Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabel til Audiovector SR3 Signature (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mccallan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 19 Oktober 2017 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

                                         Hej
Er der nogen der har erfaring med hvilke højttalere kabler der er gode til Audiovector SR3 Signature ?
Jeg har 2 Exposure 3010s2 Mono Amps med ældre bi-wire kabel til mellemtone/diskant og 1 Exposure 3010 stereo Amp med Atlas Hyper 2.0 kabel
til Bas.

Mvh Allan
Til top Vis mccallan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mccallan
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 19 Oktober 2017 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Er der noget specifikt du savner? Er lyden for "hård" eller vil du prøve at equalizere lyden lidt? Eller forsøger du at hæve den generelle lydkvalitet?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
mccallan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 19 Oktober 2017 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne hæve den generelle Lydkvalitet.
Til top Vis mccallan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mccallan
 
mccallan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 19 Oktober 2017 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Skulle Chord kabler være bedre end Atlas kabler til Audiovector ?
Til top Vis mccallan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mccallan
 
winter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Nordost red dawn/Blue heaven
Kimber 8TC
Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter
 
mccallan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Hvad hvis budgettet er 2-3000kr ?
Til top Vis mccallan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mccallan
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv AV S3 signature, har prøvet en del kabel på den, sølv, forsølvet
og CU, efter min mening skal du gå efter noget med ren CU leder, sølv har det
med at den til at lyde for lyst, forsølvet ledere har lidt det samme, bruger selv
silversonic prelude kabel, det er deres bud på et top CU kabel, syntes det
fungere ganske godt.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

mccallan skrev:
                                               Hej
Er der nogen der har erfaring med hvilke højttalere kabler der er gode til Audiovector SR3 Signature ? Jeg har 2 Exposure 3010s2 Mono Amps med ældre bi-wire kabel til mellemtone/diskant og 1 Exposure 3010 stereo Amp med Atlas Hyper 2.0 kabel til Bas.

Mvh Allan


Kombinationen du kører lyder helt forkert i mine ører

Drop den intg. forstærker og anskaf en dedikeret forforstærker, eller til nød brug forforstærkerdelen i den indtil anskaffelse af en forforstærker som jo i sig selv er et vigtigt led, undervurderet af mange.

Brug kun et sæt kabler ( Hyper er glimrende) nu bruger du to forskellige kabler og forstærkere, det bliver aldrig godt, du vil umuligt kunne få en god klangbalance på den måde ( hvis jeg har forstået dit setup korrekt)

Der hvor det også kan gå galt er alle disse biwire eller triwire crap links fabrikanterne lystigt bruger bagpå deres højtalere, disse er lydforringende i en sådan grad at det bedste er at skrotte dem og forbinde med et lille stykke kabel, bedre endnu hvis du kan flytte ledningerne sammen indeni højtalerne, dette er dog ikke altid muligt
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

mccallan skrev:
Jeg vil gerne hæve den generelle Lydkvalitet.


Der kommer du så nok til kort. Med det ikke så uambitiøse ønske, er det nok spørgsmålet, om ikke det er en ny</anden højttaler, du er ude efter.
Sorry, men at tro, at man kan "hæve standarden" ved at skifte kabler, er utopi

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Thoeg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Der er ret langt fra at rode med kabler og så til at sige at løsningen er én ny højtaler. Specielt når du ser budgettet. Masser af folk ser ud til at bruge tid på at lave højtalerskift ellerbytning af elektronik bare for at prøve noget nyt, men indenfor samme prisklasse er det sjældent noget der giver andet end glæden ved nyt legetøj. Uanset om folk kan lide det eller ej så lyder kabler forskelligt, og kan man låne kabler er det let at undgå de meningsløse religiøse debatter på fora, og i stedet tage beslutningen selv og få fred på computeren. På audicovector skal man jo vælge om man vil kører med 3s sæt kabler eller et, og om det gør nogen forskel udover at fordyre prisen på et pasitv setup med et sæt forstræker aner jeg ikke. Jeg ville nok forsøge at sprøge hos Audiovector og så prøve med andre kabler. Chords nye serie får gode anmeldelser, men man skal huske at engelske blade der oftest anmelder engelske produkter, ikke altid er neutrale. Produkter fremstillet i hjemlandet er normalt på forhånd foran på point.   
Til top Vis Thoeg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thoeg
 
Thoeg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Morfar123 skrev:
mccallan skrev:
                                               Hej
Er der nogen der har erfaring med hvilke højttalere kabler der er gode til Audiovector SR3 Signature ? Jeg har 2 Exposure 3010s2 Mono Amps med ældre bi-wire kabel til mellemtone/diskant og 1 Exposure 3010 stereo Amp med Atlas Hyper 2.0 kabel til Bas.

Mvh Allan

Kombinationen du kører lyder helt forkert i mine ører

Drop den intg. forstærker og anskaf en dedikeret forforstærker, eller til nød brug forforstærkerdelen i den indtil anskaffelse af en forforstærker som jo i sig selv er et vigtigt led, undervurderet af mange.

Brug kun et sæt kabler ( Hyper er glimrende) nu bruger du to forskellige kabler og forstærkere, det bliver aldrig godt, du vil umuligt kunne få en god klangbalance på den måde ( hvis jeg har forstået dit setup korrekt)

Der hvor det også kan gå galt er alle disse biwire eller triwire crap links fabrikanterne lystigt bruger bagpå deres højtalere, disse er lydforringende i en sådan grad at det bedste er at skrotte dem og forbinde med et lille stykke kabel, bedre endnu hvis du kan flytte ledningerne sammen indeni højtalerne, dette er dog ikke altid muligt

Gad bide om du har nogle erfaringer med Audiovector højtalere, eller ved du bare alt fordi du ved det? Hvis forstærkerne har samme gain og det må vi gå ud fra er biamping ikke nødvendigvis en dårlig løsning med Audiovector, dog heller ikke en nødvendighed. Jeg har aldrig rodet med at køre forskellige fabrikat kabler til enhederne, men jeg tror heller ikke på det giver ret meget. Jeg er til gengæld enig med dig i at en ordentlig forforstærker irriterende nok er en god investering.

Til top Vis Thoeg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thoeg
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Thoeg skrev:
Gad bide om du har nogle erfaringer med Audiovector højtalere, eller ved du bare alt fordi du ved det?


Ja, jeg har erfaringer med emnet, samt lidt logisk sans

Og det er mig ret ligegyldigt om du betvivler det, trådstarter kan jo ved egen kraft checke mine anvisninger og måske melde tilbage
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

mccallan skrev:
                                         Hej
Er der nogen der har erfaring med hvilke højttalere kabler der er gode til Audiovector SR3 Signature ? Jeg har 2 Exposure 3010s2 Mono Amps med ældre bi-wire kabel til mellemtone/diskant og 1 Exposure 3010 stereo Amp med Atlas Hyper 2.0 kabel til Bas.

Mvh Allan

Nå, nu har der været en del gode forslag, men samtidig fornemmer jeg, at de "religiøse" linjer er ved, at blive trukket op! Nogle udtalelser er måske mod bedre vidende?

Jeg har selv en hel del erfaring med Audiovector højtalere, da jeg har haft en del af deres modeller forbi lytterummet, samt benytter et sæt SR 6 Avantgarde som reference ved tests.

Dels bliver der foreslået at du skal droppe bi/triwiring, især når det er to forskellige kabler. Her er jeg helt enig. Audiovectors højtalere gøre sig bedst med singlewiring, altså kun ét sæt kabler. Ligeledes er de medfølgende "bøjler" på Audiovector faktisk ret gode, og det kan ikke blive bedre med jumpers lavet af et tilfældigt sæt kabel, i værste fald forringer du lyden.

Kablet til singlewiring skal tilsluttes til det midterste sæt terminaler, som går direkte til bas/mellemtone-enheden. De andre enheder får så signalet via "bøjlerne". Disse bøjler er faktisk lavet af samme materiale som selve terminalerne, og dette er valgt via lyttetests under udviklingen. At de fleste Audiovector højtalere har 3 sæt terminaler skal ikke så meget ses som en mulighed til bi- eller tri-wiring, men nærmere en mulighed for, at køre tri-amping, altså med 3 effekttrin, hvilket er en væsentlig forskel!

Vedr. valg af kabler, så må du jo prøve dig frem. Forslaget af et "varmere" kobberkabel kan jeg godt forstå, men pas på, at du ikke dæmper mellemtonen for meget, da det vil ødelægge den fremragende gengivelse dine højtalere netop har i dette område.

God jagt!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mccallan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Tak, for alle de fine svar, jeg glemte at skrive jeg kører med Exposure 3010S2D forforstærker, så jeg kører bi-amping.
En har skrevet til mig at Jeg skal prøve Chord kabler, hvad synes i?
Til top Vis mccallan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mccallan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad du vælger af kabler, så sørg for at benytte de samme kabler, også ved bi-amping.

Og jo, Chord laver fine kabler, men det gør andre også... du må bruge dine ører, og vælge ud fra det



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mccallan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Tak Mikkel
Det lyder som et godt råd, men tror du ikke jeg kan bruge mine Atlas Hyper 2.0 til Bas og måske Chord Epic til mellemtone/diskant?
Til top Vis mccallan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mccallan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Du kan risikere, at forskellene i modstand/impedans og kapacitet i kablerne kan forskyde fasen i signalet eller i tidsdomænet, og det kan i værste fald forringe lyden. Det handler om, at finde et kabel, som lyder godt ved alle frekvenser. Men jeg har faktisk også oplevet kabler som slet ikke fungerer i et biwiring setup, men fremragende som singlewire.

Ofte lader vi os også "imponere" af en en forandring, som ikke nødvendigvis er en forbedring. Derfor skal man prøve sig frem

Har du prøvet singlewiring kun med dine monotrin eller dit stereo-trin? Det er slet ikke sikkert, at biamping er vejen frem, og måske ligger "fejlen" slet ikke i kablerne?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Thoeg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Da dit setup som jeg forstår dig fungerer godt men du er i gang med at lede efter forbedringer, så smid det beløb du overvejer at bruge på nye kabler ned i en dyb armeret sparegris og spar mere op til ddu har råd til en opgradering til Avantgarde. Her behøver vi nemlig ikke debattere religiøst om du vil opleve en forbedring eller ej.
Til top Vis Thoeg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thoeg
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
mccallan skrev:
                                              Hej

Er der nogen der har erfaring med hvilke højttalere kabler der er gode til Audiovector SR3 Signature ? Jeg har 2 Exposure 3010s2 Mono Amps med ældre bi-wire kabel til mellemtone/diskant og 1 Exposure 3010 stereo Amp med Atlas Hyper 2.0 kabel til Bas. Mvh Allan

Nå, nu har der været en del gode forslag, men samtidig fornemmer jeg, at de "religiøse" linjer er ved, at blive trukket op! Nogle udtalelser er måske mod bedre vidende?

Jeg har selv en hel del erfaring med Audiovector højtalere, da jeg har haft en del af deres modeller forbi lytterummet, samt benytter et sæt SR 6 Avantgarde som reference ved tests.

Dels bliver der foreslået at du skal droppe bi/triwiring, især når det er to forskellige kabler. Her er jeg helt enig. Audiovectors højtalere gøre sig bedst med singlewiring, altså kun ét sæt kabler. Ligeledes er de medfølgende "bøjler" på Audiovector faktisk ret gode, og det kan ikke blive bedre med jumpers lavet af et tilfældigt sæt kabel, i værste fald forringer du lyden.

Kablet til singlewiring skal tilsluttes til det midterste sæt terminaler, som går direkte til bas/mellemtone-enheden. De andre enheder får så signalet via "bøjlerne". Disse bøjler er faktisk lavet af samme materiale som selve terminalerne, og dette er valgt via lyttetests under udviklingen. At de fleste Audiovector højtalere har 3 sæt terminaler skal ikke så meget ses som en mulighed til bi- eller tri-wiring, men nærmere en mulighed for, at køre tri-amping, altså med 3 effekttrin, hvilket er en væsentlig forskel!

Vedr. valg af kabler, så må du jo prøve dig frem. Forslaget af et "varmere" kobberkabel kan jeg godt forstå, men pas på, at du ikke dæmper mellemtonen for meget, da det vil ødelægge den fremragende gengivelse dine højtalere netop har i dette område.

God jagt!  

vil bare lige påpege at ikke alle syntes at den bøjle der følger med er lykken, personligt syntes jeg at den får bassen til at lyde tunger og toppen lidt nedtonet, med nu har du jo også AMT diskanten og ikke dome diskanten som er i signature modellen, måske den ekstra luftighed AMT giver gør at bøjlen fungere fint i Advangarde modellen.



__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 20 Oktober 2017 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

det er meget fint med alle de fine forslag.. men hvis du skal have noget som helst ud af det . Skal du lige vide hvilke kabler der er benyttet inde i de højtaler, du ønsker at spille med.. for du får intet ud af at vælge noget som er bedre en dem. 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes