Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 23:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Større højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 03 December 2016 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:
Med dit behov, og med små hvide højttalere, havde jeg i stedet for Emit og en forstærker helt sikkert valgt et sæt Dynaudio Xeo4 aktive højttalere i stedet. Der ville du få Dynaudios fine lyd, god bund og du ville slippe for højttalerledninger og forstærker...

M.v.h.


Den ultimative kone-løsning ja. Men så man fuldstændig låst og kan ikke skifte DAC eller forstærker uden at skifte højttaler. Heller ikke noget med at fin-tune lyden med kabler. En løsning jeg personligt aldrig ville kunne leve med.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 03 December 2016 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Spaceman_2 skrev:
Hej. Dit Rotel produkt er jo kendt for no-nonsens produkter. Høj byggekvalitet og meget for pengene. Dit valg af højttalere Q akustik 3050 er nemme at drive 6 ohm og 92db, og vil fungere fint sammen med Rotel.
Med dit anlæg er der basis for virkelig god lyd , som du bliver glad for + der er grammofon indgang , hvis det senere skulle komme over dig
mvh Space


Helt enig med dig, Space. Næste logiske upgrade kunne så være en DAC (hvis du har lydkilder med digital udgang) eller en endnu kraftigere forstærker (A12 har trods alt kun 60 W).
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 03 December 2016 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Watt er ikke vigtigt, og har nogenlunde lige så meget relevans som hestekræfter i en bil...!!!

Strøm, dæmpningsfaktor og lign. er meget vigtigere, for det siger noget om forstærkerens evne til, at være dynamisk, samt at kunne holde højtalerne i et jerngreb. Og det giver musik... watt giver kun dB



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 03 December 2016 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Kurt P skrev:
Med dit behov, og med små hvide højttalere, havde jeg i stedet for Emit og en forstærker helt sikkert valgt et sæt Dynaudio Xeo4 aktive højttalere i stedet. Der ville du få Dynaudios fine lyd, god bund og du ville slippe for højttalerledninger og forstærker...

M.v.h.


Den ultimative kone-løsning ja. Men så man fuldstændig låst og kan ikke skifte DAC eller forstærker uden at skifte højttaler. Heller ikke noget med at fin-tune lyden med kabler. En løsning jeg personligt aldrig ville kunne leve med.


Med et aktive højttalere er du netop fri for alt dwt "fis" med at rode med kabler o.s.v. Og aktive Dynaudio'er kører over højttaler/forstærkerkombinationer i samme prisklasse, netop fordi at kabler, ohm, effekt, dæmpningsfaktor, delefiltre, enhedstilpasning m.v. ikke betyder en fis...

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 03 December 2016 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Kurt P skrev:

Med et aktive højttalere er du netop fri for alt dwt "fis" med at rode med kabler o.s.v. Og aktive Dynaudio'er kører over
højttaler/forstærkerkombinationer i samme prisklasse, netop fordi at kabler, ohm, effekt, dæmpningsfaktor, delefiltre, enhedstilpasning m.v.
ikke betyder en fis...


Auchhh - nu kommer netkabelmafiaen sågu efter dig med alt de kan slæve :)

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 03 December 2016 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
Daniel S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 03 December 2016 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Det er fint med mig med lidt synspunkter og holdninger. Men lidt konkrete bud ville også være fint. Jeg er ganske lydhør og tænker
folk herinde må have lidt erfaring at byde ind med med prisen er maks 10k for et sæt.

__________________
Are you about to hit the ON button and send your amplifier exploding skywards in a fiery column?
Til top Vis Daniel S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel S
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 03 December 2016 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Monitor Audio Silver 6...

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
mh67
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 03 December 2016 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg forstår dit problem, er det ved lav volume du savner fylde i bassen.
Det vil du også kunne opleve med en gulvhøjtaler. Bassen bliver kraftigere i takt med volumen.
Til top Vis mh67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mh67
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 04 December 2016 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

mh67 skrev:
Sådan som jeg forstår dit problem, er det ved lav volume du savner fylde i bassen.
Det vil du også kunne opleve med en gulvhøjtaler. Bassen bliver kraftigere i takt med volumen.


Kan "oplevelsen" (mangel på bas ved lav lydstyrke) monstro være forårsaget af vores ørers normale opførsel ? At vi simpelthen glemmer
at følsomheden ved lav lydstyrke er temmeligt anderledes ?

d'herrer Fletcher og Munson har jo beskrevet hvordan øret bedrager os :)



.... alt andet lige vil det jo betyde at vi oplever bas og diskant temmeligt svag, når vi skruer ned, uden at kompensere





__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Daniel S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 04 December 2016 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

@mh67: Tak for indspark. Ja, det er lige præcis det jeg efterlyser. Jeg kan så se at det bakkes op af Jan. Selvom jeg intet forstår af
den graf der er sat op. Så har jeg en idé om hvad i siger.
Men vil der ikke komme mere bund ved lav volumen med større kabinet og to bas enheder? Hvis det er et ja i teori, men et nej i
praksis, så længe vi snakker forholdsvis små højtalere.
Så vil der i mit tilfælde, vel ikke være den store grund til at gå ud og købe nye højttalere?

__________________
Are you about to hit the ON button and send your amplifier exploding skywards in a fiery column?
Til top Vis Daniel S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel S
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 04 December 2016 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Det siger vel næsten sig selv. Der skal jo flyttes lidt luft for at få bas, og det kræver jo at højttalerne får lidt at leve af, altså højere lyd
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 04 December 2016 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
Det siger vel næsten sig selv. Der skal jo flyttes lidt luft for at få bas, og det kræver jo at højttalerne får lidt at leve af,
altså højere lyd


Gør det nu også det ?   dybe toner (bas) er jo ikke en anderledes mængde luft der flyttes, men en mængde luft, der flyttes langtsommere,
det har intet med mængden at gøre.

beviset for denne påstand, kan du jo hurtigt finde ved at tage et par hovedtelefoner på :)


__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 04 December 2016 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Nej det er jeg nok klar over. Men det handler vel om at membranerne skal sættes i svingninger, og det skal der en vis mængde energi til, i
vores stue mere end dine hovedtelefoner. Du har helt ret i, at der ikke skal meget til med hovedtelefonerne inden der er bas, men det er jo
så også et lille "rum" der skal sættes i svingninger
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Daniel S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 04 December 2016 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Det er dog også svært at ignorerer Wharfedale Diamond 230.

__________________
Are you about to hit the ON button and send your amplifier exploding skywards in a fiery column?
Til top Vis Daniel S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel S
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 04 December 2016 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hej Daniel. Kig på PSB højttalere. 
mvh Space

__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 04 December 2016 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Det der påvirker din basgengivelse allermest er hvor i musikrummet du selv sidder. Dernæst, men i meget ringere grad hvor dine højtalere står og til sidst de andre ting som elektronik ect. Så derfor ville jeg foreslå at du sætter et track på med god bas, gerne noget jazzkontrabas hvor der bliver spillet lange soloer på bassen. Så flytter du din lyttestol rundt i rummet indtil du får den mest jævne basgengivelse du kan. Så flytter du højtalerne så du opnår en fornuftig rumgengivelse. Hvis ikke du kan få nok bund på den måde ville jeg konkludere at det var nye højtalere før noget andet. Men prøv lige at sætte en større forstærker på når du har fundet din optimale lytteposition, så skal du ikke ligge søvnløs over om den mulighed er blevet overset.

Et godt nummer til denne forankringsprocedure af lyttepositionen kunne være:Bonnie Raitt, "A stor mo chroi", på Chieftains "Tears of stone". Dette nummer anbefales af Jim Schmith, der har skrevet bogen "Get better sound". Der kommer gentagne gange tre bastoner som skal være lige kraftige, så er man godt på vej.

Det kan godt være du ikke sådan lige kan forstå hvorfor dette er en god ide, men det er det altså. Så gør det, bare gør det og hvis det ikke hjalp så må du undskylde at jeg spildte din tid


Mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Daniel S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 04 December 2016 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Det var dælme et indlæg der kunne bruges til noget Asger! tak.
Jeg har haft flyttet rundt på højttalere og mig selv i samme omgang. Jeg har også haft en større forstærker på (Hegel H80 + Rotel
A14) og er derfor kommet til den konklusion, at det må være en større højttaler der skal til.
Jeg vil lytte til QA 3050 og så vil jeg prøve at tage et sæt Wharfedale diamond 230 hjem i stuen. De spiller ret tæt i test på i
Whathifi. Så må jeg tage den der fra.
Det kan i simpelthen blive for stor en mundfuld at lytte så mange forskellige højttalere igennem og jeg kan ikke huske dem fra
hinanden til sidst.

__________________
Are you about to hit the ON button and send your amplifier exploding skywards in a fiery column?
Til top Vis Daniel S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel S
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 04 December 2016 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Hvad holder dig fra at igge på de lidt større dynaudio modeller. Hvis du er tifreds med lyden af dem du har nu, Så vil det være oplagt at prøve Emit M30.

De giver selvfølgelig en del begrænsninger at du vil have dine højttalere i hvide, men hvis du kigger på brugt så er gulvhøjttalere noget der er ret billigt i forhold til nypris.

Hvad har du ellers i dine overvejelser? Udvalget er ret stort derude og kan også gå hen og blive
rimeligt uoverskueligt.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Daniel S
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 04 December 2016 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Jeg skal også lytte på M30 i morgen.

Jeg ved godt, at det at højttalerne er hvide, gør at jeg begrænser mig selv og hvis man går tilstrækkeligt op i lyd er man sikkert
også lige glad med farven (more or less.) Men de skal stå i stuen og min bedre halvdel skal også pleases i et omfang, hvor vi dog
kan tale sammen. Efter at jeg har sat gulvhøjttalere, mod vores aftale, ind i stuen.

men jeg vil give dig ret. Brugtmarkedet ser rigtig fint ud! Jeg søger også med lys og lygte.

__________________
Are you about to hit the ON button and send your amplifier exploding skywards in a fiery column?
Til top Vis Daniel S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel S
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes