Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 03:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Spdif vs. synkron USB? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 29 April 2017 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg har i flere år brugt et mediecenter med optisk ud til den "gamle" Cambridge Dac Magic" og været meget tilfreds med lyden :-) Desværre er det gamle mediecenter defekt og et nyt er på vej, problemet er, at det nye kun har digital udgang i form af USB 3 og HDMI.

Vil jeg opleve en forringelse af lyden ved at gå fra Spdif til USB når min Dac Magic kun har synkron USB? Nettet er fuld af modstridende oplysninger, nogen mener at der er en himmel til forskel imellem asynkron og synkron USB-indgang, andre mener selvfølgelig det modsatte, de mener en asynkron DAC skal være dyr for at overgå en synkron, fordi det åbenbart er bekosteligt at producere en asynkron DAC i forhold til en synkron.

Jeg er forvirret :-(
Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 29 April 2017 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Du kan eventuelt prøve en hiface, da den netop laver usb om til spdif, som du så kan smide direkte i din dac. Husk endelig også at Magic'en har en ekstra forringende op-amp i sin RCA udgang. Så det kan faktisk høres, som en ganske fornuftigt forbedring, hvis du køber et kabel der går fra XLR-hun til RCA-han. Og i dette tilfælde antager jeg at du "kun" har en RCA indgang på din forstærker.

Du skal bare sikre dig at Pin 3. ikke er forbundet til noget i XLR-stikket. Så jeg ville lige åbne stikket og sikre mig at pin 3 ikke er forbundet. Hvis ledninge er loddet til pin 1, så kan du bare klippe ledningen fra ved pin 3, ellers skal du lige lodde lidt. Det er nemlig en typisk standard procedure at man bare lodder pin 1 og 3 sammen i alle xlr-stik, hvis de bruges til at adaptore til RCA. Det duer dog ikke når der er tale om en XLR-udgang, som f.eks det er tilfældet på din Magic - du kortslutter nemlig så minus-udgangen og risikere at overbelastee op-ampen i Magic'en.
Men ellers melder du lige tilbage, så skal jeg nok guide dig

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 30 April 2017 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget på den Hiface du beskriver, den er godt nok dyr, jeg tænker at det bedre kan betale sig at købe ny DAC, har kigget på SMSL Sanskrit eller evt. en Henry USB DAC 128, da de begge er opbygget synkront

Min Cambridge er forbundet med XLR, og er loddet således: Kimber med tre ledere. Rød er signal og loddet til pin 2, blå og sort loddet sammen på RCA stel og blå til pin 3 og sort til pin 1, er det forkert? Jeg er ikke rigtig blevet klogere på det egentlige spørgsmål.

Når Dac Magic kun er synkront opbygget, understøtter den så vidt jeg kan forstå kun 48kHz på USB indgangen, men er det ikke ligegyldigt, når man overfører 44kHz CD-filer fra PC, eller vil der også være en lydforskel imellem synkron og asynkron uanset formatet man fodre den med?
Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam
 
hwr001
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 30 April 2017 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Min 1. Generations Musical Fidelity M1 dac har heller ikke asynkron indgang - løste det med en Musical Fidelity V-LINK 192 spdif konverter. Klar forbedring af lyden hvis det er perfekt kildemateriale som fx FLAC filer. Er det komprimeret lyd eller fjernsynslyd synes jeg gevinsten er nærmest ikke eksisterende.

//Henrik
Til top Vis hwr001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hwr001
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 30 April 2017 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

@HansRoskam
Så skal du bare lodde/klippe den blå ledning af til pin 3. og så ellers bare lade resten være.
Dvs. Pin 3 på Magic'en skal "svæve" eller sagt på en anden måde - ikke være forbundet til noget som helst i kablet. Grunden er at pin 3. er den fasevendte udgang af det normale signal, som du har på pin 2. Men man skal KUN kortslutte pin 1 og 3, når der tale om RCA -> XLR og ikke med  XLR -> RCA, som i dit tilfælde

Men ellers start bare med at få dit kabel fixet og så ellers overvej en hiface.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 30 April 2017 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

hwr001 skrev:
Min 1. Generations Musical Fidelity M1 dac har heller ikke asynkron indgang - løste det med en Musical Fidelity V-LINK 192 spdif konverter. Klar forbedring af lyden hvis det er perfekt kildemateriale som fx FLAC filer. Er det komprimeret lyd eller fjernsynslyd synes jeg gevinsten er nærmest ikke eksisterende. //Henrik


En ekstern USB/spdif konverter er generelt langt overlegen i forhold til det USB interface der er i de fleste DAC. Medmindre du kommer op i High-end.

Jeg har en Gungnir Multibit til knap 10.000 kr med en god asynkron USB-indgang. Købte faktisk først en V-Link 192 og den kunne slet ikke følge med. Men begge får bøllebank af min Yellowtec PUC2 Lite USB/spdif konverter (3.000 kr).

Så ja - du kunne starte med en god USB/spdif konverter. Men fornemmer budgettet nok mere er til en ny DAC med asynkron USB??
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 30 April 2017 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

@Hansroskam
Hvilket anlæg har du egentlig og hvad er dit budget? . Bare lige så vi bedre kan anbefale
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 30 April 2017 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Der kan godt opstå kompatibilitet problemer med USB 3.0 port, med USB 2.0 tilslutning. Her tænker jeg på en DAC. Måske du skal kigge efter en HDMI Audio ekstraktor. Der vil du få optisk ud til anlæg og et HDMI kabel du fører i tv. Normalt bruges de at trække lyd ud optisk, hvis anlæg ikke har HDMI.

Hvis du er fast besluttet på at bruge dit mediecenter USB 3.0 udgang, kan jeg anbefale en Meridian Explorer 2. Jeg ville i stedet, tilslutte en bærbar PC og høre musikken over det med Explorer 2. Jeg ville personligt, ikke selv tilslutte usb 2.0 DAC til USB 3.0 port.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 30 April 2017 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene

Til Digital_Thor: Jeg har klippet kablerne af på ben tre, så er det på plads :-)

Jeg er i gang med at forhandle med sælger men bliver i tvivl når jeg læser JackD´s indlæg, mit nye mediecenter har kun USB 3 og hvis det giver problemer med Hiface 1, som er den han sælger, duer det jo ikke. Jeg har læst på 2Mtec´s hjemmeside at Hiface V.2 er kompatibel med USB 3, men jeg kan ikke finde oplysninger om V.1 er det, det ville være dumt at købe, hvis den ikke fungerer.

Tænker på om det er muligt ikke at installere USB 3 drivere til porten, så fungere den vel som USB 2 eller?
Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 30 April 2017 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

USB 3 er bagud kompatibel med både USB 2 og 1. Så med mindre der er et problem med driverne, så skulle det virke fint. Men de kan jo selvfølgelig há lavet en bøf. Jeg har kun gammelt udstyr med højest usb 2, så jeg har ad gode grunde aldrig oplevet om det skulle være et problem med usb 3, selv om jeg både har haft hiface 1 og 2.
Har vist nok stadig den Hiface 2 liggende et sted. Skriv en PM, hvis jeg skal lede efter den.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes