Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Chromecast Ultra lydkvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 04 Maj 2017 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jeg investerede i en Chromecast Ultra for et par måneder siden - valgte den mest fordi den kan kables direkte, hvilket jeg har gjort

Den blev smækket i HDMI-indgangen på min Oppo 105 og giver fin kvalitet på billede/lyd, når jeg caster dette fra den. Det er nok i høj grad Oppo'ens fortjeneste, og jeg kører selvfølgelig billedet og lyden ud herfra til TV og anlæg, men jeg tænker, at Ultra'en må levere en vis kvalitet, da Oppo'en ikke kan forbedre et skidt signal

Ultra'en kan selvfølgelig streame nærmest hvadsomhelst, inklusive diverse musiktjenester. Jeg har prøvet at streame Tidal hifi ad den vej, men synes ikke helt lyden står mål med den lyd, jeg opnår med den indbyggede Tidal app i Oppo'en (også kablet).

Er der nogen, der ved, hvliken lydkvalitet man reelt kan streame via en Chromecast Ultra?

Tingesten kan jo faktisk streame i 4K billed/lydkvalitet (jeg har ingen 4K apparater, så det er ikke afprøvet), hvilket betyder, at den skal kunne formidle store datamængder via HDMI, så det burde ikke være nogen udfordring at streame i CD kvalitet, som jeg gør via f.eks. Tidal.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Mikkel Visby
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juli 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 27 Juli 2017 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Har selv "bøvlet" lidt at finde ud af kvaliteten på Chromcast. Men har alligevel skiftet min squzzebos ud med en chromecast. Jeg har
kablet den med toslink til en dac og er meget tilfreds med kvaliteten.
En Chromecast afspiller 24 bil 48 khts - Dette åbner op for endeløse diskutioner omkring hvad der er tabsfrit og hvad der ikke er.
Men Chromecast er motoren i Densen B-250CAST til små 35.000 kroner. Så mon ikke kvaliteten er rimelig. :-)
Til top Vis Mikkel Visby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Visby
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 27 Juli 2017 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Det er et interessant emne du bringer op, Aksa. For dine betragtninger om CCU's evne til at håndtere høje bitrates er jo korrekte. Omvendt er det meget svært at finde nogle konkrete oplysninger om audiodelen. Heller ikke 4K-standarden er tydelig i sin information om lydsiden.

Må jeg spørge om din sammenligning af Tidal via Oppo'ens app mod CCU har været blind, altså med en anden til at skifte mellem kilderne, så du kunne udpege hvilken der spillede alene på basis af lydforskellen? Det ville jeg personligt gøre for at sikre at min oplevelse ikke var under indflydelse af mine evt. underbevidste forestillinger om forskelle i signalbehandling, signalvej og lignende.

Jeg har selv droppet at bruge Chromecast, fordi Squeezebox stadig er mere stabil i multiroom-betjening men især fordi Chromecast (Audio) ikke giver mulighed for gapless afspilning. Det er for mig en klar dealbreaker og har slet ikke hjemme i et produkt i Densens prisklasse.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 27 Juli 2017 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lige hørt en chromecast audio med linear usb psu og med spdif ind i en super dac og tidal streaming og jeg var meget overrasket over at det ikke var ringe men ganske okay :-)
Jeg skal have prøvet det af hos mig selv på det primær setup ...
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 27 Juli 2017 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Som boye siger, så kan Chromecast ikke spille gapless.
Det er ufatteligt at vi skal slås med sådanne problemer i 2017 !
Spotify er også den eneste streaming tjeneste jeg kender som kan spille sammenhængende sange uden pauser (gapless)
Det er også årsagen til at Tidal har fået min kolde skulder.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 27 Juli 2017 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Mikkel Visby skrev:
Men Chromecast er motoren i Densen B-250CAST til små 35.000 kroner. Så mon ikke kvaliteten er rimelig. :-)


Det synes jeg er en ret mærkværdig argumentation, og ren hifi-snopperi. Undskyld udtrykket, det er ikke personligt ment. Men hvorfor er det, at et produkt til 320 kroner pr definition ikke kan anerkendes i hifi-branchen?? Og når så nogen pakker det ind i et produkt til 35.000 kroner, så er det pludselig godt nok. Man så det samme for nogle år siden, da Apple var de eneste der havde en nogenlunde brugbar trådløs streaming-løsning, i form af Airport Express med indbygget trådløs "lydkort" og TOSLINK, til ca. 700 kroner. Den var absolut ikke god nok til seriøs hifi. Da så MicroMega pillede printet ud af den hvide apple-boks, og monterede det i en fin kasse og satte prisen til 10.000 kroner, så var det pludselig godt nok.

Det er samme fænomen der får folk til at købe forgyldte sikringer, og formår at vilde sig selv ind, at de kan høre forskel. Hvis forgyldte sikringer kostede 25 ører og blev solgt i pakker á 20 stk, ville ingen gide bruge dem, fordi det reelt ikke giver mening. Men fordi de koster 500 kroner, og
sælges enkeltvis i fine fine indpakninger, er det pludselig interessant. Det handler ikke længere om lyden, men om at man kan skille sig ud med noget specielt, så man på fora kan skrive om hvor fantastisk dette nye "grej" performer.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 28 Juli 2017 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 78
Sendt: 17 August 2017 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Jeg havde rotelman og hans Chromecast Audio forbi for et par uger siden, og blev ret positivt overrasket over lyden fra sådan én.
Så mon ikke det kan lade sig gøre at få noget fornuftigt ud af ultra'en også? Jeg vil tro at det er et spørgsmål om software og opsætning.

Mvh Jesper
Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 18 August 2017 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Må jeg spørge om din sammenligning af Tidal via Oppo'ens app mod CCU har været blind, altså med en anden til at skifte mellem kilderne, så du kunne udpege hvilken der spillede alene på basis af lydforskellen? Det ville jeg personligt gøre for at sikre at min oplevelse ikke var under indflydelse af mine evt. underbevidste forestillinger om forskelle i signalbehandling, signalvej og lignende.


Næh, der var nu ikke tale om nogen formaliseret test - det var bare min helt umiddelbare reaktion, da jeg prøvede det af

Jeg gjorde dog det, at jeg tog nogle tracks, som jeg kender til hudløshed, til afprøvningen. Oplevelsen var at Chromecast Ultra'en leverede en lyd, der var en smule mere "kedelig". Jeg vil dog sige, at der var tale om små forskelle, og jeg ville sagten kunne leve med lyden langt hen ad vejen.

Du har ret i, at det er irriterende, at der ikke kan spilles gapless - det kan Oppo'en desværre heller ikke.

Det skal igen også tages i betragtning, at Ultra'en køres ind i Oppo'ens HDMI indgang, og jeg har ingen idé om, hvor godt den er lavet ...

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes