Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Salgspsykologi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 20 April 2017 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Enig med Ronin og Mercury. Der er forskel på kabler, ligesom prisen på disse er forskellige, men det er ikke her jeg vil kaste pengene i grams, hellere noget ordentlige produkter, der er til at betale, og med tiden råd til at udskifte hvis det er nødvendigt. Manipulation foregår konstant når man er sammen med andre mennesker, der er så efter min mening forskel på den manipulation, om det er fra mennesker der vil dig dit bedste eller for egen vindings skyld, og sælgere har et job der består i at sælge, og desto flere penge de kan fiske op desto bedre... Derfor burde man være kritisk, når priserne begynder at være 5000, 10000 eller 100000 kroner for et kabel...

Kunsten er ikke at bruge penge, kunsten er at få mest produkt for sine penge, ligesom vin og øl, bare for at nævne lidt af mine andre interesser Ja, jeg har da købt vin til en 200-300 kroner flasken, men her begynder der også udskilningen på hvor meget mere vin man får for sine kroner... Man skal være ovenud lykkelig hvis man ikke kan høre forskel på kabler, istedet for at være nedsættende overfor andres oplevelser, tænk sig, alle de penge og frustrationer man sparer

Mvh
Birger

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 20 April 2017 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Produkter mener jeg pladespiller, forstærker og højttalere, det andre kalder grej... Sorry.
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 20 April 2017 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Manglen på HIFI entusiasternes grundlæggende viden om teknologier og begreber skaber de situationer der tages hul på i denne tråd. Af den årsag undgår HIFI entusiaster ikke at føle sig udsat for manipulation og efterfølgende efterladt i offerrollen. Hvem kan li' at føle sig dum? ”Uvidende” er et pænere udtryk. Hvem vil erkende at man er det? Med manglende viden således være ude af stand til at stille opklarende spørgsmål i en given sammenhæng.

Der er kun to muligheder for at rette op på det. Enten tilegner HIFI entusiasterne sig den nødvendige viden afstemt efter hvad den enkelte føler det nødvendig eller også accepterer man konsekvenser af at løbe risikoen for at føle sig manipuleret. Og undlade at tillægge andre ansvaret derfor.

Hvordan forklarer man et teknisk begreb for et menneske, som ikke har nogen reference til hvad der er rigtigt og forkert?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 20 April 2017 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Kan man ikke nøjes med at bruge sine ører ? BTW jeg gik lige på youtube og testede ( over anlægget forståes ) mine ører ...... de stod så af præsis som de skal efter standarten (aldersbetinget ) ..... over 10KHz
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 20 April 2017 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Manglen på HIFI entusiasternes grundlæggende viden om teknologier og begreber skaber de situationer der tages hul på i denne tråd. Af den årsag undgår HIFI entusiaster ikke at føle sig udsat for manipulation og efterfølgende efterladt i offerrollen. Hvem kan li' at føle sig dum? ”Uvidende” er et pænere udtryk. Hvem vil erkende at man er det? Med manglende viden således være ude af stand til at stille opklarende spørgsmål i en given sammenhæng.

Der er kun to muligheder for at rette op på det. Enten tilegner HIFI entusiasterne sig den nødvendige viden afstemt efter hvad den enkelte føler det nødvendig eller også accepterer man konsekvenser af at løbe risikoen for at føle sig manipuleret. Og undlade at tillægge andre ansvaret derfor.

Hvordan forklarer man et teknisk begreb for et menneske, som ikke har nogen reference til hvad der er rigtigt og forkert?

OK, så hvis man ikke kan høre forskel, og bare ikke fatter det tekniske "sludder" sælgeren fyrer af, så er man bare dum?!?!

Måske skulle sælgeren forstå sin kundegruppe i stedet, og tale et sprog alle forstår? Men hvis en kabelsælger var ærlig, så fik han jo ikke solgt noget. Hvis han i stedet forklarede, at impedansmatch mellem apparater nærmest fjerner følsomheden for kablernes karakteristik, så havde han jo ikke noget salgsgrundlag.

I stedet vælger de hovski-snovski sprog, som ingen fatter noget af, da det jo heller ikke holder vand i virkeligheden, og så forbereder han lytterne på hvad forskellen mellem kablerne er, så han sikrer, at det er det de hører... placebo/psykoakustik!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Thoeg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 20 April 2017 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:
Nu har jeg set programmet " f**kr med din hjerne" hvor programværten, får forsøgspersonerne til at gøre som han vil. Det er ren manipulation. Værten er en ren mester til at manipulerer og fik b.la. en deltager til at kaste sig på en håndgranat ( aftrappe) mm. Jeg har for nyligt været til en kabel demonstration af temmeligt dyre kabler. Sælger starter med at de komme med tekniske forklaringer, på kablerne som man ikke har en chance for at gennemskue. Endvidere bruger de ofte nogle selv konstrueret ord, som man aldrig har hørt om før. Det virker som om de i første omgang prøver at overtage styringen på hvad der er rigtigt og forkert, hvad " tilhørerne" skal tænke og mene. Derefter bliver det demonstreret, hvor stor forskellen der er på de forskellige kabler, her har man heller skyggen af en chance for at gennemskue i hvilken opløsning musikken bliver spillet i mm. Sælger styrer hvad " publikum" skal syntes og mene. Sælger bruger ofte historier om, hvad hans kone syntes mm, eller andre historier som han ved, at " publikum" kan forholde sig til. Dette for at understrege hvor godt et produkt de har. Også publikum bliver brugt i demonstrationen af produktet " Kan I ikke høre det", så kan man næsten kun svare Ja. DU har jo liget fået en teknisk forklaring og en demonstration IKKE. Hvem vil fremstille sig selv som " dum" i en forsamling??. Nu er de så at sælger har " hånden" godt mede i din tegnebog og dit dankort halvt oppe. Jeg lod mig rive med og købte et signal kabel til flere tusind kroner. Efter jeg er kommet hjem og har lyttet til mit " gamle" kabel, kan jeg ikke høre forskel, er jeg blevet offer for manipulator?? Er sælger mere loyal i forhold til at tjene penge eller er han en ren hifi entusiast.Er det nogle der har lignende erfaring?????


Tja det der ligner måske en god sælger hvis det lykkes. Det er bare ikke den smarte strategi på lang sigt, hverken for producenten eller den forretning der viderebringer mandens sorte snak og mere vigtigt uigennemsigtig måde at teste på.
At folk ikke tør sige ham imod er ikke sælgerens problem men dem det går ud over.
Jeg mener aldrig jeg har været til en demo hvor det ikke var klart hvilket grej der blev spillet på og hvilken kilde og dermed også hvilket kildemateriale.
Som hifibranchen ser ud i dag, tror jeg ikke man som forretning overlever i længden ved at støtte den her slags sælgere.
Til top Vis Thoeg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thoeg
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 20 April 2017 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Thoeg; Tro mig. Der findes rigtig mange uvidende kunder derude, så man kan blive ved på den klinge i lang tid. Nogen gennemskuer, men langt fra
størstedelen af de handlende.

Det er tvæ-ægget sværd. Der er så hård konkurrence på elektronikken i dag, så tilbehørsdelen er en stor del af der holder en butik kørende. Så skal
man komme det til livs, så vil det betyde at der skal lægges mere for grejet. Alternativt, så skal der skrues kraftigt ned for antallet af butikker.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 20 April 2017 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kan oplyse om, at det gængse kabelmærke tit og ofte er til salg her på Hifi4all. Så sælgeren må have gjort et godt stykke arbejde i de sidste par
år. Så salgsteknikker må jo virke.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 20 April 2017 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Kabelmærket er vel egentlig ligegyldig. Metoden bruges hos mange forhandlere og inden for mange brancher.

Udgangspunktet her, må være at oplyse folk, således de kan tage en sælgers ord med en vis distance og forståelse. Jeg mener ikke man skal nedgøre
sælgeren. Han gør det hans chef har bedt ham om, men er man rimelig funderet i det emne der skal handles om, så undgår man at falde i og kan
gøre sig de rigtige overvejelser og sidste ende bruge sine penge fornuftigt.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 21 April 2017 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

@Gige

Historien viser at mennesker bliver ofre for deres egen uvidenhed. Derfor satser velfungerende samfund på uddannelse i alle mulige sammenhænge.

Jeg skrev sådan. Citat: Manglen på HIFI entusiasternes grundlæggende viden om teknologier og begreber skaber de situationer der tages hul på i denne tråd. Af den årsag undgår HIFI entusiaster ikke at føle sig udsat for manipulation og efterfølgende efterladt i offerrollen. Hvem kan li' at føle sig dum? Citat slut.

Læg mærke til sætningen: ”Hvem kan li' at FØLE sig dum”? Hvor er lighedstegnet til ”at VÆRE dum”? Uanset uddannelse og vidensniveau kan man føle sig dum uden at være det. Det er der vi går forkert af hinanden.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 21 April 2017 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Så husk at benytte smileys, så man kan se ironi og lign. i dine indlæg

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 21 April 2017 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Smileys. Jeg er ikke nogen litterær begavelse, men i dette tilfælde vil jeg mene at det er nok at læse hvad der står.
Ironi er ikke brugt i denne sammenhæng.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Stenberg
Branchemedlem
Branchemedlem

Terton Audio

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 21 April 2017 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen.

Nu kunne jeg objektivt set godt tilhøre den kategori som der "mugges" lidt over i tråden - nemlig hifisælgeren....Jeg har i mere end 20 år solgt højttalere, elektronik OG kabler.
Men mit råd har ALLE dage været, at kunderne skulle prøve kabler i deres eget system FØR de køber, da der ER forskel - ligesom at der er forskel på hvordan et sæt højttalere opføre sig i 2 forskellige stuer....man køber vel heller ikke en bil uden at prøvekøre den først - eller en flaske vin til 200-300 kr UDEN at smage på den først...jeg gør i hvert fald ikke.
Jeg mener og håber at de fleste af de forhandlere vi samarbejder med giver mulighed for at låne med hjem til demo - eller tilbyder at komme forbi og demonstrere i hjemmet. Og så er det vel bare at tage imod det tilbud, HVIS man er på udkig efter et nyt kabel - eller nye højttalere.

Jeg har dog også igennem årene været vidne til folk som har købt endog RIGTIGT dyre kabler på udstillinger fordi der var store rabatter...og så er vi jo - igen- der hvor man kæber rabatten og ikke produktet.

MVH
Peter Stenberg
Terton Audio
Til top Vis Stenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stenberg
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 21 April 2017 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Og så er der vidst nogle der gør sig til dommere over for andre mennesker
Om man vil gi 50.000 for et højtalerkabel eller ej må da i den grad være op til en selv ..... de fleste her ville sandsynlig vis gøre det samme
hvis ikke penge ville være problemet ..... kom nu lieeee ind i kampen venner !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 21 April 2017 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes ikke, at man kan sige, at personer der lader sig " manipulerer" med til en kabel demonstration eller lader sig inspirer og køber produktet, er dumme. Så er jeg jo dum ?? (Måske). Vi bliver alle påvirket hver eneste dag, hvad vi skal mene, syntes og hvad der er rigtigt eller forkert. I bund og grund handler det vel mere om at man køber et produkt, man syntes giver en en god oplevelse eller følelse. Det værest for de fleste er jo nok, hvis man føler sig snydt og er blevet manipuleret med. Hvem vil indrømme det, eller tør at erkende, at man f.eks har brugt 15.000 kr på ingen ting. Det er der ingen der vil, så er det lettere at blive i " troen". Dette for at "fastholde" sig selv. Man er blevet i en del af "kabelmenigheden", der missionerer budskabet for at opretholde sit eget ego eller er man ? Jeg syntes jo, at det var en god følelse, at købe det kabel, jeg købte, ellers havde jeg ikke købt det. Det var først da jeg kom hjem og fik prøvet det af, at jeg ikke kunne høre forskel. Hvem bruger ikke mange penge på at købe oplevelser der vare i konterer eller længere perioder. En tur i byen, kan man da købe et fedt kabel for. Endvidere fik jeg beløbet tilbage, det kan man ikke på en tur i byen
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 21 April 2017 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Der er sku nok ikke så meget at gøre, for dem der virkelig er ramt af "hifi-dillen".
De må bare til lommen, og håbe på hurtigt at komme igennem "den" periode, nok de fleste af os hififreaks har været igennem. .

Ude på den anden side, kan man så filosofere over tiden der gik på godt og skidt.
og deltage i en hyggelig debat med andre med samme forløb.
Men det er jo ikke kun noget der sker for hififreaks.
Alle mennesker samler på oplevelser, og os her inde samler på hifi-oplevelser, som vi efterfølgende kan berette om, men ikke dømme andre
for.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 21 April 2017 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Nils Valle. Smukt skrevet lige mine ord
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 21 April 2017 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Der er sku nok ikke så meget at gøre, for dem der virkelig er ramt af "hifi-dillen".
De må bare til lommen, og håbe på hurtigt at komme igennem "den" periode, nok de fleste af os hififreaks har været igennem. .

Ude på den anden side, kan man så filosofere over tiden der gik på godt og skidt.
og deltage i en hyggelig debat med andre med samme forløb.
Men det er jo ikke kun noget der sker for hififreaks.
Alle mennesker samler på oplevelser, og os her inde samler på hifi-oplevelser, som vi efterfølgende kan berette om, men ikke dømme andre
for.


Min "periode" har så varet ca. 40 år
Og jeg håber da i DEN grad at den holder mange år endnu !
En hobby koster og det må den så gøre .....
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 21 April 2017 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Der hvor det for alvor er grelt, er når forhandlere bilder unge mennesker ind, at de kan låne uden renter og fremstår lån, som om det ikke koster andet end beløbet der lånes.

Har selv oplevet en forhandler, der var meget insisterende og manipulerende. Synes det mindste en forhandler, kan gøre er at være ærlig omkring omkostninger ved lån. Jeg kan oplyse at jeg takkede pænt, nej tak.


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 21 April 2017 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

I USA er der intet odiøst i det, der kaldes "aggressivt salg". Mon ikke også det har vundet indpas herhjemme?

Mere konkurrence og mere aggression - det er det der skal til

Anekdote: Læste for nylig en bog om en mand, der havde fundet sin guru i Indien. Han beskrev det med stor intensitet således: "Jeg fandt ikke det jeg søgte, men jeg fandt noget, jeg ikke anede at jeg havde brug for"

Da jeg fortalte historien til min søster, sagde hun tørt:

"Det er sådan, jeg har det, hver gang jeg går i Netto"..
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes