Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB skifter til DAB+ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 06 August 2017 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Hvis vi vil have den bedste hifi kvalitet må vi lytte til en CD.


Sikken da noget fordrukkent ævl

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 06 August 2017 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Så længe at lyden ikke er udsat for komprimering - både dynamisk og digitalt, så er det ikke mediet, men optagelsen og arbejdet i studiet, der afgør kvaliteten af lyden!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 06 August 2017 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

ØV..... Og her har jeg lige "skrottet" alt mit digitale afspilleudsyr

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 August 2017 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Så længe at lyden ikke er udsat for komprimering - både dynamisk og digitalt, så er det ikke mediet, men optagelsen og arbejdet i studiet, der afgør kvaliteten af lyden!


Meget enig. Og når man tænker på hvor forfinet teknikken er blevet med tiden, er det lidt utroligt lydoptagelser (efter min mening) generelt var bedre for 30-40år siden. nok pga datidens lydtroldmænd. (efterhånden som de tekniske hjælpemidler blev flere og flere, lagde studiefolkene tilsyneladende al fantasi på hyllen, og satte al deres lid til teknikken,)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 06 August 2017 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 06 August 2017 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg skal gerne svare på opløsningen på TV lyden på DR. Når man får signalet via de digitale sendere. I praksis få r man 48khz med et
lysleder kabel fra flimmerkassen Men dog 24 bit, hvilket er meget bedre end CD formatets 16 (14) bit.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 06 August 2017 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Igen, det er ikke mediet, der gør forskellen... det er hvorvidt signalet er komprimeret undervejs, enten analogt eller digitalt, og om optagelsen er udført godt nok!

CD's 16bit/44.1kHz har allerede et dynamikområde på 100 dB, og intet musik kan udnytte dette, så flere bits giver ingen gevinst. Og at flytte samplingsfrekvensen til 48kHz giver ej heller nogen gevinst i forhold til CD'en, da det i praksis stadig betyder, at skæringsfrekvensen ligger tæt på det hørbare område. Dermed fjernes de overtoner, som vi ikke hører, men hjernen dog registrerer. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 06 August 2017 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

DR sender deres lydsignal ud i 16 bit PCM / 48 KHz (bitrate 384 kvit/s).

Det er muligt din udbyder upkonvertere til 24 bit. Det skal jeg ikke kunne sige, men det forbedre ikke signalet på nogen måde.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 07 August 2017 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Lovprisningen af CD mediet harmonerer overhovedet ikke med det de fleste ved. Det er et forældet medie med lav opløsning.
En god gammeldavs LP har meget højere opløsning. Er det for sjov man har udviklet SACD eller blue-ray audio?
Der er åbenbart nogen der tror CD som er en 34 år gammel "opfindelse" er det endelige svar, audio nirvana?
Det var det ikke den gang, ej heller i dag. En LP, en god pickup og riaa lyder noget bedre end enhver nok så god CD.

SACD lyder sommetider også godt, men på højde med LP mediet? somme tider afhængigt af optagelsens kvalitet, ja.

Blu-ray audio er aå dyrt i licensafgifter at det aldrig vil blive udbredt!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 August 2017 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Du har vist aldrig oplevet en god CD-afspiller, hva'?...

At tale om opløsning på en CD, er lidt noget vrøvl, da bits handler om dynamikområde. Vidste du i øvrigt, at aflæsning af en CD foregår analogt med lys? Dette signal omkodes så til 0 og 1, som kan afkodes af D/A chippen. Det lyder omvendt, men er sandt.

Skal man nævne opløsning på CD, så skal man over i oversampling, et begreb som alle talte om for 20-25 år siden, men som i dag bare er noget, der er der. Typisk har de fleste dac's 8 gange oversampling hvad enten, de sidder i en CD-afspiller, eller ved streaming. Her har hverken ekstra bits eller samplingsfrekvens noget at sige.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 07 August 2017 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Min oplevelse er, ripper jeg en CD af god kvalitet, til en Flac fil med 0 komprimering, kan alt musik modtaget
som streaming ikke gengives i samme gode kvalitet på mit setup. Så kan man diskuterer de tekniske årsager til det.
Oplevelse er med samme med DAB radio. Afspilning af en LP kan da give rigtig god lydkvalitet, hvis den ikke er
støbt på en slidt matrice, men vinyl er bare et besværligt medie at håndterer i hverdagen. Så jeg lytter mest til Flac
filer fra min Nas-server som bare kører i en forudbestemt rækkefølge. Eller streamer fra radiostationer der sender
i 320 Kbps.

__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 07 August 2017 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Mikkel! Jeg bruger et Denon løbeværk af de bedre + NAD M51, så jeg mener ikke at mit grej er så dårligt som det antydes.

M51 står stadigvæk i øverste kategori hos TAS.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7533
Sendt: 07 August 2017 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvilken pladespiller, du sammenligner med, men nu er en NAD M51 jo heller ikke eneste DAC på markedet, og selvom den er på TAS-listen, så findes de altså også bedre. Og medmindre at du benytter en DP-S1 fra Denon, så benytter du ikke et rent drev - det kan også sagtens gøre en forskel, da "et bedre drev fra Denon" ikke fortæller ret meget.

Medgivet, en god pladespiller kan lyde suverænt, men det kan en god cd-afspiller også - og begge lejre kan godt lide at bekrige hinanden

__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 07 August 2017 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Det er jo en helt anden diskussion der er i gang nu. Faktummet er dog, at DAB og FM generelt sender i så dårlig en kvalitet, selvom det
ikke behøvede at være sådan, at man næsten er nede på et niveau der svarer til en dårlig båndoptager.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 August 2017 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Mikkel! Jeg bruger et Denon løbeværk af de bedre + NAD M51, så jeg mener ikke at mit grej er så dårligt som det antydes.

M51 står stadigvæk i øverste kategori hos TAS.

Jeg nævnte ikke noget om dyrt eller TAS-kategoriseret... jeg skrev en god CD-afspiller!

Og i al ydmyghed, så tør jeg godt antyde, at du ikke har "ramt loftet" med en NAD M51 og et aldrende top-drev fra Denon. Det kan blive meget bedre... og dyrere! Ligesom en pladespiller - de bliver som regel også bedre, når prisen stiger.

Problemet med digitale kilder og konvertere er, at er der først introduceret støj et sted i signalvejen, så bliver det dér... og det bliver hårdt for/i lyden. En ordentlig strømforsyning er alfa og omega for digitale kilder, meget mere end for analoge.

Og så betyder det også en hel del hvordan signalet læses fra skiven. 1:1 aflæsning som er standard på RedBook, er slet ikke godt nok... der skal 2x-4x aflæsning, så alle fejl elimineres. Her har ripning ved streaming en enorm fordel fordi, der kan laves en checksum op mod en database på nettet. Er der først læst fejl ind under aflsæningen af CD-pladen, så skal afspilleren gætte... og det giver også støj (=hård lyd)

De bedste drev jeg har hørt er Holm CD1, McIntosh MCD500 og NorthStar 192, og sidstnævnte læser endda kun 1:1. De to andre læser hhv. 4x og 2x 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 August 2017 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Det er jo en helt anden diskussion der er i gang nu. Faktummet er dog, at DAB og FM generelt sender i så dårlig en kvalitet, selvom det ikke behøvede at være sådan, at man næsten er nede på et niveau der svarer til en dårlig båndoptager.

Og dermed er det jo netop relevant med debatten om hvad, god digital lyd kommer af



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 07 August 2017 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun give Boyd ret! Vi startede med at diskutere DAB og DAB+. Begge dele baseret på noget gammelt skrammel som Pioneer
kasserede en gang i 80erne. Jeg vil påstå at min gamle Dual C844 kasettebåndoptager lyder bedre ved 9,5cm/s end DAB. Både med og
uden Dolby. I sædvanlig komprimeret udgave er 4,75cm/s nok rigeligt til at overgå DAB+.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 08 August 2017 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Roky skrev:
Det er jo en helt anden diskussion der er i gang nu. Faktummet er dog, at DAB og FM generelt sender i så dårlig en kvalitet, selvom det ikke behøvede at være sådan, at man næsten er nede på et niveau der svarer til en dårlig båndoptager.

Og dermed er det jo netop relevant med debatten om hvad, god digital lyd kommer af



Jeg mindes at huske at DAB sender ud i max 192 kbit. Det er ca 1/7 del af hvad der teoretisk kan hives ud af en CD. Man kan så argumentere at det kan være vanskeligt at høre forskel fra 192 kbit og op. Men forskel det er der bestemt. Og er det så i forvejen en voldkomprimeret indspildning så kan det kun gå i en retning

I forhold til LP, ja så er intet svagere end det svageste led, som du også påpegede ovenfor. De få gange jeg har hørt at kilden har været en pladespiller, så har det lydt aldeles langt fra noget jeg vil betegne som godt. Men det betyder ikke at LP ikke kan lyde godt, det gør det bare ikke per definition. Jeg synes der er en (forkert)tendens til at gøre LP til det nye sort og så forkaste alle andre kilder. Der skal kastes en hel del kr i et LP setup og ikke mindst tid, før man har noget der rykker fra selv en billig digital kilde- En DAC til omkring 1000 kr kan gøre det glimrende. Jeg tror problemet er et helt andet sted, og det er at mange nye højttalere er tunet alt for lyst. Har man så et underdæmpet rum, hvad mange har, så går det hurtigt galt - og så kan man måske få en forkærlighed for LP, der efter min erfaring, giver en lidt mere afrundet lyd - Måske som et resultat af at musikken sjældent er voldkomprimeret eller ligefrem klipper (og nej jeg postulerer ikke at den er det pr definition)

Hvis man vil høre hvor godt netradio kan lyde, så kan jeg anbefale Radio Paradise. De tilbyder stream i 320 kbit. Bred og varieret musik. Og ingen forstyrende reklamerende indslag Det kunne egentligt være interessant at vide hvilken opløsning DR har deres musik liggende i.

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 08 August 2017 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Hermann. skrev:
Hvis vi vil have den bedste hifi kvalitet må vi lytte til en CD.
Sikken da noget fordrukkent ævl

Så hører du radio på en anden vis end jeg gør. Når jeg hører radio er det nyheder, baggrundsmusik når man rydder op eller laver mad, vil høre sports resultaterne eller andet. Hvis jeg vil høre musik sætter jeg en CD eller LP på. Men radioen har en anden funktion og derfor må den bedømmes anderledes end en CD eller LP.

Og overgangen til et DAB+ format vil gå hurtigt, hvis der kommer en række nye interessante og gode radiokanaler på systemet. JP skrev at der kommer 18 nye landsdækkende radiokanaler og at de første vil starte 1. oktober. Derfor er indholdet helt afgørende for om familien Danmark vil investere i en god DAB+ tuner. Men hvis indholdet er godt vil man uden problemer kunne lukke FM nettet i løbet af ikke ret mange år. Og så må vi opgradere vores bilradio også, og det er vel helt OK. Bare se hvilken fordel vi har haft af digitaliseringen af TV mediet, kvaliteten er bedre og udbuddet er større, og det er sikkert også resultatet på radio området.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 08 August 2017 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Enig med Hermann. Høre dog sjældent radio, da størstedelen er noget crap (dumsmarte kommentatorer og tåbelige reklamer osv.) Testede min nu ældre Onkyo PR-SC5507 surround processor med tilhørende DAB/DAB+ modul. Og jo den kan modtage P4 som er DAB+ Så giver DAB+ en chance, når de nye kanaler kommer efter 1. okt. (Forhåbentlig uden tåbelige kommentatorer og reklamer)

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes