Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 04:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W vs Monitor Audio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Monne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 16 Maj 2017 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hej folkens,

 

 

Håber på at kunne få lidt hjælp af nogle af jer herinde.

 

Jeg står i et lille dilemma vedr. et forestående køb af højtalere. Jeg skal vælge mellem 2 forskellige sæt, der hver især er ca. 2 år gamle og koster ca. det samme. Højtalerne sælges af privatpersoner fra 2 forskellige steder. Jeg får ikke mulighed for hverken at teste højtalerne side om side eller med den samme forstærker hvert sted, idet den ene sælger finder dette for besværligt.  

 

Det ene sæt er Bowers & Wilkins model CM10 S2 og det andet sæt er Monitor Audio model Gold GX300.  

 

Jeg skal selvfølgelig lytte på højtalerne hos hver sælger, men føler ikke at jeg får det helt rigtige grundlag til at træffe den rigtige beslutning, idet hver højtalersæt jo bliver afspillet med 2 forskellige forstærkere hos hver sælger.

 

Vil derfor høre, om nogle af jer har erfaringer med nogle af højtalerne, eller kan komme med andre supplerende oplysninger, som kunne være nyttige til, at jeg vælger det rigtige sæt..? Ved godt at det kan være meget forskelligt hvad folk foretrækker, men skader jo ikke at høre andres meninger.


På forhånd tak

 

 

Til top Vis Monne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monne
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 16 Maj 2017 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

@Monne

Dit spørgsmål fremtvinger det svar alle i samme situation ender med at få. Du bliver nødt til selv at lytte dig frem. Altså med mindre du accepterer at en anden køber dit tøj, vælger din øl, vin...... kæreste ud fra det man tror du godt kan li' eller det rådgiveren selv godt kan li' . Og det kan du garanteret godt se ikke er holdbart. Det samme gælder højttalerne.

Jeg kan godt se det er et uventet svar, men ikke desto mindre ærligt ment.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 16 Maj 2017 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej Monne,

velkommen til.

Jeg er sikker på, at uanset hvilekn af de to, du vælger, så bliver du glad for dem. Har selv en B&W (anden model dog), og har syntes godt om de Monitor Audio-højttalere, jeg har hørt.

Du har fuldstændig ret. Det er nærmest umuligt at få et indtryk ved at lytte i forskellige setups. Og endda selv hvis man lytter til samme setup, så vil man i et setup måske foretrække den ene, hvor man i et andet setup, vil foretrække den anden.

For ikke så lang tid siden var jeg ude og lytte til en højttaler. Den lød lidt kedelig. Så skiftede sælgeren signalkabel mellem CD og forstærker, og så lød højttaleren virkelig spændene. Så "den ene højttaler" var slet ikke interessant for mig, men "den anden højttaler" kunne jeg godt have lyst til at investere i. Og som sagt, så var det kun en udskiftning af et signalkabel.


__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
Monne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 16 Maj 2017 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
@Monne

Dit spørgsmål fremtvinger det svar alle i samme situation ender med at få. Du bliver nødt til selv at lytte dig frem. Altså med mindre du accepterer at en anden køber dit tøj, vælger din øl, vin...... kæreste ud fra det man tror du godt kan li' eller det rådgiveren selv godt kan li' . Og det kan du garanteret godt se ikke er holdbart. Det samme gælder højttalerne.

Jeg kan godt se det er et uventet svar, men ikke desto mindre ærligt ment.



Jeg er helt med på, at man som udgangspunkt selv skal lytte på højtalerne og drage sin egen konklusion heraf. Men som jeg skriver i indlæget, kommer jeg i dette tilfælde til at lytte på højtalerne med forskellige forstærkere, hvorfor det derfor bliver langt sværere at drage konklusionen.

Det kunne jo f.eks godt være, at nogen herinde havde erfaring med disse højtalere afprøvet på den samme forstærker.

Og derudover synes jeg nu alligevel stadigvæk, det er interessant at høre, hvad andre folk synes.
Til top Vis Monne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monne
 
Monne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 16 Maj 2017 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:
Hej Monne,velkommen til.Jeg er sikker på, at uanset hvilekn af de to, du vælger, så bliver du glad for dem. Har selv en B&W (anden model dog), og har syntes godt om de Monitor Audio-højttalere, jeg har hørt.Du har fuldstændig ret. Det er nærmest umuligt at få et indtryk ved at lytte i forskellige setups. Og endda selv hvis man lytter til samme setup, så vil man i et setup måske foretrække den ene, hvor man i et andet setup, vil foretrække den anden.For ikke så lang tid siden var jeg ude og lytte til en højttaler. Den lød lidt kedelig. Så skiftede sælgeren signalkabel mellem CD og forstærker, og så lød højttaleren virkelig spændene. Så "den ene højttaler" var slet ikke interessant for mig, men "den anden højttaler" kunne jeg godt have lyst til at investere i. Og som sagt, så var det kun en udskiftning af et signalkabel.



Ja det er desværre det svære ved beslutningen at jeg ikke kommer til at høre højtalerne med det samme setup. Tror også det begge er rigtig gode højtalere, men selvfølgelig vil den ene nok være mere rigtig for mig end den anden, men dette bliver som sagt svært at afgøre under de forhold.

Håbede på at nogen måske havde ejet begge højtalere på et eller andet tidspunkt og dermed måske havde afprøvet dem med samme setup, men ved godt at chancen herfor med netop disse højtalere var lille.

Kunne jo også være at nogen, på samme måde som du selv skriver, kunne komme med en oplysning om f.eks. en vis forstærker, højtalerkabel eller hvad ved jeg, som de har haft gode erfaringer med på disse højtalere.
Til top Vis Monne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monne
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 17 Maj 2017 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok nogle pænt fede højtalere, jeg har hørt cm10s2 og de spiller meget detaljeret og lydbilledet er meget overbevisene, og der er godt punch i cm serien. Derudover kan jeg godt sige den er skinger, så hvis du ikke vil have b&w lyden kan du altså godt udelukke dem. Kan desværre ikke udtale mig om monitor audio, men som sagt begge er prominente klasse højtalere. Umiddelbart var jeg gået med gx300, kan se de koster ihvertfald det samme eller mere en cm10s2.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 17 Maj 2017 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Monne skrev:
norvig skrev:
Hej Monne,velkommen til.Jeg er sikker på, at uanset hvilekn af de to, du vælger, så bliver du glad for dem. Har selv en B&W (anden model dog), og har syntes godt om de Monitor Audio-højttalere, jeg har hørt.Du har fuldstændig ret. Det er nærmest umuligt at få et indtryk ved at lytte i forskellige setups. Og endda selv hvis man lytter til samme setup, så vil man i et setup måske foretrække den ene, hvor man i et andet setup, vil foretrække den anden.For ikke så lang tid siden var jeg ude og lytte til en højttaler. Den lød lidt kedelig. Så skiftede sælgeren signalkabel mellem CD og forstærker, og så lød højttaleren virkelig spændene. Så "den ene højttaler" var slet ikke interessant for mig, men "den anden højttaler" kunne jeg godt have lyst til at investere i. Og som sagt, så var det kun en udskiftning af et signalkabel.


Ja det er desværre det svære ved beslutningen at jeg ikke kommer til at høre højtalerne med det samme setup. Tror også det begge er rigtig gode højtalere, men selvfølgelig vil den ene nok være mere rigtig for mig end den anden, men dette bliver som sagt svært at afgøre under de forhold.

Håbede på at nogen måske havde ejet begge højtalere på et eller andet tidspunkt og dermed måske havde afprøvet dem med samme setup, men ved godt at chancen herfor med netop disse højtalere var lille.

Kunne jo også være at nogen, på samme måde som du selv skriver, kunne komme med en oplysning om f.eks. en vis forstærker, højtalerkabel eller hvad ved jeg, som de har haft gode erfaringer med på disse højtalere.


Den langt største indflydelse på hvordan du vil opleve forskellen mellem de to, er hvilken type rum de står i og hvordan de er placeret. Står det ene sæt i et rum med mange bare flader/hvis det runger meget i rummet, vil du opleve lyden som værende mere lys end i eksempelvis et rum der er mere dæmpet.

Ja forstærkeren har en indflydelse - varmt-klingende eller mere tør/steril i det (bare for at tilføje nogle adjektiver)- men det er ikke den primære - Det er rummet.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 18 Maj 2017 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Der er et særdeles fornuftigt review her:

http://www.theabsolutesound.com/articles/monitor-audio-gold- 300-loudspeaker/?page=2

Som Apexx512 er der heller ingen tvivl i mit sind. Hvis det var mig ville jeg klart gå
efter Monitor Audio. Mellem de 2 nævnte er jeg ("næsten") sikker på, at den på samme gear  ville være en klar vinder.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 18 Maj 2017 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

B&W er kendt for at være neutrale, hvis du sammenligner den med Dali, oplever jeg deres højttalere, som slankere i klangen. Jeg er selv mest til B&W højttalere, omvendt synes jeg også Dali har deres forsider. Monitor Audio, har jeg aldrig stiftet bekendtskab med.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Monne
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 18 Maj 2017 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

1000 tak for alle jeres input. Som nogle af jer har jeg indtil videre også hørt flest, som taler for GX300. Dog mest baseret på hvad de har hørt andre udtale om Monitor Audio i Gold serien.

Har det nogen betydning at GX300 er en noget ældre model end B&W CM10 S2, hvor man måske kan forestille sig at den nyere teknologi kommer CM10 S2’eren til gode..? Blot en tanke som muligvis er et fejlskøn, idet jeg er ret ny i denne Hi-fi verden.

Kan man på nogen måde sammenligne specifikationerne på højtalerne og konkludere noget ud fra det..?

B&W CM10 S2:

Tekniske specifikationer
•     Kategori : Gulvhøjttalere
•     Diskant : 1” Nautilus-ladet aluminium-dome med sandwich-membran
•     Mellemtone : 6” FST Kevlar
•     Bas : 3 x 6,5” papir/Kevlar
•     Frekvensgang (-3dB) : 45-28.000 Hz
•     Frekvensgang (-6dB) : 28-50.000 Hz
•     Impedans : 8 ohm (minimum 3,1 ohm)
•     Følsomhed : 90 dB
•     Bi-wire : Ja
•     Spikes inkluderet : Plint med gummifødder
•     Farve : Højglans sort, mat hvid, rosentræ
•     Størrelse : 36,6 x 108,7 x 41,4 cm, ekskl. fødder, inkl. plint (BxHxD)
•     Vægt : 33,5 kg
•     3-vejs basreflekskonstruktion
•     Flowport-refleksport
•     Delefrekvenser: 350 Hz, 4 kHz
•     Mål, kabinet uden plint: 20,0 x 99,0 x 36,4 cm (BxHxD)

Monitor Audio Gold GX300: 
 
•     Specificationer:
•     
•     System Format
•     3-Way
•     Frequency Response
•     30 Hz - 60 kHz
•     Sensitivity
•     90 dB
•     Nominal Impedance
•     8 ohms
•     Maximum S.P.L (Per pair in room)
•     116.8 dBA
•     Power Handling (RMS)
•     200 W
•     Recommended Amplifier Requirements (RMS)
•     100 - 200 W
•     Bass Alignment
•     Bass reflex - HiVe port system
•     Crossover Frequency
•     L.F - M.F: 790 Hz
M.F - H.F: 2.3 kHz
•     Drive Unit Compliment
•     2 x 6.5" RST bass driver
1 x 4" RST mid-range driver
1 x C-CAM H.F ribbon transducer
•     External Dimensions (HxWxD)
•     1060 x 210 x 330 mm
(413/4 x 81/4 x 13 inch)
•     Weight
•     27.2 Kg (59.9 lbs)


Vedr. sammenligning med f.eks frekvensområdet er GX300 opgivet til 30 Hz – 60 Khz, hvorimod CM10S2 er opgivet til 45 Hz – 50 Khz. Betyder dette at GX300 spænder over et bredere lydbillede end CM10 S2..?

Hvis der ellers er noget, som nogen af jer kan se ud fra specifikationerne, som kunne betyde det ene eller det andet, er i meget velkommen til at komme med jeres mening 

Og ja, jeg ved godt at man ikke på en ordentlig måde kan vurdere 2 sæt højtalere mod hinanden blot ved at snakke om specifikationer. Prøver blot at samle så mange små input som muligt, idet jeg, som tidligere beskrevet, ikke får mulighed for at sammenligne højtalerne med den samme forstærker, når jeg snart skal have afprøvet dem hos hver sælger.
Til top Vis Monne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monne
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 18 Maj 2017 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kan komme med et teknisk input.
Har målt på en del B&W højttalere i forskellige prisklasser. Og det lader til at de har et gennemgående tema - netop at de har et solidt dyk - lige midt imellem ca 1 og 4Khz. Og det er sådan set lige meget om det er deres små modeller eller 800 serien.
Vi snakker altså 3-5dB lavere niveau over et 2-3Khz område. Det er ganske meget energi og kan tydeligt høres, som dæmpet mellemtone og manglende klarhed. NOgle vil også kalde det for værende lidt loudness agtigt - dvs ekstra bas og diskant.
I nogle får tilfælde skulle det vist hjælpe at vinkle dem og lytte en anelse off-axis til dem. Hvor de fleste intuiativt ville lytte on-axis til deres højttalere.
Husk på at vi her taler præferencer. Men det er i mine øjne nemt at se på målingen at vi her har med en lidt mere ørevenlig højttaler, for de fleste.

Monitor audio har jeg lidt sværere ved at finde målinger på - men dem jeg kan finde, tegner et billede , hvor der er lagt mere vægt på øvre mellemtone og nedre diskant, så den muligvis kan opleves mere klar men også anstrengende i dårligere optagelser og S'ede indspilninger.
De anbefalede f.eks med Monitor audio at man kunne lade højttalerne pege lidt ekstra indad( toe-in), så deres lydfelt krydsede lidt foran lytteren og derved "skruede" lidt ned for øvre mellemtone og diskanten - som ellers kunne blive for pågående.

Men når alt kommer til alt, så fortrækker jeg klar tilbehøret til Monitor Audio
https://www.klangdesign.at/wordpress/wp-content/uploads/2011 /04/GX300.jpg
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 18 Maj 2017 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jojo da.... fandt lige en måling:
http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/484-moni tor-audio-gx300

Ignorer det spændende sprog og hop godt ned af siden og se på målingen. Her er klart tale om en højttaler, som har et solidt hul imellem ca 1800-1900hz og ca 3500hz. Og så en ordenlig pukkel imellem 3500 og 7000hz. Helt klart ikke en neutral højttaler. Men det var jo også det de skrev om på følgende side - netop at den er "lys" i klangen:
http://www.hifinews.co.uk/news/article/monitor-audio-gold-gx 300-pound;3000/9685

Den skulle så ikke have noget imod at blive skubbet lidt op i et hjørne, hvis man ikke har så meget plads. Men det må også komme an på en prøve.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 18 Maj 2017 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Du skal nok bare holde dig fra den "ene" sælger....

NL
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 21 Maj 2017 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Inden du tager det endelige valg, så gør dig selv en tjeneste og prøv nogle dynaudio højtalere af først. Jeg var selv på udkig efter nogle højtalere i samme boldgade for en måneds tid siden (CM9 f.eks.), så var jeg ude og høre et sæt Dynaudio contour s3.4 og jeg købte dem på stedet! Det er nogle virkelig fede højtalere!

Der er nogle dynaudio focus mk2 til salg nu, som også er super fede, der er godt nok ikke 3 vejs med 2 bas enheder, som dem du nævner, men der er stadig masser af lyd i dem og bassen er stram og veldefineret, prøv at give dem en chance!
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes