Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 07:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Indretning af lytterum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Ja, det er lykkedes ret godt for os at skrive forbi hinanden
Hanebåndene er flyttet op, og der er ca 2,5m til loftet.
Super, det vil jeg prøve til at starte med, og så tage den der fra.
Her er et par billeder af hvad tidligere ejer har påbegyndt. Jeg vil så
fjerne det rum der er efter badeværelset.


Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Ser desuden ud til at være et godt stort værksted - misundelig

Som nils valla er inde på, så kan det betyde noget om du har fuldt åbent til kip eller synlige hanebånd - men på den anden side - hvis du har et dejligt stort tykt gulvtæppe på gulvet og eventuelt nogle lave reoler med bøger og andet sjov på hver side, midt imellem lytteposition og højttalere, så begynder det at ligne noget. Gerne god plads bag højttalerne, så din øre kan nå at sortere de værste reflektioner bort fra bagvæggen og gerne mere end 1-1½meter bag lyttepositionen, så får du mere rumfornemmelse og mindre problemer med bassen.
Room gain er ifølge de kloge et pseudo-fænomen. Der kommer ikke pludselig mere energi ud af ingenting. Der er slet og ret tale om mængden af reflektioner, som vi opfatter som en forhøjelse af lydstyrken, fordi lyden forbliver længere i rummet - det er også derfor at overdæmpede rum ikke lyder godt - diffusere er derfor gode at have med til at sprede energien i stedet for at omsætte den i dæmpemateriale.
Hvilket anlæg snakker vi egentlig om? Bare så man kan danne sig et indtryk af hvad der er at arbejde med - er du f.eks til DSP og en masse sjov(i min verden) udstyr?

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 Oktober 2017 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Wuhu.... det kan blive et top dollar fedt rum det der 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 22 Oktober 2017 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Ser desuden ud til at være et godt stort værksted - misundelig Som nils valla er inde på, så kan det betyde noget om du har fuldt åbent til kip eller synlige hanebånd - men på den anden side - hvis du har et dejligt stort tykt gulvtæppe på gulvet og eventuelt nogle lave reoler med bøger og andet sjov på hver side, midt imellem lytteposition og højttalere, så begynder det at ligne noget. Gerne god plads bag højttalerne, så din øre kan nå at sortere de værste reflektioner bort fra bagvæggen og gerne mere end 1-1½meter bag lyttepositionen, så får du mere rumfornemmelse og mindre problemer med bassen. Room gain er ifølge de kloge et pseudo-fænomen. Der kommer ikke pludselig mere energi ud af ingenting. Der er slet og ret tale om mængden af reflektioner, som vi opfatter som en forhøjelse af lydstyrken, fordi lyden forbliver længere i rummet - det er også derfor at overdæmpede rum ikke lyder godt - diffusere er derfor gode at have med til at sprede energien i stedet for at omsætte den i dæmpemateriale.Hvilket anlæg snakker vi egentlig om? Bare så man kan danne sig et indtryk af hvad der er at arbejde med - er du f.eks til DSP og en masse sjov(i min verden) udstyr?

Super, det vil jeg skrive mig bag øret. Planen med trolltekt er opgivet. Jeg kan se at man kan få en verden af forskellige akustiske hjælpemidler, så der er ikke andet for end at få rummet op at stå med gips væge, og så arbejde med akustikken efterhånden som man finder problemerne.
Jeg er sikker på at jeg bliver glad for værkstedet. Et af de små rum bliver indrettet til et lille træ værksted, så jeg kan gå og hygge mig med at bygge højttalere.
Lige pt så består anlægget af en Vincent SA-T7 pre og en SP-331 effekt, en kraftigt opgraderet DacMagic Plus, og så et sæt Dali 18mk2. Der skal nogle andre ht til når rummet er oppe og stå. Hvad for nogle ved jeg ikke, men der kommer jeg nok til at trække på jeres erfaringer igen
Jeg har altid godt kunne tænke mig og prøve en af Troels Gravesens højttalere. Han har nogle til salg nu, dog er de lidt over mit budget pt
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 22 Oktober 2017 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Nu når rummet ikke er færdigt, så kan du faktisk bygge den ene væg, som en basfælde. Men det kræver at du opsætter en membran, som er dæmpet. Det hedder "constraint layer damping"
http://www.cmsdanskin.co.uk/floor-and-ceiling-soundproofing- system/

http://www.acousticfrontiers.com/2013322baffle-walls/

Pointen er sådan set bare at du kan tilføje ekstra lag på den ene væg og på den måde få den til at virke som en stor basfælde. Præcis hvordan og hvorledes det skal gøres, må jeg melde pas. Men jeg ved at det kan lade sig gøre, relativt simpelt og billigt - især når du nu alligevel ikke har sat noget op endnu.
Ifølge Earl Geddes, så behøver du kun at lave en basfælde med den ene væg, da du har så mange skrå vægge at lyden kun behøver at blive absorberet på en væg - jeg har ikke lige fået sat mig dybere ind i hvordan og hvorfor - men der er tons at white papers og dokumentation om det her:
http://www.gedlee.com/Papers/papers.aspx
Dit anlæg er fint og indtil at du får det hele op og stå, så ville jeg ikke tænke nærmere over opgradering af højttalere osv. Selvfølgelig kan du få en bedre mellemtone/diskant osv og det er fint at have noget at glæde sig til. Men jeg ville klart gå efter at få styr på bassen først. Det er her man ret nemt kan hente rigtig meget og uanset hvilken højttaler du vælger, så vil den på en eller anden måde, skabe problemer i bassen. Men nok om det - start med at få sat det hele op, tæppe på gulvet og måske nogle diffusere ved 1-reflektionen på begge sidevægge. Måske skal det hele også sættes lidt på skrå i forhold til rummet - der er mange muligheder, men du har jo heldigvis et dedikeret rum til det nu
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 22 Oktober 2017 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg kan varmt anbefale ideen med at bruge en væg som basfælde, når nu man skal bygge.

Det kan gøre det MEGET lettere at arbejde med akustikken bagefter i rummet, når man kan absorbere en stor del af den uønskede energi i
rummet.

At justere efterklangstider og unoder i de højere frekvensområder er noget nemmere end at justere på energien i bassen.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 23 Oktober 2017 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Jeg må i gang med at læse op på de muligheder jeg har mht
konstruktion af rummet.
Igen, tak for rådene 👍
Det er altid rart at vide nogenlunde hvor man skal starte med et
projekt, og så gå og hygge sig med finpudse det, i stedet for at prøve
og genopfinde hjulet.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 23 November 2017 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Trolltekt har en god akustik beregner på deres hjemmeside, hvor
man kan beregne efterklangs tiden i et rum med forskellige
belægninger på gulv, væge og loft. Den tager enda højde for hvor
mange m2 vinduer og døre der er i rummet.
Efterklangs tiden skal helst ligge på mellem 0,3 og 0,6, og jeg kan se
at jeg kan ramme ca 0,6 i bassen og 0,3 i mellemtonen og diskant
med et trolltekt loft hvor der er monteret plade i mellem isolering og
trolltekt, trægulv og gips på det lille stykke væg der er i mellem loft
og gulv.
Så det bliver en løsning i den stil. Jeg skal bare lige have undersøgt
hvad for noget plade man må montere rent byggeteknisk.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 23 November 2017 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

I øjeblikket har Bauhaus hvide troldtekt-plader (dem der fine i strukturen) til 100kr stk.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 23 November 2017 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Det må siges at være billigt 👍
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 23 November 2017 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt. Har du overvejet at få en professionel ud at kigge/måle på rummet. Jeg tænker at det er en lille udgift ift til trial 'n error.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 24 November 2017 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har overvejet og få målt på rummet, men problemet er at det først giver mening når rummet er bygget. Så tanken er at prøve og ramme nogenlunde rigtig i første forsøg, og så trimme rummet bagefter.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes