Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streamer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
povlsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 13 April 2017 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af dem, som gik LP til CD og nu digital. Musik samling ligger i FLAC på NAS server og streames, når der skal lyttes. Jeg har ikke en utømmelig pengetank, så mit HiFi setup er i budget klassen, måske lidt over på nogen områder. Jeg er fokuseret på at lyden skal være så god og skøn at lytte til, derfor er mine indkøb/investeringer gjort over tid. Noget er nyt, noget er ældre.

Mit setup lige nu er:

NAD C326BEE.
CIAUDIO DAC V2 med V1Power supply.
Yaquin Rør buffer med Mullard rør.
IMG Equalizer 16 band MEQ-2152. Efter inspiration på artikel omkring rum korrektion.
2 sæt 2 vejs højtaler. Et oval formeret par med fuldtone i kevlar materiale. Ukendt mærke med god samle kvalitet og højfølsomhed. Et par
Eltax studio monitor. 
Kabler i god kvalitet i alle signal veje og højtaler kabler af god kvalitet.

Afspiller er en HiFiberry Digi+ Pro. Det er fanatisk digital afspiller i mine øre. Har nogen god tekniske spec. Jeg bruger Max2Play som software. Købt via net Schweiz. Der kom dog lidt told på, Schweiz ikke er EU land. Den samlet pris var dog under kr. 1000.

Jeg vil høre om andre har nogen erfaringer med digital afspiller i en prisklasse der ligger i god tråd med høj lydkvalitet til pris, der kan forsvares i forhold til familiebudgettet.
Til top Vis povlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af povlsen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 13 April 2017 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger NAS med squeezeserver. Syntes at Logitech lavede et fedt system, som virker upåklageligt.
Jeg bruger Picoreplayer på min Raspberrry pi og det virker også perfekt med Squeezer, som App på min mobil.
Min erfaring,  hvilket vi har testet nogle gange efterhånden. Er at du skal have fat i den "gamle" model B og ikke de nyere versioner af Raspberry pi. Af den simple årsag at den gamle version har analoge forsyniger på printet - dvs. ingen switchmode - hvilket jo så også kræver at du har en fornuftig analog forsyning til den og ikke bare en standard usb-oplader eller lignende
Jeg har også et B+ og en Digi + Pro. Men den gamle B'er og Digi + (ingen Pro) - spiller altså bedre. Og jeg kan kun finde de switchede kredse, som værende problemet. Alt andet jeg har loddet switchede kredse ud af og erstattet med analoge - har spillet bedre. Så derfor vil jeg stadig anbefale at man snupper den gamle, hvis ikke man lige er klar på at lodde en SMD af B+ boardet og forsyne den med eksterne spændinger.
God lytning - det kan sagtens spille god musik, sådan et lille billigt print

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
povlsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 13 April 2017 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Tak for dit indlæg Digital_Thor

Jeg har også en ældre PI model 1, som jeg overvejer at lave til NAS. Har fundet en artikel på, hvordan. Har backup kopi af al min musik på en 2,5" Hybrid
ekstern HD og en kopi i Amazon drive ubegrænset storage til $ 60 årligt.

Den PI jeg bruger til musik er model 3. Har ikke tidligere erfaring med PI som musik afspiller. Jeg meget tilfreds for tiden mit setup.
Til top Vis povlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af povlsen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 13 April 2017 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Velbekomme

Tror til og med at du kan finde en brugt B-model et sted til få kroner. Alle vil jo have det nye - men til lyd er det bare ikke nødvendigvis det bedste valg

Jeg havde selv vilde forventninger til Digi + Pro versionen. Fordi den har de "rigtige" clocks osv. Men desværre, efter et par tests - blev det afsløret at der altså skal loddes og bygges lidt, før der på nogen måde er håb om at den kan konkurrere med den gamle version.
Hvis du boede lidt tætttere på, så gav jeg gerne en demo - da jeg har begge versioner liggende klar til plug and play

God Påske
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 13 April 2017 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har eksperimenteret med forskellige PI'er (1, 2, 3 og Zero W) koblet op mod ekstern DAC, og med anvendelse af
programpakken Volumio (se mere på volumio.org)

Jeg er meget positivt overrasket over kvaliteten, de har alle spillet hørbart bedre end både Apple TV via AirPlay og Logitech
Squeezebox på samme DAC og med samme FLAC filer fra NAS.

Lige nu er min "produktions" digitalafspiller en Pi 2 med Volumio softwaren.

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 10 Maj 2017 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Jeg bruger NAS med squeezeserver. Syntes at Logitech lavede et fedt system, som virker upåklageligt.Jeg bruger Picoreplayer på min Raspberrry pi og det virker også perfekt med Squeezer, som App på min mobil.Min erfaring,  hvilket vi har testet nogle gange efterhånden. Er at du skal have fat i den "gamle" model B og ikke de nyere versioner af Raspberry pi. Af den simple årsag at den gamle version har analoge forsyniger på printet - dvs. ingen switchmode - hvilket jo så også kræver at du har en fornuftig analog forsyning til den og ikke bare en standard usb-oplader eller lignende Jeg har også et B+ og en Digi + Pro. Men den gamle B'er og Digi + (ingen Pro) - spiller altså bedre. Og jeg kan kun finde de switchede kredse, som værende problemet. Alt andet jeg har loddet switchede kredse ud af og erstattet med analoge - har spillet bedre. Så derfor vil jeg stadig anbefale at man snupper den gamle, hvis ikke man lige er klar på at lodde en SMD af B+ boardet og forsyne den med eksterne spændinger.God lytning - det kan sagtens spille god musik, sådan et lille billigt print


Hej Thor
Jeg har længe gået med tanken om, også at prøve noget digital streaming med Raspberry. Håber du lige kunne hjælpe mig lidt her. Jeg har den her raspberry pi hvor der står P1 på, kan du se ud fra mit billede om det er den model B, som du snakker om du selv har, og som lyder bedst ? Samtidig købte jeg også dengang jeg ville igang med det en "hifiberry Digi" Ved du om den lyder godt den jeg har, og er det den du snakker om, hvis ikke, kunne du så linke til den omtalte model ? Hvis nu min Raspberry pi, er den model B som du snakker om, ved du så om man kan få en add on Dac til den fra hifi berry, som lyder godt, eller er det bedre med en digi, og så en seperat DAC ?

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 10 Maj 2017 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Ja, det er en model B (den har USB porte).

Og ja, du kan få en DAC fraHiFiBerry, så du ikke behøver en ekstern DAC

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 10 Maj 2017 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Tak
Fandt også ud af at det var den model digital_thor snakkede om, at jeg har, så det er jo godt nyt.
Den digi han snakker om lyder godt til den, må være den her ? hifiberry digiplus-standard
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 10 Maj 2017 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Yep - det er digi +, som jeg har. Og det er netop B versionen du har, hvor de analoge forsyninger er på - som efter min erfaring spiller bedst.
Det ser dog ud til at man ikke længere kan få dem på hifiberry hjemmeside - altså den gamle version til B kortet. Mener også der skal loddes 8 ben på, for at få digikortet til at virke - men skal lige have skilt det ad og tjekke efter ved lejlighed, for at være sikker.
Jeg har selv en super DAC i min pre og har derfor aldrig prøvet hifiberry DAC - så her må jeg melde pas. Men hvis du har en DAC i forvejen, så ville jeg klart holde mig til Digi +
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 12 Maj 2017 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Kan så se at jeg mangler de ekstra række pins på min gamle
raspberry pi. Så som jeg lige forstår det, kan jeg faktisk ikke bruge
den ?
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 12 Maj 2017 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Jo jo da.... du kan få benene hos hifiberry... og så er det bare at lodde dem i - så kører det 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 12 Maj 2017 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har masser af pins liggende. Men hvis du kigger på pcbèt på mit billede, har jeg ikke de huller i printet som det vist kræves......
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 22 Maj 2017 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Jeg er også kommet til den konklusion at streameren skal baseres på en Raspberry PI, det er den ledende platform og der hvor der er flest muligheder.

Min betænkelighed går på at få en tilstrækkelig god strømforsyning, på Raspberry diagrammer frem går det at de nye modeller (3B og 2B) har BCM857BS i strømforsyningen men de gamle (A og B+) har DMMT5041 er det den forskel der er problemet? der står også i teksten til den gamle der kan købes at der er opgraderet i strøm forsyningen.

Audiophonics har netværks afspillere baseret på Pi men med en dedikeret hi-fi lineær strømforsyning, sådan noget koster jo men er det ikke en nødvendighed?

Mine planer er at anskaffe en Hegel H80 der skal fødes at en DIY net afspiller. Jeg overvejer også Primare I32 og Naim uniti men betjeningen er langt bedre med de bedste af de apps der understøtter Pi.

Mvh Peter
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 10 September 2017 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har nyligt købt en Allo Boss dac 

Den er fremragende, jeg har aldrig haft så god lyd. Så vidt jeg kan hitte ud af vinder den også oftest i duel med de øvrige pi dacs. Den har heftig filtrering af strømmen, så det burde ikke være nødvendigt med separat strømforsyning.

Allo har mange andre produkter, fx digione der bare er en streamer, det hele til menneskepenge. Hvis jeg får behov vil jeg afgjort prøve nogle af deres andre produkter
Til top Vis hkknudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkknudsen
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 11 September 2017 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Må sige det bedste jeg har prøvet er.

Roon fra min NAS, til en MERGING+Player, køre rigtig godt, og lyder er i top.


Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 11 September 2017 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Det bedste jeg har hørt er en Meridian MC200. Det er lige ud af landevejen, alt i et og mulighed for 3 zoner inc. pc afspilning. Det mest gennemtænkte produkt, kunne mange andre producenter lære lidt ad, intgr. Tidal og ip radio. Personligt, er jeg glad for ikke at skulle tænde en pc, hver gang, jeg skal høre musik og musik styres i deres app på Ipad eller Iphone. Der er virkelig mange gode radiostationer og med Soundhound, ser du nemt, hvem der spiller, til senere lytning på Tidal eller til ny indkøb. Det løber hurtigt op med DAC + diverse løsninger til afspilning + kabler. Til den pris Meridian MC200 bliver solgt til nu, er det bare at slå til, hvis du får lyst til at prøve en gennemtænkt og veludført Streamer og DAC i et.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 September 2017 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jojo... men den koster også 30K, så hvis den lød dårligt, så burde du melde dem for snyd
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 12 September 2017 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Det kan der være noget om, den lyder i hvert fald himmelsk

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Audiophile
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 25 December 2017 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

En Meridian MC200 koster £999 (DKK 8.500) pt. Det er et kup for en streamer/source, der er bedre end stort set alt andet, ellers kig på en MS200 sammen med QNAP eller lign.
Til top Vis Audiophile's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audiophile
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 25 December 2017 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Passer desværre ikke med en Synology nas.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes