Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 10:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Naim SBL en distanceblænder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vindbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere haft Naim elektronik, bl.a. tilsluttet et sæt Epos ES14 og siden et sæt Linn Kan 2, men har siden skiftet til den blødere klang af Audio Note og lignende. Jeg er meget tilfreds med at have lagt de forskellige flat earth produkter bag mig, især de dyrere af Naims produktor, der
i mine øre stræbede i retning af en lidt kynisk klang. Det eneste produkt jeg var uafklaret i forhold til var Naims SBL højttaler, der fik nogle af kvaliteterne ved Naims dyrere elektronik til at falde på plads.

Desværre hørte jeg dem kun kortvarigt og primært med musik præget af strenge og slagtøj, som virker til at være deres force. Nu har jeg købt et sæt SBL (opgraderet til mk 2 drivers) til et anlæg nr. 2 og har tilsluttet en NAC 202 med Teddycap og en gammel NAP 160, samt NACA5 kabel. Jeg har prøvet forskellige lydkilder, bl.a. en CD5/flatcap og en Chord Mojo.

Desværre er lyden meget pågående i stemmeområdet, især kvindevokaler, og jeg sidder faktisk og spænder lidt i skuldrene i anticipation forud for klaverpassager i musikken. Jeg er ret sikker på at problemet vedrører det øverste frekvensområde fra bas/mellemtone enheden. Skruer jeg
op for lyden bliver det meget hurtigt uudholdeligt. Jeg har isat nye pakninger og alu pads og det hjalp, men ikke nok. Mit spørgsmål er - Har andre hørt SBL og fundet at de kunne holde ud at høre på dem i længere tid og med varieret musik?

Til top Vis Vindbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vindbjerg
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Check delefilter for dårlig lodning hist og her Dette er tidligere rapporteret hos Pink eller Naim som et velkendt fænomen

Nu er SBL jo forward i natur og dybt tilbagelænet perspektiv ikke eksisterende, er man til dette er det den forkerte højtaler, simpelthen. Er man til live feeling og musikken lever i rummet er de gode. Det er dejligt de leverer så tæt på væg, nutidens mange portede højtalere behøver afstand og placering ud i rummet, det er helt tosset og ej kone venligt

Din 202 og 160 samt A5 er velkendte flat earth produkter så ved ikke lige hvad du mener du har lagt bag ? teddycap'en er måske behersket men hvorfor eje et næsten komplet Naim setup hvis man ikke er til lyden ?

Jeg formoder du har styr på opsætning og pakninger i det 3-delte SBL kabinet, de er ikke nemme at sætte op og skal placeres i meget kort afstand til bagvæg som du sikkert ved.

Du ved også nok hvilke fora hvor du vil få kvalificeret feedback. Ikke mange konsum brugere aner hvad dette er og højtalerne er ikke blevet importeret de seneste ca 25 år
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Vindbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 21 Juli 2017 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Dejligt med et hurtigt svar. Præmissen med live feeling og fravær af perspektiv kan jeg sagtens abonnere på. De små Linn højttalere som Kan, Tukan og Katan lavede faktisk langt mere stereoperspektiv end mine senere erhvervede Snell K, Snell J og Audio Note J. Det er ikke noget jeg savner.

Naim elektronikken (202... etc.) har jeg udelukkende erhvervet til lejligheden, da SBL'erne næppe kommer til sin ret med min Audio Note DAC og 2a3 forstærker. Jeg har da prøvet og det gør lyden mere behagelig, men tager også sprællet helt ud af højttaleren. Jeg har kortvarigt kørt højttaleren aktivt med et passende Snaxo-filter, men jeg havde kun en effektdelen fra en Nait 5 til supplement og filteret krydsede pudsigt nok kanalerne, så Nap160'eren tog f.eks. venstre diskant og højre bas, og Nait 5'eren omvendt. Det var ikke optimalt, og noget jeg arbejder på at få ordnet, men problemerne i øvre mellemtone / nedre diskant gik ikke væk.

Jeg kunne godt forfølge ideen et stykke endnu ved at få fat i f.eks .en matchende effekforstærker (f.eks. 180), få sendt Naxo'en til service i England, rykke SBL'erne op fra kælderlytterummet og ind i stuen igen for at prøve endnu flere placeringer, men jeg overvejer om jeg gider tage den risiko. Umiddelbart er det attraktivt at SBL'erne kan sniges ind som et diskret anlæg nr. to, tæt op ad væggen, men på engelske fora får jeg flere steder indtryk af at de kræver en væg ryddet for møbler. Dertil kommer overvejelsen om, hvorvidt dem der priser dem højest primært bruger dem med analog lydkilde, hvilket de jo oprindeligt var afstemt med.

Morfar123: Har du selv lyttet til SBL i et pænt stykke tid uden lyttetræthed og på et bredt udvalg af digitalt materiale?

Til top Vis Vindbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vindbjerg
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes