Hz. Jeg afspiller via PC, så det er ret nemt at kører musikken gennem en VST maskine som denne

http://www.voxengo.com/product/span/

Så kan man tydeligt se det.

Det er jo bestemt ikke alle subwoofer der er lavet i små kabinetter med meget kraftige forstærkere.
Hvis man vil have en god subwoofer, så kan man jo blot fravælge de små kasser, og købe en rigtig subwoofer.

DSP ødelægger kun lyden, hvis det er det man sætter den til. Jeg bruger masser af DSP, og det er guds gave til hifi.
Ofte skal der kun meget små justeringer til, for at får det hele til at falde på plads, og går man op i lineær fase, er der ingen vej uden om DSP. Jeg bruger også klasse D med stor glæde
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes