Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 21:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Valg af bas enhed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jacob73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2017
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 17 Juni 2017 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Jeg har en "opgave" i at finde en egnet bas til et givent kabinet. Da min kone ikke er så begejstret for kæmpe højttalere (ja, den klassiske haha), har jeg aller nådigst fået lov til til at ombygge et skab som vi bruger som stereobænk. Det jeg vil bygge er en klassisk stereoløsning med en tre-vejs konstruktion. Jeg har mellemtone og diskant på plads, og delefrekvensen mellem bas og melemtone ligger ved 800 Hz.

Jeg ønsker så meget dyb og præcis bas som muligt, ikke noget forvrænget bulderbrag rumlebas som kommer fra de fleste subkasser. Mit største problem er PLADSEN, den er sølle 54x40x35 cm pr kabinet, så mit spørgsmål er om det er muligt at få god bas i så lille et kabinet? Og i så fald, er der nogle forslag til valg af enheder (8 ohm/2x4 ohm)? lukket eller port?

Håber på nogle gode input!

Mvh

Jacob
Til top Vis Jacob73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob73
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 17 Juni 2017 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Du kan starte med at fortælle hvilke enheder der allerede er valgt. Med dine opgiven mål får du ca. 75liter det er nok til at selv en ScanSpeak W32/4878T01 kunne finde plads nok, men du har nok de udvendige mål så 50liter og så passer en ScanSpeak W26/4867T00 eller den nye W28/4878T00 bedre.

Så har du en delefrekvens på 800Hz det er for højt for de ovenstående, men måske W22/4851T00 og på budget W22/4534G00 vil være egnet. Du kan sagtens få god bas i små kabinetter, ofte er det rummet og placering deri der er vigtigst, sammen med en stærk forstærker, og din opfattelse af hvad god lyd er. Hvad med at vælge en god 2-vejs?

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Jacob73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2017
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 25 Juni 2017 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa, tak for din feedback :-)

Det er de indvendige mål, altså det faktiske volumen i kabinettet. Det kunne være godt hvis en 12" passer ind, den du foreslår er dog rent 4 ohm, men ScanSpeak har også en i 8 ohm. ScanSpeak er dog i den tunge ende økonomisk med kr 4.740,05 per bas, hvor et andet eksempel jeg har fået foreslået er den prisbillige SPH-300KE fra Monacor til kr 1.599,00 per bas. Scanspeaks har en Fs på 19,1 Hz, hvor Monacors er 22 Hz. Jeg tænker 22 Hz er ok dybt for en 12", og dens 120W vil være rigeligt for mig. Er der noget der taler for at den store prisforskel er værd at betale? ScanSpeak er lidt sparsomme med oplysninger ang. Watt og vægt, men jeg kan se at svingspolen er en lille smule større, så måske den har bedre kontrol over bassen hvis magneten er tilpas stor? Men jeg kan ikke lige finde oplysninger omkring magneten? De har beklædt den med gummi, det ser godt ud, men kan jo også skjule at der er tale om en mindre magnet end man lige umiddelbart skulle tro?

Enheden skal spille sammen med et horn og en bullit diskant fra mine gamle Coral/Fostex højttalere, som desværre har en 15" bas der er for stor til dette møbel. Jeg kunne godt vælge en 2-vejs, men de her gamle drenge har alt for stor affektionsværdi til at jeg vil skille mig af med dem endnu, og de gamle basser ryger ikke ud, men gemmes godt et sikkert sted :-)

Mvh

Jacob
Til top Vis Jacob73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob73
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes