Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. marts 2024 | 06:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Åbenbaring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 11 Oktober 2017 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej allanowich.
Så blev det lidt teknisk

Nu er det ikke meget at der knitres. Men lidt er der og ved en anden ny plade var der dog ikke rigtig noget. Så måske er det bare mig der lidt hys efter at have set youtube videoer der måske har manipuleret mig til at tro, at pladerne kan blive helt og aldeles tys. Synes dog også at ortofonen var lidt lys da jeg fik den på, men der er afhjulpet efter en del timer i rillen.
Til top Vis Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedersen
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 11 Oktober 2017 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Man kan samlet sige, angående det jeg skrev, din klangbalance i anlægget måske er noget lys og det er dette, der kan være årsag til du hører mere støj. Det var det, jeg mente. Men du har jo været vant til helt tyst digital lyd, så det er ikke så mærkeligt, at du så med lp'er, hører støj, for det er jo en mekanisk aftastning.

Der er dog plader, som kan være ret stille. Det er plader, der er direkte skåret, direkte fra optage situationen. Her har der ikke været et optage medie i mellem. Og når vinylen samtidig kan være af meget ren kvalitet, og en fin kvalitets nål afspiller pladen, så kan afspilningen være ganske stille. Jeg har 6 direkte skårede plader og her er der stort set ingen støj. Normale plader kan til gengæld være en yderst blandet landhandel.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 11 Oktober 2017 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Allanowich, om en lp er direct cut eller ej burde ikke have betydning for pressekvaliteten, lige som pressekvaliteten kan være helt i top, mens optagekvaliteten kan være miserabel.

Ved direct cut springer du "bånddelen" over (hvad enten bånddelen er analog eller digital (og på bånd eller harddisk), men den del er jo uden betydning for den fysiske kvalitet af matrice og de efterfølgende mekaniske/fysiske produktionstrin ved lp-fremstillingen.

Så direct cut eller ej, så opnår man kun mekanisk støjfrie lp'er ved at udvise den nødvendige tekniske omhu i samtlige produktionstrin.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2887
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Pedersen skrev:
Hej allanowich. Så blev det lidt teknisk  Nu er det ikke meget at der knitres. Men lidt er der og ved en anden ny plade var der dog ikke rigtig noget. Så måske er det bare mig der lidt hys efter at have set youtube videoer der måske har manipuleret mig til at tro, at pladerne kan blive helt og aldeles tys. Synes dog også at ortofonen var lidt lys da jeg fik den på, men der er afhjulpet efter en del timer i rillen.


Et vinyl set-up KAN blive "helt og aldeles tys", uanset om der afspilles nye eller gamle lettere slidte plader. Plader er lavet med et lille frekvensløft i toppen, som forsvinder når en nål har været igennem pladen nogle gange.(sagde nogen tilspilning? hø-hø). Nogle op-set (pu/arm) er mere følsomme overfor pladestøj. Hvis bare du skal høre musik, imens du foretager dig alt muligt andet, kan du vende fasen i ene pu-kanal, det vil dæmpe støjen.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Valla, har du dokumentation for, at lp'er generelt produceres med et lille frekvensløft i toppen, eller er det noget, du tror, synes eller mener? Jeg er blot nysgerrig, da jeg aldrig har hørt eller læst, at det generelt skulle være tilfældet.

Derimod mener jeg, at jeg engang har læst en artikel om, at en lp mister ca. 1 dB i toppen efter flere ganges afspilning (hvor mange gange det så er, husker jeg ikke). Det skulle så, som jeg husker artiklen, ikke ændre sig yderligere. Konklusionen på artiklen var således, at lp'er generelt ikke mister deres frekvensområde ved gentagne afspilninger (adskillige hundrede afspilninger).

Det skal hertil bemærkes, at tommelfingerreglen vist er, at 1 dB's forskel lige netop kan opfattes af det menneskelige øre, hvis det foregår under kontrollerede forhold (dvs. i akustisk perfekte og støjfrie omgivelser og af personer uden høretab). Men godt at vide (høre ... hø hø), at du har hørelse som en flagermus Det kan jeg kun misunde dig. Jeg kan nemlig ikke høre noget frekvensfald på mine forskellige anlæg.

Den knitren, som trådstarter hører, har efter min bedste vurdering intet at gøre med, om lp'er er produceret med et frekvensløft eller ej. Bedømt ud fra beskrivelsen, hidrører de fra presningen (altså pressetekniske fejl eller slid = tidligere uhensigtsmæssig afspilning) eller statiske udladninger.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:

Hvis bare du skal høre musik, imens du foretager dig alt muligt andet, kan du vende fasen i ene pu-kanal, det vil dæmpe støjen.


Det fif vil jeg bestemt ikke anbefale, musikken kommer jo til at spille i modfase og det lyder skrækkeligt

__________________
If it sounds better, it is better
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Det er ellers dejligt der er endnu en der har fået ørerne op for at hvis man skal have ordentlig og musikalsk lyd
er der ingen vej uden om vinyl.

Jeg siger velkommen i klubben

__________________
If it sounds better, it is better
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker at selvfølgelig er der lidt knas når det er plader der afspilles ift streaming. Der er jonogspmstøv på pladen efter afspilning og det er der jo så også under afspilning. Det er ved støv der knaser. Høje pop lyde lyde tænker jeg er skidt i rillen. Har jeg ret ? Og det kan vel fjernes ved rengøring.

Jeg så i går en video af en asiat der først rensede sin skrattende plade med sulfo og varmt vand. Den skrattede mindre efter vask og nu kommer det sjove så - han sprøjtede lidt wd40 på en klud og kørte det rundt på pladen. Så forsvandt skratten næsten og efter nogle flere afspilninger ville det efter hans udsagn blive meget bedre.

Har I prøvet det Jeg vil prøve - dog med en plade jeg ikke elsker for højt.

K.s.p. Mange tak
Til top Vis Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedersen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2887
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

k.s.p skrev:
nils valla skrev:
Hvis bare du skal høre musik, imens du foretager dig alt muligt andet, kan du vende fasen i ene pu-kanal, det vil dæmpe støjen.


Det fif vil jeg bestemt ikke anbefale, musikken kommer jo til at spille i modfase og det lyder skrækkeligt


Jeg kunne da heller aldrig selv drømme om gøre det. Men jeg kunne nu heller aldrig bare nøjes med Rega og Bronze. Hvis Pedersen ikke sidder i position og lytter kritisk, hvis musikken kun er baggrunds-musik og hvis overfladestøjen (som det helt klart lydder til at være) er meget generende er det muligt at slippe med fasevending i ene kanal. Den største pris at betale for denne fasevending vil være uens dybde-perspektiv de to kanaler imellem, hvilket måske ikke vægtes højt af en person, der har musikken som baggrundsnydelse. Men personligt er jeg helt enig (uenig med mig selv ha-ha) No-go for ægte hififreaks.

A-mand, hvor jeg lige præcist har fra, at nye plader er/kan være produceret med et lille løft, husker jeg ikke . Hvilken form for dokumentation efterspørger du? At man kan læse en del om det ude på nettet, gør det jo ikke til nogen form for dokumentation, blot til et udsagn om, andre har samme opfattelse som mig selv. Men vil gerne holde et lille øje med muligheden for at dokumentere.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Anamand....jeg har ikke på nogen måde generaliseret noget i mit
indlæg. Jeg brugte bare mine fine direkte mejslede lp'er som et
eksempel på, hvor tyst lp afspilning kan blive/være. Desuden har jeg
jo også japanske kvalitets pres med fx Kitaro. De ee ikke direkte
skåret, men alligevel i meget højt presse kvalitet. Der er jo flere stille
passager og pladen er helt tyst.man kan fx holde en lp op mod noget
stærkt lys, kan du se i gennem bare lidt eller meget, så er det rigtig fin
vinyl kvalitet.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6248
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Anamand....jeg har ikke på nogen måde generaliseret noget i mit
indlæg.


Det lød da bestemt ikke sådan. Du skrev:

allanowich skrev:
Der er dog plader, som kan være ret stille. Det er plader, der er direkte skåret, direkte fra optage situationen.


Ka´det misforstås???

allanowich skrev:
Man kan fx holde en lp op mod noget
stærkt lys, kan du se i gennem bare lidt eller meget, så er det rigtig fin
vinyl kvalitet.


Det læser jeg som at klar, rød, grøn, blå, gul m.m. vinyl må være meget bedre end sort hvad støj angår.
Hvor får I dog at det vrøvl samlet op henne???? Jeg er målløs

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg vil nu mene, at det største kalamit ved at vende fasen i den ene kanal er, at bassen forsvinder. Måske perspektiv er vigtigere for HR.
Valla og måske er jeg hysterisk omkring bas, fordi jeg spiller på sådan en fætter.

__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Tak Boydk.

Information om pladepresning er let tilgængelig. Prøv fx en omgang Youtube, hvor bl.a. vores eget danske "pressing plant" Nordsø Records har lagt en
række informationsvideoer ud. Og de er endda på dansk.

Så kan man i ro og mag se dem igennem, bearbejde informationerne og vurdere deres rigtighed, inden man begynder at fyre alt muligt forkert
gætværk om lp-produktion af. Det er altid rart at høre, hvordan tingene foregår ude i den virkelige verden fra personer, der dagligt beskæftiger sig
med den slags
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
allanowich skrev:
Anamand....jeg har ikke på nogen måde generaliseret noget i mit indlæg.
Det lød da bestemt ikke sådan. Du skrev:
allanowich skrev:
Der er dog plader, som kan være ret stille. Det er plader, der er direkte skåret, direkte fra optage situationen.
Ka´det misforstås???
allanowich skrev:
Man kan fx holde en lp op mod noget stærkt lys, kan du se i gennem bare lidt eller meget, så er det rigtig fin vinyl kvalitet.
Det læser jeg som at klar, rød, grøn, blå, gul m.m. vinyl må være meget bedre end sort hvad støj angår.Hvor får I dog at det vrøvl samlet op henne???? Jeg er målløs
Hasse, jeg nævner sgu ingenting om de kulørte reklame plader, men kun de sorte og har ret mange af dem, hvor man kan lyse lidt eller meget igennem dem og det er plader købt for 3-450kr stk ofte japansk pres fra JVC og Toshiba. Men som sagt, jeg var ikke ude på at generalisere, nævner bare mine plader. Prøv fx at lytte til Pink Floyd The Wall og The Final Cut på de fine japanske pres. En helt anden dynamik og støjforhold. De almindelige udgaver, er mere betonede og kan være pressede i lyden i de heftige passager. Her er der intet, der snubler på de dyrere versioner.    

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6248
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Det er muligt, men du skriver, som om at det er fakta, når du skriver (måske ikke hensigten, men sådan virker det).
Og hopper heller ikke på den med gennemsigtigheden. Hvis det skulle holde stik, ville mine såkaldte audiofile "virgin vinyl" tykke 180 og 200 grams være væsentligt ringere end dine "pistynde" skiver (dem, man kan se igennem). Aldrig i livet.
Mine sidste sidste "Doug Sax Remastered" The Wall, The Final Cut & Wish You Were Here har aldrig lydt bedre. Endelig er de kommet til "fuld ære og værdighed" og de er 1. Ikke Japanske og 2. Med garanti ikke til at se igennem, så det er muligt, at det gælder for dig, men det er vist også "kun for dig" (ikke Medina versionen)

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9867
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Njet, det synes jeg ikke at jeg gør. Det må være den enkelte, der læser indlægget, som selv får dette indtryk. De er ikke papirstynde, det er bare vinylen, der ikke er tilsat de mange snedige ting og sort farve. Det mener jeg man tilsætter. Ikke at det har indflydelse på støjen. De er heller ikke lettere eller tungere. Jeg har en lp med Linda Ronstadt fra 78', den er ganske almindelig, men den vejer dog lidt mere end gennemsnittet, men her er der meget overflade støj på, men super god musik. Dette pres har man ikke været så heldig med. Den er måske lavet på rester af 78 plader

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6248
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Da 78-plader var lavet af Shellak og ikke vinyl, var det nok ikke tilfældet.
Og det er nok mere tilfældighedernes spil.
Sidder med en Miles Davis LP med nogle sessions fra 1954 og 1956, presset i DK på Metronome. Den er lige så tyk som 2 stk. 180g lagt ovenpå hinanden og tæt på lige så tung. Den har ikke skabt overfladestøj overhovedet, "så dette pres har man været utroligt godt gennemført med" for at blive i din terminologi. Tilfældighedernes spil??? Har ingen anelse, men har efterhånden lært hvilke folk, der sidder bag ved vinylmastering, der er værd at gå efter, og hvilke pressing plants der er kendt for at levere god kvalitet. Der kan selvfølgelig være "smuttere", men jeg ta´r det som bedre guide lines end at lyse igennem dem. Og så har du da ret i, at japanske pres generelt er høj klasse pressekvalitetsmæssigt.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2887
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej
Jeg vil nu mene, at det største kalamit ved at vende fasen i den ene kanal er, at bassen forsvinder. Måske perspektiv er vigtigere for HR.
Valla og måske er jeg hysterisk omkring bas, fordi jeg spiller på sådan en fætter.


Hvad ligger du i sidste linie - hvis man spiller bas, ved man bedst hvordan en sådan lyder?
Jeg er selv fhv musiker. Spillede både bas, trommer, guitar og keyboard. Ved jeg så bedre end andre hvordan disse 4 instrumenter
lyder?
Det er lidt sjovt, for i mine unge dage hvor jeg spillede, gik jeg ikke særlig højt op i hvordan stereo-anlægget lød- bare pladerne lød godt
.
Der gik faktisk en del år, fra jeg stillede guitaren, til jeg for alvor fik bedre lyd fra stereo-anlægget. Mine erfaringer fra Live-musikken
kunne jeg ikke umiddelbart overføre til at få bedre lyd på stereo-anlægget. Stereo er bare noget andet, et andet spil (ha-ha).

Men du har på sin vis ret, hvis man sidder i lytteposition med een vendt fase, vil man opleve mindre bas på lyttepositionen. Men den
manglende bas befinder sig andet sted i rummet.
Går du omkring i lytterummet, er jeg ikke sikker på du vil mærke manglende bas. Og går du ind i et tilstødende lokale, er jeg stensikker
på du ikke kan høre det.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 12 Oktober 2017 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Boydk skrev:
allanowich skrev:
Anamand....jeg har ikke på nogen måde generaliseret noget i mit indlæg.
Det
lød da bestemt ikke sådan. Du skrev:
allanowich skrev:
Der er dog plader, som kan være ret stille. Det er plader, der er direkte skåret, direkte
fra optage situationen.
Ka´det misforstås???
allanowich skrev:
Man kan fx holde en lp op mod noget stærkt lys, kan du se i gennem bare
lidt eller meget, så er det rigtig fin vinyl kvalitet.
Det læser jeg som at klar, rød, grøn, blå, gul m.m. vinyl må være meget bedre end sort
hvad støj angår.Hvor får I dog at det vrøvl samlet op henne???? Jeg er målløs
Hasse, jeg nævner sgu ingenting om de kulørte reklame plader, men kun de
sorte og har ret mange af dem, hvor man kan lyse lidt eller meget igennem dem og det er plader købt for 3-450kr stk ofte japansk pres fra JVC og
Toshiba. Men som sagt, jeg var ikke ude på at generalisere, nævner bare mine plader. Prøv fx at lytte til Pink Floyd The Wall og The Final Cut på de
fine japanske pres. En helt anden dynamik og støjforhold. De almindelige udgaver, er mere betonede og kan være pressede i lyden i de heftige
passager. Her er der intet, der snubler på de dyrere versioner.    


Helt enig!
Jeg har også, gennem mange år, kunnet konstatere at sorte vinylplader som i større eller mindre grad er gennemskinnelige næsten altid er mere
støjsvage end deres helt sorte brødre.

De mest støjende plader jeg har i samlingen er alle produceret inden for de seneste ca. 15 år.
Jeg anslår at omkring 80% af dem.har graverende (sic!) fejl. Og adskillige er blevet ombyttet flere gange! Som oftest har også "ombytterne" været
fejlbehæftede. Og det er ikke kun støj... RIGTIG mange nye plader er så bulede eller tallerkenformede at al afspilning er umulig.

Men altså: Sort vinyl som lader lys (ofte lidt violet i tonen) slippe igennem er som regel de mest støjfri.
Tjek din samling!


MVH.
Nilau
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 13 Oktober 2017 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Hmmmm ... jeg tror, jeg vil spørge en af mine gode venner, der er professor med speciale i polymerer (plast), hvad der ud fra et naturvidenskabeligt (kemisk/fysisk) synspunkt er op og ned, når vi taler polyvinylklorid til fremstilling af lp'er. Det lader umiddelbart til, at kombinationen af egne oplevelser, tro og følelser totalt har overtaget denne debat. Det kan være ganske udmærket som erfaringsudveksling blandt hobbyfolk, men i denne sammenhæng vil jeg nu alligevel forfægte det synspunkt, at det er lige kækt induktivt nok.

Min egen basisviden om PVC er ikke stor, men som jeg forstår det, så er PVC i sin rene form aldeles uegnet som materiale til fremstilling af lp'er. Det er blødt og uden særlig slidstyrke, så for at kunne benytte det, skal det tilsættes forskellige stoffer (additiver). Farvestoffer er også et additiv, og jeg må da naturligvis høre min professorven, i hvilket omfang brugen af forskellige farver og mængden heraf kan tænkes at påvirke PVCens fysiske egenskaber. Hertil kommer så brugen af andre midler, som fx slipmidler, der får kagen af PVC til at slippe pressematricen efter endt presning.

Rester af slipmidlet sidder typisk tilbage på lp'en, hvorfor det altid er en god idé at rense selv helt nye lp'er, før første afspilning. Om visse typer af PVC compounds bedre modstår at blive konvekse/konkave i forbindelse med presningen, skal jeg ikke kunne sige. Jeg har imidlertid læst adskillige steder, at det fænomen først og fremmest skyldes, at vinylen efter endt presning ikke får lov til at køle tilstrækkeligt langsomt af (tid er penge). PVCen trækker sig for hurtigt sammen, og resultatet er en lp, der er alt andet end flad.

Det er et velbeskrevet fænomen, der har været kendt siden lp-produktionens barndom. Jeg støder jævnligt på lp'er fra 60erne og 70erne i min samling, hvor problemet er tydeligt. Om problemet er blevet større de sidste 15 år, som Nilau mener, aner jeg ikke.

Jeg har de sidste ca. 3 år købt ca. 200 lp'er om året (jeg er på nedtrapning, da jeg ikke længere har plads til dem), og jeg oplever slet ikke de samme problemer, som Nilau beskriver. På mange genudgivelser oplever jeg endda, at både den lydtekniske og pressetekniske kvalitet er bedre end (det gamle) originalpres (som derfor får plads på mit lille fjernlager).

Men sådan er vores oplevelser så forskellige, hvilket gør det så meget desto vanskeligere at udlede noget generelt herom (selv om der gøres nogle ihærdige forsøg ...).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes