Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 11:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Kvaliteten af ny vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 07 November 2017 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Nu skal vi så lige være enige om hvad der menes.

At det meste i dag er lydbehandlet digitalt er rigtig, men derfor kan der godt laves en master som er specielt lavet til vinyl.

Den digitale master kom frem allerede i firserne.
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4540
Sendt: 07 November 2017 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

ehapa skrev:
Egenligt underligt at så mange er røget på vinyl de senere år, et faktum er at nyt vinyl er trykt fra digitale filer , og ikke fra mastertapes som i gamle dage...

Sikke dog noget forsludret vrøvl!

Det er korrekt at (næsten) alle indspilninger foretages digitalt idag, og at mange desværre benytter en "digital" master til vinyl. Men det har intet med teknikken at gøre.

En "master" er blot et udtryk for det endelig mix, som skal blive til et album, hvad enten det er CD, streaming eller vinyl. Når man laver en master, så tager man hensyn til det medie, som den skal ende på, oftest delt i to: digital og analog. Det koster tid og penge, at lave en master, så hvis man kan spare ved blot, at benytte den "digitale" master til vinyl ligeså, så er det penge sparet. Men lydmæssigt er resultatet ganske rigtigt sjældent godt lydmæssigt.

Men laves mansteren korrekt - selv om det foregår i det digitale domæne, så bliver resultatet mindst lige så godt på vinyl, som ved streaming. Og ofte kan det give en god oplevelse, at høre den samme indspilning på forskellige medier, da de begge har forcer, som det andet ikke har. Jeg har flere albums på både CD og vinyl, som ganske rigtig er den samme musik, men alligevel giver en helt anden oplevelse, når der skiftes mellem de to. Og det ene er ikke bedre end det andet.

Man bør ikke afvise noget blot fordi, man ikke forstår det... det kaldes dumhed! Og har man først hørt vinyl eller CD/streaming i rigtig gode setups, så ved man hvorfor! Man skal søge viden, ikke afvise den!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 07 November 2017 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

..................................



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 07 November 2017 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Der skulle ha´ været   med.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 07 November 2017 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Bevares Mikkel,

Måske vrøvler jeg lidt...jeg kan dog kun tale ud fra min egen erfaring med vinyl siden 1980, og med ret dyrt udstyr ind imellem, for mig handler det om lyd, for mange andre handler det åbenbart også om de sociale/hyggelige/fysiske apekter i det nye vinyl fænomen, jeg forstår det bare ikke helt... slet ikke med den pris på nyt vinyl når streaming i både billige, og dyre set-ups kan lyde mindst ligeså godt...og igen... kommer fra de samme digitale filer... og som nogen stykker skriver her...ret dårlig vinyl kvalitet..giver ikke mening i min verden, men vinyl salget boomer globalt...det undre mig vildt.?, når nu den samme musik er til rådighed på de digitale tjenester. Selvfølgelig kan et High-end vinyl set-up trække fra, hvis det er matched rigtigt, jeg har også hørt en 4000kr DAC slå et 30k vinyl set-up, men det er kun et lille antal af dem der køber vinyl der går op i udstyr, hvilket gør det hele endnu mere underligt. Er det så ikke bare et mode fænomen når folk skider på vinyl kvalitet, og køber løs af dårlige Press.?

Hygge.

Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa
 
Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 07 November 2017 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Ehapa du får det til og lyde som om at os der foretrækker vinyl lyden kun gør det fordi vi syntes det er hyggeligt og giver en dejlig stemning.

Du skriver du ikke forstår det, men det er jo fordi at du ikke forstår at lyden fra vinyl simpelthen bare er bedre.

et vinylsetup til 5000.- slår i min verden let et digitalt setup til 50.000.-

Cd lyd kan jeg så godt forstå nogle foretrækker, men streaming,,,, nej nej og atter nej, det er dårlig lyd.

Jeg er selv 45 år og er først hoppet på vinyl bølgen for ca 3 år siden, og kun fordi at lyden bare er SÅ meget bedre :-)
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 07 November 2017 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

ehapa...

Det er den slags "grimme" generaliseringer, der er svære at sidde overhørig.
Har ikke haft en fejlpresning siden Norah Jones "Feels Like Home", og der er da røget noget nær 5-600 nye LP´er ind ad døren siden. Eneste dårlige mastering har været Speakers Corners genudgivelse af Stan Getz/Joao Gilberto "The Girl from Ipanema", og efter en kort dialog med en eller anden tysker hos Speakers Corner, fik jeg mine penge tilbage. Resten står og bliver fævnligt benyttet til fuld tilfredshed. Havde 5 LP´er med hjem i går, en enkelt, et dobbelt- og et triplealbum. Sidder og hører det sidste nu, og det er vellyd ud over alle grænser.
Har bestemt en fremragende dac, men den slår s´gu ikke vinylsetuppet.... langt fra,
og hvis du har hørt en 4K dac slå et 30K vinylsetup, så er det enten overdrivelse for at fremme forståelsen, eller også er det nævnte vinylsetup dårligt matchet eller i den grad misjusteret.
Her på matriklen er internetstreaming lavest i prioritetsrækken, derefter streaming fra nas. På anden og førstepladsen kommer hhv. direkte CD-afspilning over egen hjemmeflikkede dac, og til sidst vinylsetuppet på førstepladsen.
Og hvis jeg ikke fik det sagt før... kan overhovedet ikke nikke genkendende til hverken dårlige presninger eller dårlige masters som sådan. Det sidste kan måske ha´ noget at gøre med, hvilke musikgenrer man køber



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4540
Sendt: 07 November 2017 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Ehapa, jeg kan også kun stemme i og sige, at afviser man vinyl pga. dårlig lyd, så er det fordi, at man endnu ikke har haft mulighed for, at høre et korrekt opsat setup.

Jeg vil også gerne afvise påstanden om, at en dac til 4000,- skulle spille bedre, end et vinylsetup til 30.000,-... om så pickup'en var monteret omvendt!!  Problemet med "billige" digitale kilder er, at de stort set altid introducerer støj fra strømforsyningen over i de følsomme digitale kredsløb, hvilket betyder forvrængning. Til gengæld er digitale kilder næsten altid ret præcise og kan sætte et flot lydbillede op.

Omvendt kræver vinyl dyre og præcise komponenter for, at give samme præcise og flotte lydbillede. Til gengæld lyder det altid naturligt. Så spørgsmålet er: Hvad vil du helst? Lytte til en motorsav/vinkelsliber gennem et panoramavindue, eller skønsang og fuglefløjt gennem et lille vindue??? Og når først begge kilder begynder at blive dyre, nærmer de sig hinanden, om end der altid vil være en forskel.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 07 November 2017 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Tror egenligt vi er ret enige når det kommer til stykket!, som skrevet hører jeg også vinyl, og er vild med de gamle skiver fra før 65, mange af dem
også de klassiske blev optaget på rørgrej, og det kan høres ..apropos nærvær.
Jeg har så rigtig dårlig erfaring med nye presninger måske har jeg købt de forkerte, har ellers prøvet en del, og det er mit indtryk at rigtig mange er
noget møg, så jeg holder mig til de gamle originale fra dengang...bare sådan lidt for sjov.
Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2906
Sendt: 07 November 2017 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
ehapa...

Det er den slags "grimme" generaliseringer, der er svære at sidde overhørig. Har ikke haft en fejlpresning siden Norah Jones "Feels Like Home", og der er da røget noget nær 5-600 nye LP´er ind ad døren siden. Eneste dårlige mastering har været Speakers Corners genudgivelse af Stan Getz/Joao Gilberto "The Girl from Ipanema", og efter en kort dialog med en eller anden tysker hos Speakers Corner, fik jeg mine penge tilbage. Resten står og bliver fævnligt benyttet til fuld tilfredshed. Havde 5 LP´er med hjem i går, en enkelt, et dobbelt- og et triplealbum. Sidder og hører det sidste nu, og det er vellyd ud over alle grænser.Har bestemt en fremragende dac, men den slår s´gu ikke vinylsetuppet.... langt fra,og hvis du har hørt en 4K dac slå et 30K vinylsetup, så er det enten overdrivelse for at fremme forståelsen, eller også er det nævnte vinylsetup dårligt matchet eller i den grad misjusteret.Her på matriklen er internetstreaming lavest i prioritetsrækken, derefter streaming fra nas. På anden og førstepladsen kommer hhv. direkte CD-afspilning over egen hjemmeflikkede dac, og til sidst vinylsetuppet på førstepladsen.Og hvis jeg ikke fik det sagt før... kan overhovedet ikke nikke genkendende til hverken dårlige presninger eller dårlige masters som sådan. Det sidste kan måske ha´ noget at gøre med, hvilke musikgenrer man køber 



Hvis man sådan ca arbejder en 3.del af døgnet og sover en 3.del, vil der være ca 8tim tilbage af døgnet. Hvordan er det muligt for dig, Boydk, jævnligt at høre 5-600lpér oveni de 5000 andre plader du har og vel også hører?   

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 07 November 2017 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Prioritet Valla..... Prioritet.
Husker en sjælden gang imellem at spise også. Husk.... måltider kan også krydres med musiklytning

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Labuha
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 November 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 08 November 2017 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Syntes tråden er kørt ud af et andet spor end hvad der var spørsmålet fra min side fra start af, omend diskussionen er spændende. Men måske
skyldes det en dårligt valgt overskrift fra min side? Hvor vidt kvaliteten er god eller dårlig på de vinyler jeg har købt har jeg ikke den nødvendige
erfaring til at udtale mig om. Syntes dog de alle lyder godt. Min frustration er den store andel som allerede når de bliver trukket ud af coveret første
gang viser sig at have fejl i form af en eller flere ridser eller “mærker”. Men prøver et andet sted end Amazon næste gang...
Til top Vis Labuha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Labuha
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 08 November 2017 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Tja og tjo... Jeg køber ikke ret mange nye vinyler, men de jeg har købt indtil nu, har jeg ikke noget at klage over. Selv via Amazon, hvor jeg købte 3
dobbelt lp'er med Fleetwood Mac, ingen problemer... Måske bare held?

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 08 November 2017 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

De typer der oftest klager over LP’ens mangler og fejltryk m.m., er dem der hopper med på vognen og forventer et medie der er ligeså nemt som cd/streaming. Det er det ikke. En ny plade skal vaskes før brug. Skidt og statisk fnidder giver unødig støjende knitren. Og så fokuserer man på det.

Jeg har endnu ikke oplevet et fejltryk endnu. Og der er sørenfisemig røget meget forskelligt ind af døren. Bootlegs, originale reissues, mfsl udgivelser osv... har oplevet et par der har haft en tendens til at være et my skæve. Men ikke noget at udsætte på musikken. Og det er heller ike nogt jeg oplever hos mine vinyl venner.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
Labuha
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 November 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 08 November 2017 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg snakker ikke om knitren på den måde, men nye plader som kommer med ridser og mærker der giver et tydeligt hørebart klik når pickup’en kører hen over. Uden at have prøvet det vil jeg vove at påstå at en hvilken som helst vask ikke kan tage det. Nogle af dem havde nærmest en lille krusedulle, som om en lille nål var gået amok hen over pladen. Andre med en tydelig ridse på op til 2-3 cm.
Til top Vis Labuha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Labuha
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2906
Sendt: 08 November 2017 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Prioritet Valla..... Prioritet.Husker en sjælden gang imellem at spise også. Husk.... måltider kan også krydres med
musiklytning


Var ikke klar over du havde belånt dit værelse.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 09 November 2017 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Labuha skrev:
Jeg snakker ikke om knitren på den måde, men nye plader som kommer med ridser og mærker der giver et tydeligt hørebart klik
når pickup’en kører hen over. Uden at have prøvet det vil jeg vove at påstå at en hvilken som helst vask ikke kan tage det. Nogle af dem havde
nærmest en lille krusedulle, som om en lille nål var gået amok hen over pladen. Andre med en tydelig ridse på op til 2-3 cm.


Det er uhyggelig læsning. Må man spørge hvilke genrer/kunstnere?

Jeg handler meget metal, som er laver i små oplag, fra små selskaber.
Og selv nyere bootlegs oplever jeg være i perfekt trykkekvalitet.

Det som til gengæld p***er mig af er at jeg ofte modtager covers hvor pladen har banket hul
I topppen under transport. Lydkvaliteten mister intet, men det er fandme øv at stå med en
Limited run på 500 stk og så have hul i toppen af coveret.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2906
Sendt: 10 November 2017 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er heller ikke stødt på specielt mange dårlige ny-press, men køber da heller ikke SÅ mange nyudgivelser. (der ude ligger rariteter nok til
resten af livet).
Men, efterhånden er der SÅ mange beretninger om fejlpress, man ikke bare kan afvise det.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Labuha
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 November 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 19 December 2017 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Bare en lille opfølgning. Er efterhånden ved at løbe surt i det. Har nu købt en stak fra CDON, men fejlraten er stort set lige så høj. Lencofyn spørger hvilke kunstnere, så nedenstående er min foreløbig indkøbsliste hvor der har været fejl på. Dem uden fejl spiller jo uden noget som helst støj, knas, klik eller lign., så det kan jo lade sig gøre. På nogle af dem kan jeg overhovedet ikke se fejlen, men den høres tydeligt. Tror i at en omgang pladevask ville hjælpe, fordi det blot er lidt "rester" fra produktionen som sidder i rillen eller hvad tænker i?

På Amazon har jeg købt 16 stk. og der har været fejl på de 10 (nogle er blevet byttet og nogle af de ombyttede har der også været fejl på):

Cigarettes After Sex - Cigarettes After Sex
Diana Krall - Live In Paris
Pink Floyd - The Final Cut
Daughter - If You Leave
Mazzy Star - So Tonight That I Might See
Ane Brun - Leave Me Breathless
Leonard Cohen - Old Ideas
Leonard Cohen - Popular Problems
Leonard Cohen - You Want It Darker

På CDON har jeg købt 14 hvoraf jeg ikke har fået gennemlyttet til de 5. Af de resterende 9 der er lyttet igennem har der været fejl på de 5:

Ane Brun - Duets
Ane Brun - Rarities
Leonard Cohen - Old Ideas
Leonard Cohen - Popular Problems
Leonard Cohen - You Want It Darker

Leonard Cohen pladerne måtte jeg simpelthen opgive på Amazon og fik pengene igen. Men dem fra CDON er lige så ringe, specielt You Want It Darker. Hvis nogle vil se nogle billed-eksempler så har jeg lagt nogle her:

https://www.dropbox.com/sh/n2wlznq9t3yzu7n/AAB23BHm7lhvmGP9F lwI8NBba?dl=0

Det er jo ikke helt nemt at tage billeder af, så har måtte ligge dem på en bestemt måde i lyset. Fejl er markeret med rød firkant. Leonard Cohen - You Want It Darker er jo helt tosset

Til top Vis Labuha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Labuha
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 19 December 2017 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Det lader da til, at du har været  uhyggeligt mere end uheldig. Har aldrig set noget lignende, men hvis det er dit resultat af nyt vinylkøb, kan jeg s´gu godt forstå, at du er frustreret.
Det skal selvfølgelig byttes, og du skal ha´ dine penge tilbage.
Næste råd: Prøv at købe i mindre butikker herhjemme (også online). Her har du muligheden for, at bede dem checke vinylerne, inden de sendes til dig. Og hva´ så, om de koster 10,- kr. mere pr. stk., hvis du slipper for bøvlet???
Ingen reklame her på forum, men har go´ erfaring med en butik her i Jylland.
Prøver forsigtigt med et "hint". Ca. midtvejs mellem Århus og Rinkøbing

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes