Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 04:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY strømrenser/filter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 08 April 2017 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hej .. Jeg havde den anden dag, besøg af en kammerat, som havde taget sit osilloscop med for at kontrollere om jeg har god eller dårlig strøm.
Det viste sig at være rigtigt grimt, men skarpe kanter på den ene side sinusbølgerne.. så nu er mit spørgsmål om der herinde, er nogen der har en
god konstruktion de vil dele.. eller skulle ligge inde med komponent værdier og diagram over Brink's gamle netstøjfilter ?
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
Basil
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 08 April 2017 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hvis du søger på br507 på Google kommer der dette link http://www.sandcastle.dk/artikler/BR507.pdf op med print og komponenter mm.
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 08 April 2017 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hvis der er tydelige skarpe "kanter" på sinusbølgen, hjælper et netstøjsfilter næppe. Det tager kun højfrekvent støj, og kan ikke rette store synlige "defekter" i sinuskurven.

Til gengæld kan du glæde dig over, at transformatoren i strømforsyningen på dit anlæg, er ret så ligeglade med den slags. Så hvis du kan sove roligt om natten, velvidende at sinuskurven ikke er perfekt sinusformet, burde der ikke være noget problem

Vælger du at anvende et netstøjsfilter, kan du til gengæld se frem til lyden af en kraftigt forøget netimpedans. Det vil typisk forårsage "træghed" i strømforsyningen. Dvs manglende evne til at levere hurtige strømme. De lydmæssige effekter er at dynamikken forsvinder. Nogle jubler misforstået, og kalder det "mere ro i lydbilledet"
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 08 April 2017 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Det er altså en gammel skrøne, at netstøjsfiltre "æder" dynamikken... tværtimod fjerner de forvrængning i musikken, hvilket giver en mere rolig og naturlig klang i de fleste tilfælde.

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 08 April 2017 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Basil skrev:
Hvis du søger på br507 på Google kommer der dette link http://www.sandcastle.dk/artikler/BR507.pdf op med print og
komponenter mm.


Mange tak
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 08 April 2017 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

CubeLTD skrev:
Hvis der er tydelige skarpe "kanter" på sinusbølgen, hjælper et netstøjsfilter næppe. Det tager kun højfrekvent støj, og kan ikke rette store synlige "defekter" i sinuskurven.

Til gengæld kan du glæde dig over, at transformatoren i strømforsyningen på dit anlæg, er ret så
ligeglade med den slags. Så hvis du kan sove roligt om natten, velvidende at sinuskurven ikke er perfekt sinusformet, burde der ikke være noget problem

Vælger du at anvende et netstøjsfilter, kan du til gengæld se frem til lyden af en kraftigt forøget netimpedans. Det vil typisk forårsage "træghed" i strømforsyningen. Dvs manglende evne til at levere hurtige strømme. De lydmæssige effekter er at dynamikken forsvinder. Nogle jubler misforstået, og kalder det "mere ro i lydbilledet" 



Jeg har altid været skeptisk overfor virkningen af strømkabler, så da en af mine hifi venner fortalte at han havde købt strømkabler til 8000 kr stk, så bad jeg ham om at tage et par stykker med op til mig .. Min skeptisk blev på få sekunder bragt til skamme..!!

Jeg var/er målløs over hvad der skete ? .. jeg var ikke forhåndsindtaget på noget possitivt .. Jeg spillede et nummer jeg kender virkeligt godt .. volumeknappen blev ikke rørt .. 2 strømkabler blev skiftet ( forforstærker og Dac ) fasen vendt ens iforhold til dem der sad på .. ALT blev bedre .. og dynamikken var bestemt heller ikke blet dårlgere .. faktisk skræmmende meget bedre. Det skal så lige tilføjes at de 2 strømkabler der blev prøvet med, har en box midt på kablet .. så mon ikke der sidder et filter af en art..

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 08 April 2017 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hvilket mærke/model var det?

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 09 April 2017 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel .. Det var en nu udgået model fra Dyrholm Audio.. de nye har ingen box.
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 09 April 2017 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

OK, jeg var bare nysgerrig på det med boxen... det har nok været et filter. For jeg har stadig til gode, at opleve et helt almindelig strømkabel, der giver den forskel, du beskriver... og jeg har prøvet en del

Til gengæld har jeg oplevet flere filtre, der giver den forskel i lyden, som du beskriver  



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 09 April 2017 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Og så er der også forskel på hvor godt eller skidt en strømforsyning er designet i en given forstærker, dac, pre osv. Så der er myriader af kombinationsmuligheder.
Men det er helt klart altid tilrådeligt at begynde helt fra bunden. F.eks med at adskille alt med switchmode fra den gruppe, hvor man har tilsluttet sit analoge udstyr, samt undgå at kabler og strømforsyninger, ligger i en stor rodebunke bag det møbel, som man nu har besluttet sig for at placere sit udstyr på.
Det gamle trick med at finde fasen på alle tilsluttede apparater, ved at stryge en finger hen over chassis'et eller måle sig frem til det - er heller ikke at kimse af, i nogen sammenhænge. Igen - det er en hobby, hvor det skal være sjovt at lære noget nyt og prøve forskellige ting af. Så jeg vil da altid råde til at man prøve de gratis eller billige råd først
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 09 April 2017 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

PTHJ skrev:
Hej .. Jeg havde den anden dag, besøg af en kammerat, som havde taget sit osilloscop med for at kontrollere om jeg har
god eller dårlig strøm.
Det viste sig at være rigtigt grimt, men skarpe kanter på den ene side sinusbølgerne.. så nu er mit spørgsmål om der herinde, er nogen der
har en
god konstruktion de vil dele.. eller skulle ligge inde med komponent værdier og diagram over Brink's gamle netstøjfilter ?


Stikker man bare proberne i stikkontakten, og sætter volt/div til 250?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 09 April 2017 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Her er et diagram til Brink's netstøjs filter, hvis du stadig kan bruge det.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 09 April 2017 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
OK, jeg var bare nysgerrig på det med boxen... det har nok været et filter. For jeg har stadig til gode, at opleve et helt almindelig strømkabel, der giver den forskel, du beskriver... og jeg har prøvet en del

Til gengæld har jeg oplevet flere filtre, der giver den forskel i lyden, som du beskriver  



Har snakket med ham .. det skulle vist være et Holfi filter der sidder på de kabler .. så kunne det jo være fint, hvis man kunne få opskriften på dem .. og nej, jeg har heller aldrig oplevet den store forskel, ved bare at skifte strømkabler uden filter..

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 09 April 2017 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Her er et diagram til Brink's netstøjs filter, hvis du stadig kan bruge det. 09_123624_Brinck_netstøjs_filter_diagram.jpg">



Jo, vil da prøve at lave et
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 09 April 2017 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
PTHJ skrev:
Hej .. Jeg havde den anden dag, besøg af en kammerat, som havde taget sit osilloscop med for at kontrollere om
jeg har
god eller dårlig strøm.
Det viste sig at være rigtigt grimt, men skarpe kanter på den ene side sinusbølgerne.. så nu er mit spørgsmål om der herinde, er nogen der
har en
god konstruktion de vil dele.. eller skulle ligge inde med komponent værdier og diagram over Brink's gamle netstøjfilter ?


Stikker man bare proberne i stikkontakten, og sætter volt/div til 250?


Er ikke sikker på om jeg forstår dig ret ?
.. men, jeg faser selvfølglig altid apperaterne, med et voltmeter, inden jeg kobler dem sammen.
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
Basil
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 09 April 2017 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hvis Holfi filteret var det samme som var i deres stikdåse, så lød Brinck og LC audios netstik filter en del bedre, da vi sammenlignede dem for
efterhånden mange år siden, også komponentmæssigt var holfi meget skrabet...
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 09 April 2017 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

CubeLTD skrev:
Hvis der er tydelige skarpe "kanter" på sinusbølgen, hjælper et netstøjsfilter næppe. Det tager kun højfrekvent støj, og kan ikke rette store synlige "defekter" i sinuskurven. Til gengæld kan du glæde dig over, at transformatoren i strømforsyningen på dit anlæg, er ret så ligeglade med den slags. Så hvis du kan sove roligt om natten, velvidende at sinuskurven ikke er perfekt sinusformet, burde der ikke være noget problem. Vælger du at anvende et netstøjsfilter, kan du til gengæld se frem til lyden af en kraftigt forøget netimpedans. Det vil typisk forårsage "træghed" i strømforsyningen. Dvs manglende evne til at levere hurtige strømme. De lydmæssige
effekter er at dynamikken forsvinder. Nogle jubler misforstået, og kalder det "mere ro i lydbilledet" 


Det lyder til du ikke har prøvet en ordentligt DC blocker og RFI filter. Det æder ikke dynamikken, hvis det er designet ordentlig designet. Det lyder til du enten har været uheldig, eller ikke har prøvet det hjemme i din egen stue De fleste har et problem med DC og højfrekvent støj, nogle lever velvivdende og andre i lykkelig uvidenhed.

At kalde ''ro i lydbilledet'' en misforståelse, er vist lidt af en misforståelse. Hvis du lægger øre til dyrt grej som Meridian, Mark Levinson, Krell, CODA, Hegel med Rockfort, Dynaudio, Revel, eller fx. aktivie Meridian højttalere, i den bedre ende, vil du opleve en helt uaanstrengt gengivelse hvor højttaleren slet ikke bliver stresset, det lyder som om, lyden, opstår af ingenting. Her kan disse apperator bidrage til at gengivelsen bliver endnu mere frigjort og noget af ''hårdheden i musikken forsvinder''

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 09 April 2017 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Kan du give eksempler på gode DC blocker og RFI filter ????
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 09 April 2017 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Af DC blocker bruger jeg, ISOL-8 PowerLine Axis 5 Way Mains Block.

Og til RFI EVO3 Polaris til anlæg og ISOTEK EVO3 MINI MIRA 2 til projektor og rene videokilder.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 09 April 2017 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Synes der er ved at gå hifi-hysteri i emnet. Et netstøjsfilter er ikke nogen større videnskab. Tager man eks LC Audio's filter, så er diagrammet tilnærmelsesvis identisk. Dog har LC Audio ingen DC-filter (det sælges separat), men netfilterdelen ligner umiskendelig meget. LC har så vidt jeg husker også et sæt Y-kondensatorer, hvilket Brinckfilteret ikke har. Disse har dog udelukkende en virkning, såfremt man benytter jordbenet i stikkontakten.

Jeg har aldrig nogensinde set et netstøjsfilter, der benytter sig af andre topologier end Brinck og LC Audio. Ganske enkelt fordi det er den måde man laver et netfilter. Skulle nogen mene at kende til filtre der er opbygget anderledes, er jeg meget nysgerrig. At der så er firmaer der pakker det ind i pænere æsker end andre, ændrer ikke på at kredsløbet er det samme.

Design af et netstøjsfilter handler om flg:
- Hvor meget strøm skal det kunne tåle?
- Hvilken knækfrekvens ønsker man?
- Hvilken stejlhed skal filteret have (Har aldrig set andet end 2. ordens)

Dertil kommer, at man skal benytte sig af spoler og kondensatorer der er designet og godkendt til at sidde direkte på lysnettet. Den slags sælges ikke i hifi-udgaver. Vil umiddelbart gætte på, at der er komponenter for ca. 100 kroner i sådan et filter, og måske 50 kr oveni hvis det er med DC-filter. Men fin indpakning og guldskrift kan selvfølgelig øge prisen betragteligt. Mht virkningen af netfiltre, er der heller ingen grund til at gøre det mere mystisk en højst nødvendigt.

En traditionel transformator, er temmelig ligeglad med højfrekvent støj, idet den er alt for langsom til at det nogensinde trænger igennem. Til gengæld kan støj under 500-1000Hz sagtens genere den (omend omfanget er ret begrænset). I øvrigt er der ikke ret meget højfrekvent støj på lysnettet, fordi det ikke kan udbredes pga de lange kabler, hvis selvinduktion fungerer som lavpasfilter.

I det nævnte tilfælde, var der tydelig deformering af sinuskurven. Det har intet med højfrekvens at gøre. Uden at have set et oscilloscopebillede, gætter jeg på 3. harmonisk, dvs 150Hz, stammende fra diverse frekvensomformere (det er reelt et problem elværkerne slås med).

Problemet er så, at netfilteret ikke kan filtrere støj fra, der ligger i nærheden af den frekvens der skal igennem filteret. Og dermed er den primære effekt af et netstøjsfilter, at netimpedansen hæves, således at transformatoren får sværere ved at trække strøm fra nettet, og dermed mister man dynamik.

Det man kan gøre, hvis man har svært ved at sove om natten pga bekymringer over støj på nettet, er at montere netstøjsfiltre foran alle de apparater man har med switch mode strømforsyning. PC'er, LED-lys osv. På den måde hindrer man lokalt genereret højfrekvent støj fra ens egen husstand i at forplante sig til ens hifi. Og min anbefaling er næppe overraskende, at man køber det billigste der tåler strømmen, idet virkningen er identisk.

Kigger man eks på en effektforstærker, så er der normalt meget mere støj på sekundærsiden end på primærsiden. Det skyldes at ensretningen genererer meget mere støj end der er på lysnettet. Den mikroskopiske andel af støj man muligvis kan fjerne med filteret, drukner totalt i egen-genereret støj. Det er der naturligvis ingen der bekymrer sig om, fordi man ikke kan sælge en vidunder-boks der kan fjerne det
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes