Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 14:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Størrelse kontra rum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
johnnyn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har gået og tænkt lidt når folk skriver at en given højtaler ikke passer ind i rummet fordi det er for stort eller for lille.
Hvad vil det gøre hvis en højtaleren ikke passer til rummet? Og hvordan ved man om det passer eller ej?


mvh


__________________
Mvh
Til top Vis johnnyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnnyn
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil være helt sikker, må du låne den med hjem inden køb :)
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Selve størrelsen på højttaleren betyder mindre end placeringen af dem.
Dog kan det være sådan, at der er mere begrænsede muligheder for at placere højttalerne i et mindre rum.

...og så lige en anden ting: Igen mener jeg at størrelsen i sig selv ikke betyder noget, men at det også handler mere om
hvor dybt de spiller, da det som udgangspunkt er de dybe toner, der er svære at tæmme i rummet - stort eller lille.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
johnnyn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Okay, men synes nogen gange jeg har læst i debat / forum at hvis folk får noget med 8 eller 10" enheder skriver folk de for store til rummet. Er det pga de dybe bas? Betyder det så de ikke folder sig ordenligt ud?

__________________
Mvh
Til top Vis johnnyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnnyn
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hvor stort er stor? Dyb bas er et problem i næsten alle lytterum, fordi selv et 40-50kvm rum ikke kan "rumme" et basbølge i sin helhed. Større enheder har bare et større potentiale i den dybere bas og derfor får de tit fremprovokeret især rummets egenresonans og det giver et stort hæv i bassen der får det til at buldre og dominere i forhold til resten af lyden. Så rent praktisk er det selvfølgelig lidt svært at få plads til en fuldfed gulvmodel der er måske 70cm dyb og kræver 1 meter til bagvæggen, så det hele ikke bliver noget rod at lytte til.

Så jeg vil meget hellere spørge ind til hvor stort dit rum rent faktisk er og hvor frit du er stillet med opstillingen, samt hvad din musiksmag og pengepung har at sige til dette lille eventyr
Der er nemlig ikke nogen ultimativ universel lov. Men derimod nogle kompromisser og præferencer, som vi skal have til at hænge sammen, så du kommer tættest muligt på din ønskede musikoplevelse.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
johnnyn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Det var mere det  at folk antager at en højtaler ikke passer i rummet, det var mere hvordan de kom frem til dette.

Men kan komme med et andet spørgsmål eller eksempel her til
Var ude og høre nogle Beolab 5 hos en, hvor bassen var god. Der kunne man mærke den. Har det noget og gør med at rummet passer der til i størrelsen eller er det bare fordi der er 15" + 8" enheder i dem, at man kan mærke lydtrykket? Det kan vel ikke opleves med højtalere med 2x6,5" enheder, uanset rum?


__________________
Mvh
Til top Vis johnnyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnnyn
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Beo 5 har room coorection - så den er nemmere, at få til at passe ind. Samtidigt, så har den vist noget med en 1000W amp til 15" Nu kan jeg ik huske den præcise størrelse af mine enheder - men, det minder lidt om 2x6,5" i hver - Det kan nu sagtens mærkes, men der er også lidt power bag ved
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Det kommer også vældigt meget an på rummet. Dæmpningen med mere.
Min stue er ca 4.7m x 4.7m hvor den ene væg er glas, resten beton. Det lyder umiddelbart som et helvede men fordi at der er plader og bøger over det hele (+tæpper,møbler og potteplanter) oplever jeg ingen gener.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Glemte lige at skrive at jeg har et sæt Montana XPS signature. Og det er på papiret en pænt for stor højtaler i forhold til rummets størrelse.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 19 Juli 2017 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

johnnyn skrev:

Var ude og høre nogle Beolab 5 hos en, hvor bassen var god. Der kunne man mærke den. Har det noget og gør med at rummet passer der til i størrelsen eller er det bare fordi der er 15" + 8" enheder i dem, at man kan mærke lydtrykket? Det kan vel ikke opleves med højtalere med 2x6,5" enheder, uanset rum?

Stort membranareal flytter bare mere luft og det kan selvfølgelig mærkes mere - især når det så også er bygget ordenligt. Og hele forskellen på Beolab 5 i forhold til stort set alle andre højttalere, er netop at de har en digital styring af bassen, som tager højde for højttalerens placering i forhold til rummet, ved hjælp af den indbyggede mikrofon i bunden af kabinettet.
2x6,5" kan aldrig flytte luft så det kan mærkes, som noget vildt i forhold til en god 12" eller større. Det er sådan set bare fysikkens regler. At man så kan nå langt med psyko-akustik og gode konstruktioner er så en ting. Men store enheder har altså potentiale, som små ikke har. Man kan så snyde lidt, ved at "pumpe" flere watt i små enheder. Men så skal de bare bevæge sig mere, hvilket giver øget forvrængning og selvfølgelig også en begrænsning i hvor højt man kan spille - there is no free lunch
Men en større højttaler, kan typisk kræve at du skal sidde lidt længere væk, for at lyden hænger sammen fra flere enheder - hvis altså den er konstrueret sådan. Og derfor kræver det jo så et større rum. Men hvis du f.eks havde en mellemstor højttaler i et mindre rum, så kan det sagtens give dig lidt ekstra pondus i bassen, hvis du f.eks benytter en DSP eller equalizer til at rette ind - mens at du stadig kan nyde resten af højttaleren. Jeg fortrækker f.eks mest større højttalere, fordi de typisk har en dedikeret mellemtone og derfor efter min smag, gengiver stemmer bedre.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 20 Juli 2017 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

I små rum har jeg bedre oplevelser med store højttalere end små.

Jeg vil mene at man bør gå efter så store højttalere som man kan tillade

Anbefalingen om små højttalere til små rum, skyldes fejlantagelser som så mange af de "fingerregler" der husere på diverse forum.
Det hele kan summeres ned til; de akustiske forhold de skal spille i.

Gør man det rigtigt og benytter DSP til bassen, så kan man komme rigtigt langt - selv i de flest audio-fjendske hjem, hvor design og
indretning trumfer den gode lyd.

Ikke at der er noget galt i at design og indretning bestemmer forholdende - det er nu engang et sted man skal kunne lide at være
Men de flest valg man træffer baseret på design og indretning går desværre stik imod gode akustiske egenskaber.

Konklusion:
Vælg så store højttalere du kan leve med i forhold til design og indretning.
Benyt DSP til bassen.
Nyd så den gode musik




__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
johnnyn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 20 Juli 2017 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Tak for god respons. Jeg er nemlig på jagt efter en ny højtaler med større enheder end 2x6,5". Har pt helicon 400 mk2. Vil gerne op i noget med 2x8 eller 10 hvis det muligt uden det bliver for stor en højtaler. Ender nok med 2x8. Men det vil vel også være en mærkbar opgradering.
Angående DSP har jeg en lyngdorf med roomperfect. Det så ikke kun bassen der er DSP på men det vel hele frekvensgangen.

Grunden til mit opslag er bare jeg skulle sikre mig ikke og løbe ind i andre problemer, hvor nogle ville påstå højtaleren var for stor til rummet.


__________________
Mvh
Til top Vis johnnyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnnyn
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hej Johnny

Hvad er dimensioner på dit rum, og hvordan er det indrettet?
Det gør det noget mere konkret, og dermed lettere at give dig råd
med på vejen.
Hvad savner du lydmæssigt ved det setup du har nu, og hvad spiller
dine H400 sammen med?

__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Du er hjulpet en del med din Lyngdorf forstærker, men den er på ingen måde et mirakelmiddel, således at du bare uhæmmet kan kaste hvad som helst ind i et rum. Det kan hjælpe i nogle situationer og gøre tingene bedre, men det kan også ødelægge en ellers vellydende højttaler. Har selv kørt på TDAI2200RP på et sæt Helicon 400mkII.

Så du er ganske enkelt nød til at prøve dig frem. Det kan selvfølgelig være endog temmelig besværligt, hvis du vil købe brugt. Men se om du kan lave en aftale med evt. sælger om at teste tingene af. Måske inviterer på en lytteaften, hvis vedkommende er interesseret.

I forhold til rummet, så er størrelse eén ting. Konstruktionen af rummet er en anden. Gips, mursten, træ, beton og diverse forskellige lofter fungerer lydmæssigt forskelligt.

Personligt bryder jeg mig ikke så meget om den nye trend med mange små enheder, der skal opveje det for en stor. I mine øjne er det lidt en designtrend, der er kommet forbi højttalere af bestemte dimensioner ikke kan tillades i moderne indretning. Ofte lyder de små enheder pressede. Bassen har fokus i de forkerte områder og mister gennemsigtighed, hvis man lukker lidt op for gashåndtaget. Min oplevelse er, at jeg synes det tit er en nødvendighed med dynamisk oppumpet studiebas i musikken, for at få lidt glæde af de små enheder, hvorimod ældre musik med et mere korrekt dynamikspænd, lyder fladt og kedeligt . Bemærk at det er min personlige mening. Jeg har ikke hørt alt, og enkelte gange er jeg da også blevet positivt overrasket. F.eks. synes jeg at flere af de mindre gulvhøjttalere fra ProAc gør et fantastisk arbejde, eller en standermodel som Dali Zensor 3, der i mine øjne burde koste langt mere end den gør.

Mine egen erfaring med mit nuværende setup og nuværende bolig; Jeg har en stue på 7,5x7 meter, der delt op af en halvmur. De halve stuer er næsten identiske. På trods af det, så fungere mine Dali 40 kun i den ene af stuerne og kun på den ene væg. Uanset hvor jeg ellers stiller dem, så har jeg absolut ingen bas. Og det på trods af 4 stk. 8" basenheder i hver højttaler. Det eneste sted de kan stå, har jeg til gengæld den mest suveræne bund. Stram, dyb og uden tendens til bulder på nogen måde.

Mine fronter i biffen, JBL L46 med en 10" bas, fungerer så modsat i stort set hele rummet. Ikke så præcis som Dali'erne, men masser af pondus og dybde uden at jeg skal gøre de store anstrengelser for at placere dem. Det er bare at stille dem et eller anden sted og så sætte sig ned og lytte.

Så pointen er som andre påpeger, der er ingen facitliste.


Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

2 ting, jeg ville gøre med det setup. Tilføj subwoofere og se om ikke den room perfect kan "nøjes" med at "pille" ved lyden fra ca 100-150 og nedefter. Over denne frekvens er det nemlig din højttaler konstruktion der dominere sammen med rummet. Og akustikske problemer skal rettes med akustiske løsninger og højttaleren er som den er, fordi den har et passivt filter. MEN - i bassen fra ca 100-150hz og nedefter er bølgelængden så lang, at man kan slippe af sted med at bruge en DSP til succesfuld justering af lyden. Derfor læs lige manualen til LYngdorf'en og se om ikke den kan lade være med at gøre noget ved lyden i det øvre område og undersøg hvor god den er til at tilslutte subwoofere. En god subwoofer på ca 10" i det diagonale modsatte hjørne af dine fronter, kan med lidt justering komme til at lyde vildt fedt.
1. Se om ikke dine fronter spiller fint nok i toppen
2. Tilføj subwoofere til aktivt at rette lyden ind i de nedre frekvenser.

Sådan ville jeg gøre, da DSP'er næsten altid har problemer med at hæve en given frekvens, men de er fine til dæmpe, derfor skal der en subwoofer til for at hæve niveauet, der hvor dine fronter har et dyk i rumresponsen, før du kan rette noget ind
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere haft halvstore højttalere i et lille lytterum, og altid døjet med for kraftige resonanser i basområdet. I rigtig mange år var der en del musik hvor jeg ikke rigtig kunne høre hvad fanden der blev spillet i bassen! Skiftede så ikke bare til en kompakthøjttaler, men til modeller som ikke havde for meget bas. Der findes en del små højttalere, som er konstrueret til at give et løft i deres nederste arbejdsområde, men sådanne mener jeg ikke er optimale i små rum. Så jeg er uenig med Daniels, men han har så også DSP koblet på bassektionen, og så taler vi egentlig om noget andet, som jeg ikke mener du har givet udtryk for vil indføre.

Vælger du så en model, som er konstrueret til ikke at stå for langt fra bagvæggen, opnår du bedre en passende afstand til den i lyttepositionen. Hvis di så senere gerne vil have mere niveau helt nede i dybden, kan du supplere med subwoofere - det har jeg haft godt udbytte af.

Så, prøv endelig nogle modeller med den karakteristika jeg nævner, fx Audiovector.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
johnnyn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 23 Juli 2017 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg tid til lige og vende tilbage :-)

Mit rum er 6,4mx4m samt 2,56m høj. Det er en lejlighed, så har beton lofter og vægge, samt træ gulve.
 Savner lidt mere i bunden, efter jeg har hørt sådan beolab 5.

Men som i siger så der ingen facitliste på det, og det er bare og prøve sig frem. Så vil se om der er noget andet jeg skal prøve med måske større enheder, er dog bare ikke kommet frem til hvilke. Måske nogle forslag? Er tilfreds med min h400 ud over det i bunden som mangler.

Med hensyn til subwoofere er folk jo for og i mod det ved stereo brug. Bruger kun ensubwoofer i mit 5.1 setup. Efter og have læst manualen for roomperfect synes jeg ikke og læse den kun kan håndtere bas området. Men der er DSP i min subwoofer, så kan selv justere ind i eq hvis det er. Men hvorfor det diagonale modsatte hjørne?


__________________
Mvh
Til top Vis johnnyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnnyn
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes