Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 16:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: En flot Peak Consult anmeldelse! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 06 Oktober 2017 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Bliver lige nødt til at dele denne her med jer. Hold k... en anmeldelse!

http://www.monoandstereo.com/2017/10/peak-consult-dragon-leg end-speakers.html#more

Vi kan vist godt være mere end stolte her i dk - især taget i betragning af, at vi har mange High end mærker, der har sat os kortet
verden over. På trods af at vi er et lille land, har vi mærker som Dynaudio, Gato, Densen, Lyngdorf, Gryphon m.m.





                          
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 07 Oktober 2017 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Det er dejligt at DK har sådanne "cost no object" produkter indenfor hifi, og det jeg skriver nu er på ingen måde for at nedgøre produktet.

Ser man på monoandstereo's anmeldelser over en bred kam, så har de kun positive anmeldelser, mange af dem MEGET positive. Det giver også sig selv at et reklame-finansieret site ikke har "råd" til at give et produkt kniven i en anmeldelse. Noget andet er selve anmeldelsen, ca 2/3 dele af den består af story-telling eller anmelderens meget subjektive oplevelse af musikken krydret med en ordentlig omgang name-dropping af klassiske udgivelser.

Jeg tænker - hvad kan man egentlig bruge sådan en anmeldelse til?

Hvorfor bruger anmelderen ikke bare lidt af tiden på at foretage de mest basale målinger af lyden? fordi målinger ikke siger ret meget om lyden vil nogen så sige... korrekt, men det er da interessant at vide om de har peaks eller andre unoder, uanset om højttalerne så koster 10.000 eller 1.000.000, og hvis der er unoder - skydes det så produktet eller rummet de spiller i.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 07 Oktober 2017 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Rigtigt - mange anmeldelser skal man tage med et gran salt.
Tjekker du rummet og grejet bag her, så synes jeg det vidner om en seriøs anmelder - det er hans egen grej det hele. Jeg tænker,
at en sådan anmeldelse skal bruges til at blive inspireret og til at være stolt over at vi har en dansk producent, som formår at få to
anerkendte anmeldere til at bukke sig i støvet. I den klasse skal man ikke tænke på "peaks" eller unoder - dvs de basale målinger
er ej nødvendige, da målgruppen er folk, der ikke har brug for en graf eller måling for at finde ud af hvordan det spiller og om der
er "unoder" - de har ører og erfaring der kan det.
Så vidt jeg ved er det anmelder, som selv køber grejet og tester det uden at spørge først - men reelt ligemeget for flot er det
uanset hvad man har af holdning og mening om det. Og det sætter os endnu engang på verdens kortet sammen med de andre
producenter vi har herhjemme.
Håber vi får mere af det - også fra andre af vores producenter herhjemme.


Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 07 Oktober 2017 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også lige tilføje, at en normal frekvensmåling ikke afsløre om hvorvidt der er en ringning eller efterklang ved en given frekvens. Dvs man kan sagtens måle en ret frekvenskurve med en større basenhed, som går rent op til måske 500hz. Men f.eks en 10 eller 12" vil meget nemt lyde rungende og for fyldig i mellembassen, hvis ikke kabinet, filter og enhed er valgt nøje.
Der kan også sagtens gemme sig "energihuller" i form af spredningen/powerrespons. Så hvis der ikke forligger tydelige individuelle målinger, fordelt over det horisontale plan, så er man også helt fortabt i sin søgen efter god lyd med målinger. Man skal også gøre sig selv den tjeneste at forstå en impulsmåling, så man kan identificere timing-sammenhænge imellem de forskellige enheder, samt filterets balancering. En nærfeltsmåling af hvert enkelt enhed er klart også på sin plads, så man præcis ved hvad selve enheden fortager sig, uafhængig af kabinet og rum.

Som sagt - en enkeltstående måling, sporadisk fortaget 1 meters penge foran en given højttaler - giver ikke meget oplysninger omkring hvad vi har at arbejde med.

Og til alle der er lidt mere nysgerrige omkring måling af højttalere og betydningen af disse - så vil jeg på det kraftigste anbefale at man se foredraget med John Atkinson:
https://www.youtube.com/watch?v=j77VKw9Kx6U

Floyd E. Toole er også klart et lyt værd - han har trods alt influeret mange moderne højttalere:
https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 07 Oktober 2017 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Mon ikke konstruktøren har styr på de ting, når impedanskurven er lineær, når højttaleren er korrigeret ned til -24db, alle enheder
er allignede og når man formår at få sådan en test? Jeg er sikker på, at har man brug for at vide mere om målingerne og det
tekniske, så kan man sikkert få et svar fra Peak. Det er vel bare at maile ham. Måske endnu bedre spørge om man kan få lov til at
høre dem.
Omvendt kan man forvente mere her i dk, dvs det er jo desværre kutyme at "vi taler tingene ned" når noget går godt for andre og
henvise til ting man har læst og set på nettet.
Mine hænder er oppe uanset om der er målinger med eller ej i den test. Det er en dansk producent, der har formået at få sådan en
test! Det er ikke hverdagskost!
Flot er det sq...

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 08 Oktober 2017 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hov hov - jeg prøver ikke at tale dem ned Danskerne har i årevis lavet superfede ting. Vi må heller ikke glemme Buchard, Dynaudio, Scan-speak, Peerless, Groundsound, B&O, Primare, Gryphon, SB-acoustics, Dali, Vifa, Troels Gravesen osv osv. De er alle meget kendt og velanset overalt i verden. Jeg har besøgt Peak Consult og de lyder godt - men det bør en højttaler til samme pris, som et hus - vel også gøre  Jeg er skam fint stolt over danske produkter og design, samt det faktum at vi har en fagforening og generelt fornuftige arbejdsforhold.

Jeg kan jo kun håbe at de har styr på deres målinger, der har de da sikkert. Men jeg har ingen interesse i at skulle arbejde for at få fat i dem. Deres højttalere er alligevel så dyre at jeg aldrig vil eller kan eje dem. Når jeg spørger til en måling - ja flere målinger - så er det lige så meget af nysgerrighed. Typisk er der en forklaring på hvorfor en given lyd kommer med et givent filtervalg. Og det kan også være interessant at se hvordan de har løst nogle af de gængse problematikker i passive filtre. Jeg husker f.eks at de brugte en kæmpe spole for at filtrere bassen, men det er man jo lidt tvunget til med passive højttalere.

Jeg prøver på ingen måde at forsøge at fjerne din glæde omkring Peak Consult. Men jeg syntes bare personligt at f.eks B&O har lavet en super sej total løsning med deres nye Beolab 90, til 500.000kr - hvor Peak koster 1.3million - kun for højttalerne. Jeg har aldrig haft noget specielt for B&O og jeg kommer heller aldrig til at eje dem. Men ser man helt pragmatisk på det - så er Beolab helt unik i sit design, fyldt med tekniske, frække detaljer og benhård knowhow - som rent faktisk forholder sig til lytteren og akustikken i lytterummet.

Peak er lækre kabinetter og fede danske enheder - men det er groft set bare en solid firkantet traditionel kasse med en meget klassisk fordelingen af enhederne ud fra fuldstændigt velkendte principper. Jeg siger ikke at det skal være højteknologisk for at være godt - simpelt kan bestemt være fantastisk. Men vi har meget at byde på i dette lille land

Og pas nu på med de anmeldelser - det er følelser, delt på skrift. Visse ting skal man opleve selv. Grunden til at jeg hiver fat i målingerne, er fordi det trods alt er data - som kan eftervises og bevises. OG husk nu på - jeg vil ikke tage dine følelser og drømme fra dig. Køb disse højttalere og elsk dem, nyd dem og puds dem hver dag - men pas på med glorificeringen

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 08 Oktober 2017 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal læse forfra og så lade være med at pådutte mig noget - der er ingen glorifisering her fra - kun glæde over, at vi
har en dansk producent, der får en sådan anmeldelse og et håb om flere fra vores andre producenter.
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 08 Oktober 2017 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Vil det ikke være mere korrekt at sige at du oplever glæde over at en dansk producent har fået en så flot reklame, frem for en egentlig anmeldelse. En ikke følelses-baseret "anmeldelse" ville være gået mere metodisk til værks, nu må I rette mig hvis jeg tager fejl, men anmelderen prøvede vist ikke at spille meget andet end orkestermusik/orgel/opera, ville det ikke også have været på sin plads at der blev spillet andre genrer f.eks. elektronisk musik for at verificere at de kan gengive en live strømforstærket koncert med nogenlunde realistisk dynamik?

det er bare en enkelt lille ting, men det giver indtrykket at denne anmeldelse er skrevet til nøje udvalgte modtagere (rigmænd fra asien?) mere end det er en anmeldelse som har til mål at efterprøve om disse fantastiske højttalere nu også er helt uden svage punkter, som højttalere i den prisklasse bør være.

For at sige det kort... jeg tror ikke på at monoandstereo er meget andet end et stort reklamesite for eksklusive produkter, og jeg tror ikke de på nogen måde er uafhængige, de lever af reklamekroner og er i lommen på industrien.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 08 Oktober 2017 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Lad os bare lade den stå der - indbegrebet af mit 2. indlæg
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 08 Oktober 2017 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Nej jeg uddyber den lige lidt... For det er egentlig meget sjovt.

Ud fra et par linjer og anmeldelse baseret på følelser (er det ikke netop følelser musik handler om?)
bliver der skrevet/konkluderet/påduttet (vælg selv) følgende:

Lad os starte med mig:
Jeg glorificerer denne højttaler
Jeg drømmer om højttaleren

Producenten:
Peak Consult = "groft set bare en solid firkantet traditionel kasse med en meget klassisk fordelingen af enhederne ud fra
fuldstændigt velkendte principper."
Har han styr på det - for der kan jo gå mange ting galt

Anmelder:
Kan den anmeldelse nu også være rigtigt, nu der ikke er målinger med i den - det er eneste der kan fortælle om højttalerener god
Anmeldere er i lommen på producenter og omvendt
Der er ikke spillet nok musik på højttalerne (de har stået der i 10 måneder)
Anmeldelser som denne er kun skrevet til rige folk i Asien

Jeg afslutter med at jeg er nu stadig glad for at en dansk producent har fået en sådan anmeldelse/reklame.
Jeg håber, at de kommer flere af dem fra vores andre producenter.

God Søndag
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Oktober 2017 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Vi lukker den her...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes