Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny i hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
søren chr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2016
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 07 August 2017 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hej,
Undskyld at jeg starter endnu en af de der nye anlæg tråde

Jeg havde planlagt at jeg skal ud og investere i ny forstærker, højtalere og pladespiller. Det skal bruges til at spille rock/metal i en mellem stor stue. Pladespilleren har jeg allerede besluttet skal være en RP6.

Jeg har fået et godt tilbud på en HegelH80NG og med SA Saxo70 og efter hvad jeg kan læse så får det fin kritik.

Det er ikke meningen at jeg vil skifte anlæg i tide og utide og oprindeligt havde jeg et budget til forstærker og højtaler på ca. 20-22 K så er også villig til at ofre dette hvis ovenstående er helt skævt (hvilket vel også ca. svarer til prisen for ovenstående).

Nogen der har nogle guldkorn

på forhånd tak
Søren
Til top Vis søren chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren chr
 
6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 07 August 2017 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Mit råd ville være, at du finder nogle højtalere med større membran-areal hvis du primært lytter til rock/metal.

Til top Vis 6000JGA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 6000JGA
 
søren chr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2016
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 07 August 2017 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Er der nogle bestemte du tænker på
Til top Vis søren chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren chr
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 07 August 2017 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Som alle andre standardråd, må du først og fremmest ud at lytte selv. Man kan ikke i udgangspunktet overføre oplevelsen af lyden fra
et anlæg i en butik til hvordan du vil opleve den hjemme i dit eget rum - Men du kan i det mindste danne dig en indsigt i hvad du synes
lyder fornuftigt. Der kan være stor forskel på hvordan højttalere er trimmet - Dvs en højttaler kan være "tunet" til at spille lyst, andre
det modsatte. Hvis du har et rum der eksempelvis ikke er særlig godt dæmpet (mange hårde og bare flader), så bliver resultat, i
kombination med en højttaler der er trimmet til at spille med meget niveau i diskanten, ofte ulideligt at høre på i længden.

Jeg ville gå efter en højttaler med et væsentligt større membranareal end de SA - 2*8" tommer og op.

Det kan fint svare sig at gå efter at købe brugte højttalere - Du sparer snildt 50-60 % procent ift nyprisen. I modsætning til en
eksempelvis en bil, performer en højttaler generelt ligegodt om den er ny eller om den er 10 år gammel. Undtagelsen er hvis der er
brugt skum i ophænget på enhederne, hvad måske 95 % af højttalerne på markedet i dag ikke gør.

Endeligt: Man kan læse sig blind på lyden af en højttaler - Derfor må man ud at danne sig sit eget indtryk. Og sidst men ikke mindst:
Lyt på et et udvalg af højttalere og ikke bare en eller to - gerne ad flere omgange hvis det er muligt.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
søren chr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2016
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 07 August 2017 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Ja jeg ved godt jeg skal ud og lytte, men det var mere ift. om det var værd at give ovenstående en chance Jeg har ikke købt pladespilleren og ville egentlig vente (har pt. en project debut) til jeg har købt forstærker og højtaler.

Har i også nogle kommentarer til HegelH80NG.

Takker
Til top Vis søren chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren chr
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 07 August 2017 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

hegel 80 er da en fin lille forstærker. men jeg vil helt sikkert finde noget som kan give noget mere strøm fra sig.
men hensyn til højtaler så syntes jeg det er en svær en, for de fleste højtaler i dag  er jo bare sådan nogle små kasser. som ikke kan sende andet end lidt støj fra sig. de kan ikke flytte luft



__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 07 August 2017 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Det er en sandhed med modifikationer, men ja, der er ikke noget der slår højttalere i en fornuftig størrelse.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
HenrikC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2016
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 29 August 2017 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har meget stor glæde af mine Q Acoustics 2050i. Jeg synes de giver et stort lydbillede og har en tydelig basgengivelse. De nye 3050'ere har fået
endnu bedre anmeldelser, men jeg har ikke selv hørt dem.
Til top Vis HenrikC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikC
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 29 August 2017 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du KUN spiller metal og rock (formodentlig ved velvoksne lydniveauer uden at genere naboer ?) kunne jeg være fristet til et sæt Yamaha
NS1000; evt et par ældre JBL 3- vejs studio monitorer

Giv det en kraftig forstærker, gerne brugt af det der er bygget til at holde, eksempelvis en ældre Harman Kardon Citation eller noget af det hidsige
Onkyo eller Yamaha på et par hundrede watt, måske en gammel Crown.
Jeg tror desværre en lille Hegel vil være for "pæn" i det selskab.

En anden og helt alternativ løsning kunne være et sæt af de gamle F3-lyd (Audiovector) Trapez højtalere
Disse er velproportioneret med gode enheder og lyder af meget mere end hvad et brugt sæt koster, og så der råd til en kæmpeforstærker

Super RP pladespiller, giv den en væghylde så den ikke provokeres til akustisk tilbagekobling
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes