Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Riaa m. auto-tilpasning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 17 August 2017 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har stødt på riaa'er som skulle være i stand til at automatisk tilpasse sig til pickuppen. Kan lige nævne et par stykker: Micromega my groov og Linn Linto, der er sikkert flere Er det fup eller fakta, virker det ???? Hvis det virker, hvordan gør den det??

Har før prøvet en pickup der lød meget bedre ved en anden belastning end det der var anbefalet fra firmaet der laver den, hvordan skulle en riaa så vide hvad den skulle indstille sig efter ??

Håber at der er nogen der kan give et svar

__________________
If it sounds better, it is better
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 18 August 2017 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror altså ikke de to du nævner har noget "auto-tilpasning" De har vist bare en fast indstilling der er OK til de fleste pick-upper. 
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 18 August 2017 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Som k.s.p så rigtigt nævner, så er der producenter der nævner at RIAA'en automatisk tilpasser sig pick up'en. Jeg er også stødt på det. Det
k.s.p spørger om, er om her er nogen som VED (V - E - D) om- og hvordan det virker? Eller VED om det er en "allround-indstilling.
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 18 August 2017 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Har aldrig hørt begrebet "autotilpasning" anvendt. For normale RIAA/NC indgange sker der er impedanstilspasning og den er manuel.

Der findes dog MC forstærkere med såkaldt strømforstærkning. De gamle HOLFI havde f.eks. dette. Her er det pickuppens strøm der registreres og ikke spændingen (indgangen er i princippet kortsluttet). Dette princip virker ifølge min erfaring bedst med pickupper der har en forholdsvis lav indre impedans. F.eks. visse af Ortofons typer.

Om man så kan lide det resultat der kommer ud af det er jo et spørgsmål. HOLFIs løsning virkede fremragende, men generelt har jeg følt mig noget låst og foretrækker den normale spændingsfølsomme indgang.

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 18 August 2017 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:
Som k.s.p så rigtigt nævner, så er der producenter der nævner at RIAA'en automatisk tilpasser sig pick up'en. Jeg er også stødt på det. Det
k.s.p spørger om, er om her er nogen som VED (V - E - D) om- og hvordan det virker? Eller VED om det er en "allround-indstilling.
Der er ikke noget i specsene fra de to nævnte eksempler der indikerer andet end EN fast indstilling. Forstået som en til MM og ditto MC selvfølgelig.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 18 August 2017 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Der findes rent faktisk riaa-forstærkere, der "tilpasser " sig automatisk til MC pickupper, men de arbejder efter et helt andet princip end almindeligt gængse riaa`er. I stedet for at forstærke den meget svage spænding fra en MC, udnytter disse riaa`er spolerne i MC pickuppen som en strømgenerator, da de lavimpedante spoler i MC pickuppen producerer forholdsvis meget strøm - i modsætning til spændingen.

I riaa`en bliver strømmen efterfølgende konverteret til spænding, som den efterfølgende linieforstærker (forforstærker) så kan arbejde med på helt normal vis. Hvordan det hele rent teknisk fungerer, kan man få uddybet meget bedre på bl.a følgende producenters hjemmesider.

www.aqvox.de
www.bmc-audio.com
www.clearaudio.de

Det eneste, man skal være meget opmærksom på ved brug af en riaa, der fungerer strømforstærknings-mæssigt, er at tilslutningen fra pickuppen SKAL være balanceret - altså med xlr stik, og der må IKKE være forbindelse til stel fra èn af signal-ledningerne, sådan som det er tilfældet med Rega pladespillere. I dette tilfælde skal man ind i armbasen, og fjerne stel-ledningen fra signal-ledningen, og føre stel-ledningen ud separat. På langt, langt hovedparten af alle andre tonearme er stelledningen udført separat, og her er intet problem - udover at man skal benytte xlr stik.

Det kan undre mig, at ikke langt flere producenter benytter det strømforstærkende princip i deres riaa`er, da det lydmæssigt er fuldt på højde med de allerbedste og dyreste "almindelige" riaa`er, og man undgår helt at skulle "fiddle rundt" med som oftest meget uhensigtsmæssigt placerede små dip-switsches og lignende. Læs f.eks Michael Fremers anmeldelse af BMC Audio MCCI i Stereophile. Selv benytter jeg Aqvox Phono 2 CI, der bliver "strøm"forsynet fra min Ortofon Cadenza Black, der sidder i en Audiomods arm. Det, der mest karakteriserer lyden, er en meget dynamisk gengivelse med stor - meget 3d-agtig - gennemsigtighed, og en fornemmelse af at være helt inde i studiet hos de udøvende musikere. Kort sagt meget nærværende.  

hilsen cykelmyg

Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 18 August 2017 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Nemlig Cykelmyg!

Aqvox testede jeg tilbage i 2008 for HIGHfidelity - testen kan du finde her: http://www.pladespilleren.dk/Anmeldelser-tests/Kontra%20Aqvo x%20og%20Plinius.htm

Testen af HOLFI Bat2RIIAA og Super Bat2RIAA, der også arbejder med strømforstærkning finder du her:
http://www.pladespilleren.dk/Anmeldelser-tests/Kontravaegnet %202-2009_Batt2RIAA.htm

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 18 August 2017 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Hmm det var nok som jeg regnede med, det lyder bedre at sige at der er automatisk tilpasning
end at sige at der er kun en indstilling

Jeg har for øvrigt fået fortalt at de 2 riaa'er som jeg nævnte havde automatisk tilpasning

__________________
If it sounds better, it is better
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes