Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 18:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Begynder sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 15 Januar 2017 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Efter en del år med blot to ekstra højtalere til mit tv har jeg nu opgraderet med en centerhøjtaler og har planer om en SUB.

Det er dog ret nyt og jeg vil gerne lige prøve det af inden jeg evt. kaster mig ud i noget nyere grej?

Derfor har jeg indtil videre blot suppleret mine eksisterende DALI Concept 1 fronthøjtalere med en brugt Concept centerhøjtaler.
Det var så billigt, at der ikke var noget at tøve med, selvom jeg godt er klar over, at DALI Concept ikke er toppen af poppen :)

Jeg vil som nævnt gerne prøve en SUB af og har kigget lidt på hhv. brugte DALI Concept (ligger typisk omkring 1500,-) eller en
nyere DALI E9-F. Mit udgangspunkt har været en pris (helst) under 2000,- og gerne 9 tommer eller mere

Men nu har jeg læst en del om B&W ASW608 og og dermed også om resten af 600-serien, som jeg er lidt lun på som et kommende
setup når det nuværende DALI Concept sæt skal skiftes ud.

Vil en B&W ASW608 være kraftig nok til at supplere mine nuværende DALI Concept højtalere? Eller skal jeg hellere gå efter en
ældre og større 12 tommers Concept?

Håber på et par hjælpende råd til en nybegynder :)

Mvh

Nikolai
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 16 Januar 2017 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kan tilføje, at min Reciever er en Denon AVR 1611 og at jeg som det også fremgår ovenfor er ude efter en sub til et 3.1 system.

Jeg har på nuværende tidspunkt ingen planer om at gøre det til et 5.1 system, idet møblernes placering i stuen gør det vanskeligt.

Så derfor er mit hovedfokus, at få så god lyd som muligt i et 3.1 system - gerne med udgangspunkt i mine eksisterende Dali Concept højtalere - eller med tiden noget nyere og bedre. Som udgangspunkt er budgettet til en brugt SUB omkring 2000,-

Grunden til at jeg er begyndt at kigge i retning af B&W er, at jeg har en kollega, som har nævnt, at B&W er bedre til stemmer/film end Dali? Jeg ved ikke om dette er korrekt?


Så nu-og-her-spørgsmålet er:

Hvilken SUB bør jeg se efter til det nuværende setup - evt. i lyset af, at hele systemet vil blive opgraderet senere (måske til B&W)?

...og er B&W generelt bedre til filmlyd end Dali?

Mvh

Nikolai
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 19 Januar 2017 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

OK - jagten er fortsat i gang og jeg forsøger lige igen med et spørgsmål herinde :)

Jeg har læst lidt frem og tilbage på nettet og kan se, at DALI nok ikke er det skarpeste jeg kan få fat på når det gælder SUB til film-lyd.

Jeg har derfor kigget lidt efter brugte SVS, Audiovector, Monitor Audio, System Sudio og Klipsch subwoofere i prisklassen 2-3.000,-

Er der noget som taler for at jeg skal vælge det ene frem for det andet?

I første omgang er det SUB´en jeg går efter - hvilket betyder at den skal spille med de gamle DALI Concept indtil jeg får mulighed for at skifte dem ud. Men det er vel korrekt forstået, at det ikke er så vigtigt at man kører med samme mærke mellem SUB og de øvrige højtalere?

Håber på lidt input :)

Mvh

Nikolai
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 19 Januar 2017 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Lige nu vakler jeg mellem disse:

Monitor Audio Bronze BXW 10

Audiovector K-Sub 10

Dynaudio Sub 250


Den første er klart billigst og jeg aner ikke om den ekstra 1000,- seddel går den store forskel?

Mvh

Nikolai
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 19 Januar 2017 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Det er lidt et spørgsmål og smag og behag, og den eneste rigtige måde er at prøve sig frem og tilbage.

Hvis jeg var dig, ville jeg starte ud med en brugt Sub, hvor brugt markedet for den pågældende sub har en stor volumen (Mange købere og sælgere).

Du nævner selv Dali's Concept sub. Det er givet vis ikke den bedste sub på markedet, men den kan altid sælges videre, til det som den blev købt for. Fordelen er at du "gratis" får et reference punkt, for lyden af en sub i dit hjem som du i fremtiden kan bruge, hvis du ønsker noget andet :)


Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 19 Januar 2017 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Kig efter audio pro på brugtmarkedet. De havde tidligere tradition for at lave gode subs. Har selv haft et par stykker.

Brugte xtz subs er sikkert lgså en mulighed.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt sikkert ude efter en brugt SUB, men jeg er gået fra idéen om at købe en billigt for at prøve det af og så se om det er noget. Jeg er sikker på at jeg vil have en SUB og derfor vil jeg hellere give op imod 3000,- fremfor 1500,- og så finde noget som jeg ved er i en ordentlig kvalitet og som er noget jeg vil kunne byge videre på :)

Derfor er jeg gået væk fra tanken om den billige DALI Concept Sub og kigger efter nogle af de andre mærker og lidt bedre varianter.

Jeg vil lige tjekke Audio Pro ud, men ellers er det lige valget mellem de tre andre jeg kigger på

Mvh

Nikolai
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle måske også have nævnt SVS, men det er ikke ligefrem begyndersubs. Der er dog en Cylindersub fra SVS til salg til 2000. Jeg tror ikke du får bedre subs til de penge.

Alternativt er der en Audiopro acebass2 til salg for 1050, som også er en god lille sub.

Begge sub vil jeg mene ligger nogle niveauer over dine nuværende højttalere, så det er slet ikke nødvendigt at du bruger helt op til 3000 på en sub
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Januar 2017 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

SVS har jeg også kigget på og jeg har set cylinder sub´en, men så også at der er en defekt på den??

Jeg er nu meget hooked på den audiovector eller en monitor audio og tænker ikke at det gør noget hvis min begynder sub er i en god klasse - så er der jo noget at bygge videre på :)

Tak for gode input

Er der nogle herinde som kan sige noget om hvilke mærker man bør se efter når det gælder et godt sæt front/center højtalere, som kan løfte niveauet fra min Concept 1 højtalere?? Måske bør jeg oprette en ny tråd til dette spørgsmål?
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg købt en sub - det endte med en System Audio SUB E 175, som jeg fandt på den blå avis til 1300,-

Jeg er nu i gang med at rode med Phase samt volumen og mener at have fundet en ok indstilling (volumen i ca. kl. 11 og phase i 180 - og kun ganske lidt bass-boost).
Det er lidt svært som nybegynder, da jeg ikke har en "optimal" lyd som referencepunkt - det bliver jo aldrig som i biorafen. Men den leverer en dejlig dyb og lidt sprød rumlen til "Hobitten - femhæreslaget", som i første omgang har været testobjekt og landgangen i "Saving Private Ryan" er også med noget mere dybde i dag. En musik dvd med george michael videoer er også fundet frem til testlytnignen og her var jeg nok lidt mindre imponeret over resultatet. Det virkede som om bassen "haltede lidt bagefter". Det hjalp dog at få phasen over på 180. Den er dog tiltænkt filmoplevelser og ikke til musik - så alt i alt er jeg tilfreds med investeringen.

men... hvordan med placeringen? Jeg fik købt mig et 5 meter kabel, så der er faktisk muligheder for at flytte rundt på kassen (den står i dag lige under den ene fronthøjtaler ude i højre side af tv´et). Er der nogen som helst retningslinjer? Eller er det bare at flytte, lytte, flytte, lytte osv.

Det samme spørgsmål har jeg med phase - den lyder faktisk bedst i mine ører i 180 - er der noget underligt i det?

Jeg fik også sat mine front og centerhøjtalere til "small" i recieveren (og 80 Hz i deling), da jeg læste at det var at foretrække når der er sub koblet på - nogen som kan kvalificere dette?

Det værste ved dette projekt er dog, at jeg ikke kan slippe tanken om at det kunne lyde endnu bedre. Mine Concept 1-højtalere er jo ikke ligefrem toppen og jeg er begyndt at se på andre muligheder (helst brugt!).

Udgangspunktet bør vel være en god centerhøjtaler og her ved jeg ikke om en B&W CC& eller LCR60 s3 kunne være et hørbart skridt op i forhold til Concept 1 - kombineret med et par 601 s3 eller 602,5? Jeg har også set på en System Audio 720 AV og et par 705 fronthøjtalere. Men er det i virkeligheden et løft?
Alternativt skal der blot lægges mere til side og købes noget endnu bedre senere - evt. også en ny reciever (har pt en Denon avr 1611)

Kan man vinde noget ved at købe nye højtalere - jeg tænker på om teknologien udvikler sig så meget, at selv et par relativt billige nye højtalere kan spille op med nogle ældre brugte fra en dyrere serie?

Nå, mange overvejelser og ingen i omgangskredsen at vende det med, så derfor dette indlæg - alle input er velkomne :)

Mvh

Nikolai
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Phase 0 eller 180 er en justering der skal sørge for optimal overgang til dine Concept højttalere. Der er ingen tommelfingerregel om den ene eller den anden lyder bedst, så du skal vælge den der passer bedst. Hvis du rykker rundt på subwooferen, kan det sagten være at fasen skal tilbage i 0 istedet. Det er blandt andet afstanden til fronthøjttalerne der afgør hvilken indstilling der er bedst.

Du nævner ikke hvilken delefrekvens du har valgt. Du har 80 Hz på front og center, med hvad med subwoofer?

Jeg kender ikke subwooferen, men kan se det umiddelbart blot er en 8" bas. Jeg vil personligt foretrække to subwoofere med mindst 10" bas, eller en enkelt subwoofer med 12" eller 15" bas.

To subwoofer giver bedre integration til rummet og højttalere. Delefrekvens vil jeg nok holde under 60 Hz.

Dali SWA12 og SWA15 er gode, men efterhånden også gamle.

Hvad med selv at bygge en subwoofer? For 3.000 kr kan du bygge en ret god og kraftig subwoofer.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen

Ja, den har kun en 8 tommer basenhed, men den passede rigtigt godt i prisen i forhold til at få en sub prøvet af.

Jeg har læst om to subwoofere - og var egentlig også selv ude efter en større basenhed, men efter en del overvejelser frem og tilbage (og en misset SVS 10 tommer sub på den blå avis), så slog jeg til på den her SA. Min kone syntes også den er pæn :)
Om den skal opgraderes eller suppleres med en ekstra sub på et tidspunkt kan jeg ikke udelukke :) nu er jeg i gang...

Jeg har sat delefrekvensen på ca. 80 på subwooferen, men måske skal den længere ned?

Men jeg tror dog i første omgang, at det er de andre højtalere og evt. recieveren som skal skiftes?

Jeg syntes i øvrigt det er temmeligt forvirrende med de mange indstillinger på recieveren (Direct, Stereo, Multi Channel Stereo, Cinema, Dolby Digital) da det virker til at afhænge meget af hvilket medie som afspiller i forhold til om der er "hul igennem" alle kanaler. Multi Channel Stereo virker dog altid, men Direct kun har lyd igennem alle kanaler af og til (sommetider er centerhøjtaleren tavs?). Min manual til receiveren er desværre væk, men den er ved at være 7-8 år gammel og bliver skiftet når jeg engang får købt et 4k tv. Så jeg lever nok med det som det er nu

Mvh

Nikolai
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Husk også, at du får ikke mere hug i bassen med en subwoofer, den sørger blot for at dy kan spille dybere. Hugget kommer fra dine Concept, og derfor er det her der skal opgraderes, hvis du vil have en mere fysisk oplevelse af mere og bedre bas.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

nkaad skrev:
Kan man vinde noget ved at købe nye højtalere - jeg tænker på om teknologien udvikler sig så meget, at selv et par relativt billige nye højtalere kan spille op med nogle ældre brugte fra en dyrere serie?


I forhold til ren lydkvalitet, er svaret et klart nej. Den primære fokus ved udvikling af nye højtalere, er som regel udseendet og størrelsen. Trenden er klart gående mod mindre fysiske mål, hvilket i udgangspunktet er hæmmende for kvaliteten af den lyd en højtaler kan levere.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Ok - tak for input!!

Vil jeg få det fra f.eks. B&W 610 s3? Eller måske nogle Dali Ikon 1 eller 2?

Eller skal jeg se mig om efter noget endnu bedre/nyere for at få et løft i forhold til mine Concept 1 højtalere?

Mvh

Nikolai
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg skal måske lige nævne, at budgettet ikke er så stort lige pt, så det vil være brugte højtalere jeg leder efter :)
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Mener du B&W 602S3? - i så tilfælde så ja. 601 modellen er dog mere min smag, men de er begge gode.

B&W DM303 er en ret billig højttaler men slet ikke så ringe endda.

Kef's Q serie er også værd at gå efter. Kef Koda skal du holde dig fra. De er ikke dårlige, men nok heller ikke et skridt op ift dine Concept.

Dali Evidence er også en ældre men glimrende sag.

Infinity Kappa kan man også være heldig at finde. Der er en rigtig god to-vejs som også skiller sig lidt ud fra mængden i udseende.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Ups - det var egentlig 601 s3 jeg mente:

Men det kunne også være 602.5:

Jeg ved godt, at de har nogle år på bagen, men de bør være et skridt op i forhold til min nuværende højtalere - og vel også bedre end et par nye Zensor 2??

Dali Ikon finder jeg også af og til, men de er noget dyrere

Er det korrekt forstået at centerhøjtaleren er den vigtigste - og at den skal matche de fronthøjtalere man vælger - altså B&W til B&W - DALI til DALI osv. men bør det også være samme serie indenfor mærket?

Jeg tjekker lige de andre mærker du nævner

Mvh

Nikolai
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Ja, det bør være samme serie.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
nkaad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2017
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 09 Februar 2017 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Tak!

Jeg tror jeg vil se mig om efter et sæt 601 s3 og en LCR60 s3 center. Det er en billig måde at få en hurtig opgradering af det nuværende setup :) et par 602.5 kunne også være spændende, men jeg (læs: min kone) foretrækker et par kompakte højtalere og så har jeg ladet mig fortælle, at 602.5 kan virke mere upræcis end 601??

Nogen nævner at B&W og Denon ikke kan sammen - hvad ligger der i det? Er det smag og behag eller er det noget som skal tages mere alvorligt?

Mvh

Nikolai
Til top Vis nkaad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkaad
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes