Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 14:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvor længe holder hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 02 Juni 2017 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Justin Case skrev:
Nu fristes man til at komme med et flabet spørgsmål:

Er alle I ejere af ældgammelt hifi en samling nærige kustoder i et hifimuseum, uden den mindste interesse for nutidens vidunderlige elektroniske frembringelser?

Eller foregiver I, at jeres samlermani simpelthen bunder i en historisk interesse?

Eller er det gamle gods simpelthen af bedre kvalitet end det nye?


Du har vel egentlig selv svaret med dit sidste spørgsmål
Meget af det "gamle" besidder nogle musikaliteter, der kan være svære at finde i nyt grej. Og det kan vel dårligt kaldes nærighed, at man ikke "ødsler" penge på nyt, hvis det i ens ører ikke er bedre, vel??

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 02 Juni 2017 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Tonni og Boydk - supergod respons fra jer - mange tak
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 02 Juni 2017 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Tonni - så man kan altså teste rør for slitage - og behøver ikke forlade sig på hvad man kan høre?

Anekdotisk kan man nævne, at en del guitarister hader lyden fra nye rør, da slidte rør giver en mere charmerende forvrængning af guitaren. Men det er selvfølgelig en helt anden historie
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 02 Juni 2017 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Justin Case skrev:
Nu fristes man til at komme med et flabet spørgsmål: Er alle I ejere af ældgammelt hifi en samling nærige
kustoder i et hifimuseum, uden den mindste interesse for nutidens vidunderlige elektroniske frembringelser? Eller foregiver I, at jeres samlermani
simpelthen bunder i en historisk interesse? Eller er det gamle gods simpelthen af bedre kvalitet end det nye? smileys/smiley2.gif">
Du har vel egentlig selv svaret med dit sidste spørgsmålMeget af det "gamle" besidder nogle musikaliteter,
der kan være svære at finde i nyt grej. Og det kan vel dårligt kaldes nærighed, at man ikke "ødsler" penge på nyt, hvis det i ens ører ikke er bedre,
vel??

Tjaaa - mit bærer måske nu også en smule præg af, at jeg kommer fra den nordlige del af landet Jeg har ikke hørt så meget af det nye
igen - og, sidst jeg gjorde det, der blev jeg sku svært skuffet over specielt den måde, som nogle af de nye ting, spiller mellemtone på. Jeg er godt
klar over at det er muligt, at få nye ting - som spiller rigtigt fedt men, for mit vedkommende, så handler det også om prioriteter. Og - det er sku også
ret hyggeligt fra tid til anden, og modde eller renovere lidt på tingene, som grundlæggende er gode konstruktioner - og ind i mellem finde nogle
andre ting, til den rigtige pris
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1000
Sendt: 02 Juni 2017 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Justin Case skrev:
Tonni - så man kan altså teste rør for slitage - og behøver ikke forlade sig på hvad man kan høre?

Anekdotisk kan man nævne, at en del guitarister hader lyden fra nye rør, da slidte rør giver en mere charmerende forvrængning af guitaren. Men det er selvfølgelig en helt anden historie

Ja selvfølgeligt kan man måle om et rør er slidt. Der findes et utal af rørtestere, nye som gamle.
Selv har jeg en AVO MK.III og en AVO 160.
At rørene klipper/forvrænger mere blødt, når de er godt slidte, skyldes at de mister evnen til at lede strøm. Dette ved at katoden (den del der gløder i røret) mister evnen til at afgive elektroner. Eller med andre ord emisionen. Og dermed bliver de mere "bløde" eller trætte i lyden, da modstanden i røret vokser.

I øvrigt er der en grund mere, til gammelt elektronik ofte lyder bedre (og da især rørgrej) Man kunne ikke producere elektronik med så snævre tolerancer "den gang", som man kan i dag. Derfor overdimentionerede man mere. - Ja det har også betydning for holdbarheden. Og især når det gælder grej der bliver småvarmt...


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 03 Juni 2017 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

For mig er der flere grunde til at holde mig til lidt ældre udstyr.

For det første, så synes jeg at det mere brugsvenligt og holder bedre. Jeg får kryb af multifunktionsknapper og touch-display, som efterhånden er blevet meget populære. Mange nye produkter kan alt for mange ting. Der er indbygget så mange funktioner, at risikoen for at det går i stykker er stor. Noget så basalt som en CD-afspiller holder væsentlig kortere tid end tidligere. Har haft en del nyere maskiner der dør efter 4-6 år og reservedele kan ikke skaffes længere. De 20-25 år gamle maskiner jeg har, ører upåklageligt videre. Dårligere komponenter, manglende grundighed i konstruktionsfasen og konstant fokus at komme med nyt, fremfor at modne velbyggede produkter, er gennemgående for branchen.

For det, så synes jeg ældre produkter er federe. De må gerne fylde på hylden. Gennemarbejdede fronter med fokus på detaljer, VU-metre, træsider, kraftige køleprofiler, overdimensionerede strømforsyninger, robuster fødder, gedigne stik og knapper, hvor der er tænkt over over modstanden i selve trykket, er blandt de ting der bare er med til at give mig gåsehud. Der er godt langt mellem de glæder, når jeg kigger på de nye produkter. Og findes de så endeligt, så er prisen i en liga, hvor jeg heller vil købe en ny bil.

Og for tredje, så er der lyden. Det er jo en smagssag, men jeg bliver hurtigere lyttetræt med nyt udstyr og nye højttalere. Synes ofte at der er fokus på et bestemt tonalt område, på bekostning af det samlede indtryk. Jeg vil have lidt buler i frekvensgangen og så sidde med en følelse af at blive involveret i musikken, fremfor fremhævning af detaljer og så miste lysten til at høre musik. Det kan være fuldstændig ligegyldigt, at højttaleren kan spille op til 50.000 Hz, for at få diverse reklamebaserede overtoner med, hvis lilletrommen lyder som en hvåd karklud i mellemtonen. Jeg har ejet en del forskellige højttalere og elektronik gennem tiden, men ender altid med at vende tilbage til de gamle modeller. Så nu holder jeg bare fast i at sådan er det
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3752
Sendt: 03 Juni 2017 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Synes du har ret på rigtig mange områder og vil ikke gentage så meget andet at sige dit indlæg er spot on. Holdbart, driftsikkert hifi koster penge idag modsat i gamle dage der var tingene lavet til at skulle holde i mange år.

Har lige forleden købt et Onkyo forstærkersæt M588F/P388F i næsten mint stand. I mine øjne
et fantastisk forstærkersæt fra en tid hvor man hånd plukkede dyre komponenter og ikke blot hyldevarer.


__________________
"Det er musikken det drejer sig om"
Til top Vis Music4life's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music4life
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 03 Juni 2017 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Fedt sæt! Jeg havde for en del år siden selv en Onkyo P388F sammen med et Nakamichi PA5EII effekttrin. Og det spillede dælme godt, og var rigtig lækkert lavet! 

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3752
Sendt: 03 Juni 2017 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Det Onkyo sæt husker jeg fra mine tidlige hifi år hvor jeg med savlen hængende ned trykkede næsen flad mod ruden. Men det var jo svedigt dyrt dengang. Har altid tænkt, det vil jeg prøve en dag. Tilsvarende kvalitet koster bare mønt idag. Selv her efter 20 år

Har den gamle Gryphon Diablo stående som også er en fantastisk forstærker. Onkyo sættet bliver ikke en Diablo hvilket jeg heller ikke forventede. Men det skammer sig ikke. Det spiller en kende varmere og knap så stort men for h....... en ro og kontrol onkyo sættet spiller med. Magtfuld og knastør basgengivelse musikalsk og letflydende

__________________
"Det er musikken det drejer sig om"
Til top Vis Music4life's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music4life
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 06 Juni 2017 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hvor længe hifi holder handler vel også om, hvor længe man kan skaffe reservedele til apparaterne. Man ved jo ikke rigtig hvornår der er brugt "hyldevarer" eller proprietære produkter - og kan evt. proprietære komponenter erstattes af andre, hvis prodocenten er lukket? Jeg har selv været ude for at et produkt ikke kunne repareres, fordi en enkelt komponent ikke længere kunne skaffes.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 07 Juni 2017 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Ja heldigvis holder kvalitets-hifi meget længere end 2 år.

Jeg har en ny DAC men min forstærker (Gryphon Tabu AT) er fra 90erne og mine højttalere (Dynaudio Compund 4) er fra midt-firserne.

10.000 kr. strækker meget langt når man køber ældre brugt hifi og jeg har aldrig haft bedre lyd.

Der skal ske en revolution af de helt store før jeg køber spritny forstærker eller højttalere - og jo jeg har hørt flere af dem. Lyden er da god nok - men prisen.....uha, uha, uha
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 07 Juni 2017 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Justin Case skrev:
Slitagen på elektriske komponenter kommer vel så snigende, at man ikke bemærker det? Jeg havde en rør forforstærker i mange år, og spekulerede af og til på om rørene snart burde skiftes, men kun fordi jeg havde læst at de blev slidt.

Elektrolytter kan tørre ud, men hvordan opdager man det, hvis det stadig spiller?

Og kondensatorer - hvordan afgør man om de skal skiftes?


Læs "Elektrolyt-kondensatorer – myter og forklaring" på den konkurrerende hifi-side! "Nedslidning" af komponenter forekommer - men langt sjældnere end de fleste tror.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 07 Juni 2017 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Tingene behøver nu ikke være specielt "gamle", før det falder for evt. manglende reservedele. Det er almindelig kendt at moderne surroundprodukter ofte kasseres inden for reklamationsperiden, fordi HDMI boards, netværkskort, strømforsyninger eller lignende er defekte.

Det samme gælder mange afspillere. Blu-Ray afspillere der er mere end 3-4 år gamle beregnes som forældede og kasseres ofte alene fordi der ikke skrives nu software til dem, og de dermed fejler på nye film.

En af brugerne herinde måtte kaste en 5 år gammel CD-afspiller af rimelig høj pris til skrot, da der ikke kunnes skaffes en strømforsyning til den. Den slags fordrer ikke ligefrem til at bruge 10-15 af de lange på en afspiller.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 07 Juni 2017 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet meget gear - gammelt og nyt. Lige nu spiller jeg på 30-40 år gamle komponenter. Audio Innovations 800 Pre, Moscode 300, Hiraga Class A, Transcriptor Skeleton og de virker fint. Pre'en er nyrenoveret og lyder rigtig fornuftig. Højttalere er Snell E. Jeg bruger ældre gear, da der er rigtigt meget value for money (Samlet anlægspris under 15.000 kr+en ny pickup). Når jeg lytter sidder jeg og småvipper med foden og det er lige sådan det skal være.

Jeg har også nyt gear - men det er bare ikke det samme. Synes ofte lyden bliver klinisk og analytisk, hvis man kan kalde den det. Mine ører er helt væk over 13kHz så skidt med at det hele ruller af i toppen ;-).

Har snakket med fagfolk om mine gamle forstærkere og de siger, at det kan spille i mange år endnu og der ikke er grund til, at renovere dem. De måler stadigt fint. En ting er sikkert - jeg vil hellere lave mit eget lille museum end at skille mig af med mit gamle udstyr. Selv om konen nok bliver sur på et tidspunkt, når hendes tøj ikke kan være i skabet længere ;-).
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Rysz, hvad spiller du på nu?

__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

ning skrev:
Rysz, hvad spiller du på nu?


Hvorhenne i huset ? Har 4 stereoanlæg kørende

Lige nu sidder jeg på kontoret:

Marantz PM-64 mk.II forstærker
Denon DCD-910 CD-afspiller
NAD 6240 - Båndoptager
Dali Lektor 2 - Højttalere
Denon AHD-600 - Høretelefoner (søger som en tosset efter par gamle Denon AHD-750, men de er umulige at opdrive)

Koblet til PC'en via en Denon DA-300 DAC (der er desværre ikke USB i så mange gamle DAC's og har ikke Spdif ud på maskinen )

Der mangler en vinylplov i rummet, men kan sgutte lige bestemme mig til hvad det skal være for en. Har nu heller ikke kigget det helt vilde efter det, da det nok er lidt en luksusting, da jeg primært høre radio eller opsamlings-cd'er når jeg sidder her.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Rattrapante
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 08 Juni 2017 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller på en blanding af vintage og nyt.
Skifter imellem mine Quad series II mono rør blokke og min Hiraga Class A stereo amp.
De spiller altid sammen med min Luxman CL34 rør pre. (har også en NAD S300 forstærker stående som ikke kommer frem ofte)
Rega P7 pladespiller, Moon CD og Verity Audio FInn højtalere.

Jeg har grundet ustabilitet med noget af det gamle grej prøvet nyt grej og ikke nødvendigvis i den billige ende.
Det gamle er altid blevet fixet og jeg har betalt det det koster da jeg syntes at det bare lyder bedre end det nye jeg har haft hjemme.
Heldigvis er ustabiliteten med det gamle ikke længere noget problem.
Til top Vis Rattrapante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rattrapante
 
ronny73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 16 Juni 2017 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

jeg så en søren ryge udsendelse igår, han var på besøg hos en mand der havde købt sin radio i 1947 og den virkede endnu.

min ældste del er primare i30 ca 8-10 år gammel, spiller stadig perfekt, den bliver ikke skiftet før jeg bliver tvunget til det :-)

til gengæld virker tv´s åbenbart ikke meget længe mere i den moderne tid, min sidste panasonic plasma tv holdte under 4 år selvom den
kostede 6500kr
Til top Vis ronny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronny73
 
ronny73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 16 Juni 2017 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Justin Case skrev:
Nu fristes man til at komme med et flabet spørgsmål:

Er alle I ejere af ældgammelt hifi en samling nærige kustoder i et hifimuseum, uden den mindste interesse for nutidens vidunderlige elektroniske frembringelser?

Eller foregiver I, at jeres samlermani simpelthen bunder i en historisk interesse? Eller er det gamle gods simpelthen af bedre kvalitet end det nye?


for mit vedkommende. jeg købte en onkyo 706 souround forstærker og 5,1 højtalere for hmm ca 11 år siden, jeg var fasineret at souround lyden, men da jeg så satte en CD på med noget advanceret stereo gik onkyo helt i knæ, den kunne kun styre simpel stereo som dire straits og lign. 2 anlæg nej, og stereo klart det vigtigste for mig
Til top Vis ronny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronny73
 
ronny73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 16 Juni 2017 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

edit:
souround forstærkere skal også kalibreres for at yde optimalt, der så mange knapper og muligheder at det bliver til raket videnskab, jeg vil bare høre fed musik for filan :-P ja og så falder de forstærkere også i pris snart inden du har den i dit hjem pga nye lyd og billede formater konstant. stereo holder værdien meget bedre hvis det er kvali self
Til top Vis ronny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronny73
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes