Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 14:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Carlsson (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JotumR
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 18 September 2017 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  


Hejsa.

Er der nogen herinde, som har erfaringer med Carlsson OA-52 serien?
Jeg er kommet i besiddelse af Sådan et par. Umiddelbart er jeg ret imponeret, men jeg har hørt noget et sted (som jeg nu ikke kan finde) med nogen der byggede en kasse at placere dem på. Dette skulle vist nok forbedre lyden temmelig meget. Nogen der ved noget?

På forhånd tak
Til top Vis JotumR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JotumR
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 18 September 2017 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Du er kommet i besiddelse af en klassiker! Beregnet til at stå i hjørnerne i lytterummet. Det er vigtigt. For det er den konstrueret til. Rør aldrig ved dens konstruktion, for så har den mistet al sin værdi. Såvel lydmæssigt som dens gensalgsværdi. Kan du ikke li' dens lyd, så sælg den til en som værdsætter dens klang.   
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
almarx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 18 September 2017 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Prøv at søge her: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewforum.php?f=17&sid=2958d79 98f1686be3395b62c3b2ce989
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx
 
isle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 18 September 2017 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Imponerende stor lyd fra så lille en højttaler. Den skal placeres helt op af bagvæg, men med masser af luft til sidevæg.
Til top Vis isle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isle
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 18 September 2017 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

JotumR skrev:

Hejsa.

Er der nogen herinde, som har erfaringer med Carlsson OA-52 serien?
Jeg er kommet i besiddelse af Sådan et par. Umiddelbart er jeg ret imponeret, men jeg har hørt noget et sted (som jeg nu ikke kan finde) med nogen
der byggede en kasse at placere dem på. Dette skulle vist nok forbedre lyden temmelig meget. Nogen der ved noget?

På forhånd tak


Carlsson var et geni der ikke blev rigtig anerkendt i hans levetid

Larsen højtalere bygger videre på omni-directional principperne og han var med i tiden med Carlsson
Sonab var vist starten på det hele men det kan googles

Lyden kan måske i starten virke en smule diffus men det er en tilvænning ligesom nogle af Shahinians mfl. højtalere
Personligt er jeg til mere præcis lyd men i virkeligheden er live musik ofte lidt anderledes i presentationen end hifi nørder forestiller sig.

Især OA50, 51 og 52 skulle være de rigtige og bedste versioner, ihvertfald er priserne på vej op så måske en god investering
Undlad som andre nævner at ændre på dem udover nødvendig repr.

Man kan eksperimentere med at hæve dem fra gulvet men tror ikke det giver det store, man kan jo altid prøve med en Ikea taburet som en start.
Lyden skulle gerne være overalt i rummet uanset hvor man bevæger sig og efter lidt tilvænning er de ret suveræne især på en god
forstærker/signalkilde

Konevenlige grundet placering op af væg
Efter kort tid indser man det ret tåbelige i, at mange højtalere er designet til placering langt ude i rummet væk fra bagvæg.


Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 18 September 2017 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Havde 2 sæt OA-2212. (Arvestykker fra min afdøde fader og et kvadrofonisk anlæg.
Men var ikke på den tid synderligt imponeret over lydbilledet. (Var ung dengang) og smed det hele ud og købte Cerwin Vega. med kraftige PA-
forstærkere osv.

Nu må jeg indrømme, at det var dumt at smide dem ud.
De kunne ikke spille højt og kraftigt, men jeg kunne fornemme at musikken var detaljeret og klar.
Det er måske deres "force" at de skal benyttes til moderat lydstyrke og gode forstærkere.
Men pas på dine OA-52'ere. De er blevet kult og holder prisen i mange år fremover. ;)

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 18 September 2017 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Her selv et sæt OA-50 som fronter i mit surround-setup. De er lidt krævende, men også ret givende. Diskanten er opgraderet. Er
lidt stikkende. Live-agtig lyd. Dine er jo topmodellen, så tillykke med dem. Svenskerne er ret tossede med dem. Har selv overvejet
løft fra gulvet, da perspektivet godt kan opfattes noget lavt placeret. Andre har rodet med en sub under......
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
isle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 18 September 2017 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

http://carlssonupgrade.com/index.html

Måske den du har hørt om, som subwoofer.
Til top Vis isle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isle
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 19 September 2017 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft OA52, og har i sin tid solgt dem i Audioscan. De kan noget temmelig imponerende.

Der er to ting at huske på, som også flere har nævnt ovenfor.
1. De er beregnet til at stå på gulvet, helt op ad en væg. Ikke helt inde i et hjørne, som udgangspunkt. Basresponsen er korrekt med
den forstærkning, guv og 1 væg giver. En væg mere kan give bas, som svulmer for meget i det øvre område, men det kan man jo prøve.
2. De bør stå på en helt umøbleret væg, og det var derfor, jeg i sin tid solgte mine. Jeg havde ikke plads nok i stuen til at lade en hel
væg stå ubenyttet. Ikke engang din elektronik bør stå imellem dem. De bruger hele denne ubrudte flade til den reflektion af lyden, som
er en
stor del af hemmeligheden bag dem. Hylder, reoler, stole etc. vil alle forringe denne effekt. Dette kan godt være et alvorligt handicap,
men er måske lettere i dag, hvor mange møblerer uden reoler til bøger, vinylplader og så videre, og lidt nøgne rum er moderne.

Hvis du gerne vil have dem væk fra gulvet, er det model 51, du skal søge efter. Den er bygget til at hænge på væggen, og er på nogle
områder endnu mere interessant end 52. Det er 51, som har den dæmpe-vinge, som kan sættes på efter smag. Det er så vidt jeg kan se
også den, som er mest eftertragtet, og dermed dyrest nu, mange år efter.

De kan begge bringe musikken ud til dig på en helt overraskende, stor og alligevel nærværende måde. Og de er lette at trække, både
fordi det er et simpelt system med en lille bas og en diskant, og fordi de er bygget til at udnytte rummet, og spille med det, i stedet for
at kæmpe med rummet, og spille imod det.

Ole Lund Christensen var involveret i en nyere udgave af 52 for en del år siden, med metaldiskant i stedet for stofdiskant. Jeg skal ikke
kunne sige, om de var bedre.

Som kuriosum kan jeg fortælle, at da de kom til salg fra Audioscan, blev de først udbudt til stykprisen for et par, naturligvis ved en fejl.
Jeg mener at man solgte OA52 til 3000 for et par, i stedet for 3000 pr styk. Det varede ikke længe!

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 19 September 2017 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske en Audioscan butik tror det var i Ryesgade i København hvor man skulle køre i elevator for at finde frem, personlig betjening.

Der var savlende meget lækkert og solidt grej, propfyldt i rummene eller rummet, Stax, Accuphase, IMF, Gamma, Nikko og meget andet. Lækkert ! og
noget ganske andet end dagens billige kineser blik bling som præger powergiganterne

Kan huske jeg søgte job og var til samtale hos Paul, desværre var min tekniske indsigt ikke god nok. Havd ellers været sjovt med den linie på cv'et
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 19 September 2017 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Stig Carlsson og Peter Snell kendte hinanden og snakkede ofte samme på de udstillinger de begge var på med deres nye modeller.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 19 September 2017 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger: Det med at perspektivet opfattes lidt lavt, kan vel skyldes at folk, der har dem ikke kommer langt nok væk fra dem i deres lytte position. Man skal nok ikke sidde i en ligesidet trekant, men noget aflang.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 19 September 2017 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Gekkofinger: Det med at perspektivet opfattes lidt lavt, kan vel skyldes at folk, der har dem ikke kommer langt nok væk
fra dem i deres lytte position. Man skal nok ikke sidde i en ligesidet trekant, men noget aflang.

Hvordan ser en aflang ligesidet trekant egentlig ud?

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 19 September 2017 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Det skriver jeg da heller ikke.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 19 September 2017 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Allan har ret
Faktisk behøver man ikke sidde og nørde
Ofte bevæger man sig rundt i hjemmet i gøremål, lyden nærmest følger en ved dette concept, genialt !

Jeg har prøvet det på Carlsson, Larsen, Shahinian, Linn Isobarik, Castle Harlech, Duevel mfl
Prøv at gå ud og høre en torsdagskoncert eller andet godt live, gå hen langs stolerækkerne og du vil opdage musikken nærmest følger dig..eller der
mangler ikke noget..

I nutidens hifi jargon snakker alle om de vil have perspektiv og "soundstage" !
Falske forhåbninger desværre, prøv at gå ud og hør hvordan det lyder i virkeligheden, det gjorde Stig.
Carlsson højtalere er idag langt bedre end langt dyrere såkaldte alternativer som koster en sky, folk vil snydes, de får ikke altid hvad de betaler for.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
JotumR
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2017
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 19 September 2017 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Wow... Tak for svar alle sammen.
placeringen kan måske forklare, hvorfor jeg ikke synes jeg får det optmale ud af dem, i forhold til hvad andre har sagt.
Grundet en lille lejlighed står de godt nok op af en bagvæg, men også i et hjørne med en lille sofa imellem sig.
Nå, det lyder bestemt heller ikke som om, at det er højtalere som jeg skal skille mig af med (havde jeg nu heller tænkt mig).
Har været så heldig, at svigerfar ikke gad have dem stående på et loft mere, så fik jeg dem sgu med gratis - ellers var de røget ud

Jeg må nok bare vente med at nyde deres fulde potentiale, når jeg får at hus med mere plads. Forhåbentligt snart. Heldigvis synes kæresten, at de er ret
flotte.
Til top Vis JotumR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JotumR
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes