Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. marts 2024 | 12:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub-forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Man går og pusler med tanken om en hjemmebyg højttaler bestående af en Mark Audio Alpair 12P fuldtoneenhed, kombineret med en aktiv sub til at tage sig af det nederste.

Jeg vil gerne have mulighed for at kunne stille på forstærkning, og frekvensområde, og måske kunne det også være rart at kunne regulere lidt på fasen. Er det et par Hypex moduler man skal have fat i, eller findes der bedre og billigere alternativer?

Jeg vil have en bas i hver højttaler - til gengæld har jeg ikke de vilde krav til effekt. Drømmen er en veldefineret og nuanceret bas, så det er næppe noget auto-halløj jeg skal have fat i ... tænker jeg. Jeg har ikke noget imod selv at klistre noget sammen, hvis der findes nogen gode byggesæt.

Budgettet er max 3000, og gerne noget mindre
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Måske kunne du købe følgende:
http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=320143
De skal godt nok samles ,men så har du 2 kanaler, til 2 subs, hvilket klart gør det nemmere at integrere dem i rummet. Så ville jeg bruge nogle hifi enehder, f.eks gamle vifa enehder eller måske sb eller scanspeak - selv de billige af dem. Søg lidt på det og gå helst efter dem, som kræver lidt liter, hvis du har plads, for jo mindre luftfjeder, stort kabinet. jo større chance for god bas i lukket kabinet, hvor du typisk og nemmest opnår et godt resultat.

Husk dog på at mine forslag, kræver at du øver dig lidt og sætter dig lidt ind i sagerne, samt også køber en målemikrofon, som kan hjælpe dig på vej til hvad du indstiller i filteret:
https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1
Ja du er faktisk helt tabt, hvis ikke du får målt lidt. For ørene snyder nemt meget, selv de selvfølgelig kan bruges til rettesnor i mange tilfælde

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jep. Har selv tænkt på man nok bliver nødt til at måle lidt på det. Hvis det kan gøres for 75$ er det jo en no-brainer Har du erfaring med
pågældende mikrofon?

Hypex modulerne er jo desværre uden indbygget delefilter. Det vil være ret rart at kunne lege med delefrekvenser ved at dreje på en knap ...

Tak for tips
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 16 Februar 2017 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Mirkofonen skulle være fin til at måle det du skal bruge. Har prøvet at sammenligne flere forskellige mikrofoner osv. Og forskellen er så ganske lille til dit formål, at det ikke behøver at være noget man skal bekymre sig om, og slet ikke til måling af bas.
Yep hypex er uden filter, men billige og det er derfor jeg henviser til et seperat filter for ca 500-600kr
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 21 Februar 2017 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hvordan er Hypex at sammeligne med fx en PA-effektforstærker?

PA forstærkere fåes tit til ganske fornuftige penge og kan levere masser af effekt og har tit indbygget DSP/crossover osv.

Jeg går selv og leger med tanken om at bygge nogle subwoofere selv og er faldet over en flere der bruger PA forstærkere til den slags. Prismæssigt er
det tillokkende, men ved ikke lige med lyden. Kan man høre forskel i de toner under 80Hz?
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 23 Februar 2017 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Interessant tanke! 

Spekulerer lidt på: Sådan en klasse D forstærker - deler den i det digitale eller analoge domæne? - Jeg tænker det ville være rart den gjorde det digitalt!
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 23 Februar 2017 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

 jeg finde et løst filter, så du har muligheden for at dele toppen fra din sub, og måske rette lidt på frekvensgangen på din fuldtone, det vil også gøre at fultonen ikke skal spille det område som sub`en tager sig af, det vil give et bedre resultat i sidste ende.


hvor stort er det rum du ønsker at spille i.???


 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 28 Februar 2017 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Mnjoee - men en del af planen er faktisk at undgå delefilter fuldstændigt i forbindelse med fuldtonen. Så må jeg leve med at fuldtonen også får lov at forsøge sig med dybbassen. Bortset fra det, så fik jeg sluttet Alpair'erne til i weekenden. Jeg fatter det stadigvæk ikke !!

Jeg sad og kiggede fra den lille grå-lyseblå højttaler, der lignede noget jeg ku ha pillet ud af et fjernsyn, da jeg var barn - og over på mine Martin Logan Clarity .... og filosoferede over hvor snedigt det nu var at have futtet over 2000 af på sådan et par Alpair. Men de ka sgu noget. Det er det mest "hul igennem" jeg har oplevet hjemme ved mig selv nogensinde.

De sidder i et lille basrefleks kabinet, og leverer faktisk nogenlunde dyb bas - ikke kælderdyb, men ikke så ringe endda - og den bas der er, er hurtig og præcis. Diskant mæssigt gør de det fantastisk - man har overhovedet ikke fornemmelse af at der mangler en diskantenhed!

Heller ikke noget sweetspot syndrom - det lyder faktisk ret fint i hele rummet. Stærkeste kort er dog detaljer og dynamik. Jeg kan dårligt høre et album, uden at lægge mærke til nogle nye detaljer - og TYDELIGT!?! - forbløffende! - er det fravær af delefilter?

Bevares, de er ikke så cremelækre som ML'erne - men på nogle områder lyder de faktisk mere elektrostatagtige en elektrostaterne - man kan sgu nærmest høre om der er een blandt publikum der bider negle, når man hører live numre ... Det lover godt
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes