Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Standerhøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 29 August 2017 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Jeg går i tanker om nye højttalere og efter at have fået styr på mine subwoofere så de kobler godt til rummet, så går jeg efter nogle standard-højttalere, hvor man bruger pengene på god lyd i det øvre område istedet for på store kabinetter.

Jeg har i mange år haft Dali og har pt Helicon 800, som jeg synes har en fin og luftig top og en varm klang. De har dog tendens til at lyde lidt anstrengte ved lidt mere komplekse lydbilleder og jeg vil gerne et niveau op.

Jeg går efter en varm og fyldig lyd, hvilket er derfor at jeg hæver bunden med nogle dB med subwooferne. Så jeg søger efter nogle højttalere der spiller let og ubesværet og med måske en lidt tilbagelænet mellemtone.

Jeg vil gerne høre lidt fra folk der kender dem og måske kan sige et par ord om lyden og evt forskellen mellem producenterne.

Mine kandidater er indtil videre

B&W 805D3
Dali Epicon 2
Dynaudio Contour 20
Audiovector SR 1 Avantgarde Arreté
System Audio Pandion 5

Andre forslag modtages også gerne.

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 29 August 2017 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Dali Epicon 2 - men ikke de andre. Måske er det en "fordom" jeg har men "varm og fyldig" er bestemt IKKE den lyd som producenterne stræber efter i dag. Der skal være knald på hele registeret og det kan da også lyde fantastisk hvis kvaliteten af resten af anlægget er til det. Men har du ikke grejet og et godt lytterum kan det godt nok blive anstrengende at høre på. Tror du skal finde varme og fylde et andet sted i anlægget. Hvad har du af forstærker, lydkilde mv.?
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 29 August 2017 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

"Varmen" kommer nok primært af den fremhævede bas, hvilket jeg håndterer via subwoofere. Så det primære er at de spiller let og uanstrengt. Jeg har
et kombineret stereo/surround setup, så det sætter visse begrænsninger. Men jeg har en Yamah CX/MX-A5000 konbo og en Benchmark DAC-1, som jeg
fodrer med FLAC.

Hvordan lyder Epicon?

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
LarsTThomsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 29 August 2017 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Tjek evt.buchardt, forrygende HT der spiller godt.
Til top Vis LarsTThomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsTThomsen
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 29 August 2017 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
"Varmen" kommer nok primært af den fremhævede bas, hvilket jeg håndterer via subwoofere. Så det primære er at de
spiller let og uanstrengt. Jeg har
et kombineret stereo/surround setup, så det sætter visse begrænsninger. Men jeg har en Yamah CX/MX-A5000 konbo og en Benchmark
DAC-1, som jeg
fodrer med FLAC.

Hvordan lyder Epicon?


"Varmen" i lyden kommer ikke hvis højttaleren er tunet til at klinge lyst.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 29 August 2017 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Vienna Acoustics og Sonus Faber vil jeg tro er lige noget for dig.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 29 August 2017 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Vienna Acoustics og Sonus Faber vil jeg tro er lige noget for dig.


Sonus Faber Olympica 1 kunne være et godt bud.

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 30 August 2017 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Jeg skal være ærlig og sige at jeg ikke har lagt øre til Monitor Audio indenfor de seneste par år. MEN: Jeg synes du bør inkludere Monitor Audio i feltet. Det er et mærke der altid har overrasket mig positivt - ikke mindst deres standerhøjttalere! Dog ikke i den dybeste bas, men der har du jo dine subwoofere!

Jeg har ingen aktier i hverken det ene eller andet mærke. Har heller aldrig selv ejet et sæt MA. Men når jeg er stødt på dem hos forhandlere, har de stort set altid imponeret (holder mig dog til DIY). Hvis de har holdt fast i deres oprindelige "voicing", så skal man ikke være bange for at de benytter "keramik"-membraner. Mærket er ikke specielt hyped. Og umiddelbart lader det til at man får en del teknologi, kvalitet og finish for pengene.

Deres Silver 2-model benytter noget så sjældent som en 8" bas-mellemtone. Det burde - alt andet lige - være en fordel når de skal integrere med subwoofere (overgang fra lille membran der står frit placeret til stor membran tæt på væg/hjørne).

De går "kun" ned til 40 Hz. Hvis du propper eller dæmper BR-porten burde det give en højere afskæring end en højttaler der går ned til 30-35 Hz, hvilket måske gør det nemmere, når du skal have skabt en overgang til Subwooferne. Det er ikke alle subwoofere der har mulighed for afskæringsfrekvenser under 80 Hz (du vil muligvis skulle ned omkring 50 - 60 Hz)
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 30 August 2017 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Monitor Audio spiller super godt. Deres PL100 mk2 skal du give
et lyt.
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 30 August 2017 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kender kun Audiovector SR1 AA af dine kandidater, men har hørt B&W 805D3 i butikken. Audiovector vil jeg betegne som meget detaljeret, dynamisk og neutral - alle tre karakteristika ud over det normale, selv for prisklassen. Ud fra oplevelsen af B&W i butikken kunne jeg også leve fint med dem. Jeg er usikker, og ved egentlig ikke om ikke mit ønske til endnu bedre lyd kan/kun kan opfyldes med mere end almindelig rumakustikforbedring. Det er jeg så i gang med at udføre. Skal siges at mit rum er lille, ca. 16m2, så reflektioner ligger tidsmæssigt og niveaumæssigt tæt på højttalerens direkte lydudstråling. Jeg har allerede lavet nogen tilpasning, men mangler målinger som grundlag.

Så mit råd er, at du med de kandidater du har fundet frem til, hvor jeg uden at kende dem, dels skal høre dem hjemme, og dels kigge på din rumakustik. Det kan være særdeles svært at få alle kandidaterne hjem i eget lytterum, men egentlig hellere udelukke dem du ikke kan få hjem, end tage chancer. Vi er her oppe i en sådan kvalitetsklasse med en meget høj opløsning og lavt noise floor, at småfejl/karakteristika først viser sig efter en tid, og kan man undgå rumproblemerne, er det meget bedre at finde rigtig velegnede højttalere til sit rum.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 30 August 2017 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har i mange år gerne ville have B&W 800-serie, men har været skræmt af prisen på gulvmodellerne. Men det giver simpelthen ikke mening med store gulvhøjttalere, når jeg kører bassen ud via subwoofere.

Så nu har jeg købt et par 805D3 - og ved samme lejlighed kom jeg til at købe center og baghøjttalere fra den nye 700-sere. Fik faktisk bestilt nogle CM først, men så opdagede jeg at de nye netop blev lanceret.

Jeg tror det bliver godt. Anmeldelserne er gode, og jeg så et sted at den lagde sig lidt mellem Sonos Faber og Dynaudio, og det lyder som noget der kan fungere for mig. Olumpica 1 så ellers fin ud på papiret, men jeg synes ikke udseendet var lige så pænt - og det betyder også lidt.

Får dem allerede i morgen. Går det helt skævt, så er de købt på nettet, hvor jeg kan returnere dem igen. Det har jeg dog ingen planer om.

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 30 August 2017 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Må indrømme jeg ikke kan følge dit argument om at det ikke giver mening med gulvhøjttalere. Typisk vil man ikke kunne slippe godt fra at dele en subwoofer særligt højt (måske ml 60-80 Hz) - Nede i det register er der forholdsvist meget energi, så dine standerhøjttalere vil stadigvæk komme på arbejde. Jeg siger ikke det ikke kan lykkes - Det vil bare i udgangspunktet give bedre mening med en større enhed end det modsatte.

Jeg skal ikke kunne sige om det var eksakt den B&W model jeg hørte på et tidspunkt i hifiklubben - Men det var én i det højere lag. Jeg var IKKE ikke imponeret over lyden. Som jeg husker det, lød den skinger i diskanten.

Jeg ville kraftigt overveje at lytte til Dynaudio Contour 20 hvis jeg var dig.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 31 August 2017 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Men det bliver spændende at høre dine indtryk, nyt grej giver altid en god fornemmelse
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 31 August 2017 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

ER enig med Roky.
Det er kun den dybeste bas (70-80hz ned) man benytter sub til.
Og i det område er det mest de dybeste slagtøjsinstrumenter, noget orgel, gulvet fra koncertsalen, lidt andet og da slet ikke på alle
indspilninger.
Er det den sonore og svulstige lyd fra en ganske almindelig el-bas du søger (det er ofte den folk mangler), finder du den ikke med
woofere, der må du højere op i frekvens.
Du kunne selvfølgelig prøve dine to woofere i stereo og op til 150hz, men det kræver de spiller meget ens, og kan risikere at lyde lidt
papagtigt.
Jeg tror din ide med at finde HT, der kun spiller godt i toppen, vil du blive meget træt af.
For du skal være mere end heldig for at integrere nogle løst købte woofere med et "færdigt" sæt HT
Du vil, med tiden, højst sandsynligt komme til at opleve det, som HT og woofere spiller hver sin musik uden sammenhæng.
Jeg ville helt klart lede efter HT, der er interessante i sig selv og skulle der absolut woofere til, ville jeg nøjes med en enkelt monowoofer
placeret der i rummet effekten bedst passer til resten.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 31 August 2017 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har eksperimenteret en del med subwoofere, og jeg har virkelig kæmpet med at få dem til at koble til rummet og integrere med højttalerne. De
lukkede SVS Ultra'er spiller præcist og placeret i diagonale hjørner, så forsvinder bassen helt ind i rummet.

Har lige fået sat 805'erne op og er ved at spille dem til. Skal have fyldt sand i standerne og leget med placeringen, men første indtryk er at de spiller
virkelig godt. Jeg skal bruge meget mere tid på at lytte før jeg kan sige noget endeligt men umiddelbart er lydbilledet blevet mere luftigt og frigjort. De
kobler også fint til subwooferne uden at jeg har kalibreret dem præcist ind endnu.

Jeg deler dem ved 80 Hz og hæver bassen med ca 3-6 dB alt efter temporement og musik (har to profiler på min forstærker). Var lidt bekymret om min
Yamaha MX-A5000 kunne håndtere dem, men det går åbenbart fint. Jeg bi-amper dem.

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 31 August 2017 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da også mene, så længe du skærer subberne, og ikke går højere end 70-80hz,
er det ok med placering i hjørnerne.
Men nu nævner du selv, HT primært skal være gode i det øvre område, så du kunne også lade subberne gå højere op (hvilket ville kræve
noget mere af dem). Og så ville jeg nok fortrække en placering under de andre HT og i stereo.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 31 August 2017 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

B&W 805D3 spiller nu fint til ned under 80 Hz, så ingen problemer der. Jeg kan ikke lide at dele højere. Man kan begynde at retningsbestemme lyden og
det område er jo ikke subwooferens spidskompetence.

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 02 September 2017 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har ladet dem spille ved moderat styrke i 12 timer og det fik gang i bassen. Der er kommet mere fylde og dynamik i den øvre bas ift hvad jeg var
vant til og det lyder helt vildt lækkert sammen med subwooferne.

Jeg har fyldt standerne med sand og placeret dem ca. 30 cm fra bagvæggen og let vinklet. og så har jeg kørt en autokalibrering, som viste at de
spiller ca 3 dB lavere end mine tidl. Dali Helicon.

Jeg er meget tilfreds. tak for jeres input, selvom jeg endte med at ikke at lytte så meget efter,

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 02 September 2017 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Men dit eksembel illustrerer tydeligt vigtigheden i selv at lytte.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes