Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bi amping Linn Katan (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jorn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 August 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 14 August 2017 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Marantz SR7008 avr receiver, som har mulighed for biamping til mine Linn Katan højtalere som også har denne
mulighed. Vi gerne vide om det er umagen værd at overveje, i forhold til bedre lyd, specielt i stereo.
På forhånd tak
Til top Vis jorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jorn
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 14 August 2017 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Spild af tid
Dine højtalere fortjener en god forstærker
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 14 August 2017 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg oplevede en lille forbedring ved biamping med en Pioneer receiver-ting. Prøv det af? det er vel ikke så svært?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 14 August 2017 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Din Linn Katan er en 8 ohms højttaler og burde derfor være en relativ let belastning for de fleste forstærkere. Men den har til gengæld en ret lav følsomhed og kræver derfor lidt mere "vrid" på volumen for at sige noget - hvis det er det, som du ønsker.
Jeg har til dags dato, trods utallige forsøg, ikke hørt et surroundprodukt spille god stereo. Så hvis du endelig vil gøre noget godt, så overvej seriøst at få en god reel stereoforstærker koblet på i stedet. Hvis surround betyder meget for dig, så kan din surround reciever via sine preout terminaler, sender lyden fra fronterne til din stereoforstærker og på den måde får du stadig mulighed for både surround og rigtig god stereo.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 14 August 2017 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Mener absolut også at forstærkeren bør opgraderes, hvis bedre lyd ønskede. Det er ligesom at have en Porsche med alt for lille motor det går ikke.
Kunne anbefale en Rega, Naim, simaudio Moon, Hegel eller anden " kvalitets" forstærker.
Eller skift dine Linn ud med nogle " lettere" drevne højttaler, hvis du ønsker at spille højt frem for lydkvalitet.
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 15 August 2017 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Bi og tri-amping benyttes ofte når forstærkerne effektmæssigt er små (læs: billigt grej).
Hvis man har en fornuftig størrelse forstærker (gerne et, som kan yde det dobbelte af det opgivne effekt, som står på typeskiltet på dine højtalere)

Så er det bedre, da du slipper for at indjustere effekten på dine bi eller tri ampede forstærker setup.

Fx. jeg benytter kun PA forstærkere med 1kW+ pr. kanal for at have rigeligt med headroom til mine special byggede CV'ere.

Har løst den typiske fejl, som PA forstærkere har. Blæserstøj fra billige "kina" blæsere.
Og brugt Silent type blæsere fra computer verdenen. Giver en stor forskel.

Held og lykke med projektet.

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 15 August 2017 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

1 kw, så kommer der virkelig gang i de Linn Katan. Vil nok tage hjelm og briller på når den lille bass enhed kommer farende ud af ophænget som et
projektil når volumenknappen drejes op
Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram
 
jorn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 August 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 15 August 2017 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Tak for alle inputs.
Er meget tilfreds med lyden til film, og lyden til stereo vil jeg nok overveje seperat stereo via preout, det lyder som det bedste bud.
Men skal siges at jeg har opgraderet fra Harman/kardon avr 355 til marantz sr7008, hvilket har løftet lyden gevaldigt, men det
sidste stykke er preout nok vejen at gå.
Til top Vis jorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jorn
 
Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 977
Sendt: 15 August 2017 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:
Bi og tri-amping benyttes ofte når forstærkerne effektmæssigt er små (læs: billigt grej).
Hvis man har en fornuftig størrelse forstærker (gerne et, som kan yde det dobbelte af det opgivne effekt, som står på typeskiltet på dine højtalere)

Så er det bedre, da du slipper for at indjustere effekten på dine bi eller tri ampede forstærker setup.

Fx. jeg benytter kun PA forstærkere med 1kW+ pr. kanal for at have rigeligt med headroom til mine special byggede CV'ere.

Har løst den typiske fejl, som PA forstærkere har. Blæserstøj fra billige "kina" blæsere.
Og brugt Silent type blæsere fra computer verdenen. Giver en stor forskel.

Held og lykke med projektet.


Det er vist ikke helt korrekt, at det oftest benyttes med billigt grej, jeg vil påstå, tværtimod!
Det er ofte brugt i rigtig dyre anlæg og, hvis det er uden separat aktivt delefilter, så bruges ofte den samme type effektforstærker til alle kanaler.

__________________
Hilsen Pihl
Til top Vis Pihl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pihl
 
Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 15 August 2017 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Har på fornemmelsen at bi amping og bi wiring bliver blandet sammen her.
Bi wiring er blot og føre 2 kabler fra samme udgang til højtalerene, hvorimod bi amping er og koble en forstærker til hver enhed i højtalerne,
kombineret med et aktivt delefilter.

Tror trådstarter taler om bi wiring, hvilket jeg selv har prøvet på en Anthen receiver, og det gav en anden lyd men ikke nødvendigvis bedre lyd.

Og nej bi amping er ikke noget man bruger sammen med billigt grej, tværdigmod ;-)
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 August 2017 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Beklager, men du kom vist selv lige til at blande bi-amping og aktiv drift sammen

Bi-amping er blot en passiv højttaler hvor diskant/mellemtonen har deres eget filter og bassen har sit - hvor de så er "splittet" via de dobbelte terminaler bagpå(3-vejs) - hvortil man kobler 2 seperate forstærkere - deraf bi-amping - bi = 2.

Aktiv drift med DSP eller andet aktivt filter, er når du har en forstærker direkte koblet til hver enhed - med filtrering foran forstærkeren. Og her skulle man nok hellere bare kalde det multi-amping. Da der jo groft set ikke er nogen begrænsning på hvor mange gange du deler.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 15 August 2017 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

jorn skrev:
Tak for alle inputs.
Er meget tilfreds med lyden til film, og lyden til stereo vil jeg nok overveje seperat stereo via preout, det lyder som det bedste bud.
Men skal siges at jeg har opgraderet fra Harman/kardon avr 355 til marantz sr7008, hvilket har løftet lyden gevaldigt, men det
sidste stykke er preout nok vejen at gå.

Din surroundreceiver vil nok stadig være det svage led, brugt som forforstærker.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
kimC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 15 August 2017 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Linn Katan er en rigtig fin højttaler. Men de er aldeles fremragende drevet
aktivt med Linn effektforstærker med dertil hørende aktive kort. Der er en
verden til forskel på dem aktive kontra passive.
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 16 August 2017 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Ja. Undskyld jeg rodede rundt i begreberne
Bruger Surround processor og tilhørende PA forstærkere. (7.2.2 setup)

Læste denne artikel fra Lyd og Billede, at Dynaudio har fremstillet en aktiv højtaler på HiFi niveau.
Klart det bedste løsning. En forstærker pr. højtaler enhed og aktiv delefilter.
(Passive delefiltre er kompromisser) nøjagtighed er en umulighed med et passivt delefilter. Og er meget dyre at fremstille, specielt i mit tilfælde at
komponenterne skal tåle 1kW+
Link til artiklen: http://www.lydogbillede.dk/nyheter/aktive-hoejttalere-med-ds p/

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes