Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 13:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er hifi uddøende? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
juelras
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 25 Oktober 2017 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu ved flere lejligheder konstateret at det er blevet nærmest umuligt at sælge brugt kvalitetsudstyr herhjemme. Og at dømme ud fra antallet
af aktive salgsannoncer er jeg ikke alene om den opfattelse. Er high-end interessen uddøende og har tabt slaget til sonos, B&O Play, Apple mv...?
Til top Vis juelras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af juelras
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 25 Oktober 2017 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Det ser i hvert fald sløjt ud på de her kanter. Man må rette blikket mod udlandet.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 25 Oktober 2017 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

hmmm, med mægden af high-end forhandlere der er dukket op, og de prisklasser de sætter udstyret til slag for, så tror jeg faktisk at det næsten er
omvendt. Altså der er så mange dadler der ude, at folk vælger nyt, frem for at få drømmen i et stykke brugt.
Jeg har senest hørt den nye McIntosh MA9000 omtalt som en god middelklasse forstærker - uden det var for at være provokerende eller højrøvet - han
mente det seriøst. Under besøget i butikken var det også mest forespørgsler på dimser i 100K og op, de andre besøgende var der for.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 25 Oktober 2017 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Vi oplever i butikken, at kunderne skifter deres udstyr til fordel for nyere teknologier:

- for/effektforstærkere bliver erstattet af integrerede forstærkere, måske med streaming/DAC-løsninger
- cd-afspillere bliver erstattet af streamingløsninger
- passive højttalere bliver erstattet af aktive højttalere
- mange enheder bliver erstattet af færre enheder

Intet er sort/hvidt, men når vi nu har leveret mere end 300 stk aktive højttalere, så er der nok blevet nogle passive til overs her og
der.

Derudover har hifi det aldeles glimrende, men bild mig gerne ind af filatelister og hobbyjernbanefolket er udfordret.
Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 25 Oktober 2017 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Der er så åbenbart forskellige opfattelser, det jeg ser og hører f.s.v. angår det bedre grej


-integrerede løsning med dac (og til dels streaming) fravælges, da udviklingen fortsat gør dem outdated for hurtigt.
-streamingløsninger er fortsat for dyre versus cd-spillere når det gælder kvalitetslyd
-aktive højttalere er teknologisk fortsat for dyre versus kvalitet, og teknologisk udvikling gør dem outdated for hurtigt.
-færre enheder, måske. Men afhængigheden af eet/få produkter, nej.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Helge Jacobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 25 Oktober 2017 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror desværre at unge mennesker har mistet interessen for ordentlig hifi.

Grunden til at der bliver købt mere dyrt udstyr er nok, at det er os midaldrende musikelskere, hvis børn er flyttet hjemmefra og det økonomiske råderum er blevet lidt større, der investerer i grejet. Efterhånden som vi bliver så gamle at vi hverken kan høre eller se, så tørrer kundeunderlaget for specialbutikkerne ud.

Jeg abonnerer på "HiFi Choice" og det er påfaldende, at "månedens album" altid er med Bob Dylan, Van Morrison, Neil Young eller en anden af Tordenskjolds soldater, der har sine rødder tilbage i tresserne og som ungdommen aldrig har hørt om (med mindre de er ordentlig opdraget ). Det siger noget om, hvem publikum er.

Så jeg er ikke specielt optimistisk
Til top Vis Helge Jacobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Helge Jacobsen
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 25 Oktober 2017 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke, at interessen nødvendigvis er mindre. Måske hænger det sammen med, at grejet generelt er steget i kvalitet. Det lyder bedre ford de samme penge og det holder længere - begge dele som en konsekvens af den teknologiske udvikling.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 25 Oktober 2017 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i at det billige grej er blevet bedre. Det var den
væsentligste observation jeg gjorde mig på sidste hifimesse i
München.

At det holder længere tror jeg til gengæld ikke.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 25 Oktober 2017 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

De forgående 30år har "hifi-pressen" skrevet mere om kabler og tweaks end om elektronik.
Ikke noget sige til, de unge køber tweaks og dyre kabler til deres "Bilka-grej", oplever de ikke kommer i mål og kvitter.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 25 Oktober 2017 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne betragtes som værende i ungesegmentet, men de dage er talte. Jeg ser flere og flere unge komme i den lokale Recordpusher for at købe lp'er og der snakkes lyd og pladespillere. Hvis nu bare folk ville stoppe med deres old gamle pladespillere og crosly og købe nye og bedre ting, så så det lysere ud.

Branchen skal være bedre til at vække nysgerighed hos de yngre og så sælger den gode lyd vel sig selv. Nogle butikker er vel egentligt gode nok til at være synlige og gøre det tilgængeligt. Desværre syntes jeg så ikke at deres sortiment er det mest spændende. Men hver sin smag. De gør dog noget for sagen. Mine to drenge, håber jeg får smag for den gode lyd.

Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 26 Oktober 2017 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:
Der er så åbenbart forskellige opfattelser, det jeg ser og hører f.s.v. angår det bedre grej

-integrerede løsning med dac (og til dels streaming) fravælges, da udviklingen fortsat gør dem outdated for hurtigt.
-streamingløsninger er fortsat for dyre versus cd-spillere når det gælder kvalitetslyd
-aktive højttalere er teknologisk fortsat for dyre versus kvalitet, og teknologisk udvikling gør dem outdated for hurtigt.
-færre enheder, måske. Men afhængigheden af eet/få produkter, nej.


Jeg er enig vedrørende din holdning om streaming. Selv har jeg mest oplevet fænomenet som noget måske knap så seriøst af svingende kvalitet når man taler om hifi. Til gengæld kan jeg kun være misundelig på det kæmpe udvalg af musik der kan opnås - Det er da smart.

Men din påstand om aktive højttalere mener jeg ikke helt holder. Jeg har nu i ca. 1½ år været den lykkelige ejer af et par GoldenEar Triton 2. Hvis du googler dem vil du kunne læse den ene efter den anden super anmeldelse omkring GoldenEar Triton serien. Hvis mine Triton 2 skulle skiftes til noget i samme lydkvalitet skal jeg op i en helt anden prisklasse.

Da vi sikkert godt kan blive enige om ,at vi høre og opfatter lyd lidt forskelligt vil jeg foreslå dig ,at tage på denne uges hifi messe eller frekventere den danske importør i københavn så kan du selv høre hvad du er gået glip af. Skulle du komme til Djævleøen på et andet tidspunkt er du også velkommen til et prøvelyt hos mig. Og nej,jeg har intet at gøre med GoldenEar. Min begejstring består blot i min oplevelse af superlyd i en prisklasse hvor jeg også kan være med.

Hifi vel næppe uddø ,men normerne for hvad og hvornår der er tale om hifi bliver sikkert ændret.

Mvh.
Vellyd 
Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 26 Oktober 2017 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Jeg kender faktisk udemærket dine højttalere, absolut value for money. At man så kan google dem og finde den ene efter anden super anmeldelse, det kan man vist efterhånden på alt udstyr der anmeldes

Mit point var, at den elektronik der sidder i aktive højtalere fortsat er under voldsom udvikling, så hvad der er super godt idag er nok bedre i morgen og til en lavere pris. Det er udviklingen fortsat, derfor pt. nej tak til aktive alt i een løsning for mig.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 26 Oktober 2017 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Det kommer så også an på hvad man køber, samt hvordan det er skruet sammen osv osv.
Det er samme DAC-chip der sidder i en behringer til knap 3K, som i DEQX til.... ja MEGET mere. Så selv om udviklingen er i fuld gang, så er det altså ikke nødvendigvis der pengene bliver brugt, eller der ydelsen nødvendigvis gemmer sig.
Der er stadig alt det andet omkring de såkaldte guddommelige DAC eller DSP-kredse, som gør det største arbejde - ja og glem ikke soft- og firmwaren.
Umiddelbart lader det til at DSP og klasse-D forstærkerene, mest blive brugt på at sparke mest mulig lyd ud af den mindst mulige kasse. Med mindre vi snakker om noget af det dyre grej - hvor næsten alt, helst skal være så stort og tungt som muligt.
Jeg holder dog på at det stadig er vigtigst at man har styr på at bygge højttalere ud fra uomtvistelige naturlove og stille dem korrekt i et fornuftigt lytterrum. Alle de sjove tal man typisk ser på salgsskiltet er blot meningsløst gejl til sammenligning. Altså jeg håber det ikke kommer, som en overraskelse, at man ikke får meget ud af f.eks Hi-res musik, lave jitter og forvrængningstal osv osv,  hvis højttaleren og rummet er skidt skruet sammen.
Selvfølgelig kommer der nye ting til, som skubber til grænserne af hvad der før var muligt. Men leger man for meget med ilden, så er der stort set altid et kompromis, som man selvfølgelig nogle gange kan leve med, alt efter hvor slemt det er.
Min pointe er, at man ikke kan sige at noget er godt eller skidt, udelukkende fordi det er nyt eller gammelt.
Mange gange bliver ny teknologi netop lavet for at spare og ikke for at opnå bedre lydkvalitet, som det egentlige mål - det prøver man selvfølgelig at sælge det som - men nogle gange kommer det i mål og andre gange må det stadig se sig slået af ældre og mere stabil teknologi.
Og denne slåskamp, om man vil -tror jeg fortsætter en stykke tid endnu. Ellers ville pladespillere for længst være røget på losseren. Men et eller andet kan det åbenbart, ellers ville markedet ikke bugne med vinyl-gear.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 26 Oktober 2017 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

At sige, at der opstår ny forstærker teknologi hurtigt pt. er jeg ikke enig i. Streaming og digital formater er noget andet. Men nu
drejer det sig vel ikke om hvad man kan lide, men hvor hifi er på vej hen? Det jeg hører på vandrørene er, at surround er på vej
ned og hifi er på vej op. Efter at have være nede i længere tid. At det ikke behøver ligne lor... er vel også ok? Devialet er for mig at
se, noget der peger frem i tiden. Alt i ét løsninger med rigtig god lyd. Højtaleres fysiske udfordringer er sværere at dreje. Men
igen....B&O er sgu fremme i skoene her med nye tiltag. Bare pis... dyrt! Fremtiden byder på mega oled skærme og NXT-agtig
teknologi (m. sub?) Fedt lyd der ikke fylder hele stuen. Ville være fint med mig! Men det varer nok ikke mange år før, at råvarer
priserne eksploderer pga. vores tiltagende overforbrug, og vi skal tænke helt anderledes. Det kan ikke blive ved på den måde.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Stille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2014
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 26 Oktober 2017 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tror da ikke at hifi er uddøende. Alle mine tre børn er interesserede i musik - alle har pladespillere og alle bruger dem. Min ældste er nærmest glødende entusiast - og er netop slået ind på klassisk musik.

Jeg selv glæder mig usigeligt til udstillingen på lørdag og søndag!
Jeg har da også flere venner end en, der interesserer sig meget for high-end hi-fi.

Men hvis man skal graduere interessen for hifi efter omsætningshastigheden for brugt udstyr på KSB, kan det godt være, at man skulle mene at det står slemt til.

Jeg tror grundlæggende på at alt kan sælges hvis prisen er rigtig.
På nogle af de priser der forlanges på det herværende brugtmarked ser det imidlertid ud til, at mange brugtforhandlere mener, at køberne ikke alene skal betale for det bedagede udstyr men også skal betale herlighedsværdi for de dejlige stunder, sælgerne har haft under brugen af udstyret.

Eller med andre ord: Jeg synes nok at der af og til forlanges rene fantasipriser for brugt mellemklasseudstyr.

Godt udstyr forsvinder prompte når prisen er rigtig.
Eksempelvis røg der vist en NLE RIAA her på markedet i sidste uge. Prisen var åbenlyst rigtig. Jeg nåede ikke en gang at sende en interessetilkendegivelse, før annoncen var forsvundet!
Til top Vis Stille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stille
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 26 Oktober 2017 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Om ældre HIFI bliver solgt billigt eller dyrt, er vel forskelligt alt efter produkttypen. Hvis der er tale om en af de tunge Kenwood kd 7010
eller kd 990 pladespillere fra ca. 1990 så er prisen nok i de fleste tilfælde højere end salgsprisen for 25 år siden. Hvis det er en 10 år
gammel DVD til 10K kosten den næppe mere end 5 % af nyprisen. Også når det gælder CD afspillere kan der gøres gode køb, hvis man
efterspørger produktet.

Men sælgere er ofte helt urealistiske når det gælder salgsprisen på egen HIFI, Så sælgerne må vist bare indrette sig efter markedet, og
ihvertfald ikke skrive skambud frabedes. Så får man næppe solgt det ønskede. Hifi der er mere end 10 år vil i langt de fleste tilfælde blive
handlet til under, ofte en del under, 30 % af nyprisen, og det er der vist ikke noget urimeligt i.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 26 Oktober 2017 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

De allerfleste unge mennesker er fint tilfredse med lyd i MP3-kvalitet, hvis overhovedet dét.

De aner sikkert ikke engang, at musik i MP3-format, har tab af lydinformation, og hvis de gør, er de ligeglade.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 26 Oktober 2017 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Næ da, bare vent nu er den skønne båndoptager på vej tilbage, hvorfor, nogle prøvet det med alt i et, men efter noget tid gider de ikke.

Er selv ved at lave mig et lille hifi rum, der skal være en god gammel båndoptager samt pladespiller og ikke andet.

Tænk den er tilbage


Kiseki Purple Heart



Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 27 Oktober 2017 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er bosiddende i vestjylland, og min oplevelse er at hifi ikke er noget som interesserer ret mange under 30, og mest er noget som 50+ crowden dyrker, de gange jeg har været til demoaften i den lokale hifi-klub har gennemsnitsalderen ligget godt op i 40'erne, og det vidner om at ihvertfald i min by er der andre ting som trækker yngre mennesker.

En anden tendens er at retro bølgen som har skyllet hen over DK de senere år, har medført en øget interesse i vintage hifi, igen er det mest de herrer som kan huske apparaterne tilbage i 70'erne/80'erne som nu kan få opfyldt drengedrømmen, mens de yngre mennesker som ikke er glødende entusiaster "bare" køber en Crosley plastic pladespiller i elendig kvalitet fordi den ser retro ud, er til at betale og kan afspille deres lille samling af vinylplader.

Jeg spurgte min egen datter om hun ikke kunne tænkte sig at høre musik på noget bedre end hendes ipad, "nææ - jeg synes det lyder fint" svarede hun
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Stille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2014
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 27 Oktober 2017 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hvis din egen datter synes at en iPad lyder fint, så har du da hvad vi i det offentlige system kalder et "ledelsesproblem" - ha-ha
Til top Vis Stille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stille
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes