Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. marts 2024 | 08:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stander kontra gulv ht (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ulbrandt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 27 Februar 2017 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hej Alle, jeg undrer mig over hvorfor man skulle vælge standerhøjttalere frem for gulvhøjttalere. Det kan vel ikke være på grund af
pladsen, da de vel optager nogenlunde samme gulvplads. Reelt fylder standerhøjttalere måske endda mere, da der ofte bliver
behov for en subwoofer. Det er måske et dumt spørgsmål, men jeg vil gerne høre andres mening. Faktisk har jeg selv (i øjeblikket)
2 B&W 602 S3 på standere og en ASW 600 sub, ville jeg være ligeså godt tjent med et par gulvhøjttalere som ville fylde mindre i
mit tilfælde ? Spændt på at høre jeres mening

__________________
music is food for your ears
Til top Vis Ulbrandt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulbrandt
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 27 Februar 2017 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Du vil ikke kunne undvære din sub. Et problem, som alle full-range højtalere har er at de, eftersom de står ude fra væggen og bassen er
rundstrålende, kaster bas bagud og til siden. Dette bliver reflekteret af væggen ved sidean og bag ved højtaleren og vil interferere med
den direkte lyd. Det giver en kam-filtrering af dybbassen, og kan kun undgåes ved at sikre at afstanden fra højtaleren til væggen er
mindre end 1/8 af bølgelængden i bassen. I mellemtone og diskant er det ikke et problem, da den direkte lyd dominerer. Til gengæld bliver
mellemtone og diskant bedst ved at flytte højtaleren ud fra væggen. Der er altså to modstridende krav, der skal honoreres ved placering af
højtalren. Dette kan kun opfyldes ved at dele højtaleren op i to kabinetter således at den dybeste bas varetages seperat, dvs. subwoofer.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 27 Februar 2017 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Du har fuldstændig ret i at der bliver en kamfiltereffekt med fritstående basser (Det gør der faktisk også med diskant og mellemtone, men der er
det vigtigere, at der bliver størst mulig tidsforskel mellem den direkte lyd og de følgende refleksioner, som du også er inde på.)

Men hvis man sætter en subwoofer tæt på væggen eller i et hjørne, hvor den er tættest på flest mulig vægge, får man til gengæld provokeret
flest mulig room modes, som er et stort problem for bassen i de fleste rum. Det giver sin egen form for kamfiltereffekt.
Det kan med held afhjælpes ved brug af flere subwoofere - f.eks tre styk - placeret strategisk så de udjævner hinanden. Læs gerne om Earl
Geddes' erfaringer på det område.
DSP kan også være et nyttigt værktøj i den dybe ende, men kan ikke rette op på destruktiv interferens i lyttepositionen.

For at relatere det til det oprindelige spørgsmål, så vil jeg mene, at to gulvhøjttalere placeret "heldigt" derfor kan være mere hensigtsmæssige for
en jævn frekvensgang i bassen end en subwoofer i hjørnet.

Desuden er der jo også det tidsmæssige aspekt. Interferensfænomener er især knyttet til kontinuerte toner, men meget musikalsk information er
af transient karakter, så frekvensgang er ikke det eneste vigtige.

Men alt i alt vil en kombination af standerhøjttalere og subwoofer (gerne flere kombineret med DSP) give den største fleksibilitet (og kræve en del
arbejde med at få sat op). Gulvhøjttalerne kan dog måske være født med en bedre akustisk sammenhæng mellem bas og top. Til gengæld er
man bundet af, at de hænger fysisk sammen, så placeringen i højere grad bliver et kompromis i valget mellem god bas eller top.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Ulbrandt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 27 Februar 2017 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Tak for I deler jeres viden, så er jeg da lidt klogere ;o)

__________________
music is food for your ears
Til top Vis Ulbrandt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulbrandt
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes