Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Giver flere watt bedre lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 09 Oktober 2017 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Digital_Thor skrev:
Så bedst som vi tror at vi hører en forskel, så har vi flyttet hovedet en lille smule og et helt andet lydbillede bilder os nu ind at noget har ændret sig. Men det er ikke kablet, forstærkeren osv - men derimod vores øre, som i kraft af deres nye placering, nu "modtager" et "nyt" lydbillede. Jeg siger ikke at dette er den ultimative sandhed, men jeg syntes det er en interessant teori, som jeg samtidig kan eftervise med en måling igen og igen.

Hvad er en lille smule? For man skal altså flytte sig en halv til en hel meter eller mere før, at fornemmelse af rum, placeringer, dybde osv. forsvinder. Klangmæssigt kan sagtens man sagtens fornemme forandringer uden, at man behøver at sidde i sweetspot.

Så måske kan man også snyde sig selv til at tro, at man fornemmer en forandring blot fordi, man havde flyttet sig lidt i sofaen  

Placebo/psyko-akustik fungerer på mange måder... og det behøver ikke blot være fordi, man har skiftet udstyr. Nogle mener også, at de kan høre forskel, når de har flyttet højtaleren et par cm.

Tro flytter bjerge... så en smule sund skepsis er altid på sin plads.



Flere meter for at ændringer er hørbare? Det er simpelt hen ikke rigtigt - i de fleste rum i hvert fald. Når Thor siger en lille smule, så refererer han nok til Ethan Winers grafer her, som viser at de samme højttalere i samme position i samme rum kan udvise meget forskellige frekvensrespons i to målepunkter som kun er 4 tommer fra hinanden. Som han selv skriver er det mindre end afstanden mellem ørerne, med mindre man er lidt tykhovedet..

De grafer er helt i overensstemmelse med akustisk teori, og det er heller ikke første gang at denne sammenhæng påpeges her på forum.

Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 09 Oktober 2017 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jeg skriver ikke flere meter, jeg skriver en halv til en hel meter eller mere...

Men faktum er, at et rigtig godt system - som mit(!)  - sagtens kan give en god fornemmelse af rum, placeringer og dybde uden, jeg behøver at sidde "smack in the middle". Men det er selvklart højtalerne, som har æren for dette.

Men bevares, jeg har da også oplevet højtalere, der var lettere "hysteriske" hvor, man ikke kunne flytte sig meget før, at det hele kollapsede... med krævede stadig at man fysisk flyttede sig væk fra sweet spot, altså mere end bare at dreje hovedet.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 05:00 | IP-adresse registreret  

Knaldhætten..

Jeg kunne ikke drømme om at gå og måle i mit rum.. Min eneste reference er mine ører. Men jeg bygger heller ikke selv.

Jeg kan høre at du også har fordomme om rørforstærkere.. Det er rigtigt at de stoirt set aldrig lyder kliniske. Men du kan få rørforstærkere som er ligeså neutrale som gode transistor-konstruktioner.

Omkring Bas.. Hvis jeg kan høre en kontrabas så den lyder nogen lunde i korrekt størrelse, så er jeg tilfreds. Min bas skal ikke sige en lyd, medmindre at den bliver bedt om det. Hugget i bassen kan jeg også få..

Jeg er tilfreds, og har intet behov for at købe forstærkere resten af mit liv, selv om jeg tit drømmer om 300b rør.. I mine ører er der endnu ikke konstrueret transistorer dén klasse som 300b i en god konstruktion kan præstere. Men igen, det er bare i mine ører... Og måske i min nabos også.. Dér skal du høre neutral,homogen, dynamisk og levende gengivelse.. med rør i hele systemet. Hans riaa koster langt over 100.000... Vildt mange penge for mig, men gengivelsen

Men vi lytter alle forskelligt.. Vi to gør i hvert fald, og fred være med det hele, hovedsagen er at vi er tilfredse med det hele.. Er du det?

Mvh. Felix
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Mikkel:

Helt fair at du er glad for dine højttalere, og at du hjemme har den oplevelse du beskriver. Min kommentar gik på kam-filter effekten. Den er reel, og den er et produkt af dit rum, ikke dine højttalere. Bemærk også at ingen, hverken Digital_Thor, jeg selv, eller Ethan Winer har talt om at perspektiv eller klang nødvendigvis kollapser ved små variationer i siddeposition - det er vores sensoriske system for veludviklet til. Men sandsynligheden for at lydbillede eller klang forandrer sig, mere eller mindre, på en eller flere parametre, er meget reel.

Felix:

Du må læse mine indlæg med kraftig bias. Jeg har ikke sagt at man bør måle på eget lytterum, blot at kam-effekten er reel, og dermed støttet Digital_Thor i, at man bør forholde sig til det faktum, når man drager konklusioner. Det var i øvrigt udløber af en udløber, så den kan vi vel godt lade ligge herfra.

Jeg har heller ikke ytret et kvæk om rør-forstærkere. Nogle nævnte strømstyrke som den væsentlige faktor, og gav en beskrivelse af hvordan strømstyrke 'ser ud' rent specifikationsmæssigt. Min kommentar til dette var, og er, at styrke kan se ud på flere måder. Jeg gav et eksempel på en forstærker, som slet ikke ser strømstærk ud på papiret, men stadig holder den sværeste højttalerbelastning jeg nogen sinde har set i et fast greb. Jeg vil ikke være overrasket, hvis en velkonstrueret rør-forstærker kan gøre noget tilsvarende, men der er god chance for at den heller ikke vil se strømstærk ud på papiret.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:
Jeg er selv endt med sådan et setup. Forstærkeren har CV6189 og 6S3P-EV rør, og CV6189 rør til spændings regulering, og effekten har 6n16 rør i indgangen, Toshiba transistorer og en kraftig strømforsyning.


Det giver musikken noget jeg ikke har hørt andre steder. Der er opløsning, kontrol, detaljer og en behagelig klang.



Det lyder sør´me som om, du også er endt op med en SAT-7
Dejlig pre

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Trækker selv min Yamaha MX-D1 med en Vincent SA-T8. Det må overraske Felix

Hvis SA-T7 er så meget bedre, som Mikkel har meldt, så er den vel nærmest fabelagtig.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
E30NA skrev:
Jeg er selv endt med sådan et
setup. Forstærkeren har CV6189 og 6S3P-EV rør, og CV6189 rør til
spændings regulering, og effekten har 6n16 rør i indgangen, Toshiba
transistorer og en kraftig strømforsyning.


Det giver musikken noget jeg ikke har hørt andre steder. Der er
opløsning, kontrol, detaljer og en behagelig klang.



Det lyder sør´me som om, du også er endt op med en SAT-7
Dejlig pre

Det er spot on Boydk
Jeg har på fornemmelsen at den bliver stående i nogle år, inden der
kommer noget der vipper den af pinden.
Jeg søgte lidt på erfaringer med sådan en inden køb, og mindes at
du også har sådan en stående. Hvad synes du om DAC'en i den?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Den er såmænd helt ok. Bruger den dog kun til TV-lyd, da min egen DIY-tubed-dac stadig er den bedste konverter i "hytten". Ud over det, er det nu minimalt eller slet intet digitalt, der bli´r spillet herhjemme efterhånden. Dertil lyder vinylsetup´et alt for meget bedre

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Knaldhætte..

Nej det overrasker mig faktisk ikke det fjerneste.
Godt at du er glad for den

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Og knaldhætte...
Jeg refererede til dine oplysninger om at man digitalt kunne genskabe rørenes "varme"..
I mine øjne lyder det altså som en fordom.
Sådan skulle det dog ikke læses kan jeg forstå.
Så jeg undskylder hermed.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

knaldhætten skrev:
Trækker selv min Yamaha MX-D1 med en Vincent SA-T8. Det må overraske Felix

Hvis SA-T7 er så meget bedre, som Mikkel har meldt, så er den vel nærmest fabelagtig.


Du har fuldstændig ret.... Der ER fabelagtig

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Og knaldhætte...
Jeg refererede til dine oplysninger om at man digitalt kunne genskabe rørenes "varme"..
I mine øjne lyder det altså som en fordom.
Sådan skulle det dog ikke læses kan jeg forstå.
Så jeg undskylder hermed.

Mvh.


Problemet er nok nærmere, at det ikke er noget jeg har skrevet.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Digital_Thor skrev:
Så bedst som vi tror at vi hører en forskel, så har vi flyttet hovedet en lille smule og et helt andet lydbillede bilder os nu ind at noget har ændret sig. Men det er ikke kablet, forstærkeren osv - men derimod vores øre, som i kraft af deres nye placering, nu "modtager" et "nyt" lydbillede. Jeg siger ikke at dette er den ultimative sandhed, men jeg syntes det er en interessant teori, som jeg samtidig kan eftervise med en måling igen og igen.

Hvad er en lille smule? For man skal altså flytte sig en halv til en hel meter eller mere før, at fornemmelse af rum, placeringer, dybde osv. forsvinder. Klangmæssigt kan sagtens man sagtens fornemme forandringer uden, at man behøver at sidde i sweetspot.

Så måske kan man også snyde sig selv til at tro, at man fornemmer en forandring blot fordi, man havde flyttet sig lidt i sofaen  

Placebo/psyko-akustik fungerer på mange måder... og det behøver ikke blot være fordi, man har skiftet udstyr. Nogle mener også, at de kan høre forskel, når de har flyttet højtaleren et par cm.

Tro flytter bjerge... så en smule sund skepsis er altid på sin plads.



Yes - og man hører også "dårligere" når man har fået en lille én og mad i maven  Vi er på mange måder slet ikke skabt til at sidde og lytte på musik. Jeg er enig i at man godt kan skabe sig et ganske godt indtryk af en højttalere, selv uden for sweet spot. altså når vi taler om en højttaler, som spreder jævnt = god powerrespons. Egoisthøjttalere som f.eks Quad og Martin Logan er klart mere krævende.

Det jeg prøver at belyse, er at der faktisk er en del små ændringer, omend ganske små i mange tilfælde, så stadig store nok til at vi skal være meget kritiske, når vi bedømmer meget fine nuancer i udstyr. Bare det at høre et nummer 2 gange i træk, kan snildt ændre vores opfattelse, selvom intet er ændret  ved systemet - det er slet og ret OS der "ændre" sig.
Uha - det bliver langhåret hvis vi skal til at debattere hifi-termer Misforstå ikke, jeg syntes hifi-termer er fine til at guide sig ind på f.eks en problematik ved lyden - overordnet. Men derefter vil jeg gerne have noget måleudstyr på og foretage nogle analytiske prøver af systemet.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 10 Oktober 2017 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

knaldhætten skrev:
FelixTheDane skrev:
Og knaldhætte...
Jeg refererede til dine oplysninger om at man digitalt kunne genskabe rørenes "varme"..
I mine øjne lyder det altså som en fordom.
Sådan skulle det dog ikke læses kan jeg forstå.
Så jeg undskylder hermed.

Mvh.


Problemet er nok nærmere, at det ikke er noget jeg har skrevet.


Det var nok mig

Og man kan faktisk godt imitere rør-lyd. Det er nogle ret præcise karakteristika ved rør-forstærkere, som man blot laver en digital efterligning af.
Men som jeg også pointere, så er det ikke noget jeg forslår, som en god løsning eller lignende. Transistorforstærkere har generelt en meget bedre dæmpningsfaktor end rørforstærkere. Og i takt med at de er blevet billigere og meget kraftigere, så har produktionen af højttalerne også ændret sig væsentligt. There is no free lunch - men der er nytænkning, fremskridt og effektivisering.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 11 Oktober 2017 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Jeg har bestemt nydt musik via en rørforstærker og et sæt højttalere, som jeg ikke selv ville eje. Men der er ingen pointe i at eje en rørforstærker i dag, når vi allerede har glimrende og meget mere moderne forstærkere, som fint levere varen på alle punkter. Der er desuden ved at komme DSP'er på markedet, som kan imitere den forvrængning, som rørforstærkere typisk lider af, så man kan tilføre "varme" til sit setup. Tag det ikke ilde op - det er bare teori og ikke noget jeg fortrækker - har blot læst på nettet at det snart bliver en mulighed.


Blot til info kan man relativt nemt teste en "rør"-DSP af med et plugin. De findes sågar i gratis udgaver. Flere af dem er lineær fase. Og flere af dem kan bruges til 7.1 kanaler - Så de nemt kan sættes op til et aktivt stereo-system. Bruger man Jriver, kan man selv prøve det af. Tager få minutter at sætte ind i lydkæden. "Uden" tab

Hvis man føler at man mangler varme, kan man også benytte sig af JRivers loudness funktion. Den kan indstilles som man har lyst og er kodet efter Fletcher Munsons velkendte opdagelse omkring ørets følsomhed ift frekvens. Til hovedtelefonbrug virker denne funktion aldeles glimrende. JRivers DSP er programmeret i 64 bit-opløsning. Så der er INTET tab af det oprindelige format.

Blot et indspark.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 11 Oktober 2017 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver nødt til at spørge: hvad er rør lyd?
Når i snakker om rør lyd, mener i så et overstyret rør der forvrænger?
Rør forvrænger ikke hørbart, kun når de presses mere end de er lavet
til, og så er det på en blød måde.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 11 Oktober 2017 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Er ikke ekspert på hvordan man forklare forskellen på rør og transisterlyd, men har hørt kyndige personer udtale at jo "bedre" eller jo mere neutral rør
eller transister forstærkeren er, jo mere ens vil de lyde.
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 11 Oktober 2017 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Har hørt mit effekttrin på Martin Logan ElectroMotion og det lød rigtigt godt. Har skrevet med AudioVector,og fået at vide at deres SR 3 og kan bruges med 8 watt. Har haft deres Trapez højtaler. Så må ud og lytte.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 11 Oktober 2017 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Rør og Martin Logan passer rigtig fint sammen. Mine 20 år gamle ML Aeon i bliver drevet af Audio Classic 811a uden problemer overhovedet med 2 x 15 watt. Dyb, tør bas, mellemtone med dejlig opløsning og luftig diskant. Samme højttaler er afprøvet med transistorforstærkere på 2 x 150 w, både NAD og Vincent. Det gik ok med Vincenttrinnet, men ikke godt med NAD. Højttaleren dykker til 1.2 ohm i diskanten. Alt, hvad jeg har prøvet af rørforstærkere har kunnet trække dem, fra 8 - 60 watt, de fleste fra Audio Classic, selv deres 3,5 watt 2a3 kunne næsten klare dem, i hvert fald ved lav styrke. Prøv at spille strøgne kontrabasser eller kirkeorgel, og du vil høre, hvad en god rørforstærker dur til i dag.
Mellemtone og diskant er en studie i opløsning og vellyd. Der kan "pustes". Find en god vinyl med Stan Getz, der spiller bossa nova, eller Saint-Saëns' 3 symfoni med orgel.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 11 Oktober 2017 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med et par Audio Classic 6c33 på Martin Logan Vantage - det fungerer rigtig godt. Havde Vincent SP-T100 monoblokke før. Vincenterne
kunne selvsagt spille højere, men 6c33erne er mere dynamiske og levende.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes