Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 11:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio, B&W eller Amphion? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 29 Juli 2017 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Jeg og min kæreste er blevet forelsket i den her Primare I20 int., som jeg købte til ganske fornuftige penge. Nu er jeg på udkig efter opgradering til en slank gulvhøjtaler, da vores lytterum er blevet væsentligt større (25 kvm.) og mere klangfuldt (jeg har nu B&W CM2).

Vi har begge lyttet på følgende i prisklassen 14k, som er vores budget. Det skal siges, at design og æstetik er et vigtigt element. Vores lydidealer og jazz-singer/songwriter (James Taylor, Diane Krall, John Mayer), ambient og elektronisk/house (Ny Daft Punk, Jan Jelinek, Massive Attack).

B&W CM8 S2. Jeg er ikke typen, der søger specielt meget bas i musikken, men jeg forestiller mig, CM8'eren med fordel kan pares med en 8" eller 10" sub til liiige at give det sidste under 50-60 hz.

Amphion Helium 520

Dynaudio Exite X34 

Jeg tænker, at CM8 eller X34 er den rigtige vej at gå. Har I andre forslag til ting, vi kan lytte på, som samtidig ser slanke og pæne ud - jeg ved, det er et kompromis - eller bare kommentarer generelt?

På forhånd tak!

Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lyttet både til CM8 og excite for ikke så lang tid siden, da jeg selv skulle have gulvhøjttalere.

En ting du skal være opmærksom på med CM8'eren er at det meget lille kabinet har en ret meget negativ indflydelse på lyden og af en eller anden grund, kræver den også flere kræfter af forstærkeren end sin storebror CM9. Der sker rigtig meget med et større kabine, lyden er mere indelukket i cm8'eren i forhold til cm9'eren. Fik en god sammenligning af en sælger hos Hi-fi klubben

Jeg lyttede til excite x38 hos KT radio og synes rigtig godt om dem selv, det var der jeg blev sikker på at jeg skulle have Dynaudio og endte med en brugt Contour s3.4 :-). Dynaudio, specielt excite serien er lidt mere afslappet og blød i lyden og B&W er lidt mere hård i lyden men får detaljerne til at stå mere frem, så er det hvad man er til. Husk at Dynaudioerne er 4 ohms højtalere og kan godt dykke ned til 2-3 ohm i basområdet, det er ikke alle forstærkere der er gode til at håndtere det, og generelt er Dynaudio nogle sultne højttalere, der har det bedst med et overskud af peak power, til gengæld har de den fedeste tørre og dynamiske bas jeg længe har hørt. Det er mine erfaringer med mine Dynaudioer
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 307
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Giv audiovector Si3 Signature et lyt. Den kan godt fås brugt til 14k
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre
 
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Tak for anbefalingerne! Jeg vil prøve at give dem lidt flere lyt, og også se om jeg kan finde et par Si3 at lytte til.

Min Primare er mono-opbygget med 2x110 watt i 4 ohm (70 i 8), så jeg forestiller mig umiddelbart, at den godt kan levere overskud til enten CM8 (eller
9) eller til Exite. Heldigvis er der også pre-out, så man på et senere tidspunkt kan opgradere med et effekttrin.

@Nicolai88, hvad endte du med at vælge så?
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg endte med at købe nogle brugte contour s3.4, som er nogle ret store gulvhøjttalere. Contour serien spiller bare markant bedre end excite, jeg vil næsten anbefale at du prøver nogle brugte Dynaudio contour s1.4 eller måske endda confidence c1. Da jeg hørte mine var jeg allerede sikker efter nogle sekunder, de spiller bare virkeligt fedt :-) masser af kontrol og detaljer
og silkeblød diskant. Tag ikke fejl af at det er en standerhøjttaler, de kan virkelig noget de dynaudio standerhøjtalere. Mine Contour s3.4 er næsten for store til min stue lige nu, pga de er stillet op på den korte led af stuen, som ellers er omkring 40 kvm.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Det vigtige er at komme ud at lytte til dine alternativer. Kan du ikke lån dem med hjem, så kan du jo tage din amp med. Så får du afklaret om højttalerens belastning er noget for din Primare. Men bedst er det, at låne alle 3 alternativer på samme tid, så du kan sammenligne dem hjemme, hvor de skal spille.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

@Nicolai88, ok dem vil jeg tjekke ud også. Jeg har været fantastisk glad for mine CM2'ere på standere, men jeg ønsker mig endnu mere definition i nedre mellemtone/øvrige bas. Derfor lysten til at prøve en 3-vejs gulvhøjtaler.

@e-type, Det vil jeg prioritere. Jeg skal helt sikkert låne tingene med hjem en uges tid eller mere, inden jeg beslutter mig, når det er så mange penge, det drejer sig om. Men om jeg kan få det hele på samme tid, ved jeg ikke.

Jeg er samtidig igang med at kigge på akustisk behandling til vores stue, som har betongulv og ret store flader, samt er ca. kvadratisk. Det giver selvfølgelig en lang efterklangstid, som jeg forventer skal reguleres med absorbering og spredning på de tidligst reflekterende flader på fortrinsvis loft og gulv, som jeg har læst mig til her:

http://arqen.com/acoustics-101/room-setup-acoustic-treatment /

Det skal selvfølgelig ikke dræbes helt, men blot forkortes lidt over hele spektret, tænker jeg. Basfælder er ikke en mulighed rent æstetisk, så det må blive minimal ophæng af akustikplader og
placering af bogreoler.... Men det ville måske være en god idé at få lavet den akustiske dæmpning først, og så låne højtalere med hjem bagefter?

Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Højttaler skal altid lyttes af hjemme. Absolut ikke Audiovector, Amphion tja hvad skal man sige. Det kan kun være Dynaudio og især til din forstærker, ellers bliver det en meget, meget klinisk lyd, der hurtigt bliver meget trættende . Husk nu at få dem hjem, det er der " slaget" skal stå, uanset hvad vi kloge siger her på din tråd.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:
Absolut ikke Audiovector


Så, for pokker da.

44nitram skrev:
Uanset hvad VI kloge siger her på din tråd.


Det bli´r bedre og bedre

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Ikke med Audiovector
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Du har meget godt fat i pointen om design og æstetik. Jeg ville sige ud med Cm8 og dynaudio for hvordan vil du spille house og elektronisk på dem, ind
med kef r500 til 16 lapper - her er der klang og lydbilled i overraskende grad, og den klarer også house og elektronica.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Jeg synes rigtig godt om det forslag! Jeg har ikke lyttet til dem endnu, men jeg må snarest prøve. De opfylder helt klart kravet om et flot, slankt udseende, og efter anmeldelser at dømme, sku det være et godt match.

Må dog alligevel sige, at Ricardo Villalobos eller Deadmau5 eller Daft Punk på den Dynaudio Excite lyder overraskende godt og dybt.

44nitram skrev:
Højttaler skal altid lyttes af hjemme. Absolut ikke Audiovector, Amphion tja hvad skal man sige. Det kan kun være Dynaudio og især til din forstærker, ellers bliver det en meget, meget klinisk lyd, der hurtigt bliver meget trættende . Husk nu at få dem hjem, det er der " slaget" skal stå, uanset hvad vi kloge siger her på din tråd.


Jeg kan egentlig godt lide den kliniske lyd, men ja, det skal ikke blive alt for analytisk...jeg må alligevel teste audiovector også
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 01 August 2017 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Som så mange andre højtaler producenter laver Audiovector gode og mindre gode højtalere

At dømme dem ude er vel egentlig mere en personlig smagssag og lidt usagligt i den store sammenhæng

Sjovt nok syntes jeg deres modeller med Avantgarde tweeters er de dårligste og skævvrider den tonale balance, jeg foretrækker dem med normal
dome istedet, jeg er helt sikkert i mindretal men thats life
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
LarsTThomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 12 August 2017 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Til dit budget og Primare, vil jeg anbefale Audiovector qr3. Den spiller kanon godt til prisen eller evt Audiovector qr 1 parret med en sub. Blev noget overrasket da jeg hørte dem.

Sidst men ikke mindst Buchardt. De spiller fremragende og dette er vanvittigt billigt

Held & lykke i din søgning.
Til top Vis LarsTThomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsTThomsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes