Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 18:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Forskellige priser? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg ville købe et sæt nye højttaler. Havde hørt dem og lånt et sæt med hjem mm. Jeg kontaktede 2 forhandler ( i Danmark ) .vedr pris, den enes pris 17.000 kr den anden 26.000 kr. For helt de samme højttaler, fabriksnye mm. Vejledende er omkring 27.000 kr.

Nu blev jeg nysgerrig og kontaktede leverandøren, der sælger til begge butikker. Jeg ville have en forklaring på det, da det jo ikke kan være rigtigt, at der skal være så stor forskel på prisen på det samme produkt? Han var noget flæbende og mente ikke at den lave pris kunne være rigtig, selvom at jeg oplyste ham om, at den stod på en mail. Ja, jo nej øøhh blev der sagt. Den lave pris på de 17.000 kr kunne ikke lade sig gøre, fik jeg oplyst, dette fastholdte ham.

Ja det er jo nærmest ligesom " kontant" i tv. Der er noget der ikke stemmer. Hvis man som impotøren leverer til en butik der " forærer" varen til spotpris, hvordan vil man så forholde sig til de andre butikker man lever til. Hvad vil de sige til det. Eller også er det den en forhandler der omgået, gængse regler. Det er helt sikkert, at importøren, havde kendskab enes forhandlers "spotpriser".

Er der nogen der har en forklaring, lignende oplevelse?

Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Købelov/forbrugerlovgivning forbyder, at producent eller distributør dikterer forhandlernes priser, men det sker i stor stil alligevel.

Jeg kan ikke rigtig se problemet i dit indlæg... køb højtalerne dér, hvor de er billigst

Den lave pris kan have flere årsager, men vi kan kun spekulere... demomodel, der skal ud af butikken... forhandleren vil ikke længere sælge pågældende mærke osv. Har du spurgt forhandleren selv?

Og jeg forstår slet ikke, at du giver dig ud i, at kontakte leverandøren... føler du dig snydt af den lave pris? Det er i min verden lidt omvendt, at klage over en "for lav" pris?!?! Du burde i stedet glæde dig over, at det fri marked fungerer, og at kunde og forhandler selv finder en pris sammen, til begges glæde...  



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 30 Juli 2017 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal brokke dig over at spare 9000 kr, tror jeg sgu der er et eller ande i vejen. Hvorfor opretter du denne tråd?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Som Mikkel siger så dikterer konkurrencelovgivningen at en producent/distributør dikterer priserne overfor de enkelte forhandlere. Alligevel er det nærmest standard mange steder.

Det dummeste man i din situation kan gøre, er at tage kontakt til leverandøren og gøre opmærksom på at en forhandler ikke følger de vejledede priser. Den gode billige forhandler i dit eksempel, risikerer at miste rettet til at sælge det pågældende mærke. Det vil sige at den næste kunde der ønsker et sæt af de højtalere du lige har kigget på, risikerer kun at kunne købe højtalerne til den høje pris hos den dårlige forhandler....
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Faktisk siger selvsamme lovgivning, at man som producent eller distributør, ikke kan nægte en detailforhandler en given vare. Mange firmaer gør det samme, og har i mange år dikteret priser på deres produkter. Følger man dem ikke, så mister man adgang til produkterne.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 371
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår overhovedet ikke problemet her......

Det er enhver butiks ret, at sælge til den pris, butikken nu måtte finde passende og opnåelig.
Samtidig kan leverandøren IKKE bestemme, hvilken pris, butikkerne skal forlange.

Tag en tur rundt i byggemarkederne og tjek prisenre på Weber grills....de flyver også op og ned og sådan skal det være.
Det er fordelen ved, at importørerne ikke kan tvinge en vejledende pris igennem

Glæd dig nu over, at du har fundet en butik, der vil sælge dig en vare til langt under normalprisen.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Hvis du skal brokke dig over at spare 9000 kr, tror jeg sgu der er et eller ande i vejen. Hvorfor opretter du denne tråd?


Jeg læser det ikke som brok men finder emnet interessant

Det er velkendt at visse importører vil styre vejledende prissætning men som pointeret, ulovligt

Grunden til store prisforskelle kan være mange

Konkurrencen er en stor faktor

Det er velkendt at branchen ( som mange andre brancher) opererer med store avancer ift vejledende pris
Det ikke unormalt med 50-60%+ fortjeneste, husk der kan være mange omkostninger forbundet med salg





Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Jeg handlede ikke, da jeg var af den opfattelse, at der var noget" galt. Så hellere betale den " rigtige" pris og have en god fornemmelse for en købet.
Amen.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

44nitram; Jeg tror ikke du skal være bange for den lavere pris. Mere bange for den samme pris to forskellige steder? Jer husker da
Audioscan og efterfølgende hifi-kulbben startede i sin tid. Den gang var market præget, af "gamle" hæderkronede spillere, der satte
et ret højt prisniveau. Bang! priserne blev sænket gevaldigt og konceptet var en gigantisk succes! Vel nærmest hifi til folket!

Den holder ikke lige så meget aktuelt. Nu er det nærmest klubben der er de gamle spillere og andre der løber med vinden? Der er
faktisk mindre forhandlere der ofte giver en ret god service, og ligeledes, en god pris? Priser sættes ned for at komme af med varer
for at få plads til andet nyt. Et godt tilbud gør, at du måske vender tilbage.
Hvis du skulle købe ny bil, ville du så betale 50% mere for den samme model?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:
Jeg handlede ikke, da jeg var af den opfattelse, at der var noget" galt. Så hellere betale den " rigtige" pris og have en god
fornemmelse for en købet.
Amen.


Jeg ville aldrig betale fuld pris for grej i den prisklasse

Og lur mig om ikke 9 ud af 10 forhandlere er til at krejle med især med grej i denne vægtklasse

Måske den omtalte "billigere" forhandler er på vej væk fra brandet og sælger ud til spotpris for at finansiere/gøre plads til andet ?

Uanset så er der reklamationsret og garanti på dem så hvad skulle "gå galt" forstår jeg ikke udover hvis finishen ikke lige passer ind.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke man klager over en lavere pris og kontakter grossisten?
Altså med mindre man er usikker på en efterfølgende tilfredstillende service i forbindelse med reklamationsretten.
Og hvorfor indvolvere grossisten i det? Tag den lave pris eller find den butik du føler giver dig det bedste kompromis.

Jeg har været ansat tre steder der alle gik i kødet på den etablerede branche med ignorering af vejledende prislister.
Audioscan, Fredgaards Super Radio koncept og senest Elgiganten. Jo der har konstant været klager fra forhandlere over konkurrencen.
Jeg var med til at opleve Blaupunkt møde op i min butik for at skrive en check ud på alle de 150 TV vi havde på lager.
Sat til salg med mindre end 500kr fortjeneste for at lokke kunder til. Det kunne vi ikke tillade os ......
Checken blev skrevet og Blaupunkt ringede efter en lastvogn og så var den ikke længere .....
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 371
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

B&O gjorde det samme i Metro i de glade LX2800 dage 😳

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Man må gå ud fra, at importøren har en hvis interesse I at deres produkter bliver solgt på ordentlig vis. Forhandleren må jo være " ambassadør" for
deres produkter. Det er helt klart, at importører havde kendskab til den lave pris, så det må jo være op til ham og hans samvittighed over for den
andre af hans kunder ( andre forhandler).

Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Kortene på bordet. Er du kunde eller forhandler? Jeg er blevet i tvivl når du som kunde argumenterer mod en lav pris.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:
Man må gå ud fra, at importøren har en hvis interesse I at deres produkter bliver solgt på ordentlig vis. Forhandleren må jo være " ambassadør" for deres produkter. Det er helt klart, at importører havde kendskab til den lave pris, så det må jo være op til ham og hans samvittighed over for den andre af hans kunder ( andre forhandler).


Hvis jeg forstår dig korrekt så siger du prisen er importørens samvittighed overfor andre af hans forhandlere - eh !?

Ikke forstået

En forhandler har en grossist indkøbspris og må iflg loven sælge til hvilken som helst udsalgspris uanset hvad hans forhandler kolleger sælger til.

Hvad mener du med "ordentlig vis" ?
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Jeg forstår ikke man klager over en lavere pris og kontakter grossisten?
Altså med mindre man er usikker på en efterfølgende tilfredstillende service i forbindelse med reklamationsretten.
Og hvorfor indvolvere grossisten i det? Tag den lave pris eller find den butik du føler giver dig det bedste kompromis.

Jeg har været ansat tre steder der alle gik i kødet på den etablerede branche med ignorering af vejledende prislister.
Audioscan, Fredgaards Super Radio koncept og senest Elgiganten. Jo der har konstant været klager fra forhandlere over konkurrencen.
Jeg var med til at opleve Blaupunkt møde op i min butik for at skrive en check ud på alle de 150 TV vi havde på lager.
Sat til salg med mindre end 500kr fortjeneste for at lokke kunder til. Det kunne vi ikke tillade os ......
Checken blev skrevet og Blaupunkt ringede efter en lastvogn og så var den ikke længere .....


Ja Audioscan startede en trend eller var med til det

Elgiganten, som Power og andre i brancherne, kører en fuldtids hjernevask af folket
Agendaen er de har "laveste pris"
Fup og fiduser

Mange af deres produkter er vildt overprissat og det skal de nok holde kæft med
Køber man en printer til 500 kr må man lige anskaffe et kabel også, pris extra 100-200 kr for en 50 øres kineser ledning. HA !
Folk hopper sgu på den.

Ovennævnte er mit indtryk af nævnte forretninger og skal ikke ses som en kritik af de ansatte, de har ingen indflydelse på virksomhedens strategi og
taktik.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Dette er ikke en tråd for eller imod, eller en argumentation for det ene eller andet synspunkt, som nogen gerne ville fortolke det som.
Men en undring over, hvordan der kan være en så stor prisforskel på den samme vare, hos 2 forhandler der max ligger 3 km fra hinanden i den
samme by.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 371
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Det ved vi ikke og det får vi nok heller ikke svar på.

Realiteten er bare, at sådan er det.
Power og Elgiganten ligger også ved siden af hinanden og kan have forskellige priser.

Jeg deler ikke hetzen imod Elgiganten. De driver en forretning og vil tjene penge.
Hvis de var for dyre, handlede folk et andet sted, så det er de per definition ikke.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:
Dette er ikke en tråd for eller imod, eller en argumentation for det ene eller andet synspunkt, som nogen gerne ville fortolke det som. Men en undring over, hvordan der kan være en så stor prisforskel på den samme vare, hos 2 forhandler der max ligger 3 km fra hinanden i den samme by.


Fordi den ene forhandler er grådig, og vil vride den sidste tusse ud af kunden. Den anden forhandler sælger, sikkert for det han mener er fair for ham og kunden...set i helikopter perspektiv. Men hvilke produkter og mærke drejer det sig om?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 371
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Forhandleren kan aldrig være mere grådig, end kunderne tillader.
Er varen for dyr, eller kan sælgeren ikke tilføre værdi, mistes salget.

Hvorfor må HiFi-forhandleren ikke tjene de penge, de kan?

Selvølgelig vil en forhandler "vride de tusser ud af kunden" som han kan....ellers er han en dårlig forretningsmand.
Omvendt er grænsen hårfin.

Men, det er kunderne, der bestemmer.


__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes