Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Strømforsyning til pre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 05 August 2017 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med at bygge en preamp og vil høre om nogen kender til en god færdig strømforsyning? Input (AC): 230V

Output (DC): 5V/2A +/-15VDC/2A

Det skal være en lineær strømforsyning. Det må gerne være flere forskellige strømforsyninger - bare spændingerne er der. Jeg kan finde en del switchede AC til DC konvertere, men meget sparsomt som lineær.

F.eks. denne switche power: ecm60ut33. Den ser ud til at have det hele, men den er ikke lineær. Jeg kan ikke bygge den selv, så det skal være færdigt modul - evt. komplet kit, så kan jeg godt lodde det sammen. Nogle tips?

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 06 August 2017 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Det bedste og billigste, er nok at bygge en selv. Og hvis du alligevel er i gang med at bygge forforstærkeren, er strømforsyningen den nemmeste del.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 06 August 2017 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

CubeLTD skrev:
Det bedste og billigste, er nok at bygge en selv. Og hvis du alligevel er i gang med at bygge forforstærkeren, er
strømforsyningen den nemmeste del.


Pre'en er bygget af en anden og der skal stort set kun strømforsyning til for at komme videre.

Jeg har ikke kompetence til at designe en godt strømforsyning - derfor søger jeg en færdig løsning.

Som jeg skriver, så skal det være en færdig løsning eller et kit som er ligetil at gå til.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 06 August 2017 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Hvis det ikke skal være en billig løsning, der virker, kunne du jo købe 3 stk. af disse:

http://www.ebay.com/itm/0-30V-2mA-3A-Adjustable-DC-Regulated -Power-Supply-DIY-Kit-Short-with-Protection-/272637996135?ha sh=item3f7a7dac67:g:YsgAAOSwJ4hY9w0U

Strømbegrænseren skruer du bare op på fuldt skrald, eller erstatter strømbegr. potmetret med en lus.

Så skal du "bare" finde to transformatorer. En på 15+15V AC-2A og en på 6V AC-2A.
Når du har justeret de 2 til 15V DC, bruger du + på den ene til + på pre, minus lægger du sammen med + på den anden til GND på pre, minus på den anden til minus på pre. Lige ud ad landevejen

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 06 August 2017 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Så en god trafo (og måske med en DC blocker) med 24VAC på sekundærsiden, så er man kørende? Så kan jeg fjerne de potmetere og erstatte dem med modstande så amperene er passende og så udgangspændingen passer på mit voltmeter?

Tror jeg har styr på det med to 15VDC boards og invertering af den ene, så den smider -15VDC.

Hvor stor trafo vil passe til dette? 50VA er vel rigeligt?

Det virker ret ligetil men jeg er lidt bekymret for kvaliteten af det til den pris (prisen er meget/mistænkelig lav).

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 06 August 2017 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er dog noget nervøs for det kit, da flere skriver at der ingen dokumentation er med - så jeg tror ikke jeg vil ane hvor jeg skal begynde


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 06 August 2017 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Ja, så bli´r det jo lidt svært.
For øvrigt: 2 x 15 volt = 30 volt x 2A = 60VA, så 80VA, hvis du vil være på den sikre side.
6 volt x 2 A = 12VA, så en standard 15VA trafo er rigeligt til 5 volt´en.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 07 August 2017 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Det virker ret ligetil men jeg er lidt bekymret for kvaliteten af det til den pris (prisen er meget/mistænkelig lav).


Hvilke dele i en sådan strømforsyning mener du bør koste meget mere end denne??
Det eneste jeg måske ville gøre, var at købe nogle bedre elektrolytkondensatorer, evt Panasonic. Og der er måske for 25 kroner i fremragende kvalitet. .
Elektronik koster billigt!!
Og lad være med at overdrive med størrelsen. Bare samme værdier, så er du nok ret godt kørende

Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 08 August 2017 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

CubeLTD skrev:
daniels skrev:
Det virker ret ligetil men jeg er lidt bekymret for kvaliteten af det til den pris (prisen er
meget/mistænkelig lav).


Hvilke dele i en sådan strømforsyning mener du bør koste meget mere end denne??
Det eneste jeg måske ville gøre, var at købe nogle bedre elektrolytkondensatorer, evt Panasonic. Og der er måske for 25 kroner i
fremragende kvalitet. .
Elektronik koster billigt!!
Og lad være med at overdrive med størrelsen. Bare samme værdier, så er du nok ret godt kørende



Der er ofte en sammenhæng mellem pris og kvalitet, og jeg har blandede oplevelser med billigt elektronik fra Kina.
Så jeg tænker ikke på specifikke komponenter, bare at hvis jeg giver mere, så får jeg måske noget mere for pengene.

Som jeg tidligere har skrevet, så vælger jeg det nævnte kit fra, da flere brugere melder om at der ikke følger vejledning med - og som
jeg indledte med at skrive i tråden; så skal det helst være en færdig løsning - eller et meget nemt kit.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 08 August 2017 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Ingen andre gode bud på lineær strømforsyninger til mit projekt?

Eller AC-DC konvertere, hvor jeg bare skal tilføje en trafo med passende spænding?


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
CubeLTD
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 30 Juli 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 08 August 2017 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
CubeLTD skrev:
daniels skrev:
Det virker ret ligetil men jeg er lidt bekymret for kvaliteten af det til den pris (prisen er meget/mistænkelig lav).


Hvilke dele i en sådan strømforsyning mener du bør koste meget mere end denne?? Det eneste jeg måske ville gøre, var at købe nogle bedre elektrolytkondensatorer, evt Panasonic. Og der er måske for 25 kroner i fremragende kvalitet. . Elektronik koster billigt!! Og lad være med at overdrive med størrelsen. Bare samme værdier, så er du nok ret godt kørende


Der er ofte en sammenhæng mellem pris og kvalitet, og jeg har blandede oplevelser med billigt elektronik fra Kina. Så jeg tænker ikke på specifikke komponenter, bare at hvis jeg giver mere, så får jeg måske noget mere for pengene.


OK, spændende. Hvordan skulle den sammenhæng i så fald være? Der er virkelig mange i denne branche, der elsker kunder med den indstilling, at hvis det er dyrere, så er det nok også bedre. Det er den letteste måde at tjene penge på

Det handler ikke om pris, men hvordan det er bygget. Og desværre er der nærmest ingen sammenhæng mellem pris og hvor godt det er lavet. Skulle der være en lille sammenhæng, vil jeg mene at den går i retning af, at det der er lavet af folk med forstand til det, som regel ikke er voldsomt dyrt (det er selvfølgelig heller ikke ultra billigt). Det der sælges voldsomt dyrt, handler nok mere om markedsføring.
Til top Vis CubeLTD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CubeLTD
 
nafollec
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 08 August 2017 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Thel har en del strømforsyninger
Til top Vis nafollec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nafollec
 
samrebah
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Marts 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 08 August 2017 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Check hos AMB. De har mange rigtig gode projekter og deres sigma 11 og sigma 22 strømforsyninger er desideret fremragende.

Du kan også købe en kinøjserkopi til få penge. Jeg har bestilt et par stykker af dem for at se om de lever op til originalen.

Mvh Niels
Til top Vis samrebah's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af samrebah
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 08 August 2017 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

@nafollec & @samrebah

Takker!
Der er masser af inspiration på de sider!

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 08 August 2017 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

CubeLTD skrev:
daniels skrev:
CubeLTD skrev:
daniels skrev:
Det virker ret ligetil men jeg er lidt bekymret for kvaliteten
af det til den pris (prisen er meget/mistænkelig lav).
Hvilke dele i en sådan strømforsyning mener du bør koste meget mere
end denne?? Det eneste jeg måske ville gøre, var at købe nogle bedre elektrolytkondensatorer, evt Panasonic. Og der er måske for 25
kroner i fremragende kvalitet. . Elektronik koster billigt!! Og lad være med at overdrive med størrelsen. Bare samme værdier, så er du
nok ret godt kørende
Der er ofte en sammenhæng mellem pris og kvalitet, og jeg har blandede oplevelser med billigt
elektronik fra Kina. Så jeg tænker ikke på specifikke komponenter, bare at hvis jeg giver mere, så får jeg måske noget mere for
pengene.
OK, spændende. Hvordan skulle den sammenhæng i så fald være? Der er virkelig mange i denne branche, der elsker
kunder med den indstilling, at hvis det er dyrere, så er det nok også bedre. Det er den letteste måde at tjene penge på smileys/smiley2.gif"> Det handler ikke om pris, men hvordan det er bygget. Og desværre er der nærmest ingen sammenhæng
mellem pris og hvor godt det er lavet. Skulle der være en lille sammenhæng, vil jeg mene at den går i retning af, at det der er lavet af
folk med forstand til det, som regel ikke er voldsomt dyrt (det er selvfølgelig heller ikke ultra billigt). Det der sælges voldsomt dyrt,
handler nok mere om markedsføring.


Jeg takker for din analyse af markedets kræfter (som jeg er bekendt med), men det fører ikke til konkrete løsninger, som jeg eftersøgte.

Så hellere konkrete bud på løsninger, tak.

Der er heldigvis kommet bud på løsninger som ser ud til at kunne bringe mig videre.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes