Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 08:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ingen jord? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronny73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

hvad gør man, når man bor i en boligforening uden jord, og heller ikke vil ud i at have et ulovligt spyd i haven ?

jeg har hørt fra andre, at anlæg for et stort løft når den er jordet, det ærgrer jeg mig naturligvis over jeg ikke kan få. er der andre muligheder
for at opnå lignenede forbedring ?
Til top Vis ronny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronny73
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skulle et jordspyd være ulovligt?
Hvorfor har boligforeningen ikke jord - der er vel en jordforbindelse et eller andet sted i bygningen?

Du kan evt. Kontakte en elektrikker, der kan lede efter en jordforbindelse :-)
Tidligere kunne man bruge f.eks radiatorer, faldstammer etc, men det er vist ikke nogen god ide i dag - dels kan man ikke være sikker på at der
faktisk er forbindelse grundet f.eks PEV-rør og dels er jeg ikke sikker på at det er lovligt?
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Det med at du "har hørt" er nok individuelt fra anlæg til anlæg. Nogle oplever en forbedring, andre overhovedet ikke, så hvis jeg var dig, ville jeg bare leve med det. Skal du ud og investere i at få en elektriker til at ændre dine strømforhold (hvilket der sikkert ikke gives tilladelse fra boligforeningens side), vil det koste mange penge, og du aner ikke, om resultatet indfrier forventningerme.
Selv bor jeg i en tæt på 100 år gammel ejendom. Der er ikke skyggen af jord i kontakterne, og anlægget spiller fremragende.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Har også prøvet at jorde anlæg...fik såmænd kun lidt brum ud af det..

Ang jord forbindelser i etage byggeri...de vil i mange tilfælde være koblet til samme jordspyd,,,og det giver en jordforbindelse der absolut ikke er specielt
støjsvag,,da der er mange små strømme der løber i jordledning,,kan faktisk måles,,

Kender en der har fået lavet en rigtig jordforbindelse..med mange jordspyd banket ned,,så de kom ned omk 4 til 6 ohm...det skulle være godt...men dyrt

mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
ronny73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

kan da godt være jeg har misforstået ang ulovligt. men uanset har jeg ikke forstand på at lave det selv.

jeg mener stedet her er bygget i slut af 60érne ved ikke om det har noget at sige omkring jord.
men hvis det er som Du Tubetram siger, så der uanset ikke rigtig noget at hente der.
Til top Vis ronny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronny73
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Selv fra årgang 60 byggeri kan man være heldig at finde jord i kraftinstallation (komfur..vaskemaskine stik )..men jeg ville ikke koble det på mit anlæg

det er ulovligt at koble noget på radiatorer mm....men du må såmænd gerne fo en fagmand til at lave en jord til dig,,,forudsat at boligforeningen giver
lov..hvilket ikke altid er opnåelig

hvis du har mulighed for det ,,kunne en 230v regenerator være en mulighed....men til effekt amp er de ret dyre,,men ikke så dyre til f.eks preamp
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

I dit tilfælde, kunne du overveje et el filter. Her er det dog lige som med jord, noget du lige skal prøve lytte, da ikke alle anlæg giver nogen mærkbar forskel, da det kommer an på, hvor meget støj på el nettet du har. Men så er du da ikke ovre i den dyre ende, hvis ikke du kan høre nogen ændringer. Det kan udmønte sig i mere ro og afslappet spillestil, hvor lyden klinger mere frit ud.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

ronny73 skrev:
hvad gør man, når man bor i en boligforening uden jord, og heller ikke vil ud i at have et ulovligt spyd i haven ?


Man læner sig tilbage og nyder noget god musik

ronny73 skrev:
jeg har hørt fra andre, at anlæg for et stort løft når den er jordet, det ærgrer jeg mig naturligvis over jeg ikke kan få. er der andre muligheder for at opnå lignenede forbedring ?


Jeg har hørt om andre, der oplever enorme forbedringer ved alle mulige og umulige tiltag. Ofte oplever de lige så enorme forbedringer, når de fjerner disse tiltag. Der er mange følelser i spil når vi snakker HIFI, men ofte ligger forskellen i følelserne og ikke i selve lyden.

Jeg tror ikke ret mange ved, hvad ideen i en jordforbindelse reelt er. jordforbindelsen benyttes som "beskyttelse imod indirekte berøring", ved at slå HPFI relæet fra vej fejlstrømme. Ideen hos dem der kan høre forskel på jordforbindelse, er at lækstrømme (støjstrømme) afledes effektivt til jord. problemet er bare, at jordforbindelse normalt er så højimpedant, at det i praksis ikke fungerer (men mange kan alligevel høre det )

Ydermere skal man være OBS på, at der kan være ret store støjstrømme i jorden, idet det jo er den samme jord alverdens fabrikker bruger som beskyttelsesjord, til maskiner der afleder STORE støjfyldte fejlstrømme. Risikoen for at få indsløjfet mere strøm end man slipper af med, er derfor ret stor.

Og nu ved jeg godt, at der snart kommer brugere og fortæller, at de altså sagtens kan høre forskel. Og det er fint nok. Tro kan flytte bjerge. Det strider imod enhver form for sund fornuft og teoretisk grundlag, at en jordforbindelse skulle give bedre lyd. Alt peger på, at lyde udelukkende kan forringes af det. Men så længe man kun ser på en meget lille del af helheden, og udelukker alle ulemperne, kan man sikkert sagtens overbevise sine ører om at det virker.

Jeg er i øvrigt autoriseret el-installatør

Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Tak

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
ronny73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

passer mig sådan set fint i siger det, bortset fra jeg havde da håbet der var en vej til bedre lyd, uden brug af nye enheder :-) men hvis dette er
som i siger, hvad for man så ud af de dyre strøm skinner ?
Til top Vis ronny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronny73
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

En gratis ting, du kunne prøve, er at vende strømstikkene én for én og
se om du kan høre ændringer i lyden. Det er der for det meste.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
ronny73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
En gratis ting, du kunne prøve, er at vende strømstikkene én for én og
se om du kan høre ændringer i lyden. Det er der for det meste.


nu du siger det, det er en anden ting der irriterer mig, kan man ikke få en måle dims til "få" penge, eller hvordan tjekker man, bprtset fra med
ørerne ?
Til top Vis ronny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronny73
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Ved at køre bagsiden af fingrene hen over kabinettet. Her vil det
summe i fingrene, hvis stikket vender "forkert". Der må ikke være
signal kabler mellem apparaterne mens du gør der, da de laver stel.


__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=99271

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du har et volt-/multimeter, kan du også måle dig frem. Google er din ven - der findes masser af den samme forklaring på, hvordan du skal måle
det.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

CubeLTD skrev:
Ydermere skal man være OBS på, at der kan være ret store støjstrømme i jorden, idet det jo er den samme jord alverdens fabrikker bruger som beskyttelsesjord, til maskiner der afleder STORE støjfyldte fejlstrømme. Risikoen for at få indsløjfet mere strøm end man slipper af med, er derfor ret stor. Og nu ved jeg godt, at der snart kommer brugere og fortæller, at de altså sagtens kan høre forskel. Og det er fint nok. Tro kan flytte bjerge. Det strider imod enhver form for sund fornuft og teoretisk grundlag, at en jordforbindelse skulle give bedre lyd. Alt peger på, at lyde udelukkende kan forringes af det. Men så længe man kun ser på en meget lille del af helheden, og udelukker alle ulemperne, kan man sikkert sagtens overbevise sine ører om at det virker. Jeg er i øvrigt autoriseret el-installatør


Øhhh store støjstrømme i din egen jordforbindelse, som skulle komme fra fabrikkers maskiner, niks du. Tror du forveksler en boliginstallations seperate jord med noget andet som f.eks. Nullen. Så der vil aldrig løbe støj gennem den jord fabrikkens transformers jordspyd er tilsluttet, og frem til det jordspyd du som forbruger har i haven, det er jorden med græsplæner for højimpedant til, som du også selv nævner.

Netop EMC bygger på at lede støjstrømme væk i beskyttelseslederen, dette gøres i fabrikken via PE-lederen, som igen kommer fra en PEN-leder, der er blevet adskildt i hovedtavlen som henholdsvist PE- og N-leder. Dette er det vi kender som et TN-C system, som er bestående af et fire-leder-system, hvor der er tre faseledere og en kombineret PEN leder.

Dog er flere energiselskaber gået fra TN-C til TN-S i nyinstallationer/transformere på fabrikker, som følge af en anbefaling fra Sikkerhedsstyrrelsen. TN-S består af tre faseledere, en nulleder plus en beskyttelsesleder (PE-leder), som tilsluttes transformerstationens jordingssystem. Fordelen ved at anvende fem-leder-system er, at man undgår forstyrrelser i moderne elektronik samt vagabonderende strøm.

Og mange af de filtre der er på markedet fungere da også bedst med jord, da filteret ellers ikke fungere efter hensigten. I mit setup fungerer det ret godt med jord, men det er så også lavet efter EMC anbefalingerne. Her giver det mere ro samt bedre dynamik og perspektiv. Og det der med tro flytter bjerge er vist noget folk siger, når de er for dovne til selv at afprøve om det virkeligt kan være sandt.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Prøv at læse om en anden måde at gøre det på:

http://www.theaudiobeat.com/equipment/nordost_qkore.htm

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 09 Juli 2017 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jep, nordost laver nogle ret gode produkter til AC-forsyningen, blandt andet Nordost QRT Qv2 er ret god.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 10 Juli 2017 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
CubeLTD skrev:
Ydermere skal man være OBS på, at der kan være ret store støjstrømme i jorden, idet det jo er den samme jord alverdens fabrikker bruger som beskyttelsesjord, til maskiner der afleder STORE støjfyldte fejlstrømme. Risikoen for at få indsløjfet mere strøm end man slipper af med, er derfor ret stor. Og nu ved jeg godt, at der snart kommer brugere og fortæller, at de altså sagtens kan høre forskel. Og det er fint nok. Tro kan flytte bjerge. Det strider imod enhver form for sund fornuft og teoretisk grundlag, at en jordforbindelse skulle give bedre lyd. Alt peger på, at lyde udelukkende kan forringes af det. Men så længe man kun ser på en meget lille del af helheden, og udelukker alle ulemperne, kan man sikkert sagtens overbevise sine ører om at det virker. Jeg er i øvrigt autoriseret el-installatør

Øhhh store støjstrømme i din egen jordforbindelse, som skulle komme fra fabrikkers maskiner, niks du. Tror du forveksler en boliginstallations seperate jord med noget andet som f.eks. Nullen. Så der vil aldrig løbe støj gennem den jord fabrikkens transformers jordspyd er tilsluttet, og frem til det jordspyd du som forbruger har i haven, det er jorden med græsplæner for højimpedant til, som du også selv nævner. 

Netop EMC bygger på at lede støjstrømme væk i beskyttelseslederen, dette gøres i fabrikken via PE-lederen, som igen kommer fra en PEN-leder, der er blevet adskildt i hovedtavlen som henholdsvist PE- og N-leder. Dette er det vi kender som et TN-C system, som er bestående af et fire-leder-system, hvor der er tre faseledere og en kombineret PEN leder.

Dog er flere energiselskaber gået fra TN-C til TN-S i nyinstallationer/transformere på fabrikker, som følge af en anbefaling fra Sikkerhedsstyrrelsen. TN-S består af tre faseledere, en nulleder plus en beskyttelsesleder (PE-leder), som tilsluttes transformerstationens jordingssystem. Fordelen ved at anvende fem-leder-system er, at man undgår forstyrrelser i moderne elektronik samt vagabonderende strøm.

Og mange af de filtre der er på markedet fungere da også bedst med jord, da filteret ellers ikke fungere efter hensigten. I mit setup fungerer det ret godt med jord, men det er så også lavet efter EMC anbefalingerne. Her giver det mere ro samt bedre dynamik og perspektiv. Og det der med tro flytter bjerge er vist noget folk siger, når de er for dovne til selv at afprøve om det virkeligt kan være sandt. 



Tror nu ikke jeg tager fejl. Jeg taler ikke om de strømme, der kan være i N- og PE-leder. Man skal huske, strømme ikke bare løber ud i jorden og forsvinder. For at der kan løbe en strøm, skal der være et sluttet kredsløb. Når du forbinder anlægget til et jordspyd, så skal den strøm der måtte ledes til jord, finde vej tilbage til nærmeste transformatorstation, hvor den løber ind gennem deres "jordspyd". Og problematikken er, at alle andre forbrugere der har et jordspyd, også afleder deres strømme til transformatorstationens jordspyd, som er alt andet end støjfri.

Mht EMC, så bygger det absolut ikke på at aflede støjstrømme i beskyttelseslederen. Jeg har selv stået for EMC-godkeldelse af en del produkter, og har en del år været medlem af EMC-klubben hos det daværende "Jysk EMC", som senere blev til "Delta". EMC handler om at afkoble støjstrømme gennem korte signal-loops. Her snakker vi i millimeter og på printniveau. Tommelfingerreglen er, at en leder for at virke EMC-mæssigt, ikke må være mere end 3 x længere end dens bredde. Husk på, at EMC typisk handler om HF-strømme.

Har du en 3 meter lang leder mellem anlæg og jordspyd, skal lederen altså være 1 meter bred. Ret upraktisk. Det du nok forveksler med er, at man ofte er nødt til at aflede strømme fra et EMC-filter. Sådan et består typisk af 2 kondensatorer (Y-kondensator), der er koblet i serie mellem fase- og nul-leder. Det benyttes til at afkoble strømme inde fra apparatet HF-mæssigt, så de ikke sender støj retur til nettet. Og da midtpunktet mellem kondensatorerne normalt er forbundet til chassis, vil man have en relativ stor 50Hz strøm ud i chassiset. Det er det du kan mærke som summen i fingrene når du stryger dem, over kabinettet. Men det har INTET med EMC at gøre.
Disse filtre ses i øvrigt primært på billige switch mode strømforsyninger, idet det primært er i den forbindelse man har problemer med ledningsbåret støj.

Jeg har oplevet folk der har været overbeviste om, at de hørte en klar forbedring ved at bruge en jordforbindelse, hvor vi så efterfølgende har målt impedansen til jord, som har ligget i størrelsesordnen 0,5 - 1 kohm. Det betyder at der reelt ikke er forbindelse til jord. Men alligevel har de oplevet kæmpe forbedringer. Tro kan flytte bjerge. Og det er selvfølgelig heldigt, at flinke fyre hos diverse tilbehørsproducenter, tilbyder alverdens plastic-dimser der kan løse ens bekymringer

Nu kender jeg ikke dette QRT QV2. Men mit bedste bud er, at hvis der overhovedet sidder noget indeni, så er det et par spoler og et par kondensatorer. Tænker der er for 20 kroner. Dertil et par SCHUKO-stik og et "mekanisk tunet kulfiberrør". Ja så er der ikke noget at sige til, at det koster 2799,-. Tror jeg vil overveje at prøve det til min vaskemaskine. Den larmer frygteligt

Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 10 Juli 2017 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Var der ikke engang et firma, der solgte nogle ret vilde "støjreduktions-stikdåser" til en mindre formue, hvor køberne virkelig kunne høre forskellen nærmest som nat og dag. Og hvor det daværende High Fidelity vovede pelsen og fik lavet et røntgenbillede af den hermesisk lukkede/indstøbte kasse, som desværre viste sig at være helt fuld af tom?

Tro kan flytte bjerge

Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes