Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 26 Juni 2017 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Kører idag med en int.forstærker som tager sig af stereo og som også kører som effektforstærker via HT passthrough i mit surround setup. Jeg overvejer at skifte min effektforstærker til de tre andre kanaler og måske også min int.forstærker. Jeg overvejer at ændre setup'en, så det består af en forforstærker med HT passthrough og en effektforstærker, som skal tage sig af alle fem kanaler - også i stereo via forforstærkeren.

Spørgsmålet er, om en effektforstærker er en effektforstærker? Er der teknisk set en forskel på en effektforstærker og en stereo effektforstærker? Og lydmæssigt - hvis man ser bort fra forskellige forstærkere lyder forskelligt.

Eller sagt på en anden måde, kan sådan et setup blive lige så vellydende som hvis jeg købte en særskilt stereo effektforstærker til fronterne?
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 Juni 2017 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Der er ingen forskel på om du har 5 kanalers effektforstærker eller 2 kanals effektforstærker (hvis de alle er ens).

Du kan får (næsten) så manger kanaler i en kasse som du ønsker.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 26 Juni 2017 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt sikker på om der er forskel. Er hvert effekttrin ikke udstyret med sine egen ladebank af lytter? Det vil jo betyde mindre
lyttekapacitet pr. kanal i forhold til en stereoeffekt.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 26 Juni 2017 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Generelt vil separate for- og effekttrin give mindre støj, og dermed bedre lyd end integrerede forstærkere. Det afhænger dog af komponentvalg og byggekvalitet. Man sagtens finde integrerede forstærkere der lyder bedre end visse separate setups. Gryphon, Mark Levinson, Krell, BAT og mange andre har lavet fremragende integrerede forstærkere. Men samme mærkers separate setups er ofte endnu bedre - og selvfølgelig dyrere.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 27 Juni 2017 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Alt andet lige bør støjen være mindst i integrerede forstærkere. Men, støj bør slet ikke være et issue i en moderne forstærker.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 28 Juni 2017 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Min tanke var, at en effektforstærker til surround var mere designet til kvantitet end kvalitet, altså at der kunne smides noget lyd ud, men ikke nødvendigvis af super kvalitet. Men, jeg kan se, at mange af dem, har kun opgivet deres ydelse med to kanaler i drift, så der er åbenbart ikke strøm nok til alle kanaler på samme tid - men, der er sikker nogen som opgiver det med alle kanaler i drift.

Det undrer mig bare, at jeg f.eks. kan få en Marantz 5x 140w til 8000kr hvis den kan spille lige op med en "normal" stereo effektofærker hvor man jo ikke får meget for 8000 og så er der endda her 5 kanaler.

Nå, det skal måske komme an på et forsøg
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 28 Juni 2017 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Hej David

Det er klart at du ikke får 5 kanaler i samme kvalitet som en effektforstærker med 2 kanaler til samme pris.

I eksemplet med Marantz MM7055 til 8000.- er den specificeret til 5 x 140 W. Dette er IMO ikke retvisende da det ikke kan være målt med alle
kanaler i drift da den er specificeret til max power consumption på 660 W. Mit gæt vil være at det er målt med 2 kanaler i drift.

Skal den specificeres "korrekt" med alle kanaler i drift er det nok nærmere 5 x 70 W i 8 ohm.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 28 Juni 2017 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Damkel, du skrev jo selv

"Spørgsmålet er, om en effektforstærker er en effektforstærker? Er der teknisk set en forskel på en effektforstærker og en stereo effektforstærker? Og lydmæssigt - hvis man ser bort fra forskellige forstærkere lyder forskelligt. "

Og ja - en effektforstærker er en effektforstærker og lyder ens uanset om den er i en surroundforstærker eller som en separat effektforstærker. Dog under den forudsætning at alt er ens = ens forstærkermoduler og strømforsyning.

Men, en kraftig 5 kanals effektforstærker med andre moduler og en bedre strømforsyning vil naturligvis lyde bedre.

Multikanalforstærkere koster fra næsten ingenting til rigtigt meget
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 28 Juni 2017 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Undlod at springe over hvor gærdet var lavt.
Købte et Surround processor og eksterne PA forstærkere i et rack (1kW+ pr. kanal)
Så mine højtalere aldrig mangler saft og kraft.

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes